Dat was bij ons in de periode van juni tot de zomervakantie ook zo, maar aangezien we sociaal welzijn de komende tijd toch ook echt even tot speerpunt maken hebben we overlegd met de roostermaker en kunnen we van klas 1 t/m 3 (alles wat niet diep geclusterd is) zelf de indelingen maken. Komende vrijdag gaat een onderwijsassistent de hele ochtend namen zitten klikken en dan staat alles erin.quote:Op dinsdag 9 maart 2021 20:01 schreef kwakz0r het volgende:
Bij ons maakt het rooster de indeling, daar heb je als docent verder niks over in te brengen.
Het zijn vmbo'ers, maar ze zijn ook niet gek natuurlijk dus die hebben snel genoeg in de gaten dat die verdeling echt niet toevallig is. Als we dit doen, dan gaan we ook juist uitleggen waarom - maar uiteraard wel met een positieve insteek. Bedankt voor je reactie in elk geval.quote:Op dinsdag 9 maart 2021 19:36 schreef Bleie het volgende:
Of het pedagogisch verantwoord is, hangt denk ik ook af van hoe je communiceert over de indeling. Oftewel, ik zou geen uitleg geven over waarom je de groep zo hebt ingedeeld, maar gewoon zeggen wat de groepen zijn. Wel een interessante overweging trouwens. Mag je de indeling nog veranderen als het niet blijkt te werken?
Is geen gek idee. Hangt denk ik ook af van de jaargang en wat er van ze verwacht wordt. Mijn tweedejaars moeten dalijk een niveau kiezen. Dus dan kan ik best zeggen: alle MAVO leerlingen in de ene groep, en alle Kader leerlingen in de andere groep. Al heb je natuurlijk altijd een grijs gebied.quote:Op dinsdag 9 maart 2021 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
Vanaf komende week gaan we eindelijk weer echte lessen geven aan leerlingen die niet in de examenklassen zitten. Eindelijk - daar ben ik zelf aan toe maar vooral onze leerlingen.
Natuurlijk moet dat nog wel met een berg coronaregels, dus gaan we les geven aan telkens de helft van de klas. Nu zaten mijn co-mentor en ik net eens hardop te denken of het een goed idee zou zijn om de klas op een wat tegennatuurlijke manier te gaan splitsen. Iedere klas heeft immers de rustige harde werkers en druktemakers voor wie schoolwerk niet meteen de eerste prioriteit heeft, en je bent vrij snel geneigd om die laatste groep te gaan verdelen.
Maar wat nu als we dat eens niet doen? Als we alle harde werkers, die zich grote zorgen maken over allerlei achterstanden die ze waarschijnlijk niet eens hebben, in de ene groep zetten om die de rust te geven en inhoudelijk te kunnen begeleiden, en de jongens en meiden die voor corona ook al niet altijd de focus op schoolwerk hadden liggen en tijdens de online lessen helemaal zijn afgehaakt in de andere (iets kleinere) groep zodat we die volle bak kunnen gaan coachen op structuur en inhaalwerk?
Goed idee, of pedagogisch onverantwoord?
Halve klassen, ma/wo/vr of di/do en de week erna andersom. De dagen dat de lln niet op school zijn maken ze opgaven die aansluiten bij de lessen die ze de dag ervoor fysiek gevolgd hebben, en iedere docent heeft ergens in een tussenuur een bereikbaarheids-halfuurtje zodat lln via Teams vragen kunnen stellen over een opgave die we niet snappen.quote:Op woensdag 24 maart 2021 11:56 schreef Japepk het volgende:
Da's fijn. Houdt dat nu dan in dat jullie volle klassen hebben? Of hebben leerlingen om de dag/week vrij?
Dat vind ik ook een lastige. Ik geef Nederlands en ik laat ze vaak in groepjes of klassikaal lezen, dat geeft zo'n heerlijke rust in de klas. Na de meivakantie gaan we starten met boekenclubjes. In groepjes van 3 of 4 gaan ze dezelfde roman lezen (voor de bovenbouwlijst) en in hun clubjes maken ze dan korte opdrachten over het boek en belangrijker, ze kletsen gewoon lekker over het boek en wat ze ervan vonden.quote:Op donderdag 15 april 2021 07:04 schreef iamredleader het volgende:
Tips en tricks welkom, trouwens. Mijn grootste hobbel is activerende didactiek: wat kan ik met groepjes doen op anderhalf meter afstand...
We hebben dit nu vijf weken gedaan. En ik word hier zo gelukkig vanquote:Op dinsdag 9 maart 2021 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
Vanaf komende week gaan we eindelijk weer echte lessen geven aan leerlingen die niet in de examenklassen zitten. Eindelijk - daar ben ik zelf aan toe maar vooral onze leerlingen.
Natuurlijk moet dat nog wel met een berg coronaregels, dus gaan we les geven aan telkens de helft van de klas. Nu zaten mijn co-mentor en ik net eens hardop te denken of het een goed idee zou zijn om de klas op een wat tegennatuurlijke manier te gaan splitsen. Iedere klas heeft immers de rustige harde werkers en druktemakers voor wie schoolwerk niet meteen de eerste prioriteit heeft, en je bent vrij snel geneigd om die laatste groep te gaan verdelen.
Maar wat nu als we dat eens niet doen? Als we alle harde werkers, die zich grote zorgen maken over allerlei achterstanden die ze waarschijnlijk niet eens hebben, in de ene groep zetten om die de rust te geven en inhoudelijk te kunnen begeleiden, en de jongens en meiden die voor corona ook al niet altijd de focus op schoolwerk hadden liggen en tijdens de online lessen helemaal zijn afgehaakt in de andere (iets kleinere) groep zodat we die volle bak kunnen gaan coachen op structuur en inhaalwerk?
Goed idee, of pedagogisch onverantwoord?
Nog steeds heel erg mee eens. Wat dat betreft ben ik eigenlijk tegen elke versoepeling zolang die ziekenhuizen nog op klappen staan. De scholen zouden toch prioriteit moeten hebben verdorie. Er is in een Europees rapport al een waarschuwing gegeven dat de achteruitgang van het Nederlandse onderwijs over een aantal jaar voor een serieuze dip/neergang van de economie gaat zorgen.quote:Op zondag 2 mei 2021 20:10 schreef TomWaits het volgende:
Zelf baal ik wel van die oplossing, want eigenlijk heb ik liever of alles volledig online (beide lessen), of alles volledig fysiek (beide lessen). Het half-half is eigenlijk een totale net-niet-oplossing waarbij het ook nog eens onmogelijk is om bepaalde toetsing te doen (zoals presentaties te laten geven, al mogen ze hem nu vooraf opnemen).
??quote:Op dinsdag 4 mei 2021 18:37 schreef Brodderlug_Koolvoet het volgende:
Ik heb iemand gevonden die bij mij in de leer wil; hij wil net als mij goed leren handelen in allerlei goederen (niet alleen via de legitieme weg maar ook de zwarte markt is bij hem in trek - in ieder geval staat hij zijn verdiende goud niet graag af). Zal ik hem in het diepe gooien en hem eens een dag op de markt te sturen (en na afloop tel ik alles zorgvuldig) of werkt de zachte hand waarbij ik hem een paar dagen laat observeren?
Ja, ik vind het ook waardeloos. Gelukkig vanaf maandag weer gescheiden.quote:Op zondag 2 mei 2021 20:10 schreef TomWaits het volgende:
Ik ben helaas nog steeds hybride aan het lesgeven, maar dat komt omdat ik sommige klassen deels online (les 1), deels half-half in de klas heb (les 2). Met twee lesuren per week zie ik sommige leerlingen dus helemaal niet meer tot einde van het schooljaar. Bij de vwo-4 klas die ik halverwege het schooljaar kreeg (in februari) heb ik een proefwerk nagekeken waarbij ik grotendeels geen gezichten op mijn netvlies kreeg bij het nakijken. Een bizarre/onwerkelijke ervaring.
Zelf baal ik wel van die oplossing, want eigenlijk heb ik liever of alles volledig online (beide lessen), of alles volledig fysiek (beide lessen). Het half-half is eigenlijk een totale net-niet-oplossing waarbij het ook nog eens onmogelijk is om bepaalde toetsing te doen (zoals presentaties te laten geven, al mogen ze hem nu vooraf opnemen).
Vertel, wat zijn jullie bevindingen hieromtrent?quote:Op zondag 2 mei 2021 19:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
We hebben dit nu vijf weken gedaan. En ik word hier zo gelukkig van
Ik moet zo weg, maar heel in het kort de belangrijkste drie dingen:quote:Op woensdag 12 mei 2021 14:46 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Vertel, wat zijn jullie bevindingen hieromtrent?
Voorrang is volgens mij nu nog nauwelijks te regelen (vaccineren gaat al best rap nu), maar als directie had ik het gewoon naast me neergelegd. Nu halfopen afmaken voor de veiligheid van je personeel, laat Den Haag maar blèren.quote:Op maandag 24 mei 2021 22:23 schreef el-blanchito het volgende:
Meningen over het openen van de scholen?
Zie her en der petities voorbij komen over het vaccineren van docenten; jullie mening?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |