abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 9 maart 2021 @ 20:13:25 #251
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198415544
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 20:01 schreef kwakz0r het volgende:
Bij ons maakt het rooster de indeling, daar heb je als docent verder niks over in te brengen.
Dat was bij ons in de periode van juni tot de zomervakantie ook zo, maar aangezien we sociaal welzijn de komende tijd toch ook echt even tot speerpunt maken hebben we overlegd met de roostermaker en kunnen we van klas 1 t/m 3 (alles wat niet diep geclusterd is) zelf de indelingen maken. Komende vrijdag gaat een onderwijsassistent de hele ochtend namen zitten klikken en dan staat alles erin.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 19:36 schreef Bleie het volgende:
Of het pedagogisch verantwoord is, hangt denk ik ook af van hoe je communiceert over de indeling. Oftewel, ik zou geen uitleg geven over waarom je de groep zo hebt ingedeeld, maar gewoon zeggen wat de groepen zijn. Wel een interessante overweging trouwens. Mag je de indeling nog veranderen als het niet blijkt te werken?
Het zijn vmbo'ers, maar ze zijn ook niet gek natuurlijk dus die hebben snel genoeg in de gaten dat die verdeling echt niet toevallig is. Als we dit doen, dan gaan we ook juist uitleggen waarom - maar uiteraard wel met een positieve insteek. Bedankt voor je reactie in elk geval.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 9 maart 2021 @ 21:52:44 #252
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_198417545
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
Vanaf komende week gaan we eindelijk weer echte lessen geven aan leerlingen die niet in de examenklassen zitten. Eindelijk - daar ben ik zelf aan toe maar vooral onze leerlingen.

Natuurlijk moet dat nog wel met een berg coronaregels, dus gaan we les geven aan telkens de helft van de klas. Nu zaten mijn co-mentor en ik net eens hardop te denken of het een goed idee zou zijn om de klas op een wat tegennatuurlijke manier te gaan splitsen. Iedere klas heeft immers de rustige harde werkers en druktemakers voor wie schoolwerk niet meteen de eerste prioriteit heeft, en je bent vrij snel geneigd om die laatste groep te gaan verdelen.

Maar wat nu als we dat eens niet doen? Als we alle harde werkers, die zich grote zorgen maken over allerlei achterstanden die ze waarschijnlijk niet eens hebben, in de ene groep zetten om die de rust te geven en inhoudelijk te kunnen begeleiden, en de jongens en meiden die voor corona ook al niet altijd de focus op schoolwerk hadden liggen en tijdens de online lessen helemaal zijn afgehaakt in de andere (iets kleinere) groep zodat we die volle bak kunnen gaan coachen op structuur en inhaalwerk?

Goed idee, of pedagogisch onverantwoord?
Is geen gek idee. Hangt denk ik ook af van de jaargang en wat er van ze verwacht wordt. Mijn tweedejaars moeten dalijk een niveau kiezen. Dus dan kan ik best zeggen: alle MAVO leerlingen in de ene groep, en alle Kader leerlingen in de andere groep. Al heb je natuurlijk altijd een grijs gebied.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  woensdag 10 maart 2021 @ 22:57:56 #253
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198437548
We hebben besloten dit te gaan doen. Een groep van 15 'rustige' leerlingen en de andere helft krijgt er 11. Het gaat om een 3T-klas, en het doel voor allemaal is uiteraard overgang naar 4T. Morgen maken we de verdeling bekend aan de leerlingen, en we zorgen ook naar een goede uitleg naar het docententeam waarom we juist deze keuze maken. Ik zal over een paar weken wel met jullie delen wat de ervaringen zijn.

Mijn verwachting is dat de reacties van de meeste leerlingen wel positief zijn, al zullen er een paar (stuk of 4) leerlingen in de kleine helft zitten die misschien van zichzelf vinden dat ze daar niet thuishoren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 23 maart 2021 @ 21:40:40 #254
436222 Japepk
Padvinder
pi_198657799
Ik ben sinds februari aangenomen als docent op mijn stageschool en val dus echt met mijn neus in de boter (not). Ik verlang eigenlijk gewoon terug naar de online lessen, waar het véél beter mogelijk was om te monitoren wat iedereen aan het doen was dan in deze hybride lessen. Ik heb natuurlijk alleen maar klassen overgenomen en ik voel me tot nu toe alleen maar tekort schieten. Overdracht is er nauwelijks geweest. Nu heeft onze school er ook nog eens een proefwerkweek doorheen gegooid half april, en leek het de sectie een goed idee om ontleden te toetsen, waar we helemaal niet mee bezig zijn. Dat komt er dus óók nog tussendoor, naast de voorbereidingen voor het betoog en het afronden van het lesboek bij sommige klassen. Ik vind de puzzel hoe ik alle stof bij alle leerlingen krijg vóór de verschillende deadlines echt een ondoenlijke uitdaging. Een hybride les geven heb ik na een week laten varen. De thuiszitters krijgen opdrachten om mee te werken in de chat van teams en dat was het wel, anders vind ik het echt niet te doen. Zeg me alsjeblieft dat ik niet de enige ben :@
't Echte en 't ware!
  dinsdag 23 maart 2021 @ 21:51:37 #255
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198658027
Je bent niet de enige. Wij hebben met de docenten in ons team (vmbo-bovenbouw) de druk op de schoolleiding opgevoerd om af te zien van hybride onderwijs, en dat hebben we gelukkig ook voor elkaar gekregen. Na al die weken schermellende willen we onze volledige aandacht kunnen richten op de leerlingen in de klas.

En ik gooi bij de derde klassen alles wat ik enigszins kan verantwoorden uit het lesprogramma. Als ik nu gaan stampen dan ben ik binnen de kortste keren de helft kwijt. Rustig aan, dan breekt het lijntje niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 24 maart 2021 @ 11:56:28 #256
436222 Japepk
Padvinder
pi_198663535
Da's fijn. Houdt dat nu dan in dat jullie volle klassen hebben? Of hebben leerlingen om de dag/week vrij?
't Echte en 't ware!
  woensdag 24 maart 2021 @ 21:15:16 #257
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198674198
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 11:56 schreef Japepk het volgende:
Da's fijn. Houdt dat nu dan in dat jullie volle klassen hebben? Of hebben leerlingen om de dag/week vrij?
Halve klassen, ma/wo/vr of di/do en de week erna andersom. De dagen dat de lln niet op school zijn maken ze opgaven die aansluiten bij de lessen die ze de dag ervoor fysiek gevolgd hebben, en iedere docent heeft ergens in een tussenuur een bereikbaarheids-halfuurtje zodat lln via Teams vragen kunnen stellen over een opgave die we niet snappen.

Maar de lestijd is voor de leerlingen in het lokaal.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_199010015
Hoe gaat het met iedereen? Zijn er nog klassen in quarantaine, school dicht of loopt het juist beter dan verwacht? Hybride les geven lukt?

Tips en tricks welkom, trouwens. Mijn grootste hobbel is activerende didactiek: wat kan ik met groepjes doen op anderhalf meter afstand...
  zondag 18 april 2021 @ 10:31:33 #259
436222 Japepk
Padvinder
pi_199051011
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 07:04 schreef iamredleader het volgende:
Tips en tricks welkom, trouwens. Mijn grootste hobbel is activerende didactiek: wat kan ik met groepjes doen op anderhalf meter afstand...
Dat vind ik ook een lastige. Ik geef Nederlands en ik laat ze vaak in groepjes of klassikaal lezen, dat geeft zo'n heerlijke rust in de klas. Na de meivakantie gaan we starten met boekenclubjes. In groepjes van 3 of 4 gaan ze dezelfde roman lezen (voor de bovenbouwlijst) en in hun clubjes maken ze dan korte opdrachten over het boek en belangrijker, ze kletsen gewoon lekker over het boek en wat ze ervan vonden.

De eindtoets dit jaar wordt fictie, hebben we besloten. Dat geeft enorm veel rust. De inhoud uit het lesboek behandelen we als daar aanleiding voor is, maar bovenal focussen we op lezen. In de meeste klassen worden ook tot eind juni nog betogen gehouden.
't Echte en 't ware!
  zondag 2 mei 2021 @ 19:42:48 #260
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_199252244
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
Vanaf komende week gaan we eindelijk weer echte lessen geven aan leerlingen die niet in de examenklassen zitten. Eindelijk - daar ben ik zelf aan toe maar vooral onze leerlingen.

Natuurlijk moet dat nog wel met een berg coronaregels, dus gaan we les geven aan telkens de helft van de klas. Nu zaten mijn co-mentor en ik net eens hardop te denken of het een goed idee zou zijn om de klas op een wat tegennatuurlijke manier te gaan splitsen. Iedere klas heeft immers de rustige harde werkers en druktemakers voor wie schoolwerk niet meteen de eerste prioriteit heeft, en je bent vrij snel geneigd om die laatste groep te gaan verdelen.

Maar wat nu als we dat eens niet doen? Als we alle harde werkers, die zich grote zorgen maken over allerlei achterstanden die ze waarschijnlijk niet eens hebben, in de ene groep zetten om die de rust te geven en inhoudelijk te kunnen begeleiden, en de jongens en meiden die voor corona ook al niet altijd de focus op schoolwerk hadden liggen en tijdens de online lessen helemaal zijn afgehaakt in de andere (iets kleinere) groep zodat we die volle bak kunnen gaan coachen op structuur en inhaalwerk?

Goed idee, of pedagogisch onverantwoord?
We hebben dit nu vijf weken gedaan. En ik word hier zo gelukkig van O+
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_199252629
Ik ben helaas nog steeds hybride aan het lesgeven, maar dat komt omdat ik sommige klassen deels online (les 1), deels half-half in de klas heb (les 2). Met twee lesuren per week zie ik sommige leerlingen dus helemaal niet meer tot einde van het schooljaar. Bij de vwo-4 klas die ik halverwege het schooljaar kreeg (in februari) heb ik een proefwerk nagekeken waarbij ik grotendeels geen gezichten op mijn netvlies kreeg bij het nakijken. Een bizarre/onwerkelijke ervaring.

Zelf baal ik wel van die oplossing, want eigenlijk heb ik liever of alles volledig online (beide lessen), of alles volledig fysiek (beide lessen). Het half-half is eigenlijk een totale net-niet-oplossing waarbij het ook nog eens onmogelijk is om bepaalde toetsing te doen (zoals presentaties te laten geven, al mogen ze hem nu vooraf opnemen).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2021 20:14:55 ]
  zondag 2 mei 2021 @ 23:49:30 #262
436222 Japepk
Padvinder
pi_199256056
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 20:10 schreef TomWaits het volgende:
Zelf baal ik wel van die oplossing, want eigenlijk heb ik liever of alles volledig online (beide lessen), of alles volledig fysiek (beide lessen). Het half-half is eigenlijk een totale net-niet-oplossing waarbij het ook nog eens onmogelijk is om bepaalde toetsing te doen (zoals presentaties te laten geven, al mogen ze hem nu vooraf opnemen).
Nog steeds heel erg mee eens. Wat dat betreft ben ik eigenlijk tegen elke versoepeling zolang die ziekenhuizen nog op klappen staan. De scholen zouden toch prioriteit moeten hebben verdorie. Er is in een Europees rapport al een waarschuwing gegeven dat de achteruitgang van het Nederlandse onderwijs over een aantal jaar voor een serieuze dip/neergang van de economie gaat zorgen.
't Echte en 't ware!
  dinsdag 4 mei 2021 @ 18:37:58 #263
495961 Brodderlug_Koolvoet
Ooit een bekende drakentemmer
pi_199277811
Ik heb iemand gevonden die bij mij in de leer wil; hij wil net als mij goed leren handelen in allerlei goederen (niet alleen via de legitieme weg maar ook de zwarte markt is bij hem in trek - in ieder geval staat hij zijn verdiende goud niet graag af). Zal ik hem in het diepe gooien en hem eens een dag op de markt te sturen (en na afloop tel ik alles zorgvuldig) of werkt de zachte hand waarbij ik hem een paar dagen laat observeren?
pi_199277833
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 18:37 schreef Brodderlug_Koolvoet het volgende:
Ik heb iemand gevonden die bij mij in de leer wil; hij wil net als mij goed leren handelen in allerlei goederen (niet alleen via de legitieme weg maar ook de zwarte markt is bij hem in trek - in ieder geval staat hij zijn verdiende goud niet graag af). Zal ik hem in het diepe gooien en hem eens een dag op de markt te sturen (en na afloop tel ik alles zorgvuldig) of werkt de zachte hand waarbij ik hem een paar dagen laat observeren?
??
Mon 'en!
  woensdag 12 mei 2021 @ 14:45:40 #265
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_199388633
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 20:10 schreef TomWaits het volgende:
Ik ben helaas nog steeds hybride aan het lesgeven, maar dat komt omdat ik sommige klassen deels online (les 1), deels half-half in de klas heb (les 2). Met twee lesuren per week zie ik sommige leerlingen dus helemaal niet meer tot einde van het schooljaar. Bij de vwo-4 klas die ik halverwege het schooljaar kreeg (in februari) heb ik een proefwerk nagekeken waarbij ik grotendeels geen gezichten op mijn netvlies kreeg bij het nakijken. Een bizarre/onwerkelijke ervaring.

Zelf baal ik wel van die oplossing, want eigenlijk heb ik liever of alles volledig online (beide lessen), of alles volledig fysiek (beide lessen). Het half-half is eigenlijk een totale net-niet-oplossing waarbij het ook nog eens onmogelijk is om bepaalde toetsing te doen (zoals presentaties te laten geven, al mogen ze hem nu vooraf opnemen).
Ja, ik vind het ook waardeloos. Gelukkig vanaf maandag weer gescheiden.
Misschien ben ik te weinig flexibel, maar het lukte me gewoon niet. Vind het al vervelend genoeg dat ik niet door de klas mag lopen. _O-
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  woensdag 12 mei 2021 @ 14:46:52 #266
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_199388654
quote:
0s.gif Op zondag 2 mei 2021 19:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

We hebben dit nu vijf weken gedaan. En ik word hier zo gelukkig van O+
Vertel, wat zijn jullie bevindingen hieromtrent? :)
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  woensdag 12 mei 2021 @ 15:11:39 #267
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_199388941
quote:
0s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:46 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Vertel, wat zijn jullie bevindingen hieromtrent? :)
Ik moet zo weg, maar heel in het kort de belangrijkste drie dingen:
- wat wordt je lestijd toch enorm efficiënt als je niet de hele tijd de ordeproblemen veroorzaakt door een paar leerlingen op hoeft te lossen
- Je merkt aan de 'rustige' leerlingen dat ze in de gaten hebben dat ze veel meer gezien worden, dat ze meer aandacht krijgen. Met die groep slaagt het doel - ze maken zich veel zorgen over leerachterstanden en daar kunnen we ze bij helpen terwijl we tegelijk ook nog sociaal-emotioneel een slag kunnen slaan
- De andere helft blijkt, zonder dat we dat echt hadden ingecalculeerd, toch behoorlijk gedwongen te zijn tot reflectie. En omdat het er maar 10 zijn hebben we als docenten ook echt de tijd om ze te begeleiden met studievaardigheden e.d.

En we hebben ook eigenlijk geen reacties van leerlingen of ouders gehad dat ze deze verdeling niet vonden kunnen, dat scheelt ook. Ik hoop nog steeds dat we over een week of 2 iedereen weer in de klas hebben, maar zo niet dan houden we dit tot einde schooljaar wel in stand.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 21 mei 2021 @ 14:40:55 #268
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_199540326


Wiskunde-examen anno 2021: meer tekstverklaren dan wiskunde.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 21 mei 2021 @ 15:12:11 #269
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_199540778
Dat is wel een aanzienlijk verschil ook.
Ben wel benieuwd naar de achterliggende gedachte hierachter.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  vrijdag 21 mei 2021 @ 15:15:17 #270
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_199540818
Ja, goeie vraag. Mijn smaak is het niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_199605423
Meningen over het openen van de scholen?
Zie her en der petities voorbij komen over het vaccineren van docenten; jullie mening?
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_199609116
quote:
0s.gif Op maandag 24 mei 2021 22:23 schreef el-blanchito het volgende:
Meningen over het openen van de scholen?
Zie her en der petities voorbij komen over het vaccineren van docenten; jullie mening?
Voorrang is volgens mij nu nog nauwelijks te regelen (vaccineren gaat al best rap nu), maar als directie had ik het gewoon naast me neergelegd. Nu halfopen afmaken voor de veiligheid van je personeel, laat Den Haag maar blèren.
pi_199629587
Het OMT zegt wel heel leuk dat leerlingen 2 x per week onder begeleiding een zelftest moeten doen, maar daar moeten ouders toestemming voor geven... En er zijn nog genoeg scholen waar geen zelftesten zijn geleverd, of waar ze alweer op zijn.

Hoewel ik het qua besmettingscijfers snap, en mijn klassen graag compleet wil zien vind ik het verder ingewikkeld.
pi_199635082
Moeten ze elkaar niet leren eerst kennen?
(ik wist ff niet waar ik moest zijn, maar klopt dit zinnetje boven nou wel of niet grammaticaal?)
volgens mij wel, maar het voelt wel raar.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  donderdag 27 mei 2021 @ 10:16:06 #275
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_199638656
Ik zit het debat te kijken, en voel me niet verbonden met de CU en de VVD...

Wat een aanfluiting.

https://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/livedebat/troelstrazaal
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')