abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191976107
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:03 schreef AToontje87 het volgende:

[..]

Kans is aannemelijk dat je gewoon kunt gaan.

Kijk er echter niet raar van op wanneer je niet terug kan. Dit zie je gewoon al mijlenver aankomen.
quote:
11s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:04 schreef Fer_de_Lance het volgende:

[..]

Ik heb echt het idee dat mensen gewoon niet kunnen bevatten wat er echt aan het gebeuren is. Het grote wegkijken... ach het is china maar, ach het is Zuid-Korea maar, Ach die Italianen, Ach die brabanders....
Ik ben niet bang voor het virus zelf, maar het begint nu wel een dingetje te worden om rekening mee te houden indien je op vakantie gaat.
pi_191976111
quote:
14s.gif Op donderdag 12 maart 2020 09:57 schreef _I het volgende:

[..]

Doe wat je kan, probeer voor je omgeving te zorgen, maar laat het ook los. Je kan het pad die bewandeld moet worden niet wijzigen. Je kan er wel voor zorgen dat je een leuke en zorgzame reispartner bent. Accepteer wat je niet kan veranderen.

Als je weet wat je moet doen en je voelt je voorbereid, zal je kalm reageren als het zover is. Laat het je leven niet begrenzen en zorg dat je geen risico bent voor anderen. Verder; mooi gaan! ^O^
Lees nu voornamelijk mee in dit topic, maar wil je toch even laten weten dat ik je posts erg nuttig vind.

Vaak gezond kritisch, hulde!
pi_191976121
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:12 schreef Grishenko_ het volgende:
Mondkapjes verdwijnen, academische ziekenhuizen nemen maatregelen

12 maart 2020 06:01
Laatste update: een uur geleden

Academische ziekenhuizen hebben extra maatregelen genomen om te voorkomen dat er mondkapjes verdwijnen en zicht te houden op de voorraad, zo blijkt donderdag uit een rondgang van NU.nl.

De meerderheid van de academische ziekenhuizen heeft in de afgelopen weken extra maatregelen genomen om te voorkomen dat mondkapjes en andere beschermingsmiddelen ongemerkt verdwijnen. De meest voorkomende maatregel die de ziekenhuizen nemen, is het centraal opslaan van de voorraad mondkapjes en andere beschermingsmiddelen.

Een woordvoerder van het Radboudumc legt uit dat er nu op iedere afdeling van het ziekenhuis nog maar één plek is waar ziekenhuismedewerkers mondkapjes kunnen halen, terwijl ze eerst verspreid over meerdere kamers lagen. Ook het Amsterdam UMC (locatie AMC) trof een dergelijke maatregel. In het Maastricht UMC+ wordt een groter deel van de mondkapjes en desinfectiemiddelen op één centraal punt in het ziekenhuis bewaard.

Signalen dat mondkapjes mee naar huis zijn genomen
Een woordvoerder van Maastricht UMC+ laat aan NU.nl weten aanwijzingen te hebben dat mondkapjes en desinfectiemiddelen zijn meegenomen voor privégebruik. Ook het Amsterdam UMC (locatie VUmc) kreeg signalen dat mondkapjes zijn gestolen.

De woordvoerder van Amsterdam UMC (locatie VUmc) vertelt dat personeelsleden onlangs op het hart is gedrukt om geen mondkapjes en andere beschermende middelen mee naar huis te nemen, omdat ze schaars zijn en nodig zijn in de zorg.

Oproep aan het personeel: wees zuinig
Het UMCG in Groningen riep het personeel vorige week op om zuinig om te gaan met de beschermende middelen, op de afdelingen niet te hamsteren en niets mee naar huis te nemen.

Het Amsterdam UMC (locatie AMC) heeft het personeel gevraagd mondkapjes alleen te gebruiken als het medisch noodzakelijk is. "We hebben, zoals het er nu naar uitziet, nog wel voor een aantal weken mondkapjes. Maar als er opeens honderd patiënten komen, zijn we er zo doorheen en het aanleveren van nieuwe mondkapjes gaat heel moeilijk", aldus de woordvoerder van het ziekenhuis.

https://www.nu.nl/coronav(...)men-maatregelen.html
Dit is dus een taak voor de regering. Meteen een uitvoerverbod voor die dingen + een maximumprijs.
zie email 27 oktober
pi_191976132
Net van schoonouders een berg mondkapjes gekregen. FFP1 en FFP2. Waren op bezoek bij familie in Egypte en daar kostte het niks en was er ruim voorraad.

Inb4 het werkt niet.
pi_191976136
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:14 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dit is dus een taak voor de regering. Meteen een uitvoerverbod voor die dingen + een maximumprijs.
Ik wil eerst eens weten wanneer de desinfecterende handgels terugkeren op de winkelschappen. Ik kan er geen een vinden, ook niet online. Zouden de fabrikanten niet hun verantwoordelijkheid nemen en productie opvoeren?
pi_191976139
Mja en ik denk dat een mondkapje niet echt kan voorkomen dat je de ziekte krijgt.
Er zijn zo ongelooflijk veel factoren waar je rekening mee moet houden.
Misschien dat het het wel een beetje kan uitstellen als je met zo'n ding rondloopt en met zo veel mogelijk factoren rekening houdt. Misschien dat je het zo wat kunt uitzitten tot er genoeg medicijnen er tegen geproduceerd zijn.
pi_191976153
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:16 schreef Sapstengel het volgende:
Net van schoonouders een berg mondkapjes gekregen. FFP1 en FFP2. Waren op bezoek bij familie in Egypte en daar kostte het niks en was er ruim voorraad.

Inb4 het werkt niet.
Ik ken enigszins de afkorting/code N95 maar wat is die wat jij noemt?
  donderdag 12 maart 2020 @ 10:18:10 #233
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_191976160
quote:
2s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:16 schreef ToT het volgende:
Mja en ik denk dat een mondkapje niet echt kan voorkomen dat je de ziekte krijgt.
Er zijn zo ongelooflijk veel factoren waar je rekening mee moet houden.
Misschien dat het het wel een beetje kan uitstellen als je met zo'n ding rondloopt en met zo veel mogelijk factoren rekening houdt. Misschien dat je het zo wat kunt uitzitten tot er genoeg medicijnen er tegen geproduceerd zijn.
Nou ja, je moet het zo zien. Als er 1 miljoen mogelijkheden zijn waarop jij de ziekte krijgt maar jij sluit 500.000 wegen af, ga je het wellicht alsnog krijgen, maar misschien wel later op een gunstiger moment of gewoon niet. Je verkleint sowieso je kans.
pi_191976162
HaraldDoornbos twitterde op donderdag 12-03-2020 om 09:57:57 Bizar dat NL permanent in paniek is en verregaande maatregelen neemt omdat wellicht over eeuw de zeespiegel &temperatuur stijgen.

Maar als er vandaag een pandemie is, dan juist weer een laconieke reactie en weinig maatregelen want ach, dat #COVID19 valt reuze mee. ¯\_(ツ)_/¯ reageer retweet
pi_191976165
Collega van mij wordt net gebeld door haar moeder dat ze niet graag wilt oppassen op haar kleinkind. Klinkt misschien wat egoïstisch, maar kan het mij nog best voorstellen ook.
  donderdag 12 maart 2020 @ 10:18:40 #236
396550 Richestorags
pi_191976171
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:17 schreef KI1234 het volgende:

[..]

Veiligheidsklassen. FFP3 is de beste, FFP1 de slechtste. Zijn mondkapjes voor als je met stoffen als asbest e.d. werkt.
pi_191976173
BNODesk twitterde op donderdag 12-03-2020 om 10:18:16 NOW: Denmark reports 99 new cases of coronavirus; total cases reach 615 https://t.co/eUoE2b20hL reageer retweet
  donderdag 12 maart 2020 @ 10:19:07 #238
396550 Richestorags
pi_191976178
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:18 schreef Scrummie2.1 het volgende:
HaraldDoornbos twitterde op donderdag 12-03-2020 om 09:57:57 Bizar dat NL permanent in paniek is en verregaande maatregelen neemt omdat wellicht over eeuw de zeespiegel &temperatuur stijgen.

Maar als er vandaag een pandemie is, dan juist weer een laconieke reactie en weinig maatregelen want ach, dat #COVID19 valt reuze mee. ¯\_(ツ)_/¯ reageer retweet
Held.
pi_191976183
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:17 schreef KI1234 het volgende:

[..]

quote:
Er zijn 3 typen ademhalingbeschermingsmaskers:
FFP1 masker: dit is het laagste prestatieniveau om van een beschermingsmasker te kunnen spreken. Dit masker heeft een efficiëntie van minimaal 80% tegen partikels die door de lucht verspreid worden. De zijkant lekkage (rondom het gezicht) mag niet meer zijn dan 22%. Dit masker wordt o.a. gebruikt wanneer er sprake is van het norovirus.
FFP2 masker: Is de gemiddelde categorie beschermingsmaskers en heeft een efficiëntie van 94%. De zijkant lekkage mag niet meer zijn dan 8%. Dit masker wordt o.a. gebruikt wanneer er sprake is van TBC.
FFP3 masker: Deze klasse biedt de hoogte bescherming en heeft een minimale efficiëntie van 99%. De zijkant lekkage mag niet meer zijn dan 2%. Dit masker wordt o.a. gebruikt bij het werken met cytostatica.
pi_191976187
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:18 schreef Scrummie2.1 het volgende:

Spijker op zijn kop. Nou moet ik zeggen dat ik in het begin van dit virus ook deed alsof het allemaal wel meeviel, maar het is nu wel een serieus probleem aan het worden. Al ben ik van mijzelf een nuchter persoon en mij niet zo gek snel zorgen maak.
  Spellchecker donderdag 12 maart 2020 @ 10:20:27 #241
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_191976204
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:18 schreef HulkHeld het volgende:
Collega van mij wordt net gebeld door haar moeder dat ze niet graag wilt oppassen op haar kleinkind. Klinkt misschien wat egoïstisch, maar kan het mij nog best voorstellen ook.
Oma heeft groot gelijk.
pi_191976208
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:14 schreef ulghh het volgende:

[..]

Lees nu voornamelijk mee in dit topic, maar wil je toch even laten weten dat ik je posts erg nuttig vind.

Vaak gezond kritisch, hulde!
Koel koel :7
pi_191976219
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:20 schreef maily het volgende:

[..]

Oma heeft groot gelijk.
Ja en haar dochter begrijpt het zelf ook goed.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 12 maart 2020 @ 10:22:17 #244
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_191976227
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:19 schreef HulkHeld het volgende:

[..]

Spijker op zijn kop. Nou moet ik zeggen dat ik in het begin van dit virus ook deed alsof het allemaal wel meeviel, maar het is nu wel een serieus probleem aan het worden. Al ben ik van mijzelf een nuchter persoon en mij niet zo gek snel zorgen maak.
Je hoeft je inderdaad ook niet gek te maken, maar serieus nemen is al heel wat en er zijn nog steeds veel mensen die dat helaas niet doen.
  donderdag 12 maart 2020 @ 10:22:39 #245
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_191976232
OVID-19 UPDATE VANUIT LOMBARDIJE, ITALY
Info van Paolo Proto, anesthesioloog-intensivist, Istituto dei Tumori, Milano
Situatie in Lombardije op 10-3-2020

• 1e covid-19 patiënt werd op 20-02-2020 in Lombardije geïntubeerd, detubatie was op 09-03-2020 na 18 dagen ventilatie. Weaning verliep moeizaam. Het betrof een 38-jarige, verder goed gezonde man, die hiervoor marathons liep.
• Man-vrouw verhouding van alle covid-19 ic behoeftige patiënten is 60%-40%.
• Vrouwen zijn vaker asymptomatisch wanneer ze positief testen op covid-19 dan mannen.
• 20% van de covid-19 ic behoeftige patiënten betreft patiënten < 50 jaar zonder significante co-morbiditeit. De gemiddelde leeftijd van alle covid-19 ic patiënten is 70 jaar, belangrijkste risicofactor voor ic opname is obesitas. Bij deze groep treedt forse glycemische ontregeling op met frequente ketoacidose.
• Jongste geïntubeerde covid-19 patiënt is een meisje van 16 jaar. 2 kinderen met covid-19 werden ter observatie op de kinderIC opgenomen maar hadden geen aanvullende therapie nodig.
• De overdracht van covid-19 van moeder op het ongeboren kind lijkt niet plaats te vinden. Dit is op basis van 3 positief geteste moeders (allen overigens klachtenvrij) welke zijn bevallen van een kind wat negatief testte op covid-19. In China werd hetzelfde geobserveerd.
• Gemiddelde saturatie van de voorheen gezonde covid-19 patiënten bij binnenkomst in het ziekenhuis is 60% (vlak voor intubatie). P/F ratio < 100. In tegenstelling tot ARDS patiënten is de long compliantie bij covid-19 normaal. Patiënten kunnen met een normale driving pressure worden geventileerd. Frequent treedt passagère hypercapnie op met hoge PEEP behoefte.
• Mechanische ventilatie is dikwijls voldoende als ondersteunende therapie. Zelden is ECMO noodzakelijk. Indien een patiënt op ic wordt geïntubeerd, heeft deze in 50% van de gevallen buikligging nodig.
• Er is een tekort aan beademingsmachines. Patiënten boven de 70-75 worden binnenkort niet meer geïntubeerd, hooguit nog NIV. Binnen 2 weken worden 1300 extra beademingsmachines geleverd, waarvan 400 binnen de komende 3 dagen. Na deze 14 dagen en binnen 45 dagen worden nog eens 2700 extra beademingsmachines geleverd. Met dank aan Draeger, Medtronic, GE medical systems, Vyaire en Athea.
• Patiënten die overlijden aan covid-19, ontwikkelen binnen 4-7 dagen na intubatie een acute verslechtering van de pulmonale situatie met toename van bilateraal interstitieel longvocht. Deze verslechtering bleef bij de overlevenden tot nu toe weg.
• 3 collega anesthesiologen liggen geïntubeerd op de IC, een tiental is thuis in isolatie, sommigen met CPAP.
• Veel anesthesiologen worden ingezet als anesthesioloog-intensivist op speciale isolatie afdelingen met beademingsmachines van de OK onder supervisie van 1 intensivist. Alle electieve chirurgie is gecanceld. Poli’s zijn gesloten. Instroom van mensen in het ziekenhuis is maximaal beperkt, bv door bezoek aan patiënten te maximeren tot max 1 per patiënt. Restaurant is alleen toegankelijk voor medewerkers.
• Intubatie middels RSI en primair glidescope, met als beschermende maatregelen: schort, handschoenen, FFP2 masker en spatbril. Na afloop alles weggooien. Bij extubatie zelfde beschermende maatregelen toepassen.
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
pi_191976252
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:22 schreef Revanches het volgende:

• 1e covid-19 patiënt werd op 20-02-2020 in Lombardije geïntubeerd, detubatie was op 09-03-2020 na 18 dagen ventilatie. Weaning verliep moeizaam. Het betrof een 38-jarige, verder goed gezonde man, die hiervoor marathons liep.
• Vrouwen zijn vaker asymptomatisch wanneer ze positief testen op covid-19 dan mannen.
• 20% van de covid-19 ic behoeftige patiënten betreft patiënten < 50 jaar zonder significante co-morbiditeit. De gemiddelde leeftijd van alle covid-19 ic patiënten is 70 jaar, belangrijkste risicofactor voor ic opname is obesitas. Bij deze groep treedt forse glycemische ontregeling op met frequente ketoacidose.
• Jongste geïntubeerde covid-19 patiënt is een meisje van 16 jaar. 2 kinderen met covid-19 werden ter observatie op de kinderIC opgenomen maar hadden geen aanvullende therapie nodig.
• De overdracht van covid-19 van moeder op het ongeboren kind lijkt niet plaats te vinden. Dit is op basis van 3 positief geteste moeders (allen overigens klachtenvrij) welke zijn bevallen van een kind wat negatief testte op covid-19. In China werd hetzelfde geobserveerd.
• Gemiddelde saturatie van de voorheen gezonde covid-19 patiënten bij binnenkomst in het ziekenhuis is 60% (vlak voor intubatie). P/F ratio < 100. In tegenstelling tot ARDS patiënten is de long compliantie bij covid-19 normaal. Patiënten kunnen met een normale driving pressure worden geventileerd. Frequent treedt passagère hypercapnie op met hoge PEEP behoefte.
• Mechanische ventilatie is dikwijls voldoende als ondersteunende therapie. Zelden is ECMO noodzakelijk. Indien een patiënt op ic wordt geïntubeerd, heeft deze in 50% van de gevallen buikligging nodig.
• Er is een tekort aan beademingsmachines. Patiënten boven de 70-75 worden binnenkort niet meer geïntubeerd, hooguit nog NIV. Binnen 2 weken worden 1300 extra beademingsmachines geleverd, waarvan 400 binnen de komende 3 dagen. Na deze 14 dagen en binnen 45 dagen worden nog eens 2700 extra beademingsmachines geleverd. Met dank aan Draeger, Medtronic, GE medical systems, Vyaire en Athea.
• Patiënten die overlijden aan covid-19, ontwikkelen binnen 4-7 dagen na intubatie een acute verslechtering van de pulmonale situatie met toename van bilateraal interstitieel longvocht. Deze verslechtering bleef bij de overlevenden tot nu toe weg.
• 3 collega anesthesiologen liggen geïntubeerd op de IC, een tiental is thuis in isolatie, sommigen met CPAP.
• Veel anesthesiologen worden ingezet als anesthesioloog-intensivist op speciale isolatie afdelingen met beademingsmachines van de OK onder supervisie van 1 intensivist. Alle electieve chirurgie is gecanceld. Poli’s zijn gesloten. Instroom van mensen in het ziekenhuis is maximaal beperkt, bv door bezoek aan patiënten te maximeren tot max 1 per patiënt. Restaurant is alleen toegankelijk voor medewerkers.
• Intubatie middels RSI en primair glidescope, met als beschermende maatregelen: schort, handschoenen, FFP2 masker en spatbril. Na afloop alles weggooien. Bij extubatie zelfde beschermende maatregelen toepassen.
Sow, dat eerste punt is meteen al lekker; een goede gezonde relatief jonge vent die er toch zo aan toe is?
pi_191976253
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:13 schreef HulkHeld het volgende:

[..]

[..]

Ik ben niet bang voor het virus zelf, maar het begint nu wel een dingetje te worden om rekening mee te houden indien je op vakantie gaat.
Met alle respect, maar als je er zelf voor kiest om nu nog dergelijke reizen te gaan maken, dan mag je wat mij betreft straks ook op de blaren gaan zitten.
  donderdag 12 maart 2020 @ 10:24:09 #248
489693 Markesh
Antispecisist
pi_191976257
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:16 schreef KI1234 het volgende:

[..]

Ik wil eerst eens weten wanneer de desinfecterende handgels terugkeren op de winkelschappen. Ik kan er geen een vinden, ook niet online. Zouden de fabrikanten niet hun verantwoordelijkheid nemen en productie opvoeren?
Wat denk je zelf?
pi_191976264
Wij gaan over 2 weken op vakantie (Australië via Abu Dhabi). Dus wel spannend nu.

Zekerheidshalve zoveel mogelijk thuis werken, en we hebben de kinderen maar vast van school gehaald.
pi_191976266
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:22 schreef Revanches het volgende:

Dank. Prima post dit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')