abonnement Unibet Coolblue
pi_191975908
Heb vandaag Van Eck Real Estate gekocht. Vastgoed is altijd een veilige haven!
Cindy De Vuyst
pi_191975951
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 09:56 schreef Generationalpha het volgende:
Ik hoor de wijze mensen hier roepen dat je gewoon je geld moet laten staan maar hoe handig is dat als alles echt gigantisch naar beneden gaat kelderen?
Zolang je in een gespreid fonds zit en het geld op korte termijn niet nodig hebt (dat is sowieso verstandig bij beleggen) dan is blijven zitten en wachten tot het weer positief staat handiger dan met verlies verkopen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_191976003
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:02 schreef Patroon het volgende:

[..]

Zolang je in een gespreid fonds zit en het geld op korte termijn niet nodig hebt (dat is sowieso verstandig bij beleggen) dan is blijven zitten en wachten tot het weer positief staat handiger dan met verlies verkopen.
Goede tip. Heb momenteel vooral geld staan bij Rabo, jij adviseert het geld gewoon te laten staan? Heb op een vrij hoge koers (120) ingekocht.

Heb het geld op korte termijn niet nodig.
pi_191976077
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:05 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Goede tip. Heb momenteel vooral geld staan bij Rabo, jij adviseert het geld gewoon te laten staan? Heb op een vrij hoge koers (120) ingekocht.

Heb het geld op korte termijn niet nodig.
Wij beleggen nu 3 jaar maandelijks een vast bedrag. Toen wij begonnen hadden wij voorgenomen elke maand te blijven kopen, ondanks de stand van de beurs. Dat deden wij 3 jaar lang met maandelijks een ATH. Waarom wel maandelijks elke maand kopen als de beurs hoog staat, maar niet als de beurs laag staat? Wij blijven gewoon vasthouden aan ons plan, want daar is op lange termijn niets mis mee.

Dit is voor de lange termijn van 20+ jaar. Dus die 3 jaar is maar een hele kleine fractie van het totaal. Alle winst (was ook nog geen sprake van winst/verlies, zolang je in de markt zit) is nu weg en staan op 500 verlies. Wij hebben het geld niet nodig en blijven gewoon maandelijks bijkopen. Eventueel nu extra bijkopen omdat het laag staat, maar dat heb ik vorige week al 10% extra ingekocht, maar dat was dus te vroeg. Wacht nu wel even voor ik weer extra bijkoop.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_191976135
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:11 schreef Patroon het volgende:

[..]

Wij beleggen nu 3 jaar maandelijks een vast bedrag. Toen wij begonnen hadden wij voorgenomen elke maand te blijven kopen, ondanks de stand van de beurs. Dat deden wij 3 jaar lang met maandelijks een ATH. Waarom wel maandelijks elke maand kopen als de beurs hoog staat, maar niet als de beurs laag staat? Wij blijven gewoon vasthouden aan ons plan, want daar is op lange termijn niets mis mee.

Dit is voor de lange termijn van 20+ jaar. Dus die 3 jaar is maar een hele kleine fractie van het totaal. Alle winst (was ook nog geen sprake van winst/verlies, zolang je in de markt zit) is nu weg en staan op 500 verlies. Wij hebben het geld niet nodig en blijven gewoon maandelijks bijkopen. Eventueel nu extra bijkopen omdat het laag staat, maar dat heb ik vorige week al 10% extra ingekocht, maar dat was dus te vroeg. Wacht nu wel even voor ik weer extra bijkoop.

Ik dacht meer aan een periode van ongeveer 5-10 jaar maar logisch verhaal ja. Ben wel echt benieuwd hoe deze crisis gaat aflopen.
pi_191976307
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 07:15 schreef einzeinz het volgende:
Hoe staan jullie tegenover vliegtuigmaatschapijen? Momenteel staan die op hun laagste peil in 10 jaar tijd en ze kunnen nog lager.

Maar ik heb schrik voor faillisementen, zelfs bij namen als Air France, Lufthansa of American Airlines.
Ik wacht nog even af maar ga wel instappen in de grote maatschappijen (AF/KML, LH, IAG). Die zullen niet omvallen.

Van TUI, Ryanair, etc. zou ik afblijven (hoewel ik Ryanair niet zo snel zie omvallen).
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_191976313
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:16 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Ik dacht meer aan een periode van ongeveer 5-10 jaar maar logisch verhaal ja. Ben wel echt benieuwd hoe deze crisis gaat aflopen.
Ik ben geen ervaren belegger he...meest ideale is dat je op het hoogste punt verkoopt en dan weer wacht en op het laagste punt weer instapt, maar de praktijk is vaak anders dan de theorie.

mijn idee is dat als ik nu verkoop ik verlies neem en dan straks weer wil instappen, maar dat zal nooit op het laagste punt zijn, dus aan die kant mis ik dan ook weer wat "winst". Ik kan dan even goed blijven zitten, op lange termijn zal dat geen verschil maken.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_191976480
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:28 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Ik wacht nog even af maar ga wel instappen in de grote maatschappijen (AF/KML, LH, IAG). Die zullen niet omvallen.

Van TUI, Ryanair, etc. zou ik afblijven (hoewel ik Ryanair niet zo snel zie omvallen).
Wat is IAG?
American Airlines zegt me wel iets. Ook nog een mooi dividend er bij.
Cindy De Vuyst
pi_191976507
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:42 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Wat is IAG?
American Airlines zegt me wel iets. Ook nog een mooi dividend er bij.
De groep van (o.a.) British Airways, Iberia, Vueling en Air Lingus.
pi_191976525
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:28 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Ik wacht nog even af maar ga wel instappen in de grote maatschappijen (AF/KML, LH, IAG). Die zullen niet omvallen.

Van TUI, Ryanair, etc. zou ik afblijven (hoewel ik Ryanair niet zo snel zie omvallen).
TUI is ook wel groot toch, met een Brits moederbedrijf geloof ik.
pi_191976530
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:42 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Wat is IAG?
American Airlines zegt me wel iets. Ook nog een mooi dividend er bij.
Wat @Piles zegt ja, International Airlines Group met daarin de door hem genoemde maatschappijen
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_191976541
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:46 schreef Zocalo het volgende:

[..]

TUI is ook wel groot toch, met een Brits moederbedrijf geloof ik.
Ja, maar denk niet dat die gered zouden worden door de staat. Die anderen wel. Maar dat is mijn speculatie.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  donderdag 12 maart 2020 @ 10:52:15 #63
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_191976609
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:28 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik ben geen ervaren belegger he...meest ideale is dat je op het hoogste punt verkoopt en dan weer wacht en op het laagste punt weer instapt, maar de praktijk is vaak anders dan de theorie.

mijn idee is dat als ik nu verkoop ik verlies neem en dan straks weer wil instappen, maar dat zal nooit op het laagste punt zijn, dus aan die kant mis ik dan ook weer wat "winst". Ik kan dan even goed blijven zitten, op lange termijn zal dat geen verschil maken.
Volg je theorie niet. Als je blijft zitten kun je die "winst" net zo goed missen als je niet verkoopt. Goedkoper terugkopen is altíjd winst. Lijkt meer op amateur psychologie ;)

Ben wel benieuwd welke kant het op gaat :{

[ Bericht 6% gewijzigd door leolinedance op 12-03-2020 10:58:56 ]
pi_191976688
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:52 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Volg je theorie niet. Als je blijft zitten kun je die "winst" net zo goed missen als je niet verkoopt. Goedkoper terugkopen is altíjd winst. Lijkt meer op amateur psychologie ;)
Wij volgen elkaar wel vaker niet (wel of geen optimizers op een dak zonder schaduw ;) )

Dat klopt niet. Als je blijft zitten en bijkoopt pak je die weg omhoog ook weer mee.

Mijn idee is dat de markt niet te timen is. Als ik nu verkoop dan neem ik verlies. Als ik dan wacht tot hij weer aantrekt ben je vaak te laat en is de kans groot dat ik weer instap op het moment dat de beurs alweer is gestegen en misschien nog wel hoger dan het moment waarop ik nu verkoop.
Blijf dan liever gewoon zitten en koop in stapjes weer extra bij. Ik heb het op mijn werk ook veel te druk om constant de markt in de gaten te houden.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_191976712
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:52 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Volg je theorie niet. Als je blijft zitten kun je die "winst" net zo goed missen als je niet verkoopt. Goedkoper terugkopen is altíjd winst. Lijkt meer op amateur psychologie ;)
Eigenlijk draait het maar om één vraag: kan jij de toekomst beter inschatten dan 'de markt'? Veel mensen denken van zichzelf van wel, maar worden als het erop aankomt toch geleid door emotie. En dan krijg je dus buy high, sell low.
  donderdag 12 maart 2020 @ 11:04:07 #66
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_191976802
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:57 schreef Patroon het volgende:

[..]

Wij volgen elkaar wel vaker niet (wel of geen optimizers op een dak zonder schaduw ;) )
Ach, we weten allebei waar die dingen voor dienen. Echter wil jij ze zo snel mogelijk terugverdienen, en kijk ik naar de opbrengst over 15 jaar. Jij vindt het dus niet rendabel omdat het je totale tvt verhoogt, en ik wel omdat ik er over 15 jaar veel meer opgeleverd heeft.

quote:
Mijn idee is dat de markt niet te timen is. Als ik nu verkoop dan neem ik verlies. Als ik dan wacht tot hij weer aantrekt ben je vaak te laat en is de kans groot dat ik weer instap op het moment dat de beurs alweer is gestegen en misschien nog wel hoger dan het moment waarop ik nu verkoop.
Blijf dan liever gewoon zitten en koop in stapjes weer extra bij. Ik heb het op mijn werk ook veel te druk om constant de markt in de gaten te houden.
Ja, maar dat is vanuit de gedachte dat je wil en kunt bijkopen zonder te hoeven verkopen. Veel mensen spreiden liever en hebben niet te veel kapitaal in aandelen.
  donderdag 12 maart 2020 @ 11:05:02 #67
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_191976819
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 10:58 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Eigenlijk draait het maar om één vraag: kan jij de toekomst beter inschatten dan 'de markt'? Veel mensen denken van zichzelf van wel, maar worden als het erop aankomt toch geleid door emotie. En dan krijg je dus buy high, sell low.
eens. Dit moet je ook zeker niet te vaak doen.
pi_191976906
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 11:04 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ach, we weten allebei waar die dingen voor dienen. Echter wil jij ze zo snel mogelijk terugverdienen, en kijk ik naar de opbrengst over 15 jaar. Jij vindt het dus niet rendabel omdat het je totale tvt verhoogt, en ik wel omdat ik er over 15 jaar veel meer opgeleverd heeft.
[..]

Ik ga hier niet (weer) in op de zonnepanelen discussie. Met berekeningen hebben we allang laten zien dat de extra opbrengst over 15 jaar nooit de extra kosten zal opvangen. Maar ze liggen er nu eenmaal, dus je zal ons nooit gelijk geven ;)

Maar nu weer ontopic:
quote:
Ja, maar dat is vanuit de gedachte dat je wil en kunt bijkopen zonder te hoeven verkopen. Veel mensen spreiden liever en hebben niet te veel kapitaal in aandelen.
Ik kan alleen voor mezelf spreken en niet voor veel mensen. Ons vermogen in spaargeld stijgt sneller dan ons vermogen in aandelen. (per maand 350 euro in aandelen en 1100 euro spaargeld). Dat trekken wij dan een beetje bij door extra aandelen te kopen. Maar jaarlijks ook een deel extra af te lossen op de woning. Op deze manier proberen wij te spreiden.
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 12 maart 2020 @ 11:13:52 #69
8369 speknek
Another day another slay
pi_191976966
Weer 8 % eraf. Ik heb maar alles behalve Gilead Sciences verkocht.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Moderator donderdag 12 maart 2020 @ 11:14:34 #70
42184 crew  DaMart
pi_191976977
Ik heb ook weer een paar lage buy orders gezet. Ben deze week begonnen met beleggen, dus die dalende koersen zijn ideaal om al een (bescheiden) portefeuille op te bouwen.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  donderdag 12 maart 2020 @ 11:21:38 #71
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_191977076
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 11:10 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik ga hier niet (weer) in op de zonnepanelen discussie. Met berekeningen hebben we allang laten zien dat de extra opbrengst over 15 jaar nooit de extra kosten zal opvangen. Maar ze liggen er nu eenmaal, dus je zal ons nooit gelijk geven ;)
'we' , 'ons' :') Maar helaas klopt het niet wat je zegt. En dat heb ik ook al meerdere keren aangetoond. Maar goed, koop lekker wat je wil. Grappig trouwens dat je er niet (weer) op in wil gaan. Was er dan niet over begonnen flappie _O-

quote:
Maar nu weer ontopic.

[..]

Ik kan alleen voor mezelf spreken en niet voor veel mensen.
[quote]

Dan moet je dat ook niet doen.

[quote]
Ons vermogen in spaargeld stijgt sneller dan ons vermogen in aandelen. (per maand 350 euro in aandelen en 1100 euro spaargeld). Dat trekken wij dan een beetje bij door extra aandelen te kopen. Maar jaarlijks ook een deel extra af te lossen op de woning. Op deze manier proberen wij te spreiden.
Leuk voor je. Zo ben ik ook ooit begonnen.
pi_191977250
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 11:14 schreef DaMart het volgende:
Ik heb ook weer een paar lage buy orders gezet. Ben deze week begonnen met beleggen, dus die dalende koersen zijn ideaal om al een (bescheiden) portefeuille op te bouwen.
Ik wil deze week beginnen met beleggen. Mag ik weten welke bedrijven jij gekozen of overwogen hebt?

Ik zit zelf te denken aan Lufthansa of AirFrance/KLM, Bayer, Shell.
'Normaal' gesproken zou ik aan Ahold denken voor een lange termijn belegging, maar op dit moment denk ik vooral aan korte termijn investeringen en dan vind ik de koers van Ahold iets te hoog. Galapagos en ASML vind ik ook te hoog om nu in te stappen.
pi_191977257
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 11:21 schreef leolinedance het volgende:

[..]

'we' , 'ons' :') Maar helaas klopt het niet wat je zegt. En dat heb ik ook al meerdere keren aangetoond. Maar goed, koop lekker wat je wil. Grappig trouwens dat je er niet (weer) op in wil gaan. Was er dan niet over begonnen flappie _O-
[..]

Leuk voor je. Zo ben ik ook ooit begonnen.
Ik wilde alleen aangeven dat wij wel vaker niet dezelfde mening hebben. Ik ga in dit topic toch niet inhoudelijk in over jouw zonnepanelen keuzes :') :') :')
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_191977266
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 11:31 schreef -Wereld- het volgende:

[..]

Ik wil deze week beginnen met beleggen. Mag ik weten welke bedrijven jij gekozen of overwogen hebt?

Ik zit zelf te denken aan Lufthansa of AirFrance/KLM, Bayer, Shell.
'Normaal' gesproken zou ik aan Ahold denken voor een lange termijn belegging, maar op dit moment denk ik vooral aan korte termijn investeringen en dan vind ik de koers van Ahold iets te hoog. Galapagos en ASML vind ik ook te hoog om nu in te stappen.
Korte termijn en dan beleggen in lufthansa, airfrance/klm? :D
  donderdag 12 maart 2020 @ 11:33:29 #75
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_191977279
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 11:31 schreef -Wereld- het volgende:

[..]

Ik wil deze week beginnen met beleggen. Mag ik weten welke bedrijven jij gekozen of overwogen hebt?

Ik zit zelf te denken aan Lufthansa of AirFrance/KLM, Bayer, Shell.
'Normaal' gesproken zou ik aan Ahold denken voor een lange termijn belegging, maar op dit moment denk ik vooral aan korte termijn investeringen en dan vind ik de koers van Ahold iets te hoog. Galapagos en ASML vind ik ook te hoog om nu in te stappen.
Ja dan zou ik idd Lufthansa of KLM kopen ja :')

Ik denk dat KLM zijn all-time low gaat bereiken een dezer dagen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')