abonnement Unibet Coolblue
pi_191965626
Windows XP SP3 32bit en SP2 64bit certificate error (ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID)

Windows XP SP3 32bit en SP2 64bit lijken sinds kort opnieuw te zijn overleden. (begin dit jaar of ergens vorig jaar werden websites nog probleemloos geladen op Chrome, en ook YouTube werkte daarop) Websites worden in geen enkele browser meer fatsoenlijk geladen met uitzondering van Firefox, (ongeldige certificaat error, op alle browsers bij elke websites behalve op Firefox), YouTube blijft hangen op loader.
Op Firefox werkt YouTube probleemloos zonder certificaat error, Uitzending gemist werkt op geen enkele browser meer, blijft hangen en error 22 op Firefox. (ook de NIET DRM streams worden niet meer afgespeeld)
Ja ik gebruik geen XP, maar vroeg mij af hoe het met XP staat.

Wat is eigenlijk die certificaat dinges? Is dat te omzeilen?
En waarom werkt het eigenlijk nog wel op Firefox?
Dat wou ik eigenlijk even weten.

Hopeloos dit voor Poetin: https://www.google.com/se(...)0.0....0.g3HonqAmjEk. Benieuwd hoelang Firefox nog blijft werken.
Als ie er ook mee stopt, is het end of life van YouTube en Uitzending gemist op Windows XP.

Als ie er ook mee stopt, is het end of life van YouTube en Uitzending gemist op Windows XP.



















  woensdag 11 maart 2020 @ 19:42:31 #2
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_191965649
Wat dacht je van normaal upgraden? XP is al jaren out of support.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_191965783
Ja ik gebruik geen XP, maar vroeg mij af hoe het met XP staat.

Testje in Virtualbox, een soort van hoelang kan ik nog fatsoenlijk met W XP surfen research.
  woensdag 11 maart 2020 @ 20:46:42 #4
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_191966951
Even wat achtergrond info:

Voor een beveiligde verbinding heb je een certificaat nodig. Een certificaat is simpel gezegd niet meer dan een documentje wat beschrijft met welke server je verbinding maakt en van welke beveiliging die gebruik maakt.

Er zijn in principe heel veel soorten certificaten, van certificaten die je zelf kan maken of automatisch gemaakt worden, de zgn "Self Signed Certificates" Als ooit eens via Extern Bureaublad een andere computer hebt overgenomen dan ken je de melding dat de computer een niet veilig certificaat gebruikt. Extern Bureablad maakt gebruik van zo'n zelf gemaakt certificaat.

De andere is een door een Certificate Authority uitgegeven certificaat. dat zijn officiële certificaten die te controleren zijn bij de uitgever van dat certificaat. Die zijn er in vele soorten, zowel qua dekking, doel als beveiligingsniveau. Een simpel certificaat is bijvoorbeeld Let's Encrypt. Die certificaten zijn simpel aan te vragen en bevestigen eigenlijk alleen maar dat je gebruik maakt van een beveiligde verbinding. Meer niet. Aan de andere kant van het spectrum heb je de certificaten die bijvoorbeeld banken gebruiken voor hun websites. Als je daarmee verbinding maakt krijg je in sommige browsers zo'n mooi groen balkje te zien. Als je zo'n "Extended Certification" certificaat aanvraagt mag je allerlei documenten aanleveren om te bewijzen dat jij echt die partij bent, of namens die partij dit mag aanvragen.

Zeg maar een paspoort tegenover een werknemers pasje. Het paspoort is een officieel certificaat en het bedrijfs pasje is een zelfgemaakt certificaat.

Waar gaat het volgens mij fout.

Elke besturingssysteem en veel moderne browsers hebben een lijst met daarin alle officiële uitgevers van certificaten, zodat een computer kan controleren of een certificaat echt is uitgegeven door door die partij en of het certificaat niet is ingetrokken. Van die lijst krijgt je computer ook regelmatig een update. Maar omdat XP al jaren geen update heeft gehad is die lijst ook al in jaren niet meer bijgewerkt. Nu is die lijst beveiligd met, je raad het nooit, een certificaat van de uitgever van die lijst. Nu is van de lijst die jouw computer gebruikt het certificaat verlopen, of de lijst is zelf verlopen.
Blijkbaar is de lijst die Firefox gebruikt recenter of heeft een langere looptijd waardoor deze nog gebruikt kan worden.

Ik hoop nu dat het een beetje duidelijk is
  woensdag 11 maart 2020 @ 20:55:34 #5
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_191967159
Firefox gebruikt zijn eigen certificaatbibliotheek, wordt dus gewoon geupdate met firefox. Chrome lift mee op de certificaatlibrary van het OS, en heeft dus op XP een probleem.
pi_191967487
Bovenop de uitleg van versterker wordt dit ook nog een probleem met het blijven gebruiken van Windows XP:

Heel basiek zal Windows XP een beetje beveiligingsprotocol TLS versie 1.1 en versie 1.2 kunnen gebruiken en waarschijnlijk nooit TLS versie 1.3. Alles onder TLS versie 1.2 wordt beschouwd als onveilig.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_191967752
Staat de datum goed ingesteld?
pi_191969007
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 20:55 schreef ralfie het volgende:
Firefox gebruikt zijn eigen certificaatbibliotheek, wordt dus gewoon geupdate met firefox. Chrome lift mee op de certificaatlibrary van het OS, en heeft dus op XP een probleem.
Firefox krijgt toch ook geen updates meer? ESR 52.9 is de laatste?
Of heeft ie nog wel security updates?

Ja datum staat goed.

Via deze website heb ik een nieuw certificaat verkregen.
https://textslashplain.co(...)ternet-authority-g3/

certificaat is:

GTS CA 1O1

TLS 1.2

AES_128_GCM ECDHE-RSA

YouTube werkt nu op zowel Chrome, Opera, Firefox als Vivaldi onder XP, en nog goed ook.







[ Bericht 6% gewijzigd door adinas op 11-03-2020 22:23:35 ]
  Moderator woensdag 11 maart 2020 @ 22:42:37 #9
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_191969866
Ik zie het het nut niet van in.
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
pi_191970118
Niet alles hoeft nut te hebben in het leven. :)

NOTE: 12-3, veel website geven nog steeds certificaat error.

[ Bericht 19% gewijzigd door adinas op 12-03-2020 18:45:21 ]
pi_196364081
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 20:55 schreef ralfie het volgende:
Firefox gebruikt zijn eigen certificaatbibliotheek, wordt dus gewoon geupdate met firefox. Chrome lift mee op de certificaatlibrary van het OS, en heeft dus op XP een probleem.
Als je een plugin zou kunnen activeren dat Chrome die van Firefox gebruikt is het probleem dan dus opgelost?
  woensdag 25 november 2020 @ 18:41:44 #12
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_196411025
Windows XP? Really? :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_196414693
Wat een haat tegen xp. Gewoon een mooi besturingssysteem.
pi_196415032
uit nieuwsgierigheid: kan je de automatisch updatende certificatenlijst van windows 7 niet overnemen in XP en op die manier zorgen dat je certificaten langer geldig laat zijn?

uiteindelijk loop je wel tegen het TLS1.3 probleem aan maar goed
pi_196416347
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 20:55 schreef ralfie het volgende:
Firefox gebruikt zijn eigen certificaatbibliotheek, wordt dus gewoon geupdate met firefox. Chrome lift mee op de certificaatlibrary van het OS, en heeft dus op XP een probleem.
Lijkt me vreemd, maar goed, bij mij werkt NPOstart prima in Firefox (Win7, 64 bits), maar niet in de actuele versie van Chrome onder hetzelfde OS. In de console kan ik wel zien dat dit een certificaat probleem is niet met de site npostart.nl zelf maar met één van de sites waarop kennelijk de streams of andere benodigde data worden gehost. De browser zelf geeft geen foutmeldingen, maar video's blijven eindeloos 'laden' en starten niet.
pi_196417684
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 20:46 schreef versterker het volgende:
Even wat achtergrond info:

Voor een beveiligde verbinding heb je een certificaat nodig. Een certificaat is simpel gezegd niet meer dan een documentje wat beschrijft met welke server je verbinding maakt en van welke beveiliging die gebruik maakt.

Er zijn in principe heel veel soorten certificaten, van certificaten die je zelf kan maken of automatisch gemaakt worden, de zgn "Self Signed Certificates" Als ooit eens via Extern Bureaublad een andere computer hebt overgenomen dan ken je de melding dat de computer een niet veilig certificaat gebruikt. Extern Bureablad maakt gebruik van zo'n zelf gemaakt certificaat.

De andere is een door een Certificate Authority uitgegeven certificaat. dat zijn officiële certificaten die te controleren zijn bij de uitgever van dat certificaat. Die zijn er in vele soorten, zowel qua dekking, doel als beveiligingsniveau. Een simpel certificaat is bijvoorbeeld Let's Encrypt. Die certificaten zijn simpel aan te vragen en bevestigen eigenlijk alleen maar dat je gebruik maakt van een beveiligde verbinding. Meer niet. Aan de andere kant van het spectrum heb je de certificaten die bijvoorbeeld banken gebruiken voor hun websites. Als je daarmee verbinding maakt krijg je in sommige browsers zo'n mooi groen balkje te zien. Als je zo'n "Extended Certification" certificaat aanvraagt mag je allerlei documenten aanleveren om te bewijzen dat jij echt die partij bent, of namens die partij dit mag aanvragen.

Zeg maar een paspoort tegenover een werknemers pasje. Het paspoort is een officieel certificaat en het bedrijfs pasje is een zelfgemaakt certificaat.

Waar gaat het volgens mij fout.

Elke besturingssysteem en veel moderne browsers hebben een lijst met daarin alle officiële uitgevers van certificaten, zodat een computer kan controleren of een certificaat echt is uitgegeven door door die partij en of het certificaat niet is ingetrokken. Van die lijst krijgt je computer ook regelmatig een update. Maar omdat XP al jaren geen update heeft gehad is die lijst ook al in jaren niet meer bijgewerkt. Nu is die lijst beveiligd met, je raad het nooit, een certificaat van de uitgever van die lijst. Nu is van de lijst die jouw computer gebruikt het certificaat verlopen, of de lijst is zelf verlopen.
Blijkbaar is de lijst die Firefox gebruikt recenter of heeft een langere looptijd waardoor deze nog gebruikt kan worden.

Ik hoop nu dat het een beetje duidelijk is
Goed verhaal, lekker kort..
En dan komt er nog een stukje bij rondom support van protocollen en cipher suites. Dat mis ik hier nog.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_196428236
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 22:17 schreef Glazenmaker het volgende:
Wat een haat tegen xp. Gewoon een mooi besturingssysteem.
Beste Windows versie ooit vind ik, gewoon to-the-point, snel en stabliel.
Geen onzin als verplichte updates, telemetry???, een interface die steeds wordt veranderd om het zogenaamd "beter" te maken maar in werkelijkheid NIETS verbeterd, start schermen, spam of van die gekke tegels.
Daarnaast hou ik van kleur, niet dat saaie grijze design van 8.1 en 10.

Ergens hoop ik eigenlijk wel dat er een Windows XP 2020 editie zou uitkomen.
Helaas stelt Micro$oft ook de code niet beschikbaar, anders zou de community dit mischien nog kunnen maken.

Hier https://www.gratissoftwar(...)it-geschiedenis-1-10 komen XP, W7 en dat ene kl*te t*fus OS er het hoogste uit.
Dat laatste is trouwens opmerkelijk te noemen aangezien vrijwel NIEMAND dat gebruikt.

[ Bericht 15% gewijzigd door adinas op 26-11-2020 21:53:03 ]
pi_196428275
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 18:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Windows XP? Really? :')
Ik gebruik geen XP maar 8.1 , was slechts een test.
Mijn volgende OS wordt Ubuntu, mocht dat toch niks worden overweeg ik een Mac of Hackintosh.
W10 is bij mij verbannen.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 00:06 schreef Riparius het volgende:

[..]

Lijkt me vreemd, maar goed, bij mij werkt NPOstart prima in Firefox (Win7, 64 bits), maar niet in de actuele versie van Chrome onder hetzelfde OS. In de console kan ik wel zien dat dit een certificaat probleem is niet met de site npostart.nl zelf maar met één van de sites waarop kennelijk de streams of andere benodigde data worden gehost. De browser zelf geeft geen foutmeldingen, maar video's blijven eindeloos 'laden' en starten niet.
Het lijkt me hier eerder dat die de NPO DRM niet pakt, al hoort dit wel te werken in de nieuwste Chrome.

[ Bericht 21% gewijzigd door adinas op 26-11-2020 21:46:16 ]
pi_196428516
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 00:06 schreef Riparius het volgende:

[..]

Lijkt me vreemd, maar goed, bij mij werkt NPOstart prima in Firefox (Win7, 64 bits), maar niet in de actuele versie van Chrome onder hetzelfde OS. In de console kan ik wel zien dat dit een certificaat probleem is niet met de site npostart.nl zelf maar met één van de sites waarop kennelijk de streams of andere benodigde data worden gehost. De browser zelf geeft geen foutmeldingen, maar video's blijven eindeloos 'laden' en starten niet.
Er moet natuurlijk een reden zijn het in Firefox het als enige browser (nog) wel werkt.
Maar goed Chrome XP stopte ook al in 2016-03-02 en Firefox op March 7, 2017.

Overigens staat dit Windows 7 en 8.1 uiteindelijk ook te wachten als ik mij niet vergis.
pi_196428683
quote:
1s.gif Op woensdag 25 november 2020 22:36 schreef mschol het volgende:
uit nieuwsgierigheid: kan je de automatisch updatende certificatenlijst van windows 7 niet overnemen in XP en op die manier zorgen dat je certificaten langer geldig laat zijn?

uiteindelijk loop je wel tegen het TLS1.3 probleem aan maar goed
Dat is het volgens mij niet, want een deel van de certificaten wordt nog gewoon geupdate.

MSN.com: geldig 19-10-2020 / 19-10-2021
YouTube: geldig 3-11-202 / 26-1-2021

Youtube werkt wel, groen slotje.
MSN.com NIET, rood slotje,

[ Bericht 10% gewijzigd door adinas op 26-11-2020 22:07:29 ]
pi_196431080
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 21:29 schreef adinas het volgende:

[..]

Beste Windows versie ooit vind ik, gewoon to-the-point, snel en stabliel.
Geen onzin als verplichte updates, telemetry???, een interface die steeds wordt veranderd om het zogenaamd "beter" te maken maar in werkelijkheid NIETS verbeterd, start schermen, spam of van die gekke tegels.
Daarnaast hou ik van kleur, niet dat saaie grijze design van 8.1 en 10.

Ergens hoop ik eigenlijk wel dat er een Windows XP 2020 editie zou uitkomen.
Helaas stelt Micro$oft ook de code niet beschikbaar, anders zou de community dit mischien nog kunnen maken.

Hier https://www.gratissoftwar(...)it-geschiedenis-1-10 komen XP, W7 en dat ene kl*te t*fus OS er het hoogste uit.
Dat laatste is trouwens opmerkelijk te noemen aangezien vrijwel NIEMAND dat gebruikt.
beste voor mij is Windows 2000, deze was veel stabieler dan al die andere versies.

W7 was beter dan XP omdat XP zo lek als een mandje is, zelfs met de laatste updates.
pi_196433526
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 21:29 schreef adinas het volgende:

[..]

Beste Windows versie ooit vind ik, gewoon to-the-point, snel en stabliel.
Geen onzin als verplichte updates, telemetry???, een interface die steeds wordt veranderd om het zogenaamd "beter" te maken maar in werkelijkheid NIETS verbeterd, start schermen, spam of van die gekke tegels.
Daarnaast hou ik van kleur, niet dat saaie grijze design van 8.1 en 10.

Ergens hoop ik eigenlijk wel dat er een Windows XP 2020 editie zou uitkomen.
Helaas stelt Micro$oft ook de code niet beschikbaar, anders zou de community dit mischien nog kunnen maken.

Hier https://www.gratissoftwar(...)it-geschiedenis-1-10 komen XP, W7 en dat ene kl*te t*fus OS er het hoogste uit.
Dat laatste is trouwens opmerkelijk te noemen aangezien vrijwel NIEMAND dat gebruikt.
De hele code van XP is laatst gelekt, maar als je daar als groep wat mee wil gaan doen dan heb je M$ op je dak.
pi_196433621
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 21:29 schreef adinas het volgende:

[..]

Beste Windows versie ooit vind ik, gewoon to-the-point, snel en stabliel.
Geen onzin als verplichte updates, telemetry???, een interface die steeds wordt veranderd om het zogenaamd "beter" te maken maar in werkelijkheid NIETS verbeterd, start schermen, spam of van die gekke tegels.
Daarnaast hou ik van kleur, niet dat saaie grijze design van 8.1 en 10.

Ergens hoop ik eigenlijk wel dat er een Windows XP 2020 editie zou uitkomen.
Helaas stelt Micro$oft ook de code niet beschikbaar, anders zou de community dit mischien nog kunnen maken.

Hier https://www.gratissoftwar(...)it-geschiedenis-1-10 komen XP, W7 en dat ene kl*te t*fus OS er het hoogste uit.
Dat laatste is trouwens opmerkelijk te noemen aangezien vrijwel NIEMAND dat gebruikt.
Mijn eerste zelf gekochte pc had Vista en ik heb er nooit problemen mee gehad. Ben een van de weinigen die daar fan van is volgens mij. Maar XP had inderdaad tenminste een beetje kleur en persoonlijkheid, dat kun je van 10 niet zeggen. Ik heb geen idee waarom w10 zo hoog staat. Het OS zit vol reclame, onzin die ik niet wil, nog steeds een gespleten interface, steeds minder controle voor de eindgebruiker en als kers op je taart sturen ze al je data naar Microsoft.
pi_196433704
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 22:17 schreef Glazenmaker het volgende:
Wat een haat tegen xp. Gewoon een mooi besturingssysteem.
Prima, maar daar zou ik anno 2020 niet meer het internet mee op gaan. Dat is gewoon vragen om (en volautomatisch krijgen van) problemen.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_196433864
Met XP moet je idd *niet* meer het internet opgaan. Zelfs niet in een VM.
Als je XP gebruikt als licht alternatief voor windows 10 zou je echt beter ubuntu linux kunnen gebruiken. Desnoods de extra lichte variant xubuntu. Die is qua security en certificaten gewoon helemaal uptodate, en heeft geen telemetry of ander gedoe. Dat is echt een veel beter idee dan een prehistorische en inmiddels zwaar onveilige versie van windows te gebruiken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')