abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_191957599
De #MeToo discussie is nu al een tijdje aan de gang. Eerst werd het heel serieus genomen en omarmt door feministen en aanverwanten. Maar daarna begonnen steeds meer mensen afstand te nemen van de movement, omdat ze vonden dat het niet meer serieus te nemen was.

In het begin ging het vooral over Walgelijke seksoverschrijdende gedrag. Verkrachtingen, aankan dingen, en dingen die echt niet konden, vooral door machtige mannen in de hollywood scene.

Maar op een gegeven moment ging se verhalen over situaties dat niet duidelijk of helemaal geen grensoverschrijdende gedrag zijn. Veel van die verhalen zijn eigenlijk wat je zou kunnen noemen gewoon onhandige acties. Bijvoorbeeld een zoen proberen te stelen terwijl het meisje dat niet wou, of seksueelgetinte grappen maken tijdens een werkbijeenkomst, hand op de knie leggen zonder toestemming.

Een bekende voorbeeld is van Aziz Ansari. Hij is een bekende acteur en staat er bekend om als moderne feministische man. Toch heeft hij een bad date gehad met een vrouw die zich gedwongen voelde bij hem. Volgens de informatie was er geen sprake van verkrachting of aanranding, maar Aziz was wel heel opdringerig. De vraag is, in hoeverre was hij een slecht persoon in dit verhaal? Was hij gewoon onhandig of heeft hij haar echt gedwongen tot seksuele handelingen?

Zelf heb ik vaak genoeg onhandige momenten gekend in de fases dat ik nog bezig was met daten. Ik heb nooit iemand verkracht of aangerand, en ben nooit van zoiets beschuldigd. Heb wel genoeg awkward moments gekend. Dat ik een meisje probeerde te versieren maar te dominant was, of een zoen wou stelen maar dat meisje wijsde me af, enz. Maar dat hoort er toch bij? Zeker als je jong bent en nog onervaren bent, maak je dit soort fouten. Hoort ook bij de seksuele revolutie en vrijheid van de Westerse maatschappij toch?

Of moet dat ook veranderen? Wat denken jullie? Vooral vrouwen, wanneer is iets grensoverschrijdend, en wanneer is iets dat gewoon erbij hoort?
Hanky Panky Shangai
pi_191957617
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 12:35 schreef Chia het volgende:

[..]

Het punt bij de meeste miscommunicaties is dat beiden in de veronderstelling verkeerden de signalen van de ander juist geïnterpreteerd te hebben. En niet het idee te hebben dat er aanleiding was om daaraan te twijfelen.
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 12:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Precies dit.
En dus zou Generationalpha dan dus niet "het wel laten gezien de huidige gevoeligheden" maar kunnen vragen wat ze wél wil, bijvoorbeeld. Communiceren doe je namelijk beiden, met elkaar, voor, tijdens en na.
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 12:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik heb wel wat meer vertrouwen in mijn observaties. Als ik erover nadenk, vorig jaar nog meegemaakt dat een meisje denk ik niet wilde en ze het niet goed communiceerde.
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 12:38 schreef Chia het volgende:

[..]

Wat zijn dan die flaws waarop je een oogje toeknijpt? Je bent zelf nogal tegenstrijdig in je communicatie, dus het is nogal overmoedig om er vanuit te gaan dat een miscommunicatie jou niet zou kunnen overkomen.
R&P / #MeToo
Hanky Panky Shangai
pi_191957634
Vertel dan eens over die flaws. Want dat zijn blijkbaar geen miscommunicaties aangezien jouw observaties tot nu toe klopten?
Ik heb mijn lolletjes er ook wel gehad hoor, zeg ik eerlijk. Maar na een tijdje moet je toch keertje bij jezelf denken: Waar ben ik in godsnaam mee bezig.
pi_191957691
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 12:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Precies dit.
En dus zou Generationalpha dan dus niet "het wel laten gezien de huidige gevoeligheden" maar kunnen vragen wat ze wél wil, bijvoorbeeld. Communiceren doe je namelijk beiden, met elkaar, voor, tijdens en na.
Mijn vertrouwen in vrouwen is daar niet groot genoeg voor. ;) Dus laat ik het maar, de illusie dat je hierover op een halfgeil moment een broodnuchter "ik wil dit en jij wilt dat"-gesprek kunt voeren heb ik niet.
pi_191957699
quote:
14s.gif Op woensdag 11 maart 2020 11:59 schreef Chia het volgende:
Vrouwen wordt vooral geleerd dat ze 'nee' moeten zeggen tegen wat ze niet willen op seksueel gebied. De meeste heren willen geen grenzen over gaan, maar door die 'Nee' als uitgangspunt te nemen plaats je ze wel in die positie. Omdat we meiden niet zoveel leren over seksueel plezier komen jongens in een positie terecht waarin ze maar een beetje moeten uitproberen waar de grenzen liggen.
Deze wil ik ook nog even in het nieuwe topic, hierin geeft de seksuologe ook aan dat aangeven wat je wil belangrijker is dan zeggen wat je niet wil.

[ Bericht 0% gewijzigd door Chia op 11-03-2020 13:33:14 ]
Ik heb mijn lolletjes er ook wel gehad hoor, zeg ik eerlijk. Maar na een tijdje moet je toch keertje bij jezelf denken: Waar ben ik in godsnaam mee bezig.
pi_191957716
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 12:41 schreef Chia het volgende:
Vertel dan eens over die flaws. Want dat zijn blijkbaar geen miscommunicaties aangezien jouw observaties tot nu toe klopten?
Ik reageerde op deze comment van jou:

quote:
15s.gif Op woensdag 11 maart 2020 12:25 schreef Chia het volgende:
Maar waarom moet het deel van de vrouwelijke populatie wat wel fatsoenlijk communiceert daar onder lijden dan? Houd gewoon 'Nee = nee' aan en dan loopt een labielo die niet kan communiceren je pik maar mis hoor.
Dus ik reageerde op niet kunnen communiceren.

Dus die flaw waar ik het over had ging dus over slecht kunnen communiceren.
Geen idee hoe jij dan komt op "dat zijn blijkbaar geen miscommunicaties".
Hanky Panky Shangai
pi_191957724
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 12:44 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Mijn vertrouwen in vrouwen is daar niet groot genoeg voor. ;) Dus laat ik het maar, de illusie dat je hierover op een halfgeil moment een broodnuchter "ik wil dit en jij wilt dat"-gesprek kunt voeren heb ik niet.
Leiding nemen hè, hoe "automatischer" het gaat hoe beter. Een vrouw moet er eigenlijk niet over nadenken dan heeft ze het veel meer naar haar zin. Nuanceren bij een vrouw of ze het wel wilt gaat vanwege een kritische basishouding haar seksuele interesse volgens mij alleen maar verneuken.

Geldt uiteraard niet voor alle vrouwen.
Hanky Panky Shangai
pi_191957747
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 12:45 schreef ludovico het volgende:

[..]

Leiding nemen hè, hoe "automatischer" het gaat hoe beter. Een vrouw moet er eigenlijk niet over nadenken dan heeft ze het veel meer naar haar zin. Nuanceren bij een vrouw of ze het wel wilt gaat vanwege een kritische basishouding haar seksuele interesse volgens mij alleen maar verneuken.
Dat laatste klopt zeker. :) Lekkere moodkiller.
pi_191958025
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 12:44 schreef Chia het volgende:

[..]

Deze wil ik ook nog even in het nieuwe topic, hierin geeft de seksuologe ook aan dat aangeven wat je wil wil belangrijker is dan zeggen wat je niet wil.
Hm, en wat brengt jou de overtuiging dat dit gaat helpen om meer van dit soort gedoe te voorkomen? Volgens mij houd je door de stortvloed aan hormonen en geilheid die seks met zich meebrengt gewoon altijd mensen die gewoon niet zo goed weten wat ze wel of niet willen.

Wat iemand wil kan tijdens wat gefriemel ook nog omslaan.
pi_191958165
@Chia, video en de comments gezien. Ik lees alleen maar meer verwarring, en dat is ook niet zo gek omdat alles alleen maar op vage gevoelens wordt gegooid. Heel veel meiden die achteraf spijt hadden, of toen en toen er nog niet klaar voor waren of iets eerst wel wilden en daarna weer niet.

Misschien seks ook iets meer relativeren?
pi_191958192
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:10 schreef Generationalpha het volgende:
Volgens mij ben jij juist degene die het heel zwaar maakt allemaal :? Misschien iets minder gewicht en slachtofferschap erop projecteren?
pi_191958208
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:12 schreef Chia het volgende:

[..]

Volgens mij ben jij juist degene die het heel zwaar maakt allemaal :? Misschien iets minder gewicht en slachtofferschap erop projecteren?
De hele maatschappij is tegenwoordig slachtoffer van boze blanke mannen.
Hanky Panky Shangai
pi_191958209
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:12 schreef Chia het volgende:

[..]

Volgens mij ben jij juist degene die het heel zwaar maakt allemaal :?
Nou, ik word zelf dus getriggered door alle reacties van mensen die gekwetst zijn of twijfelen of zich ergens kut over voelen.

Dat zijn persoonlijke ervaringen van mensen maar er zit geen lijn in. Iedereen roept maar wat. Dat is wat ik bedoelde met snowflake-gedrag. De acceptatiegrens van dingen ligt laag.

[ Bericht 4% gewijzigd door Generationalpha op 11-03-2020 13:24:04 ]
pi_191958235
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:14 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Nou, ik word zelf dus getriggered aan alle reacties van mensen die gekwetst zijn of twijfelen of zich ergens kut over voelen.

Dat zijn persoonlijke ervaringen van mensen maar er zit geen lijn in. Iedereen roept maar wat. Dat is wat ik bedoelde met snowflake-gedrag. De acceptatiegrens van dingen ligt laag.
Ik vind jouw reactie erop en het direct in verwarring raken van persoonlijke verhalen dan weer heel erg snowflake-gedrag.

Nogal logisch dat er geen lijn zit in persoonlijke ervaringen van verschillende personen hè. _O- Dat is zeg maar inherent aan elkaar. Waarom kun je niet gewoon erkennen dat mensen iets op een bepaalde manier beleefd hebben? En dan niet gelijk getriggerd raken door een schuldvraag en of ze het zelf beter anders aan hadden kunnen pakken.
pi_191958318
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:15 schreef Chia het volgende:

[..]

Nogal logisch dat er geen lijn zit in persoonlijke ervaringen van verschillende personen hè. _O- Dat is zeg maar inherent aan elkaar.
Klopt, maar deze ervaringen worden in het metoo-narratief wel allemaal onder één vlag gehangen. Terwijl het in werkelijkheid een rommel is van mensen met allerlei verschillende gevoelens en belevingen. Het verschilt van mensen die na 5 jaar ineens spijt krijgen van een one night stand tot mensen die bruut verkracht zijn.

Ik vind het daarom een kutnarratief.
pi_191958441
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:20 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Klopt, maar deze ervaringen worden in het metoo-narratief wel allemaal onder één vlag gehangen. Terwijl het in werkelijkheid een rommel is van mensen met allerlei verschillende gevoelens en belevingen. Het verschilt van mensen die na 5 jaar ineens spijt krijgen van een one night stand tot mensen die bruut verkracht zijn.

Ja dat was in het vorige deel al wel duidelijk :') , maar je zei te reageren op het filmpje en daar gaat het niet over MeToo, maar over spijt van seks hebben. En daarin komen gewoon verschillende persoonlijke ervaringen van verschillende personen aan bod ja.

En ik haalde het filmpje aan omdat in het vorige deel nogal veel te doen was over 'het grijze gebied' en ik vind dat het filmpje dat in het juiste perspectief plaatst.
pi_191958470
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:27 schreef Chia het volgende:

[..]

Ja dat was in het vorige deel al wel duidelijk :') , maar je zei te reageren op het filmpje en daar gaat het niet over MeToo, maar over spijt van seks hebben. En daarin komen gewoon verschillende persoonlijke ervaringen van verschillende personen aan bod ja.

En ik haalde het filmpje aan omdat in het vorige deel nogal veel te doen was over 'het grijze gebied' en ik vind dat het filmpje dat in het juiste perspectief plaatst.
In dat geval eens. Mijn reactie ging vooral over het door mij ingebrachte artikel, dat is natuurlijk wel een metoo-artikel.
pi_191958505
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 12:44 schreef Chia het volgende:

[..]

Deze wil ik ook nog even in het nieuwe topic, hierin geeft de seksuologe ook aan dat aangeven wat je wil wil belangrijker is dan zeggen wat je niet wil.
Ik kende ze niet, de sekszusjes, maar wat doen ze dat goed en leuk. Duidelijk, geen vingerwijzing naar de ander, open. Deze aflevering vind ik ook erg goed. Ook de eigen verantwoordelijkheid wordt onder de loep genomen, en besproken hoe het mechanisme kan werken.

Bedankt voor het delen. Als mijn dochter iets ouder is, ga ik haar hierop wijzen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_191958529
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:29 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

In dat geval eens. Mijn reactie ging vooral over het door mij ingebrachte artikel, dat is natuurlijk wel een metoo-artikel.
Maar hier zeg je toch te reageren op het filmpje? of niet?
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:10 schreef Generationalpha het volgende:
@:Chia, video en de comments gezien. Ik lees alleen maar meer verwarring, en dat is ook niet zo gek omdat alles alleen maar op vage gevoelens wordt gegooid. Heel veel meiden die achteraf spijt hadden, of toen en toen er nog niet klaar voor waren of iets eerst wel wilden en daarna weer niet.

Dat impliceert dat de video aanleiding geeft voor meer relativeren. Maar dat bedoelde je dus niet?
pi_191958537
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik kende ze niet, de sekszusjes, maar wat doen ze dat goed en leuk. Duidelijk, geen vingerwijzing naar de ander, open. Deze aflevering vind ik ook erg goed. Ook de eigen verantwoordelijkheid wordt onder de loep genomen, en besproken hoe het mechanisme kan werken.

Bedankt voor het delen. Als mijn dochter iets ouder is, ga ik haar hierop wijzen.
Het zijn wel leuke video's die vrouwen stimuleren om seks ook leuker te vinden ja. :) Ik zou gewoon hun volledige kanaal eens bekijken.
pi_191958552
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:33 schreef Chia het volgende:

[..]

Maar hier zeg je toch te reageren op het filmpje? of niet?
[..]

Dat impliceert dat de video aanleiding geeft voor meer relativeren. Maar dat bedoelde je dus niet?
Ik doelde op de comments onder de video. ("Ik lees") Daarin zie ik veel vrouwen nogal verward reageren.

Video zelf is prima, maar misschien had ik dat iets duidelijker moeten aangeven.
pi_191958604
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En als ze nog ouder is, dan is 'Kom als jezelf' van Emily Nagoski een aanrader. Dat gaat ook over (met name de vrouwelijke) seksualiteit in relatie tot de wereld in we leven van ons zelfbeeld tot stress.

Aanschaffen voor jezelf kan ik ook aanraden trouwens, ben nu halverwege en heb toch al erg veel geleerd terwijl ik mezelf niet als volledig ongeïnformeerd beschouw.
pi_191958643
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:34 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Ik doelde op de comments onder de video. ("Ik lees") Daarin zie ik veel vrouwen nogal verward reageren.

Video zelf is prima, maar misschien had ik dat iets duidelijker moeten aangeven.
Ah duidelijk ^O^
pi_191958649
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:33 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Het zijn wel leuke video's die vrouwen stimuleren om seks ook leuker te vinden ja. :) Ik zou gewoon hun volledige kanaal eens bekijken.
Ik hoef die stimulans niet hoor, ik ben inmiddels op mijn gemak met mezelf en mijn seksualiteit. Vind ik wel een voordeel van ouder worden.

Dat is ook iets dat veel terugkomt: dat het vooral bij de jongeren vaag lijkt, dingen verkeerd worden ingeschat.

Ik vind dat telefoongesprek heel goed gedaan, van beide kanten. Dapper van haar, heel goed van hem dat hij het gesprek aangaat.
pi_191958695
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:38 schreef Chia het volgende:

[..]

En als ze nog ouder is, dan is 'Kom als jezelf' van Emily Nagoski een aanrader. Dat gaat ook over (met name de vrouwelijke) seksualiteit in relatie tot de wereld in we leven van ons zelfbeeld tot stress.

Aanschaffen voor jezelf kan ik ook aanraden trouwens, ben nu halverwege en heb toch al erg veel geleerd terwijl ik mezelf niet als volledig ongeïnformeerd beschouw.
Ga ik doen! Voor mezelf (ook niet volledig ongeïnformeerd vind ik zelf) en voor haar.

Ik vind het een hele verantwoordelijkheid een dochter op te voeden met het idee dat ze van seks mag genieten en alles mag zolang ze dat zelf wil en voor zichzelf mag opkomen wanneer ze iets niet wil.
pi_191958731
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:34 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Blijkt niet uit de video dat het ook heel verwarrend kan zijn? En dubbel? En lastig? Het is niet zo dat vrouwen die het verwarrend vinden alleen maar mannen willen aanwijzen als daders van vreselijke dingen. Maar het kan, zeker als jonge vrouw, wel moeilijk en verwarrend zijn wat wel kan snoet, wat je wel wil en wat niet, wat acceptabel is en wat niet.
pi_191958792
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Maar het kan, zeker als jonge vrouw, wel moeilijk en verwarrend zijn wat wel kan snoet, wat je wel wil en wat niet, wat acceptabel is en wat niet.
Kun je mij dan uitleggen waarom dat zo ontzettend veel ingewikkelder lijkt dan bij jongens? Bij mijn bedpartners heb ik altijd zoiets gehad van: De ene was beter dan de ander, bij de een was het lekkerder dan bij de ander etc. Maar ik heb geen moment spijt van seks gehad, nog nooit dit gevoel gehad ook. Wat gebeurd is, is gebeurd en we gaan weer door.

Waarom lijkt bij vrouwen dit veel moeilijker? Ik zie ook comments dat vrouwen spijt hebben dat ze te vroeg (17 las ik) met seks zijn begonnen of dat ze spijt hebben van een one night stand etc. Waar komt dit gevoel vandaan? Waarom niet gewoon accepteren dat dit onderdeel is van je eigen zoektocht?
pi_191958830
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:48 schreef Generationalpha het volgende:
Kun je mij dan uitleggen waarom dat zo ontzettend veel ingewikkelder lijkt dan bij jongens? Bij mijn bedpartners heb ik altijd zoiets gehad van: De ene was beter dan de ander, bij de een was het lekkerder dan bij de ander etc. Maar ik heb geen moment spijt van seks gehad, nog nooit dit gevoel gehad ook. Wat gebeurd is, is gebeurd en we gaan weer door.
Gewoon die basis instelling dat ze niet snel seks moeten hebben. Vrouwen moeten veroverd worden, het hele seksuele spelletje is gewoon prima primitief.

Vrouwen gaan ook pas "normaal" doen nadat je seks hebt gehad.
Hanky Panky Shangai
pi_191958850
quote:

[..]

Waarom lijkt bij vrouwen dit veel moeilijker? Ik zie ook comments dat vrouwen spijt hebben dat ze te vroeg (17 las ik) met seks zijn begonnen of dat ze spijt hebben van een one night stand etc. Waar komt dit gevoel vandaan? Waarom niet gewoon accepteren dat dit onderdeel is van je eigen zoektocht?
Nu maak jij ervan dat spijt van seks voorbehouden is aan vrouwen en dat het voor hun extra ingewikkeld is. Ik vind dat onderscheid niet zo relevant, want de situatie met het telefoongesprek had ook andersom kunnen zijn.

En ik snap ook niet waarom je die spijt dan per se onder het tapijt wil schuiven. Als een gesprek zoals het telefoongesprek (veel) eerder was gevoerd dan was dat juist waardevolle bijdrage geweest aan die zoektocht waar je het over hebt.
pi_191958911
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:52 schreef Chia het volgende:

[..]

Nu maak jij ervan dat spijt van seks voorbehouden is aan vrouwen en dat het voor hun extra ingewikkeld is. Ik vind dat onderscheid niet zo relevant, want de situatie met het telefoongesprek had ook andersom kunnen zijn.
Dat is heel relevant, het lijkt me vrij duidelijk dat dit veel vaker voorkomt bij vrouwen.

quote:
En ik snap ook niet waarom je die spijt dan per se onder het tapijt wil schuiven. Als een gesprek zoals het telefoongesprek (veel) eerder was gevoerd dan was dat juist waardevolle bijdrage geweest aan die zoektocht waar je het over hebt.
Toon jij maar eens aan dat een uitgebreid gesprek met extreme uitdieping van allerlei details helender werkt dan gewoon te denken "dit is gebeurd, we gaan weer door". ;)
pi_191958946
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:51 schreef ludovico het volgende:

[..]

Gewoon die basis instelling dat ze niet snel seks moeten hebben. Vrouwen moeten veroverd worden, het hele seksuele spelletje is gewoon prima primitief.

Vrouwen gaan ook pas "normaal" doen nadat je seks hebt gehad.
Zoiets zal het wel zijn inderdaad.
pi_191958954
quote:

[..]

Daar liggen denk ik meerdere zaken aan ten grondslag.
Om te beginnen is de idee dat vrouwen ook seksuele wezens zijn en van seks houden en kunnen genieten nog redelijk nieuw. Bovendien doen je als meisje toch zeker nog steeds niet te veel bedpartners te hebben gehad, want dat is nog steeds niet best voor je reputatie. Maar hoe ga je dan om met je seksuele gevoelens?

Daar komt bij dat nog steeds veel meisjes en vrouwen slechte ervaringen hebben met seks. De-escaleren is iets dat meisjes al jong leren. Gezien vaak meisjes qua kracht de mindere zijn, rijst soms het gevoel dat je beter kunt ondergaan wat de ander kennelijk wil, dan je ertegen verzetten. Dat kán gevaarlijk zijn.

Dat je op ieder moment van gedachten kunt veranderen en kunt stoppen waar je mee bezig bent, is ook nog steeds niet iets dat vanzelfsprekend is. Dus als je eenmaal tot een bepaald punt bent gegaan, moet je het wellicht afmaken. Er zijn ook jongens/mannen die dat argument er in gooien.

Dit is een aantal zaken dat denk ik bijdraagt aan waarom het voor vrouwen moeilijker kan zijn. Hopelijk zitten we in een tijd waarin dat verandert.
  woensdag 11 maart 2020 @ 14:00:10 #33
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_191959004
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:20 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Maar zo kun je iedere beweging of verandering in een samenleving wel kut noemen; er zijn tenslotte altijd wel excessen of zaken te vinden die niet per se geloofwaardig of positief zijn.

Het kind met het badwater weggooien is uiteindelijk ook een keuze.
pi_191959015
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:55 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Dat is heel relevant, het lijkt me vrij duidelijk dat dit veel vaker voorkomt bij vrouwen.
[..]

Toon jij maar eens aan dat een uitgebreid gesprek met extreme uitdieping van allerlei details helender werkt dan gewoon te denken "dit is gebeurd, we gaan weer door". ;)
Is het nou werkelijk zo moeilijk om eens iets aan te nemen van een ander, met name als die ander een vrouw is? Ik heb erg het gevoel dat bij jou werkelijk alles een strijd tussen man en vrouw is, waarbij vooral kort worden benadrukt dat vrouwen lastig en moeilijk zijn en doen omdat ze het mannen moeilijk willen maken. Vermoeiend.
pi_191959136
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 13:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Daar liggen denk ik meerdere zaken aan ten grondslag.
Om te beginnen is de idee dat vrouwen ook seksuele wezens zijn en van seks houden en kunnen genieten nog redelijk nieuw. Bovendien doen je als meisje toch zeker nog steeds niet te veel bedpartners te hebben gehad, want dat is nog steeds niet best voor je reputatie. Maar hoe ga je dan om met je seksuele gevoelens?
Allemaal zaken waarbij ik vraagtekens heb. Meiden van nu groeien ook echt op een tijd dat seks (ook voor vrouwen) als lekker wordt gezien. Het is overal om ons heen, de seksspeeltjes voor vrouwen zijn niet aan te slepen. Juist de generatie van nu (18-30) heeft het het meest over metoo en spijt, dat is nogal contrastrerend.

En natuurlijk wordt er binnen studentenverenigingen wel wat geshamed, maar het lijkt me niet direct aangetoond dat dit een nationale tendens is. (Maar misschien weet jij daar meer over.)

quote:
Daar komt bij dat nog steeds veel meisjes en vrouwen slechte ervaringen hebben met seks. De-escaleren is iets dat meisjes al jong leren. Gezien vaak meisjes qua kracht de mindere zijn, rijst soms het gevoel dat je beter kunt ondergaan wat de ander kennelijk wil, dan je ertegen verzetten. Dat kán gevaarlijk zijn.

Dat je op ieder moment van gedachten kunt veranderen en kunt stoppen waar je mee bezig bent, is ook nog steeds niet iets dat vanzelfsprekend is. Dus als je eenmaal tot een bepaald punt bent gegaan, moet je het wellicht afmaken. Er zijn ook jongens/mannen die dat argument er in gooien.
Als je duidelijkheid wilt zit daar ook wel wat in toch? Of bedoel je dat zo’n “afgemaakte ervaring” er dan weer voor zorgt dat vrouwen toch spijt krijgen?
pi_191959189
quote:

[..]

Verkrachting komt ook vaker voor bij vrouwen, maar ook mannen kunnen daarmee te maken krijgen. Dat iets bij de ene groep vaker voor zou komen dan bij de andere maakt nog niet dat het relevant is om het fenomeen dan ook toe te spitsen op die groep waarbij het iets vaker voorkomt. ;) Vervelende seksuele ervaringen van mannen zijn nu juist onderbelicht en mannelijke slachtoffers geven zichzelf vaker onterecht de schuld.

Bovendien denk ik niet per se dat spijt minder vaak voorkomt, want voor mannen ligt de drempel om dat uit te spreken nog hoger. En mensen in het algemeen bagatelliseren negatieve ervaringen eerder dan het te zien als iets waar ze spijt van hebben. Is een coping mechanisme, maar daarmee doe je je eigen gevoelens wel tekort en is de kans groter dat je zelf je eigen grenzen overschrijdt.

In het filmpje komt dat eigenlijk ook naar voren, pas als je verhalen van anderen hoort en zelf nog een tweede keer nadenkt schieten je soms ook dingen te binnen.

Maar waarom vind jij het relevant om er nu per se wel weer een m/v ding van te maken? Ik krijg daar een beetje hetzelfde gevoel bij als miss_sly.

quote:
[..]

Nou als het voor jou niet evident is dat zulke feedback geen bijdrage levert aan je zoektocht dan houdt het voor mij op. Of houdt jouw zoektocht in dat je alleen je eigen seksualiteit onderzoekt en anderen daarbij enkel een middel zijn waarbij het ondergeschikt is wat zij ervaren hebben? :?
pi_191959193
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 14:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Is het nou werkelijk zo moeilijk om eens iets aan te nemen van een ander, met name als die ander een vrouw is? Ik heb erg het gevoel dat bij jou werkelijk alles een strijd tussen man en vrouw is, waarbij vooral kort worden benadrukt dat vrouwen lastig en moeilijk zijn en doen omdat ze het mannen moeilijk willen maken. Vermoeiend.
Tja, heb geen zin in een welles-nietes spelletje maar ik zie jou ook regelmatig moeite hebben om dingen aan te nemen. (Zie het "dip in relatie"-topic.)

Het is toch waar dat dit veel vaker voorkomt onder vrouwen? Of ga je dat ontkennen? En de vraag of je soms dingen niet gewoon moet accepteren lijkt me niet zo gek.
pi_191959208
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 14:09 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Tja, heb geen zin in een welles-nietes spelletje maar ik zie jou ook regelmatig moeite hebben om dingen aan te nemen. (Zie het "dip in relatie"-topic.)

Het is toch waar dat dit veel vaker voorkomt onder vrouwen? Of ga je dat ontkennen? En de vraag of je soms dingen niet gewoon moet accepteren lijkt me meer dan terecht.
Maar waarom is het relevant? Vind je het ook relevant of mensen met blauwe ogen vaker spijt van seks hebben dan mensen met bruine ogen?
pi_191959670
quote:
Bovendien doen je als meisje toch zeker nog steeds niet te veel bedpartners te hebben gehad, want dat is nog steeds niet best voor je reputatie. Maar hoe ga je dan om met je seksuele gevoelens?
:D
Hanky Panky Shangai
pi_191959710
quote:

Dit is een aantal zaken dat denk ik bijdraagt aan waarom het voor vrouwen moeilijker kan zijn. Hopelijk zitten we in een tijd waarin dat verandert.
Dit is geen cultureel iets ofzo, dit zit er gewoon van nature in gebakken. Dit gedrag wordt niet "aangeleerd"

Je kunt misschien wel aanleren hoe ze dan ermee zouden moeten omgaan... Seksuele voorlichting zou misschien veel meer moeten gaan over assertiviteit van meisjes dan over hoe het bloemetje en bijtje werken.
Hanky Panky Shangai
pi_191959765
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 14:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]

:+
Hanky Panky Shangai
pi_191959835
quote:

[..]

Misschien wel omdat als maatschappij aan meisjes vooral wordt verteld dat ze niet zomaar met iemand naar bed moeten gaan en we dus een schuldgevoel over seks aanpraten?
pi_191959940
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 14:08 schreef Chia het volgende:
Verkrachting komt ook vaker voor bij vrouwen, maar ook mannen kunnen daarmee te maken krijgen. Dat iets bij de ene groep vaker voor zou komen dan bij de andere maakt nog niet dat het relevant is om het fenomeen dan ook toe te spitsen op die groep waarbij het iets vaker voorkomt. Vervelende seksuele ervaringen van mannen zijn nu juist onderbelicht en mannelijke slachtoffers geven zichzelf vaker onterecht de schuld.

Zijn punt is dat het de algehele basishouding van gemiddelde vrouw - die prima bio evolutionair te verklaren valt - conservatief, onbewust / emotioneel is m.b.t. seks. En dat van daaruit meer spijt komt. Dezelfde aanleiding heeft voor een vrouw dus wel effect en voor de man niet. Dus het lijkt er simpelweg op dat vrouwen veel kwetsbaarder zijn qua gevolgen. Dat een vrouw snel problemen ervaart ligt dan niet perse aan de man maar kan ook aan de vrouw liggen. Daarnaast, kun je je afvragen of schouders ophalen en doorleven niet een nuchterdere benadering is.
Hanky Panky Shangai
pi_191960047
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 14:09 schreef Chia het volgende:

[..]

Maar waarom is het relevant? Vind je het ook relevant of mensen met blauwe ogen vaker spijt van seks hebben dan mensen met bruine ogen?
Er zou wel eens een oorzakelijk verband kunnen bestaan? :7
Dan kun je kijken of je die oorzaak kunt wegnemen, of je verklaart eigenlijk voor jezelf dat het heel normaal is dat deze observatie bestaat bijvoorbeeld.

Dan is de conclusie klaar en accepteer je de constatering.

Vrouwen hebben sneller spijt, omdat ze vrouw zijn. Niet omdat ze vaker slecht worden behandeld, bijv.
Hanky Panky Shangai
pi_191960513
quote:

[..]

Verkrachting komt ook vaker voor bij vrouwen, maar ook mannen kunnen daarmee te maken krijgen. Dat iets bij de ene groep vaker voor zou komen dan bij de andere maakt nog niet dat het relevant is om het fenomeen dan ook toe te spitsen op die groep waarbij het iets vaker voorkomt. ;) Vervelende seksuele ervaringen van mannen zijn nu juist onderbelicht en mannelijke slachtoffers geven zichzelf vaker onterecht de schuld.

Bovendien denk ik niet per se dat spijt minder vaak voorkomt, want voor mannen ligt de drempel om dat uit te spreken nog hoger. En mensen in het algemeen bagatelliseren negatieve ervaringen eerder dan het te zien als iets waar ze spijt van hebben. Is een coping mechanisme, maar daarmee doe je je eigen gevoelens wel tekort en is de kans groter dat je zelf je eigen grenzen overschrijdt.

In het filmpje komt dat eigenlijk ook naar voren, pas als je verhalen van anderen hoort en zelf nog een tweede keer nadenkt schieten je soms ook dingen te binnen.

Maar waarom vind jij het relevant om er nu per se wel weer een m/v ding van te maken? Ik krijg daar een beetje hetzelfde gevoel bij als miss_sly.
Ik denk dat het relevant is omdat vrouwen veel kwetsbaarder lijken voor de gevolgen van seks dan mannen. Daarnaast heeft Ludo het hierboven al aardig verwoord. Is het niet beter om te denken "tja, het was niet de meest knappe jongen en niet de beste seks maar boeiend" dan "shit shit shit, ik had dit nooit moeten doen, wat een spijt heb ik en wat voel ik me schuldig/boos/whatever"?

Dat linkt dus ook weer aan het snowflake-verhaal. Is alles offensive/pijnlijk/vervelend of moeten mensen hierin ook beter leren om te incasseren? En dat is een hele moeilijke vraag in de maatschappij anno 2020 waarin ervaringen zo belangrijk zijn. Wat mij betreft is het echter wel een hele fundamentele vraag.
pi_191960739
@Generationalpha jammer dat je hier niet op reageert
quote:

[..]

Nou als het voor jou niet evident is dat zulke feedback geen bijdrage levert aan je zoektocht dan houdt het voor mij op. Of houdt jouw zoektocht in dat je alleen je eigen seksualiteit onderzoekt en anderen daarbij enkel een middel zijn waarbij het ondergeschikt is wat zij ervaren hebben? :?
Als het dat tweede is snap ik waarom je de ervaringen van anderen zo hinderlijk vindt, want iedereen moet gewoon vechten voor zijn of haar eigen genot en schijt hebben aan anderen. En als je alleen maar voor je eigen genot gaat is spijt niet gauw aan de orde inderdaad.
pi_191960906
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 15:21 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Ik denk dat het relevant is omdat vrouwen veel kwetsbaarder lijken voor de gevolgen van seks dan mannen. Daarnaast heeft Ludo het hierboven al aardig verwoord. Is het niet beter om te denken "tja, het was niet de meest knappe jongen en niet de beste seks maar boeiend" dan "shit shit shit, ik had dit nooit moeten doen, wat een spijt heb ik en wat voel ik me schuldig/boos/whatever"?
Denken in valse dilemma's is zeker niet beter, absoluut. :N Wat is je punt?

Verder is het duidelijk dat het onderscheid alleen relevant is om toe te werken naar een vooringenomen conclusie. Iedereen kan spijt krijgen. En als je seks hebt gehad met iemand die ook geïnteresseerd is in de beleving van zijn of haar sekspartners kan het waardevol zijn om dat met diegene te delen.

quote:
Dat linkt dus ook weer aan het snowflake-verhaal. Is alles offensive/pijnlijk/vervelend of moeten mensen hierin ook beter leren om te incasseren? En dat is een hele moeilijke vraag in de maatschappij anno 2020 waarin ervaringen zo belangrijk zijn. Wat mij betreft is het echter wel een hele fundamentele vraag.
Of moeten degenen die helemaal getriggerd raken door mensen die hun ervaring en emoties benoemen juist leren incasseren? Ik snap niet zo goed waarom je per se wil dat gevoelens van spijt onder het tapijt worden geveegd alleen maar omdat een of andere snowflake dat fijner vindt.

Omdat jij niet geconfronteerd wilt worden met de ervaringen van andere mensen moeten die mensen zelf beter leren incasseren? Hoe is dat niet de omgekeerde wereld?
pi_191960921
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 15:35 schreef Chia het volgende:
@:Generationalpha jammer dat je hier niet op reageert
[..]

Als het dat tweede is snap ik waarom je de ervaringen van anderen zo hinderlijk vindt, want iedereen moet gewoon vechten voor zijn of haar eigen genot en schijt hebben aan anderen. En als je alleen maar voor je eigen genot gaat is spijt niet gauw aan de orde inderdaad.
Wat is dat nu weer voor ongenuanceerde conclusie? :') Ik vind gewoon dat mensen soms een klein tikje harder mogen zijn dan we nu zijn. Waarbij jongens op het schild worden gehesen als ze met hun hoofd hun grootste zonden (in het geval van het Vice-artikel verdient dat ook echt een :') ) toegeven en veel mensen ervaringen en beslissingen tot in het extreme analyseren en beklagen in plaats van ze gewoon te accepteren.
pi_191960958
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 15:47 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Wat is dat nu weer voor ongenuanceerde conclusie? :') Ik vind gewoon dat mensen soms een klein tikje harder mogen zijn dan we nu zijn. Waarbij jongens op het schild worden gehesen als ze met hun hoofd hun grootste zonden (in het geval van het Vice-artikel verdient dat ook echt een :') ) toegeven en veel mensen ervaringen en beslissingen tot in het extreme analyseren, beklagen en aan de hand daarvan dan weer enorme gesprekken moeten hebben.
Waarom wil jij het niet weten als iemand seks met jou heeft gehad en daar achteraf spijt van had? Want jij zegt dat het geen bijdrage is aan jouw zoektocht en dat je het liefst hebt dat diegene gewoon in stilte verder gaat en er niks mee doet.

En ik snap niet waarom je dat Vice artikel er nu weer aan de haren bij sleept, want ik had het altijd nog alleen over spijt van seks hebben in zijn algemeen en niet over een of ander slecht artikel met lege portretten.
pi_191960967
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 15:48 schreef Chia het volgende:

[..]

Waarom wil jij het niet weten als iemand seks met jou heeft gehad en daar achteraf spijt van had? Want jij zegt dat het geen bijdrage is aan jouw zoektocht.
We gaan nu wel heel diep zeg. 8)7 Mocht dit inderdaad gebeuren dan weet ik niet of het voor die persoon beter is om wat eelt op de eigen ziel te kweken of dit te "traumatiseren".

Ik ben daar dan wat makkelijker in: Vervelend dat je spijt hebt, maar is niet anders .
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')