abonnement Unibet Coolblue
pi_191924643
quote:
Oudste man ter wereld (111) bezorgd over coronavirus: “Maar Spaanse griep in 1918 was veel erger”

Hoewel de Britse Bob Weighton (111) zich zorgen maakt over het nieuwe coronavirus, kan de oudste man ter wereld alle ophef ook relativeren. Hij maakte immers ook de uitbraak van de Spaanse griep mee in 1918. Die eiste tussen de 20 en de 100 miljoen levens wereldwijd. Daar zit het coronavirus, dat al een kleine 4.000 doden maakte, nog veraf.

Weighton – die geboren werd in 1908 en nog altijd zelfstandig woont in zijn flatje – is naar eigen zeggen een stuk zorgvuldiger met zijn hygiëne sinds het coronavirus in het Verenigd Koninkrijk opdook. Hij wast zijn handen vaker en gebruikt een speciaal borsteltje voor zijn nagels.

Echtgenote
“Ik maak me best wel zorgen”, vertelt hij aan de Britse krant Daily Mirror. “Iedereen zou dat moeten doen. Niet om mezelf, want ik heb al lang genoeg geleefd. Wel voor mijn drie kinderen, tien kleinkinderen en 25 achterkleinkinderen. (Zijn echtgenote stierf in 1997, red.)”
De uitbraak van het coronavirus komt desondanks nog niet in de buurt van iets wat Weighton meer dan 100 jaar geleden meemaakte. Hij was 7 jaar toen de Spaanse griep woest om zich heen greep en tussen de 20 en de 100 miljoen doden maakte. Het virus reisde mee met soldaten die in de Eerste Wereldoorlog hadden gevochten en weer naar huis kwamen.

“Ik herinner me de verhalen die toen de ronde deden over mensen die ziek werden en stierven”, vertelt hij. “Net als de krantenartikelen. Gelukkig heb ik de Spaanse griep nooit gekregen.”

In Europa zijn we nog lang niet aan de miljoenen slachtoffers van destijds

Bob Weighton (111)
Hoewel het coronavirus nog geen schijntje van het aantal slachtoffers van toen maakte, vindt Weighton het stijgende sterftecijfer “angstwekkend”. “Vooral in China dan”, nuanceert hij. “In Europa zijn we nog lang niet aan de miljoenen slachtoffers van destijds. Hopelijk komt het ook nooit zo ver. Maar je weet nooit waar het eindigt. Je kan alleen maar voorzichtig zijn.”

Gezwel
Weighton was nog nooit zwaar ziek in zijn leven. “30 jaar geleden ontdekten de dokters wel een gezwel op mijn maag, dat ernstige problemen had kúnnen veroorzaken”, zegt hij. “Ik moest toen een operatie ondergaan, waarbij de helft van mijn maag werd weggehaald.”

De Brit kreeg twee weken geleden de titel van oudste man ter wereld, nadat de Japanse Chitetsu Watanabe op 112-jarige leeftijd stierf.
Bron: hln

Wel geinig als je de spaanse griep bewust hebt meegemaakt Zo oud zijn , dan heb je echt heel veel meegemaakt

[ Bericht 1% gewijzigd door capuchon_jongen op 09-03-2020 17:10:05 ]
  maandag 9 maart 2020 @ 17:07:54 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_191924705
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 17:03 schreef Belg het volgende:

Wel geinig als je de spaanse griep bewust hebt meegemaakt

Grappig inderdaad. Hilariteit ten top.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_191924724
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 17:07 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Grappig inderdaad. Hilariteit ten top.
ik bedoel, dat ik wel respect hebt voor mensen die zo oud zijn
pi_191924771
De vergelijking met de spaanse griep is debiel. Miljoenen slachtoffers tegen wat is het een paar duizend maximaal?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 9 maart 2020 @ 17:40:38 #5
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_191925117
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 17:09 schreef Belg het volgende:

[..]

ik bedoel, dat ik wel respect hebt voor mensen die zo oud zijn
Mooi zo. En nog belangrijker is dat men van de informatie van deze man wat opsteekt. En dat er wel een probleem is. Maar dat het relatief dus meevalt.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_191926217
quote:
16s.gif Op maandag 9 maart 2020 17:12 schreef FlippingCoin het volgende:
De vergelijking met de spaanse griep is debiel. Miljoenen slachtoffers tegen wat is het een paar duizend maximaal?
Is er eigenlijk een vaccin tegen de spaanse griep?

Als die plots weer zou opduiken.
pi_191926235
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 18:51 schreef Belg het volgende:

[..]

Is er eigenlijk een vaccin tegen de spaanse griep?

Als die plots weer zou opduiken.
Zelfs zonder zou de impact veel kleiner zijn door de veel grotere kennis en betere zorg las ik, geen idee of dat kolder is maar het klinkt logisch.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_191926469
Zijn nakomelingen zijn iig exponentieel toegenomen
pi_191928616
quote:
16s.gif Op maandag 9 maart 2020 17:12 schreef FlippingCoin het volgende:
De vergelijking met de spaanse griep is debiel. Miljoenen slachtoffers tegen wat is het een paar duizend maximaal?
De paniek lijkt groter nu.
  maandag 9 maart 2020 @ 21:14:15 #10
290156 Kekster
Portugoal!
pi_191929854
Als hij dit in het covid topic zou roepen zou hij de 112 niet halen :'(
pi_191929983
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 20:16 schreef babylon het volgende:

[..]

De paniek lijkt groter nu.
Social media en veel mannen die zich als wijven gedragen
  maandag 9 maart 2020 @ 21:34:00 #12
22565 asco
Los in deze tent
pi_191930241
Dus de oudste man is bijna 7 jaar jonger dan de oudste vrouw.

Best een heel groot verschil.

Verder toch wel vreemd dat de alleroudsten al een tijdje niet meer nog ouder worden. 120+ is toch nog een dingetje op een uitzondering na.
pi_191936450
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 21:34 schreef asco het volgende:
Dus de oudste man is bijna 7 jaar jonger dan de oudste vrouw.

Best een heel groot verschil.

Verder toch wel vreemd dat de alleroudsten al een tijdje niet meer nog ouder worden. 120+ is toch nog een dingetje op een uitzondering na.
Op zich ook niet raar.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_191936519
quote:
16s.gif Op maandag 9 maart 2020 17:12 schreef FlippingCoin het volgende:
De vergelijking met de spaanse griep is debiel. Miljoenen slachtoffers tegen wat is het een paar duizend maximaal?
Er zijn ook nog amper mensen besmet met corona.

Zo'n virus heeft z'n eigen spelregels dus als je het niet indamt kan zomaar 1/3e van de wereldbevolking besmet raken.

Als dan 1% overlijdt heb je het alsnog over 23 miljoen doden over een periode van 6 tot 12 maanden.

China lijkt het door strenge maatregelen nu redelijk onder controle te hebben, als de aantallen kloppen.
pi_191938000
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 18:51 schreef Belg het volgende:

[..]

Is er eigenlijk een vaccin tegen de spaanse griep?

Als die plots weer zou opduiken.
Ik geloof dat de Spaanse griep vooral dodelijk was door de omstandigheden. Europa net (niet) uit de eerste wereldoorlog, slechte hygiene, bevolking die nog half uitgehongerd was etc.
pi_191939573
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Er zijn ook nog amper mensen besmet met corona.

Zo'n virus heeft z'n eigen spelregels dus als je het niet indamt kan zomaar 1/3e van de wereldbevolking besmet raken.

Als dan 1% overlijdt heb je het alsnog over 23 miljoen doden over een periode van 6 tot 12 maanden.

China lijkt het door strenge maatregelen nu redelijk onder controle te hebben, als de aantallen kloppen.
Zelfs dan is het niet te vergelijken met de spaanse griep. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_191940328
Vroeger ging het nieuws ook niet zo snel de wereld over, en sommige plekken kwam het nieuws niet eens aan.
pi_191940726
quote:
16s.gif Op maandag 9 maart 2020 17:12 schreef FlippingCoin het volgende:
De vergelijking met de spaanse griep is debiel. Miljoenen slachtoffers tegen wat is het een paar duizend maximaal?
Want? Ook corona kan op termijn vele miljoenen doden veroorzaken.
stupidity has become as common as common sense was before
  dinsdag 10 maart 2020 @ 14:54:45 #19
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_191940962
Typische ouwe lul. "Vroeger hadden we pas ECHTE griep, die griepjes van tegenwoordig is millenialgriep mompel mompel kuch rochel rochel"
pi_191941109
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 14:40 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Want? Ook corona kan op termijn vele miljoenen doden veroorzaken.
Daar is helemaal nog geen sprake van.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_191987090
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 11:59 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Ik geloof dat de Spaanse griep vooral dodelijk was door de omstandigheden. Europa net (niet) uit de eerste wereldoorlog, slechte hygiene, bevolking die nog half uitgehongerd was etc.
Plus het pakte ook jongeren aan omdat die in hun jeugd de verkeerde griep kregen.
Ik moest er vanmiddag nog aan denken wat zou een 110 plusser van dit vinden. Niet alleen die griepgolf was erger. Maar ook onze hygiëne en de medische wetenschap is in 100 jaar zo verbeterd.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')