abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 11 maart 2020 @ 15:30:06 #26
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191960646
Overigens weet ik van christelijke scholen dat ze vaak beginnen met een dagopening. Ik vermoed dat je dat kunt zien als een vorm van mindfulness waarbij je gezamenlijk de dagelijkse beslommeringen achterlaat en je je voorbereid op je schooltaken.
Zijn er openbare/niet-confessionele scholen die zoiets doen en vergeleken kunnen worden?
Doen ze zoiets op islamitische scholen?
  woensdag 11 maart 2020 @ 16:53:22 #27
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_191962136
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2020 15:25 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Is er bij die top rekening gehouden met een methodiek die ook kijkt naar zaken als sociale status van de ouders, Nederlands als tweede taal, etc.
Blijkbaar ja. Als methodiek mág je dat wetenschappelijk gezien hanteren, zolang je dan maar heel nauwgezet rapporteert wat het precies betekent. Een opmerking als Reformatorische en islamitische basisscholen scoren het beste op de eindtoets is bewijsbaar foutief en misleidend.

quote:
En hoe zit dat met de grefo's, staan die daar ook niet in de top of slaat je onderbuik alleen aan op islam?
Je hebt duidelijk mijn eerste post helemaal niet gelezen. Ik zeg toch duidelijk dat het me in deze kwestie helemaal niet gaat om de islam zelf. Ik ben weleens kritisch op de islam, maar dat staat los van de discussie hier.

Met je onderbuik. :')
  Moderator woensdag 11 maart 2020 @ 17:46:20 #28
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_191963264
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2020 15:30 schreef Lunatiek het volgende:
Overigens weet ik van christelijke scholen dat ze vaak beginnen met een dagopening. Ik vermoed dat je dat kunt zien als een vorm van mindfulness waarbij je gezamenlijk de dagelijkse beslommeringen achterlaat en je je voorbereid op je schooltaken.
Zijn er openbare/niet-confessionele scholen die zoiets doen en vergeleken kunnen worden?
Doen ze zoiets op islamitische scholen?
Dit zou ik een interessante invalshoek vinden, momenten van reflectie die bijdragen aan het succes op school. Hogere concentratie?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_192016232
quote:
14s.gif Op maandag 9 maart 2020 09:11 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Religieuze scholen komen de laatste tijd veel in het nieuws in het kader van de misbruik die ze zouden maken van de vrijheid, maar ondertussen scoren deze scholen dus het beste qua cito scores.

Nu kan je natuurlijk vraagtekens zetten bij de cito, maar het doet wel de vraag rijzen: hoe komt het dat scholen van religieuze schnitt zo sterk zijn? Hebben ze door de kritiek van buitenaf meer te bewijzen op het gebied van niveau? Of zou er iets in deze vormen van religieus onderwijs zitten dat ze extra geschikt maakt om voor te bereiden op de eindtermen?

Een hypothese die ik er uit zou willen gooien is dat je bijvoorbeeld op reformatorische scholen voortdurend bezig bent met teksten, ook buiten de seculiere lestijd om: je krijgt Bijbelverhalen te horen en je moet bijvoorbeeld psalmen uit je hoofd leren wat ervoor zorgt dat je taalvaardigheid omhoog gaat wat een heel belangrijk onderdeel is van de cito.

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.
Kinderen krijgen vaak extra latverleggende opdrachten als ze bepaalde dingen al beheersen en daarmee lopen ze mogelijk wat voor op openbare scholen die toch wat meer van uitgaan dat iedereen hetzelfde pad volgt. Verder zit het presenteren er vermoedelijk wat meer in en dat heb je daarna eigenlijk je levenlang nodig in de werkomgeving.

Het is overigens geen religieus onderwijs als in theologisch onderwijs zoals men Islamitisch onderwijs met de Koran geeft. Het is meer openbaar onderwijs met de teksten zijdelings erbij. Een signatuur van een school kan van licht naar iets zwaarder varieeren maar over t algemeen is het allemaal gelijk.

Naar mij mening schaadt het ook niemand om bepaalde levenswijsheden al vroeg mee te nemen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Beathoven op 13-03-2020 23:11:58 ]
pi_192075407
Ik zou zeggen dat je religieuze scholen zou moeten vergelijken met andere vormen van speciaal onderwijs, bijvoorbeeld jenaplan , vrije school, montessori
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
  Moderator dinsdag 17 maart 2020 @ 02:24:16 #31
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_192086512
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 17:08 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik zou zeggen dat je religieuze scholen zou moeten vergelijken met andere vormen van speciaal onderwijs, bijvoorbeeld jenaplan , vrije school, montessori
en dan?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  dinsdag 17 maart 2020 @ 09:30:10 #32
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_192089422
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 16:53 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Blijkbaar ja. Als methodiek mág je dat wetenschappelijk gezien hanteren, zolang je dan maar heel nauwgezet rapporteert wat het precies betekent. Een opmerking als Reformatorische en islamitische basisscholen scoren het beste op de eindtoets is bewijsbaar foutief en misleidend.
Er is een verschil tussen wetenschappelijke publicaties en publicaties voor een bredere lezersgroep...
  dinsdag 17 maart 2020 @ 09:35:25 #33
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_192089530
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 02:24 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

en dan?
Dan niks natuurlijk. Zo'n Jenaplan is een onderwijsmethode en die kun je ook met een christelijk sausje presenteren. Christelijke scholen hebben geen specifieke onderwijsmethodiek. Je stuurt je kind niet van christelijk naar openbaar of andersom omdat de methodiek niet deugt, eerder omdat de ene school betere leraren heeft, dichterbij is, of je kind het op zijn huidige school verbruid heeft.
Mijn openbare middelbare school stond naast de protestantse en er zijn leerlingen van de ene naar de andere school verhuisd, beide kanten op. Het enige verschil was die al genoemde dagopening en dat je bij je einddiploma een Bijbel kreeg als je voor de protestanten koos.
  donderdag 19 maart 2020 @ 07:52:49 #34
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_192135828
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2020 15:36 schreef DecoAoreste het volgende:
Als ik dit zo lees:

De onderzoeksredactie van RTL Nieuws vergeleek de eindtoetsresultaten van Nederlandse basisscholen op een zo eerlijk mogelijke manier. Dat doen we door rekening te houden met de samenstelling van een school.

Dan vermoed ik dat er gerommeld is met de uitslagen. Je kan in statistische analyses namelijk heel makkelijk corrigeren voor variabelen. Waarschijnlijk hebben ze gecorrigeerd voor afkomst van de leerlingen en is daardoor een vertekend beeld ontstaan.
Maar dat was toch ook zo? Volgens mij is dit een aantal jaren geleden al eens prominent in het nieuws geweest. Of vergis ik me nu en gaat het over een andere lijst?
  zondag 22 maart 2020 @ 17:00:38 #35
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_192208628
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 08:09 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zie hier wetenschapsgeloof in actie: als de feiten niet met de onderbuik overeenkomen, deugt de wetenschappelijke methodiek ineens niet meer :')
Het is al lang aangetoond dat de RTL-methode zeer subjectieve 'feiten' oplevert.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 22 maart 2020 @ 17:02:58 #36
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_192208668
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2020 15:30 schreef Lunatiek het volgende:
Overigens weet ik van christelijke scholen dat ze vaak beginnen met een dagopening. Ik vermoed dat je dat kunt zien als een vorm van mindfulness waarbij je gezamenlijk de dagelijkse beslommeringen achterlaat en je je voorbereid op je schooltaken.
Zijn er openbare/niet-confessionele scholen die zoiets doen en vergeleken kunnen worden?
Doen ze zoiets op islamitische scholen?
Bij de Vrije School begint en eindigt de dag altijd met een ritueel. Denk dat je dat wel kunt vergelijken.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Moderator donderdag 26 maart 2020 @ 00:09:22 #37
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_192278248
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 17:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Bij de Vrije School begint en eindigt de dag altijd met een ritueel. Denk dat je dat wel kunt vergelijken.
Ik heb meegekregen dat creatieve mensen zeer wel varen bij de Vrije School en ik denk dat hier de geletterdheid ook sterk gestimuleerd word. Maar, is de Vrije School niet ook een confessionele school? Immers, ze zijn gestoeld op antroposofische principes.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_192278344
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 09:35 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het enige verschil was die al genoemde dagopening en dat je bij je einddiploma een Bijbel kreeg als je voor de protestanten koos.
En een busje witte verf voor het witwassen van een katholieke kerk.
  Beste debater 2022 donderdag 26 maart 2020 @ 00:55:58 #39
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_192278461
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2020 00:30 schreef Beathoven het volgende:

[..]

En een busje witte verf voor het witwassen van een katholieke kerk.
Als je dat niet bevalt, dan ga je er niet naar binnen.

Verder blijf je met je handen overal van af.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 29 maart 2020 @ 11:27:11 #40
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_192334000
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2020 15:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wat is de wortel uit 195?
Genesis 12:68 meester!

Denk je echt dat het zo werkt?
"Evolutie door genetische mutatie en natuurlijke selectie" "Dat kan niet, God heeft alle dieren gemaakt "
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 29 maart 2020 @ 11:28:40 #41
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_192334023
quote:
14s.gif Op woensdag 11 maart 2020 17:46 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dit zou ik een interessante invalshoek vinden, momenten van reflectie die bijdragen aan het succes op school. Hogere concentratie?
Nee. Pubers hebben meer slaap nodig. Ze leren veel slechter om 8 uur s' ochtends. En met zo'n dagopening begin je een uur later.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 29 maart 2020 @ 11:46:14 #42
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_192334279
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 11:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee. Pubers hebben meer slaap nodig. Ze leren veel slechter om 8 uur s' ochtends. En met zo'n dagopening begin je een uur later.
Een uur? :o Op mijn katholieke basisschool waren we daar hooguit 5 min aan kwijt, de protestantse basisschool van mijn kind besteedt er volgens hun schoolgids 15 minuten aan.
  zondag 29 maart 2020 @ 12:19:42 #43
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_192334882
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 11:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

"Evolutie door genetische mutatie en natuurlijke selectie" "Dat kan niet, God heeft alle dieren gemaakt "
Dat zal van de school afhangen. Aan het onderwerp schepping vs. evolutie werd op mijn christelijke basisschool helemaal geen aandacht besteed. Pas op de eveneens christelijke middelbare school kwam de hele kwestie ter sprake, en dan nog alleen bij maatschappijleer, waarbij een leerling die zei dat hij die hele evolutheorie maar onzin vond door een geïrriteerde lerares terecht werd gewezen.
  zondag 29 maart 2020 @ 13:12:19 #44
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_192335658
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 12:19 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat zal van de school afhangen. Aan het onderwerp schepping vs. evolutie werd op mijn christelijke basisschool helemaal geen aandacht besteed. Pas op de eveneens christelijke middelbare school kwam de hele kwestie ter sprake, en dan nog alleen bij maatschappijleer, waarbij een leerling die zei dat hij die hele evolutheorie maar onzin vond door een geïrriteerde lerares terecht werd gewezen.
Dat kan makkelijk hier, Nederland is 1 van de meest seculiere landen ter wereld.

Wat dat betreft is de situatie in bijvoorbeeld Amerika veel erger. Daar komen religieuze kids van een religieuze highschool op een College of University terecht en hebben ze een jaar nodig om bij te komen van een cultuurschok.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 29 maart 2020 @ 13:18:34 #45
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_192335755
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 11:46 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Een uur? :o Op mijn katholieke basisschool waren we daar hooguit 5 min aan kwijt, de protestantse basisschool van mijn kind besteedt er volgens hun schoolgids 15 minuten aan.
Tja, dat kan. (hoewel het alles bij elkaar makkelijk een half uur kan schelen voor de les begint :P)

Ik zat op een openbare MTS, een belangrijke school voor de regio. Dus ze noemden het een samenwerkings-school. Ze hielden er rekening mee dat er veel leerlingen op zaten die normaal gesproken op een religieuze school hadden gezeten.

De dagopening was niet erg religieus, maar duurden wel even. Een enkele keer 1,5 uur, dan was er een artiest die een ding deed.

[ Bericht 24% gewijzigd door Papierversnipperaar op 29-03-2020 13:33:05 ]
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_192505559
quote:
7s.gif Op zondag 29 maart 2020 13:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat kan makkelijk hier, Nederland is 1 van de meest seculiere landen ter wereld.

Wat dat betreft is de situatie in bijvoorbeeld Amerika veel erger. Daar komen religieuze kids van een religieuze highschool op een College of University terecht en hebben ze een jaar nodig om bij te komen van een cultuurschok.
Dat zijn nog de geluksvogels. Veel van die kids komen op een christian college terecht waar je een diploma krijgt dat geen enkele waarde heeft buiten hun evangelische bubbel
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_192505615
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 02:24 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

en dan?
dan kun je dus onderzoeken hoe ze het doen ivg met die andere vormen (en eventueel verschillen met openbare scholen in kaart brengen)
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
  Moderator woensdag 8 april 2020 @ 00:40:00 #48
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_192506779
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 23:14 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

dan kun je dus onderzoeken hoe ze het doen ivg met die andere vormen (en eventueel verschillen met openbare scholen in kaart brengen)
Ah, op die manier. Ja, dat is wel een goede suggestie. Ik dacht dat je al een bepaalde hypothese had hierover.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  zaterdag 11 april 2020 @ 09:41:31 #49
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_192563937
quote:
14s.gif Op donderdag 26 maart 2020 00:09 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ik heb meegekregen dat creatieve mensen zeer wel varen bij de Vrije School en ik denk dat hier de geletterdheid ook sterk gestimuleerd word. Maar, is de Vrije School niet ook een confessionele school? Immers, ze zijn gestoeld op antroposofische principes.
Confessioneel duidt een geloof aan. Er zit wel aardig wat spiritualiteit in de antroposofie, maar het is niet een geloof an sich.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_192807781
Religieuze scholen hoeven minder aan de multiculturele ramp mee te doen en de meeste religieuze groepen zijn bewust bezig met het onderwijzen van kinderen.

Ook zijn de dames wat gezeglijker dan de onderwijzeressen op openbare scholen en daardoor hebben leraressen op godsdienstige scholen minder kuren wat de concentratie van de leerlingen ten goede komt.

Of die uitslagen kloppen weet ik niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')