Snap ik.. Maar zijn er niet testen om te meten hoe goed je hierin bent.?quote:Op zondag 8 maart 2020 21:10 schreef Wigle het volgende:
Mentaliseren is iets, wat iedereen doet en wat iedereen in meerdere of mindere mate kan.
Het betekent dat je beseft dat gedrag (externe toestanden), voortkomt uit gevoelens en gedachten (interne toestanden). Mentaliseren betekent dus dat je stil staat bij je eigen gevoelens en gedachten, maar ook stilstaat en nadenkt over de gevoelens en gedachten van de ander. Vaak worden deze gevoelens en gedachten niet hardop uitgesproken, maar vullen we deze in. We denken dan te weten wat de ander voelt of denkt. Mentaliseren is beseffen dat deze invullingen vaak verkeerd zijn.
Hoe we een situatie ervaren verschilt per persoon, wat de een prettig vindt kan voor de ander onprettig zijn. Mentaliseren is met een onderzoekende houding nadenken over deze verschillen en wat deze betekenen voor het contact dat we met de ander hebben.
Waarom wil je dat precies?quote:Op zondag 8 maart 2020 19:53 schreef John_doee het volgende:
Zijn er testen op internet beschikbaar waarmee je dit bij jezelf kunt testen?
De testen op www.anneliesspek.nl heb ik al gedaan en had ik 0 fout in....
Nieuwsgierigheid...quote:Op maandag 9 maart 2020 18:45 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
[..]
Waarom wil je dat precies?
Ja snap ik, ik ben hier ook nieuwsgierig naar daarom stel ik deze vraag maar wat denk je dat het concreet (ja mijn stopwoord sorry maar ik vind het gewoon een mooi woord) voor consequences heeft als je nou wel of geen mentaliserend vermogen hebt? Waar merk je dat aan? Wat kun je er in de praktijk mee? Dat vraag ik me van heel veel psychologische concepten zo erg afquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |