abonnement Unibet Coolblue
pi_191888094
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 20:11 schreef Spanky78 het volgende:

Een rohloff gaat dacht ik wel 80.000 km mee ofzo. Maar je moet het huis dan elke 5000 spoelen met olie.
Hmmm, onderhoudsvrij is dus betrekkelijk. Want daar zit ik na 10 maanden al op.
Geldt dat ook voor een nexus 8 dat je weet?
pi_191888877
Ik heb er nooit mee gefietst maar weet dat deze echt een stuk minder efficiënt is dan derailleur of rohloff.

En dus ook een stuk goedkoper.

Het enige alternatief voor een derailleur waar je niet heel veel energie aan wrijving verliest is rohlof. Een Shimano alfine 8/11 is ook een optie maar ik begreep wel minder efficiënt.

Een nexus zou ik niet doen. Heb trouwens een paar kapot gereden op oudere stadsfietsen. Als je een beetje stevig doortrapt slijt het snel en de ratio’s van versnellingen us ook niet altijd fijn.
Whatever...
pi_191888962
Als je zo veel fietst is het sowieso handig hè fiets regelmatig onderhoud te geven. Slijtage is een feit. Hoe goedkoper de spullen, hoe harder het slijt. Zeker bij zaken als versnellingen.

Ook belangrijk; goede wielen die een beetje stijf zijn. Anders trap je alle energie in het zwabberen van die wielen. En het frame moet ook een beetje stijf. Nouja- je wilt een too fiets voor geen geld. Je bent een echte Hollander.

In jouw geval; goede fiets met rohloff 3000-5000 euro.

Goede fiets met deore xt: 1500 ongeveer

Maar:

https://www.12gobiking.nl/sensa-cintura-belt-drive-rohloff-2020

https://www.12gobiking.nl/koga-f3-6-0-2020

https://www.12gobiking.nl/stevens-avantgarde-2020

https://www.mantel.com/gazelle-marco-polo-travel

https://www.mantel.com/bmc-alpenchallenge-01-one


Die sensa cintura komt in de buurt van je budget. Met rohloff.

[ Bericht 33% gewijzigd door Spanky78 op 07-03-2020 21:29:41 ]
Whatever...
pi_191889292
Het verlies is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid stroom die opgewekt moet worden als de verlichting is ingeschakeld.

Voor een fiets zal dat zo'n 3 Watt zijn incl. achterlampje.

Dat is dus wat je extra moet trappen als het licht is ingeschakeld, een dynamo draait zwaarder met ingeschakeld licht dan met uitgeschakeld licht (is logisch, energie is niet gratis).

Een wielrenner kan wel 400 Watt trappen bij een tijdrit, op lange koersen 200 tot 300 Watt.

Een normale fietser trapt misschien zo'n 80 Watt (afhankelijk van voor of tegenwind en hoe hard je fietst).

Dus met de verlichting ingeschakeld scheelt dat enkele procenten aan vermogen.
pi_191889734
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 21:14 schreef Spanky78 het volgende:
Als je zo veel fietst is het sowieso handig hè fiets regelmatig onderhoud te geven. Slijtage is een feit. Hoe goedkoper de spullen, hoe harder het slijt. Zeker bij zaken als versnellingen.

Ook belangrijk; goede wielen die een beetje stijf zijn. Anders trap je alle energie in het zwabberen van die wielen. En het frame moet ook een beetje stijf. Nouja- je wilt een too fiets voor geen geld. Je bent een echte Hollander.

In jouw geval; goede fiets met rohloff 3000-5000 euro.

Goede fiets met deore xt: 1500 ongeveer

Maar:

https://www.12gobiking.nl/sensa-cintura-belt-drive-rohloff-2020

https://www.12gobiking.nl/koga-f3-6-0-2020

https://www.12gobiking.nl/stevens-avantgarde-2020

https://www.mantel.com/gazelle-marco-polo-travel

https://www.mantel.com/bmc-alpenchallenge-01-one

Die sensa cintura komt in de buurt van je budget. Met rohloff.

Thanks voor de tips, Zowel die Sensa als BMC zie er interessant uit. Wel 2 merken waar ik niet bekend mee ben.
pi_191889779
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 21:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het verlies is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid stroom die opgewekt moet worden als de verlichting is ingeschakeld.

Voor een fiets zal dat zo'n 3 Watt zijn incl. achterlampje.

Dat is dus wat je extra moet trappen als het licht is ingeschakeld, een dynamo draait zwaarder met ingeschakeld licht dan met uitgeschakeld licht (is logisch, energie is niet gratis).

Een wielrenner kan wel 400 Watt trappen bij een tijdrit, op lange koersen 200 tot 300 Watt.

Een normale fietser trapt misschien zo'n 80 Watt (afhankelijk van voor of tegenwind en hoe hard je fietst).

Dus met de verlichting ingeschakeld scheelt dat enkele procenten aan vermogen.
Ja, ik denk dat het op 25 km/uur het verschil zal zijn of je 24,3 of 25 rijdt, zoiets ongeveer. Is toch behoorlijk.
pi_191889870
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 21:33 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ja, ik denk dat het op 25 km/uur het verschil zal zijn of je 24,3 of 25 rijdt, zoiets ongeveer. Is toch behoorlijk.
Ja, dat is op te lossen door verlichting op accu / batterij mee te nemen.

Het punt is, je trapt het vermogen van de verlichting dus daar doe je niets aan, hoe efficiënt je dynamo ook is: minder dan het vermogen van de lampen zal je niet trappen aan gezien een dynamo maximaal 100% efficiënt kan zijn (en praktisch 30% bij een door de band aangedreven dynamo tot 60% voor een naafdynamo).

Voor een lampje van 2,4 Watt trap je dus in het ongunstigste geval 7,5 Watt en in het gunstigste geval 4Watt.
pi_191890158
Als je een nexus naar overweegt dan moet je niet piepen over één naaf dynamo.
Whatever...
pi_191890306
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 20:49 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Hmmm, onderhoudsvrij is dus betrekkelijk. Want daar zit ik na 10 maanden al op.
Geldt dat ook voor een nexus 8 dat je weet?
Niks is onderhoudsvrij natuurlijk. Maar een rohloff is wel heel onderhoudsarm, en ik durf er wel wat om te verwedden dat ie een stuk langer meegaat dan een nexus 8. Die zijn "onderhoudsvrij" want als je die de tiefus in rijdt zet je er voor een (relatieve) habbekrats een nieuwe op.
  Moderator zondag 8 maart 2020 @ 00:32:11 #35
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191894329
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 11:49 schreef ieniminimuis het volgende:
Je hebt ook e-bikes met een riem ipv een ketting die zijn onderhoudsvrij. En ik zou er ook een kiezen een
Als je je auto nooit naar de garage brengt is die ook onderhoudsvrij.

Alles heeft onderhoud nodig, sommige dingen misschien iets minder vaak.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_191897601
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 21:47 schreef Farenji het volgende:

[..]

Niks is onderhoudsvrij natuurlijk. Maar een rohloff is wel heel onderhoudsarm, en ik durf er wel wat om te verwedden dat ie een stuk langer meegaat dan een nexus 8. Die zijn "onderhoudsvrij" want als je die de tiefus in rijdt zet je er voor een (relatieve) habbekrats een nieuwe op.
Als ik zo eens op marktplaats kijk, lijkt een rohloff ook wat waardevaster mocht ik overwegen de fiets op termijn te verkopen. Dat zet ik op het lijstje bij de voordelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2020 12:42:43 ]
pi_191900524
Al jaren doe ik alles op de fiets maar ik zou persoonlijk niet snel veel geld steken in een nieuwe fiets met dure kwaliteitsonderdelen.
Zou me om de naafdynamo niet zo druk maken. De invloed valt in het niet bij die van je eigen toestand (biertje teveel, uurtje slaap te weinig), wegdek (modder, klinkers), ander verkeer, het weer (regen, kou) en vooral de wind. 's Zomers haal ik op mijn oude stadsfiets met de wind in de rug regelmatig racefietsers in ('s winters zie je ze nooit). Goed licht is 's winters wel belangrijk, zeker als na een storm de wegen vol liggen met afgewaaide takken. Mijn huidige voorlamp met naafdynamo was een flinke verbetering ten opzichte van de ledlampjes die ik eerder gebruikte, ik wachtte toch altijd te lang met het wisselen van de batterijen.
Bij mij gaat een fiets zo'n 3 jaar (25000 km) mee zonder noemenswaardig onderhoud, enkel een paar keer bandenwissel, ketting smeren, opspannen of vervangen en versnellingskabel bijstellen. Op een gegeven moment begeeft bij mij het achterwiel het, spaken gebroken of uit de velg getrokken (veel slechte klinkerwegen hier) en de versnellingsnaaf die gaat piepen of het begeeft. Tegen die tijd zijn de kettingwielen ook versleten, remmen slecht of blijven hangen, trappers versleten en spatborden doorgeroest. Dan haal ik weer een "nieuwe" tweedehands en wordt de huidige tot reservefiets of onderdelenleverancier. Ik betwijvel of een nieuwe dure fiets bij mij veel langer mee zou gaan dus dat vind ik zonde van het geld.
Electrische fietsen zijn ideaal voor de mindervalide ouden van dagen waar ik mezelf nog niet toe reken.
pi_191902592
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 13:19 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Zomers haal ik op mijn oude stadsfiets met de wind in de rug regelmatig racefietsers i
Echt? :o Hoeveel KM/uur fiets je ongeveer dan?
pi_191903894
Drie jaar met een fiets vind ik wel weinig hoor. Mijn vorige batavus stadsfiets heeft het beduidend langer volgehouden en die mishandelde ik ook flink. Pas na een jaar of 6, 7 ging de trapas eraan, die heb ik nog laten vervangen maar toen bleek het kettingblad ook krom te staan. Geen zin om alles te vervangen dus toen maar afscheid genomen.

Ik ga ervan uit dat mijn huidige fiets wel minimaal 10 jaar meegaat maar hoop veel langer. Je ziet ook nog genoeg fietsen van meer dan 20 jaar oud die nog gewoon leven. Heb het gevoel dat veel huidige fietsen van bijv gazelle niet meer duurzaam zijn zodat ze al snel uit elkaar vallen en men maar weer een nieuwe koopt. Planned obsolence....
pi_191906353
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 15:07 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Echt? :o Hoeveel KM/uur fiets je ongeveer dan?
Geen idee. Kan natuurlijk zijn dat het ongetrainde racefietsers zijn die een grote toer maken van honderden kms en aan het eind van hun latijn zijn als ik ze inhaal. Maar ik heb ook weleens het vermoeden dat ze teveel naar hun snelheidsmeter kijken, dus zich bij tegenwind het laplazerus trappen om snelheid te houden (en mij inhalen) en het voor de wind het rustig aan doen.
pi_191955543
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 10:12 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Als ik zo eens op marktplaats kijk, lijkt een rohloff ook wat waardevaster mocht ik overwegen de fiets op termijn te verkopen. Dat zet ik op het lijstje bij de voordelen.
Ik zou nooit een Rohloff naaf nemen als ik jou was. Die dingen geven sowieso extra weerstand en zijn behoorlijk duur voor wat je er voor terugkrijgt. Als je voor een Nexus naaf gaat, dan geen Nexus 3 of 7, die trappen ook loeizwaar, zeker na een tijdje met minder onderhoud. Nexusa 8 kan weer wel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')