Waarom niet de trein? Veel meer wielen. En geen gedoe met banden.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 11:41 schreef Tailless het volgende:
Ik zou zelf voor elektrisch gaan.
Bij slecht weer zet je je hulp motor aan. En anders zet je hem op een lage stand.
Omdat prijs?quote:Op zaterdag 7 maart 2020 11:42 schreef borbit het volgende:
[..]
Waarom niet de trein? Veel meer wielen. En geen gedoe met banden.
De trein heeft een prijs die beweegt in de vrije markt.quote:
Dat is een feit. Ik vraag me alleen af als ik zonder naafdynamo bijvoorbeeld 25 km/uur rijdt, wordt het dan 24,9 km/uur bij dezelfde of inspanning of eerder 23 km/uur? In het eerste geval neem ik zonder twijfel een naafdynamo, in een het tweede geval zeer zeker niet.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 11:35 schreef Sounddragon het volgende:
Ik denk dat als je stroom opwekt, dat dat op bijna elke manier gewoon energie kost, want die moet ergens opgewekt worden.
Bij gelijke inspanning is de fiets niet zo snel.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 11:37 schreef Fred2 het volgende:
Die fiets is net zo snel, je moet alleen wat harder trappen.
Dat heb ik ook ooit overwogen, maar naar alle voors en tegens op een rijte gezet te hebbenquote:
Ja, maar het type band scheelt ook extreem veel heb ik gemerkt.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 13:18 schreef Farenji het volgende:
Zachte banden leveren echt veel meer weerstand
Rofloff heeft ook mijn aandacht getrokken, maar is misschien een beetje overkill voor woon-werk. Misschien is alfine 11 nog een mooie tussenstap. Ik vind het jammer dat de meeste fietsen voorgeconfigureerd zijn, en dat je keuzevrijheid qua onderdelen helemaal zelf samenstellen wat beperkt is daardoor.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 13:18 schreef Farenji het volgende:
Neem geen ebike, dat je daar conditie van opbouwt is een leugen.
Ik heb zelf een (erg dure) toerfiets met een rohloff naafversnelling, die biedt een vergelijkbaar bereik als een derailleur. Maar is wel veel duurder, reken minimaal paar honderd euro. Ik vind dat het wel waard want een derailleur heeft nadelen (meer onderhoud, niet schakelen in stilstand etc) en een rohloff is superdegelijk en efficiënt. Voor de stad is een goede naafversnelling zoals nexus 8 of alfine, echter ook wel genoeg.
Ik heb er ook een goede naafdynamo bij in het voorwiel en vind die geweldig. Het is een Son en die levert veel stroom met minimale weerstand. Zo weinig dat ik het echt totaal niet merk. Zachte banden leveren echt veel meer weerstand. Het is erg prettig om altijd licht te hebben voor en achter zonder gekut met batterijen en als extra voordeel heb ik ook nog eens een usb poort in mijn koplamp waarmee ik mijn mobiel of powerbank kan opladen. Voor lange toertochten ideaal. Maar wederom niet echt goedkoop.
Ongeveer 35km per dag.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 13:20 schreef ieniminimuis het volgende:
Over hoeveel km afstand hebben we het eigenlijk?
Er zijn genoeg winkels waar je je fiets volledig custom kan laten opbouwen met exact de onderdelen die je wil, incl frame, wielen, remmen, stuur etc. Bij goede winkels doen ze ook een fietsmeting zodat je in optimale fietshouding zit. Ik kan je vertellen dat dat meer invloed op efficientie heeft dan wel of geen naafdynamo.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 13:38 schreef Hamzoef het volgende:
Rofloff heeft ook mijn aandacht getrokken, maar is misschien een beetje overkill voor woon-werk. Misschien is alfine 11 nog een mooie tussenstap. Ik vind het jammer dat de meeste fietsen voorgeconfigureerd zijn, en dat je keuzevrijheid qua onderdelen helemaal zelf samenstellen wat beperkt is daardoor.
Misschien moet ik dat eens overwegen dan. Kan je dan qua budget onder de 2000 blijven denk je?quote:Op zaterdag 7 maart 2020 13:45 schreef Farenji het volgende:
[..]
Er zijn genoeg winkels waar je je fiets volledig custom kan laten opbouwen met exact de onderdelen die je wil, incl frame, wielen, remmen, stuur etc. Bij goede winkels doen ze ook een fietsmeting zodat je in optimale fietshouding zit. Ik kan je vertellen dat dat meer invloed op efficientie heeft dan wel of geen naafdynamo.
Maatwerk is wel duurder dan pre built. Maar met een derailleur of alfine zou je best onder de 2000 kunnen blijven. Met een rohloff kun je dat vergeten.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 13:47 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Misschien moet ik dat eens overwegen dan. Kan je dan qua budget onder de 2000 blijven denk je?
Je wilde ook fietsen voor je gezondheid, dan is die marginale inspanning toch geen issue?quote:Op zaterdag 7 maart 2020 13:38 schreef Hamzoef het volgende:
Bij gelijke inspanning is de fiets niet zo snel.
Voor dat geld heb je echt een prima crosshybride fiets.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 13:47 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Misschien moet ik dat eens overwegen dan. Kan je dan qua budget onder de 2000 blijven denk je?
Ik heb marathon nog wat. Nog nooit lek gegaan in 8 jaar. Wel vervangen wegens slijtage. Top.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 13:24 schreef Farenji het volgende:
Qua banden zou ik trouwens voor dikke schwalbe marathons of almotions gaan, 47mm of dikker. Die geven goede demping, dus veel comfort en als je ze goed oppompt heel lage rolweerstand. En ze zijn bijna niet lek te krijgen.
Derailleur valt af, als het om dure fiets gaat, want voor woon-werk in Nederland voldoet een goedkope afmontage qua groep voor derailleur ook wel.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 14:04 schreef Farenji het volgende:
[..]
Maatwerk is wel duurder dan pre built. Maar met een derailleur of alfine zou je best onder de 2000 kunnen blijven. Met een rohloff kun je dat vergeten.
Check anders www.bike4travel.nl eens, daar heb ik mijn fiets laten bouwen. Pre built kun je daar voor rond de duizend al een prima fiets krijgen en custom built lukt voor 2000 ook nog wel (met derailleur). Ze leveren daar echter geen alfine maar alleen derailleur, rohloff of pinion (nog duurder).
Heb ik ook geprobeerd. Wanneer het mooi weer is, is het wel fijn. Maar bij regen vind ik het onstabiel aanvoelen. En ik wil dus echt elke dag gaan fietsen, ook als het regent.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 14:12 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik heb een racefiets gekocht om naar kantoor te fietsen en ben er erg tevreden mee.
Het kost ook extra tijd, en die is ook kostbaar.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 15:19 schreef Fred2 het volgende:
[..]
Je wilde ook fietsen voor je gezondheid, dan is die marginale inspanning toch geen issue?
Ik heb gefietste met goedkope alivo afgemonteerde fiets. Schakelde echt prima. maar ik heb hekel aan reinigen van derailleur. Dat lost een duurdere groep (XT) niet op denk ik.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 15:25 schreef Spanky78 het volgende:
Die zou ik zeg kiezen voor woon-werkverkeer. Inderdaad met naaf dynamo (nooit batterijen en altijd licht). Ik heb zelf een goede set mbt derailleurs (deore xt) dat werkt prima. R
Daar heb ik toevallig ook last van. Welke handvatten heb je gekozen?quote:Op zaterdag 7 maart 2020 15:25 schreef Spanky78 het volgende:
Zelf heb ik later nog een duur setje handvatten laten installeren, ik krijg snel last van kramp in mijn handen als ik verder fietste.
Ik maak mijn derailleur nooit apart schoon. Ik rijd met deze fiets wel eens langs een auto wasstraat waar je ook met munten in een box kunt wassen. Voor een paar euro schrob ik dan die fiets even. Afspuiten, afspuiten met sopje, met een borstel, afspuiten en klaar. Met die borstel die ik dan ook even de derailleur, meer niet. Doe ik 1-2x per jaar. Voordeel van een wat duurdere mountainbike set is dat ze ook vuil goed blijven werken.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 16:47 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Derailleur valt af, als het om dure fiets gaat, want voor woon-werk in Nederland voldoet een goedkope afmontage qua groep voor derailleur ook wel.
[..]
Heb ik ook geprobeerd. Wanneer het mooi weer is, is het wel fijn. Maar bij regen vind ik het onstabiel aanvoelen. En ik wil dus echt elke dag gaan fietsen, ook als het regent.
[..]
Het kost ook extra tijd, en die is ook kostbaar.
[..]
Ik heb gefietste met goedkope alivo afgemonteerde fiets. Schakelde echt prima. maar ik heb hekel aan reinigen van derailleur. Dat lost een duurdere groep (XT) niet op denk ik.
[..]
Daar heb ik toevallig ook last van. Welke handvatten heb je gekozen?
Vet je je ketting wel opnieuw in dan?quote:Op zaterdag 7 maart 2020 19:21 schreef Spanky78 het volgende:
Ik maak mijn derailleur nooit apart schoon. Ik rijd met deze fiets wel eens langs een auto wasstraat waar je ook met munten in een box kunt wassen. Voor een paar euro schrob ik dan die fiets even. Afspuiten, afspuiten met sopje, met een borstel, afspuiten en klaar. Met die borstel die ik dan ook even de derailleur, meer niet. Doe ik 1-2x per jaar. Voordeel van een wat duurdere mountainbike set is dat ze ook vuil goed blijven werken.
Hoe lang gaat zo'n rohloff eigenlijk mee zonder onderhoud en hoeveel met?quote:Op zaterdag 7 maart 2020 19:32 schreef Spanky78 het volgende:
P. S. Je zult onder de 3000 geen fatsoenlijke fiets met rohlof of pinion vinden. Zo wel zou ik het niet zomaar vertrouwen. Prachtige fietsen overigens.
Overigens zouden dergelijke versnellingsbakken op termijn wel goedkoper in onderhoud zijn.
Ja, ik doe wel een beetje smeermiddel op mijn ketting. Heb overigens wel alle spullen, maar dat gebruik ik alleen voor mijn racefiets.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 19:45 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Vet je je ketting wel opnieuw in dan?
[..]
Hoe lang gaat zo'n rohloff eigenlijk mee zonder onderhoud en hoeveel met?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |