abonnement Unibet Coolblue
pi_191877403
Ik heb de afgelopen tijd regelmatig de fiets naar het kantoor gepakt. Dat bevalt best goed eigenlijk. Niet alleen kom ik zo aan mijn beweging, maar ik heb ook het idee dat het stress afbouwt t.o.v. de auto. Zelfs met het matige weer van de afgelopen tijd.

Nu is mijn plan om voortaan elke dag met de fiets naar kantoor te gaan.
Ik wil hiervoor een een nieuwe fiets kopen. Omdat ik dit elke dag wil gaan doen, hoeft dit geen goedkope fiets te zijn.

Nu ben ik me dus aan het oriënteren op een goede "commuter bike"

Dit is steeds een afweging tussen tijd snelheid/betrouwhaard en een beetje comfort.
Een naafversnelling is bijvoorbeeld langzamer een derailleurversnelling. Daarentegen hoef je minder vaak de boel schoon te maken, dus daar pak je weer wat tijd terug. Voorts zit ik liever een 5 minuten langer op de fiets dan dat ik 3 minuten ketting moet kuisen.

Wat ik al gemerkt heb is dat banden een wereld van verschil maken. Ik had laatste banden op de zelfde fiets gewisseld en dat scheelde gewoon een whopping 1,7km per uur.

Waar ik niet zo goed uit kom is de naafdynamo. Enerzijds lijkt me dit erg handig; vaste lamp en geen gekloot met het de hele tijd opladen van batterijen. Als fiets er echter aanzienlijk langzamer van wordt kies ik toch liever batterijverlichting. Ik kan echter nergens vinden hoeveel snelheid zo'n naafdynamo je kost. Dat het extra weerstand geeft is een feit, maar hoe vertaalt dit zich in km/uur? Iemand die weet hoe ik dit uit kan rekenen?
  zaterdag 7 maart 2020 @ 11:35:45 #2
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_191879031
Ik denk dat als je stroom opwekt, dat dat op bijna elke manier gewoon energie kost, want die moet ergens opgewekt worden. Zelfde als dat in je auto de airco extra verbruik oplevert en vermogen kost, en dat geldt ook voor domweg stroomverbruik van de verlichting, want de dynamo levert die stroom, en als de dynamo dik aan het laden is, wekt hij weerstand op.

Ik zou net als bij je naaf/derailleur afweging, gaan voor low maintenance en betrouwbaarheid. Ik heb voor geen kont kaas gegeten van fietsen en moderne technieken die ze daar tegenwoordig in verwerken, maar ik zou een naafdynamo pakken en naafversnelling want dan heb je spul waar je niet echt naar om hoeft te kijken op een kabeltje na, en die ketting, die zul je tóch moeten onderhouden.. óók als je geen derailleur versnelling hebt. Hóeft niet, maar een slecht onderhouden ketting levert weer weerstand op, en dan zit je weer in dezelfde marges te rommelen als met een dynamo of banden. Waarbij ik persoonlijk denk, dat de bandenspánning, een veel grotere invloed heeft als merk/type.

Ik zou persoonlijk een E-bike pakken als ik dagelijks moest commuten op een tweewieler, domweg omdat ik een lui varken ben :+ .
Dan heb je gewoon altijd prik bij je en kun je heel dat dynamo en (rol)weerstand-marges gebeuren gewoon lekker in de oud papierdoos mikken :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_191879047
Die fiets is net zo snel, je moet alleen wat harder trappen.
So we just called him Fred too
pi_191879101
Ik zou zelf voor elektrisch gaan.
Bij slecht weer zet je je hulp motor aan. En anders zet je hem op een lage stand.
  zaterdag 7 maart 2020 @ 11:42:23 #5
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_191879118
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 11:41 schreef Tailless het volgende:
Ik zou zelf voor elektrisch gaan.
Bij slecht weer zet je je hulp motor aan. En anders zet je hem op een lage stand.
Waarom niet de trein? Veel meer wielen. En geen gedoe met banden.
pi_191879187
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 11:42 schreef borbit het volgende:

[..]

Waarom niet de trein? Veel meer wielen. En geen gedoe met banden.
Omdat prijs?
Beweging ?
Vrijheid?
  zaterdag 7 maart 2020 @ 11:49:21 #7
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_191879197
Je hebt ook e-bikes met een riem ipv een ketting die zijn onderhoudsvrij. En ik zou er ook een kiezen een midden motor en je hebt ze zelfs nog met ondersteuning die "traploos" is en dus niet met versnellingen of percentages ondersteuning werkt.

Ga naar een goede fietsenwinkel en laat je informeren en test wat uit. Dus lekker naar de plaatselijke fietsenwinkel is ook handig voor het onderhoud en reparaties.
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
  zaterdag 7 maart 2020 @ 11:50:21 #8
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_191879215
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 11:48 schreef Tailless het volgende:

[..]

Omdat prijs?
Beweging ?
Vrijheid?
De trein heeft een prijs die beweegt in de vrije markt.

[ Bericht % gewijzigd door Sounddragon op 07-03-2020 11:53:07 ]
pi_191879781
Zo’n naaf dynamo heeft vrijwel geen weerstand. Je kan het wiel optillen en een slinger geven, blijft draaien en licht geven. En doet het altijd.
.
pi_191880186
Neem geen ebike, dat je daar conditie van opbouwt is een leugen.

Ik heb zelf een (erg dure) toerfiets met een rohloff naafversnelling, die biedt een vergelijkbaar bereik als een derailleur. Maar is wel veel duurder, reken minimaal paar honderd euro. Ik vind dat het wel waard want een derailleur heeft nadelen (meer onderhoud, niet schakelen in stilstand etc) en een rohloff is superdegelijk en efficiënt. Voor de stad is een goede naafversnelling zoals nexus 8 of alfine, echter ook wel genoeg.

Ik heb er ook een goede naafdynamo bij in het voorwiel en vind die geweldig. Het is een Son en die levert veel stroom met minimale weerstand. Zo weinig dat ik het echt totaal niet merk. Zachte banden leveren echt veel meer weerstand. Het is erg prettig om altijd licht te hebben voor en achter zonder gekut met batterijen en als extra voordeel heb ik ook nog eens een usb poort in mijn koplamp waarmee ik mijn mobiel of powerbank kan opladen. Voor lange toertochten ideaal. Maar wederom niet echt goedkoop.
  zaterdag 7 maart 2020 @ 13:20:03 #11
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_191880209
Over hoeveel km afstand hebben we het eigenlijk?
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_191880269
Qua banden zou ik trouwens voor dikke schwalbe marathons of almotions gaan, 47mm of dikker. Die geven goede demping, dus veel comfort en als je ze goed oppompt heel lage rolweerstand. En ze zijn bijna niet lek te krijgen.
pi_191880484
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 11:35 schreef Sounddragon het volgende:
Ik denk dat als je stroom opwekt, dat dat op bijna elke manier gewoon energie kost, want die moet ergens opgewekt worden.
Dat is een feit. Ik vraag me alleen af als ik zonder naafdynamo bijvoorbeeld 25 km/uur rijdt, wordt het dan 24,9 km/uur bij dezelfde of inspanning of eerder 23 km/uur? In het eerste geval neem ik zonder twijfel een naafdynamo, in een het tweede geval zeer zeker niet.

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 11:37 schreef Fred2 het volgende:
Die fiets is net zo snel, je moet alleen wat harder trappen.
Bij gelijke inspanning is de fiets niet zo snel.

quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 11:41 schreef Tailless het volgende:
k zou zelf voor elektrisch gaan.
Dat heb ik ook ooit overwogen, maar naar alle voors en tegens op een rijte gezet te hebben
is die optie afgevallen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 13:18 schreef Farenji het volgende:
Zachte banden leveren echt veel meer weerstand
Ja, maar het type band scheelt ook extreem veel heb ik gemerkt.

quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 13:18 schreef Farenji het volgende:
Neem geen ebike, dat je daar conditie van opbouwt is een leugen.

Ik heb zelf een (erg dure) toerfiets met een rohloff naafversnelling, die biedt een vergelijkbaar bereik als een derailleur. Maar is wel veel duurder, reken minimaal paar honderd euro. Ik vind dat het wel waard want een derailleur heeft nadelen (meer onderhoud, niet schakelen in stilstand etc) en een rohloff is superdegelijk en efficiënt. Voor de stad is een goede naafversnelling zoals nexus 8 of alfine, echter ook wel genoeg.

Ik heb er ook een goede naafdynamo bij in het voorwiel en vind die geweldig. Het is een Son en die levert veel stroom met minimale weerstand. Zo weinig dat ik het echt totaal niet merk. Zachte banden leveren echt veel meer weerstand. Het is erg prettig om altijd licht te hebben voor en achter zonder gekut met batterijen en als extra voordeel heb ik ook nog eens een usb poort in mijn koplamp waarmee ik mijn mobiel of powerbank kan opladen. Voor lange toertochten ideaal. Maar wederom niet echt goedkoop.
Rofloff heeft ook mijn aandacht getrokken, maar is misschien een beetje overkill voor woon-werk. Misschien is alfine 11 nog een mooie tussenstap. Ik vind het jammer dat de meeste fietsen voorgeconfigureerd zijn, en dat je keuzevrijheid qua onderdelen helemaal zelf samenstellen wat beperkt is daardoor.

quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 13:20 schreef ieniminimuis het volgende:
Over hoeveel km afstand hebben we het eigenlijk?
Ongeveer 35km per dag.
pi_191880585
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 13:38 schreef Hamzoef het volgende:

Rofloff heeft ook mijn aandacht getrokken, maar is misschien een beetje overkill voor woon-werk. Misschien is alfine 11 nog een mooie tussenstap. Ik vind het jammer dat de meeste fietsen voorgeconfigureerd zijn, en dat je keuzevrijheid qua onderdelen helemaal zelf samenstellen wat beperkt is daardoor.
Er zijn genoeg winkels waar je je fiets volledig custom kan laten opbouwen met exact de onderdelen die je wil, incl frame, wielen, remmen, stuur etc. Bij goede winkels doen ze ook een fietsmeting zodat je in optimale fietshouding zit. Ik kan je vertellen dat dat meer invloed op efficientie heeft dan wel of geen naafdynamo.
pi_191880615
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 13:45 schreef Farenji het volgende:

[..]

Er zijn genoeg winkels waar je je fiets volledig custom kan laten opbouwen met exact de onderdelen die je wil, incl frame, wielen, remmen, stuur etc. Bij goede winkels doen ze ook een fietsmeting zodat je in optimale fietshouding zit. Ik kan je vertellen dat dat meer invloed op efficientie heeft dan wel of geen naafdynamo.
Misschien moet ik dat eens overwegen dan. Kan je dan qua budget onder de 2000 blijven denk je?
pi_191880862
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 13:47 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Misschien moet ik dat eens overwegen dan. Kan je dan qua budget onder de 2000 blijven denk je?
Maatwerk is wel duurder dan pre built. Maar met een derailleur of alfine zou je best onder de 2000 kunnen blijven. Met een rohloff kun je dat vergeten.

Check anders www.bike4travel.nl eens, daar heb ik mijn fiets laten bouwen. Pre built kun je daar voor rond de duizend al een prima fiets krijgen en custom built lukt voor 2000 ook nog wel (met derailleur). Ze leveren daar echter geen alfine maar alleen derailleur, rohloff of pinion (nog duurder).
pi_191880986
Ik heb een racefiets gekocht om naar kantoor te fietsen en ben er erg tevreden mee.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_191882152
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 13:38 schreef Hamzoef het volgende:
Bij gelijke inspanning is de fiets niet zo snel.
Je wilde ook fietsen voor je gezondheid, dan is die marginale inspanning toch geen issue?
So we just called him Fred too
pi_191882256
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 13:47 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Misschien moet ik dat eens overwegen dan. Kan je dan qua budget onder de 2000 blijven denk je?
Voor dat geld heb je echt een prima crosshybride fiets.

Die zou ik zeg kiezen voor woon-werkverkeer. Inderdaad met naaf dynamo (nooit batterijen en altijd licht). Ik heb zelf een goede set mbt derailleurs (deore xt) dat werkt prima. Rohlof is heel mooi en kost je wat meer geld. Ik maak deze fiets niet zo vaak schoon trouwens. Schijfremmen zijn niet nodig maar wel heel fijn.

Daarnaast is het slim om te investeren in een set goede banden. Ik heb schwalbe. Maar je wilt iets dat nooit lek gaat. Dat is je echt die paar watt aan extra rol weerstand waard. Sowieso wil ik voor een praktische fiets vooral dat hij niet vaak onderhoud hoeft oid.

Ook heel fijn is spatborden en een bagagedrager met bijvoorbeeld een tassenset van ortlieb (waterdicht). Zelf heb ik later nog een duur setje handvatten laten installeren, ik krijg snel last van kramp in mijn handen als ik verder fietste.

Bij de meeste winkels maken ze wel een dealtje met je als je andere onderdelen wilt trouwens.

Overigens heb ik op mijn racefiets dit allemaal niet. Die maak ik vaker schoon etc. Heel ander ding. Ook veel duurder.
Whatever...
pi_191882330
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 13:24 schreef Farenji het volgende:
Qua banden zou ik trouwens voor dikke schwalbe marathons of almotions gaan, 47mm of dikker. Die geven goede demping, dus veel comfort en als je ze goed oppompt heel lage rolweerstand. En ze zijn bijna niet lek te krijgen.
Ik heb marathon nog wat. Nog nooit lek gegaan in 8 jaar. Wel vervangen wegens slijtage. Top.
Whatever...
pi_191883322
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 14:04 schreef Farenji het volgende:

[..]

Maatwerk is wel duurder dan pre built. Maar met een derailleur of alfine zou je best onder de 2000 kunnen blijven. Met een rohloff kun je dat vergeten.

Check anders www.bike4travel.nl eens, daar heb ik mijn fiets laten bouwen. Pre built kun je daar voor rond de duizend al een prima fiets krijgen en custom built lukt voor 2000 ook nog wel (met derailleur). Ze leveren daar echter geen alfine maar alleen derailleur, rohloff of pinion (nog duurder).
Derailleur valt af, als het om dure fiets gaat, want voor woon-werk in Nederland voldoet een goedkope afmontage qua groep voor derailleur ook wel.

quote:
16s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 14:12 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik heb een racefiets gekocht om naar kantoor te fietsen en ben er erg tevreden mee.
Heb ik ook geprobeerd. Wanneer het mooi weer is, is het wel fijn. Maar bij regen vind ik het onstabiel aanvoelen. En ik wil dus echt elke dag gaan fietsen, ook als het regent.

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 15:19 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Je wilde ook fietsen voor je gezondheid, dan is die marginale inspanning toch geen issue?
Het kost ook extra tijd, en die is ook kostbaar.

quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 15:25 schreef Spanky78 het volgende:
Die zou ik zeg kiezen voor woon-werkverkeer. Inderdaad met naaf dynamo (nooit batterijen en altijd licht). Ik heb zelf een goede set mbt derailleurs (deore xt) dat werkt prima. R
Ik heb gefietste met goedkope alivo afgemonteerde fiets. Schakelde echt prima. maar ik heb hekel aan reinigen van derailleur. Dat lost een duurdere groep (XT) niet op denk ik.

quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 15:25 schreef Spanky78 het volgende:
Zelf heb ik later nog een duur setje handvatten laten installeren, ik krijg snel last van kramp in mijn handen als ik verder fietste.
Daar heb ik toevallig ook last van. Welke handvatten heb je gekozen?
pi_191885867
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 16:47 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Derailleur valt af, als het om dure fiets gaat, want voor woon-werk in Nederland voldoet een goedkope afmontage qua groep voor derailleur ook wel.
[..]

Heb ik ook geprobeerd. Wanneer het mooi weer is, is het wel fijn. Maar bij regen vind ik het onstabiel aanvoelen. En ik wil dus echt elke dag gaan fietsen, ook als het regent.
[..]

Het kost ook extra tijd, en die is ook kostbaar.
[..]

Ik heb gefietste met goedkope alivo afgemonteerde fiets. Schakelde echt prima. maar ik heb hekel aan reinigen van derailleur. Dat lost een duurdere groep (XT) niet op denk ik.
[..]

Daar heb ik toevallig ook last van. Welke handvatten heb je gekozen?
Ik maak mijn derailleur nooit apart schoon. Ik rijd met deze fiets wel eens langs een auto wasstraat waar je ook met munten in een box kunt wassen. Voor een paar euro schrob ik dan die fiets even. Afspuiten, afspuiten met sopje, met een borstel, afspuiten en klaar. Met die borstel die ik dan ook even de derailleur, meer niet. Doe ik 1-2x per jaar. Voordeel van een wat duurdere mountainbike set is dat ze ook vuil goed blijven werken.

Overigens is een rohlof heel mooi hoor. Maar als je binnen budget wilt blijven is een derailleur je beste keuze.

Handvaten van ergon (gs1 en bar ends erbij). Absolute aanraders.
Whatever...
pi_191886030
P. S. Je zult onder de 3000 geen fatsoenlijke fiets met rohlof of pinion vinden. Zo wel zou ik het niet zomaar vertrouwen. Prachtige fietsen overigens.

Overigens zouden dergelijke versnellingsbakken op termijn wel goedkoper in onderhoud zijn.
Whatever...
pi_191886280
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:21 schreef Spanky78 het volgende:
Ik maak mijn derailleur nooit apart schoon. Ik rijd met deze fiets wel eens langs een auto wasstraat waar je ook met munten in een box kunt wassen. Voor een paar euro schrob ik dan die fiets even. Afspuiten, afspuiten met sopje, met een borstel, afspuiten en klaar. Met die borstel die ik dan ook even de derailleur, meer niet. Doe ik 1-2x per jaar. Voordeel van een wat duurdere mountainbike set is dat ze ook vuil goed blijven werken.
Vet je je ketting wel opnieuw in dan?
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:32 schreef Spanky78 het volgende:
P. S. Je zult onder de 3000 geen fatsoenlijke fiets met rohlof of pinion vinden. Zo wel zou ik het niet zomaar vertrouwen. Prachtige fietsen overigens.

Overigens zouden dergelijke versnellingsbakken op termijn wel goedkoper in onderhoud zijn.
Hoe lang gaat zo'n rohloff eigenlijk mee zonder onderhoud en hoeveel met?
pi_191886900
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:45 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Vet je je ketting wel opnieuw in dan?
[..]


Hoe lang gaat zo'n rohloff eigenlijk mee zonder onderhoud en hoeveel met?
Ja, ik doe wel een beetje smeermiddel op mijn ketting. Heb overigens wel alle spullen, maar dat gebruik ik alleen voor mijn racefiets.

Een rohloff gaat dacht ik wel 80.000 km mee ofzo. Maar je moet het huis dan elke 5000 spoelen met olie. Lijkt me meer werk dan een keer een borstel over een derailleur halen.
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')