abonnement Unibet Coolblue
pi_191850140
Beste,

TT moest zijn binnen /na 4-5 jaar

Door verschillende zaken (switchen van studie e.d.), die ervoor hebben gezorgd dat ik moest lenen bij DUO, nu na het afstuderen een pittige eindafrekening gekregen. +/- ¤65000.
Momenteel nog in de aanloopfase, dus hoef nog niet af te lossen. HBO afgerond en ben voornemens om te beginnen met een Deeltijd Master (pre-master tijdens afstuderen gedaan).

Leefsituatie:
Ik zit momenteel in een anti-kraakpand, welke beschikbaar is tot eind maart. Plan (Noodzakelijk) is om weer huiswaarts te keren. Natuurlijk heb ik dit liever niet maar op de sociale woningmarkt is de kans van slagen zeer klein, vrije sector te duur en een hypotheek kan ik in mijn eentje wel vergeten vanwege inkomen en vooral vanwege studieschuld.

Nu wel een relatie maar ik heb het 'geluk' dat mijn vriendin wat jonger is, nog thuis woont en in september begint met haar HBO opleiding, wilt ook gedurende haar studie thuis blijven wonen.

Terug naar mijn situatie.. Ik besef dat de studieschuld een belemmering is in het krijgen van een hypotheek. Al helemaal met deze hoogte. Ja ik voel mij een faalhaas ondanks dat ik over 2 weken begin met mijn eerste baan. Al met al ben ik ook qua studie een laatbloeier, komende maand word ik 30 :'( :X :N ...

Ik moet realistisch zijn en vooral blijven. Op dit moment los ik mijn laatste schulden af, duurt nog 3 maanden ongeveer. Hierna zullen mijn vaste lasten op ongeveer ¤500,00 liggen (incl bijdrage thuiswonen). Netto zal ik om en nabij ¤ 1800 verdienen.

In 4/5 jaar wil ik met een gerust hart een hypotheek kunnen krijgen, ervan uitgaande dat mijn loon ook is gestegen en ik dan al geruime tijd mijn master ook in the pocket heb.

Het is misschien om depressief van te worden maar ik ben voornemens om maandelijks ¤300 voor mijzelf aan de kant te schuiven in de zin van boodschappen e.d. en de rest aan de kant schuiven t.a.v. studieschuld, ipv dit direct daadwerkelijk maandelijks af te lossen.

Hopelijk heb ik tegen die tijd ook nog een bedragje over om de k.k. te dekken..

Wat voor mij nog een beetje onduidelijk is; na 2 jaar begint de daadwerkelijke aflosfase, deze zal wss worden berekend a.h.v. draagkracht, als ik in de 2 van de 4/5 voor mijzelf gestelde jaren het maandelijkse bedrag aflos (volgens de website van duo afgerond 280, komt dit neer op grofweg ¤ 7000 als eerste aflossingen de 'eerste 2 verplichte jaren'. Ik heb dan wel al (als ik mijn discipline vasthoud, al wel 2 jaar 'gespaard'. Pak hem beet ¤ 35.000.

Indien er geen andere vaste lasten bijkomen kan ik dus de laatste 2 jaar (eerste 2 jaar verplichte aflossing, laatste 2 jaar van de 4/5 geplande jaren) zo rond de ¤300,00 minder sparen, aan de andere kant gaat dit geld wel naar de schuld die afgelost moet worden. Ik veronderstel even dat ik nog steeds bij de huidige werkgever in dienst ben en 2 jaar vanaf nu (met een beetje geluk) ¤2000 netto verdien. Hypothetisch gezien de laatste 2 jaar dus +/- 1300-1400 P/maand mits vaste laste hetzelfde. Laten we zeggen ¤ 30.000 laatste 2 jaar.

Totaal dus optimistisch gezien ¤65.000 'weg' kunnen zetten
Schuld door verplichte aflossing : ¤ 58.000 na grofweg 4 jaar.

Eind van de rit dus in 4 jaar ¤7000 (vakantiegeld niet meegerekend) over.

Is dit een goed plan? Ik lees vaak dat het in een keer aflossen van de schuld niet aantrekkelijk is i.v.m. rentepercentage van nu 0,0 tot december 2024.

Juist wil ik uiterlijk december 2024 indien dat lukt de schuld in zijn geheel betaald hebben en dan voor een hypotheek gaan. Ik denk ook geen keus te hebben, daar het verzwijgen van je studieschuld voor grote problemen kan zorgen.

Ja, het is ruk om met je dertiger jaren weer huiswaarts te keren maar dit is maar hoe het dan de komende jaren moet.

Zelf dacht ik er eerst trouwens aan om met minimaal de helft van het over 4 jaar 'gespaarde geld' een groot deel van de studieschuld af te lossen en de restschuld binnen 2 a 3 jaar te voldoen. Dit lijkt geen zin te hebben omdat de bank uitgaat van je oorspronkelijke schuld welke, ja inderdaad.. fors is en je in principe je schuld verzwijgt (ik zou deze in dit geval niet opgeven, als ik nog dezelfde partner heb, komt zij net uit de schoolbanken en niemand weet hoe de arbeidsmarkt er dan aan toe is). Ook al zou het lukken om de schuld niet op te geven en ik het restant binnen 2 jaar aflos naast de hypotheek, ben je alsnog de sjaak als ze er later achter komen (al heb je je studieschuld na die hypothetische 2 jaar helemaal afbetaald)

Ik weet niet helemaal zeker of ik met mijn huidige plan op het goede spoor zit.
pi_191851612
quote:
4s.gif Op donderdag 5 maart 2020 17:47 schreef Redsky100 het volgende:
Beste,.

Zelf dacht ik er eerst trouwens aan om met minimaal de helft van het over 4 jaar 'gespaarde geld' een groot deel van de studieschuld af te lossen en de restschuld binnen 2 a 3 jaar te voldoen. Dit lijkt geen zin te hebben omdat de bank uitgaat van je oorspronkelijke schuld welke, ja inderdaad.. fors is
Is dat zo, dat er bij een extra aflossing geen hypotheek mogelijk is op basis van de nieuwe DUO-maandlasten?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  donderdag 5 maart 2020 @ 19:17:34 #3
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_191851762
Gewoon niet vertellen en je jokerjaren inzetten als het per ongeluk toch mis gaat.
pi_191851940
quote:
7s.gif Op donderdag 5 maart 2020 19:17 schreef Nobu het volgende:
Gewoon niet vertellen en je jokerjaren inzetten als het per ongeluk toch mis gaat.
Nou stel dat ik 75% van het opgepotte geld gebruik voor de aflossing en daarna de jokerjaren inzet? Het restant binnen een jaar of 2 aflos. Heb je dan alsnog gedoe op langere termijn,? Dus stel je doet een beroep op de NHG en je hebt je schuld jaren geleden afbetaald? Lijkt mij wel toch?
pi_191851988
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 19:11 schreef baskick het volgende:

[..]

Is dat zo, dat er bij een extra aflossing geen hypotheek mogelijk is op basis van de nieuwe DUO-maandlasten?
Ze zijn niet verplicht dit te doen volgens mij
pi_191852439
¤65000 voor hbo holy shit gek. :D

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2020 19:45:39 ]
pi_191852455
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 19:11 schreef baskick het volgende:

[..]

Is dat zo, dat er bij een extra aflossing geen hypotheek mogelijk is op basis van de nieuwe DUO-maandlasten?
lijkt mij logischj van niet omdat je maandbedrag is gebaseerd op je initiele schuld.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191852469
quote:
10s.gif Op donderdag 5 maart 2020 19:45 schreef Wigle het volgende:
¤65000 voor hbo holy shit gek. :D
tegenwoordig is dat helemaal niet zo gek meer :{w
als je dan ziet dat je als starter maar 1800 euro binnenharkt ook nog.... :{w
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191855569
Als je over 5 jaar wilt kopen, je best een grote schuld hebt en je toch weer thuis gaat wonen dan vind ik het best een slim idee om maximaal te sparen. Ik zou het wel lekker op een aparte rekening zetten ipv tussendoor extra af te lossen. Wie weet heeft je partner over 4 jaar wel een goede baan, gaan jullie samenwonen en is dat extra aflossen helemaal niet nodig, dan heb je een goed gevulde spaarrekening.

Ik zou trouwens niet op een sloeberbudget gaan zitten als je gewoon werkt. Nu genieten is ook belangrijk.
pi_191856105
quote:
10s.gif Op donderdag 5 maart 2020 19:45 schreef Wigle het volgende:
¤65000 voor hbo holy shit gek. :D
Geen uitzondering, zijn er veel die maximaal lenen.
pi_191856644
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 19:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

lijkt mij logischj van niet omdat je maandbedrag is gebaseerd op je initiele schuld.
Oh ja?

quote:
Extra afgelost
Hebt u extra afgelost? Soms houdt een hypotheekverstrekker daar rekening mee. Bijvoorbeeld als uw maandbedrag lager wordt of als u uw schuld volledig hebt afbetaald. Als bewijsstuk kunt u het bericht gebruiken dat u krijgt nadat we uw betaling verwerkt hebben. Of het bericht waarin uw verlaagde maandbedrag staat. Bij betaling via iDEAL krijgt u het bericht binnen 3 werkdagen. Betaalt u anders, dan binnen 2 weken.
Bron: https://duo.nl/particulie(...)cht-studieschuld.jsp
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_191857041
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 21:52 schreef GS-Raw het volgende:
Als je over 5 jaar wilt kopen, je best een grote schuld hebt en je toch weer thuis gaat wonen dan vind ik het best een slim idee om maximaal te sparen. Ik zou het wel lekker op een aparte rekening zetten ipv tussendoor extra af te lossen. Wie weet heeft je partner over 4 jaar wel een goede baan, gaan jullie samenwonen en is dat extra aflossen helemaal niet nodig, dan heb je een goed gevulde spaarrekening.

Ik zou trouwens niet op een sloeberbudget gaan zitten als je gewoon werkt. Nu genieten is ook belangrijk.
Daar heb je gelijk in. Echter zal ik na aanloopfase wel af moeten lossen, wat neer zal komen op wettelijk: ¤355,55 en naar draagkracht ¤ 408.
Had in gedachten tijdens de eerste 24 maanden
¤ 10.000 af te lossen. Met mijn eigen berekening ervan uitgaande dat alles ‘goed’ verloopt, zou ik na het volledig aflossen om en nabij 13-15k overhouden.

Ik ben dan tenminste wel van die molensteen af en kan dan serieus gaan rondneuzen voor een hypotheek. Soms speel ik nog met de gedachten om indien het kan, tussendoor alvast wat te hiren om toch maar uit huis te zijn. Maar aan de andere kant heb ik het idee dat ik dan geld weggooi wat ik op kan sparen, daarnaast zou ik er dan langer over doen om de schuld af te betalen en langer moeten sparen voor de k.k.

Met zo een fikse schuld lijkt mij de beste optie om iig genoeg gespaard te hebben, zodat het eventuele restant na de eerste 2 jaar in een keer te betalen. Ook voor het geval mijn partner bijv niet snel een baan kan vinden, of het langer duurt dan gepland. Rekeninghoudend met evt beginsalaris van partner zal bijv een 10k restant mogelijk toch teveel drukken op de hypotheek.
  vrijdag 6 maart 2020 @ 00:05:10 #13
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_191857884
Ga nou eerst maar eens een tijd werken en misschien wat leuke stappen in je loopbaan maken. Want zelfs met 2000 netto kun je niks fatsoenlijks kopen, zelfs als je die 65k studieschuld niet had. Dat huis kopen kun je voorlopig op de lange baan schuiven.
pi_191858670
Wacht even. Je hebt dus wat tegenslagen gehad in je leven, maar je hebt die overwonnen en je hebt een HBO opleiding afgerond. Daarnaast heb je tijdens het afstuderen van je HBO ook nog eens een pre-master gedaan, en je gaat een deeltijd master doen. Je hebt een baan in de pocket. Je hebt een jongere vriendin. Je woont praktisch gratis. En je hebt je ego voldoende onder controle om op je 30ste weer bij je ouders te gaan wonen.

En jij gebruikt de woorden 'faalhaas' en ''om depressief van te worden"? Terwijl je ook nog een plan hebt om een studieschuld, waar je leeftijdgenoten 35 jaar over willen doen, in 4.5 jaar af te lossen? Man, jij bent allesbehalve een faalhaas. Jij bent een held. Jij pakt door en je bereikt ondanks alles resultaten. En je durft zeer goedkoop te wonen. Jij komt er wel, in tegenstelling tot het overgrote deel van de papkindjes die alles toegeworpen krijgen en voor wie alles vanzelf gaat.

Ik heb de studieschuld anders aangepakt dan jij. Die twee jaren dat je niet hoeft af te betalen heb ik mijn schuld laten groeien, om vervolgens via draagkrachtberekening mijn schuld nog langer te laten groeien. Tot ik echt moest betalen en mijn peiljaar een jaar was waarin ik goed verdiend had. Dat was schrikken, en toen kwam ik erachter dat mijn schuld hoger was dan toen ik afstudeerde, ondanks mijn aflossingen, en toen ben ik extra gaan aflossen. Uiteindelijk heb ik mijn schuld na 8 jaar afgelost.

Als ik jou was zou ik nu alvast gaan aflossen. Hoe meer hoe beter. Voor de hypotheek kan je onder omstandigheden de herberekening gebruiken, ALS je extra hebt afgelost. Rabo en knab doen dat soms.

Goed bezig man.
pi_191860631
Wat bovenstaande zegt. Het is echt niet hopeloos! Enne, je schuld is steeds minder waard door inflatie ;)

pi_191861087
Het is een beetje om het even, maar waarom zou je het geld opzij zetten en niet gewoon aflossen? Voor de rente hoef je het niet te doen.

En volgens mij moet je boven de 30k spaargeld vermogensbelasting betalen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_191861110
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 09:43 schreef DireStraits7 het volgende:
Het is een beetje om het even, maar waarom zou je het geld opzij zetten en niet gewoon aflossen? Voor de rente hoef je het niet te doen.

En volgens mij moet je boven de 30k spaargeld vermogensbelasting betalen.
Een buffer hebben is wel fijn. Maar ik zou inderdaad niet meer sparen dan 10k
pi_191861137
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 22:14 schreef -Straw- het volgende:

[..]

Geen uitzondering, zijn er veel die maximaal lenen.
Maximaal lenen is maximaal leven.
pi_191861151
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 09:44 schreef -Straw- het volgende:

[..]

Een buffer hebben is wel fijn. Maar ik zou inderdaad niet meer sparen dan 10k
Een buffer is uiteraard wel handig (hoewel wellicht iets minder noodzakelijk gezien de thuissituatie), maar ik zie geen reden om al het geld opzij te zetten. Zeker gezien TS de schuld ervaart als een "molensteen". Dan is het toch fijn om deze stukje bij beetje te zien afbrokkelen?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_191861162
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 09:46 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Maximaal lenen is maximaal leven.
En je kunt er extra lang van genieten, want de schuld blijft lekker lang bij je als herinnering aan die gouden tijden! :Y
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_191861170
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 09:48 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

En je kunt er extra lang van genieten, want de schuld blijft lekker lang bij je als herinnering aan die gouden tijden! :Y
Interesseert mij echt geen reet. Ik weet niet eens wat ik nog open heb staan. 20k ofzo. Boeiend.
pi_191861172
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 09:46 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Maximaal lenen is maximaal leven.
En maximaal inleveren daarna.
pi_191861178
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 09:49 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Interesseert mij echt geen reet. Ik weet niet eens wat ik nog open heb staan. 20k ofzo. Boeiend.
20k is geen maximaal leven. 20k is zo'n beetje de startschuld.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_191861182
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 09:49 schreef -Straw- het volgende:

[..]

En maximaal inleveren daarna.
Hoeft niet. Ik betaal een paar honderd geloof ik per maand. Niet dat ik dat mis.
pi_191861193
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 09:49 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

20k is geen maximaal leven. 20k is zo'n beetje de startschuld.
Ik ben allang geen student meer. ;)
pi_191861194
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 09:49 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Hoeft niet. Ik betaal een paar honderd geloof ik per maand. Niet dat ik dat mis.
En hypotheek?
pi_191861205
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 09:44 schreef -Straw- het volgende:

[..]

Een buffer hebben is wel fijn. Maar ik zou inderdaad niet meer sparen dan 10k
Oneens. Helemaal als TS een huis wil kopen. Liever 30k eigen geld inbrengen dan 10k en 20k minder schuld.
pi_191861218
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 09:50 schreef -Straw- het volgende:

[..]

En hypotheek?
Je kunt echt ontzettend veel krijgen als je met 2 personen werkt. Dan maakt die 65k van TS niet uit. Of je nou 600k of 500k kunt krijgen, whatever. Liever 30k eigen spaargeld erin klappen.
pi_191861229
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 09:50 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Oneens. Helemaal als TS een huis wil kopen. Liever 30k eigen geld inbrengen dan 10k en 20k minder schuld.
Als hij als doel heeft om eerst zijn studieschuld af te betalen zodat hij daarna een hogere hypotheek kan nemen, kan hij net zo goed alles aflossen wat boven de 10k komt. Kom je ook niet in de verleiding om het aan wat anders uit te geven.
pi_191861238
Bedankt voor de reacties tot nu!

Met betrekking tot het wonen: sociale huur ziet er kansloos uit/vrije sector idem/kopen.

Qua baanperspectief:

Momenteel een traineeship binnen de publieke sector, lokale overheid. Middels deta-vast.
Ook hier zit iets waar ik mee zit;

Momenteel auto vd zaak via bureau
Traineeship eindigt volgend jaar (deta vast)
Mocht ik daadwerkelijk in dienst komen, geen auto vd zaak meer.
Is niet al te belangrijk maar reistijd met ov is zo een 1,5 a 2 uur.

Betekend dus waarschijnlijk een andere uitgave met bijbehorende vaste lasten: een auto. Met de auto duurt het 45/50 minuten alvorens ik er ben.

Ik hoor mensen vaak roepen dat je via deta ‘moet’ blijven werken want dan kan je op veel plekken een kijkje nemen, wat ook kan kloppen.

Echter;

Waar ik nu zit biedt men mij de ruimte om mijn studie te doen.

Acht ik de kans op doorgroei relatief groot; niet veel mensen met een HBO/WO achtergrond, notabene de WO’ers zijn voor nu op een hand te tellen. Daarnaast hoor ik tot de groep van de ‘jongste’ medewerkers. Lijkt mij genoeg ruimte voor doorontwikkeling.

Aan de andere kant valt het collega’s ook op dat mijn kennis en vakken welke ik met de studie momenteel volg, de huidige werkzaamheden overstijgen. Ja, ook hier hik ik af en toe tegenaan. Vaak krijg ik de opmerking dat mijn ambitieniveau de huidige functie flink overstijgt.

De richting die ik studeer en mijn ambitie zijn werkvelden welke binnen de organisatie nog in de kinderschoenen staan.. (Data analyse - Architectuur). Ook volg ik de studie op eigen bekostiging en probeer ik certificeringen te behale welke bij de werkvelden horen (Togaf e.d)
pi_191861245
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 09:52 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Je kunt echt ontzettend veel krijgen als je met 2 personen werkt. Dan maakt die 65k van TS niet uit. Of je nou 600k of 500k kunt krijgen, whatever. Liever 30k eigen spaargeld erin klappen.
600k is niet echt standaard voor twee werkenden, laat staan als je beide een studieschuld hebt. Ik heb 10k studieschuld en dat heeft al invloed op de hypotheek.
pi_191861263
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 09:53 schreef -Straw- het volgende:

[..]

600k is niet echt standaard voor twee werkenden, laat staan als je beide een studieschuld hebt. Ik heb 10k studieschuld en dat heeft al invloed op de hypotheek.
Ja het drukt voor 130% ofzo op wat je kunt krijgen aan hypotheek toch?

600k is wel standaard voor 2 hoogopgeleide werknemers die pakweg 5-8 jaar ervaring hebben volgens mij.
pi_191861274
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 09:52 schreef -Straw- het volgende:

[..]

Als hij als doel heeft om eerst zijn studieschuld af te betalen zodat hij daarna een hogere hypotheek kan nemen, kan hij net zo goed alles aflossen wat boven de 10k komt. Kom je ook niet in de verleiding om het aan wat anders uit te geven.
Je rente op je schuld is 0.

Met eigen geld kom je vaak in een veel gunstiger rentepercentage. Dat kan echt enorm schelen. Ik zou echt nooit mijn studieschuld vrijwillig aflossen.
pi_191861283
En wat TS zegt klopt volgens mij: ze gaan uit van schuld in het begin. Dus deels aflossen heeft totaal geen zin.
pi_191861317
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 09:53 schreef flikss11 het volgende:
Bedankt voor de reacties tot nu!
Vergeten in te loggen met je tweede account?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_191861353
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 09:58 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Vergeten in te loggen met je tweede account?
Hahaha, was niet scherp blijkbaar !
pi_191861398
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 09:56 schreef Lenny_Leonard het volgende:
En wat TS zegt klopt volgens mij: ze gaan uit van schuld in het begin. Dus deels aflossen heeft totaal geen zin.
Ja inderdaad, ze kunnen als ze willen rekening houden met een ‘extra’ aflossing bovenop het reguliere bedrag.

Zelf denk ik dan zo van de rente staat tot dec 2024 op 0%. Tot die tijd zoveel mogelijk sparen, wanneer het verplicht terugbetalen is begonnen (voor mij in januari 2022) netjes het maandbedrag overmaken. Bij eventuele aanvang van hypotheek minimaal de helft van het opgespaarde geld overmaken zodat het maandbedrag ook omlaag gaat.
pi_191861436
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 10:05 schreef Redsky100 het volgende:

[..]

Ja inderdaad, ze kunnen als ze willen rekening houden met een ‘extra’ aflossing bovenop het reguliere bedrag.

Zelf denk ik dan zo van de rente staat tot dec 2024 op 0%. Tot die tijd zoveel mogelijk sparen, wanneer het verplicht terugbetalen is begonnen (voor mij in januari 2022) netjes het maandbedrag overmaken. Bij eventuele aanvang van hypotheek minimaal de helft van het opgespaarde geld overmaken zodat het maandbedrag ook omlaag gaat.
Vergt wel wat discipline, maar dit is wel het beste wat je kunt doen volgens mij.

Helemaal als je hierdoor in een lagere staffel komt.

https://www.ing.nl/partic(...)heekrente/index.html

Zo werkt het een beetje. Stel je hebt een huis van 300k, maar hebt 30k al afgelost, dan betaal je met 10 jaar vast 1,32% rente. Als je een hypotheek hebt van 310k voor je huis van 300k, dan betaal je dus 2,23% rente.
pi_191861441
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 09:55 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Je rente op je schuld is 0.

Met eigen geld kom je vaak in een veel gunstiger rentepercentage. Dat kan echt enorm schelen. Ik zou echt nooit mijn studieschuld vrijwillig aflossen.
Financieel heb je een punt (zo lang de rente echt 0 blijft).
Maar voor de gemoedsrust kan het prettig zijn om af te lossen.
pi_191861503
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 10:09 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Zo werkt het een beetje. Stel je hebt een huis van 300k, maar hebt 30k al afgelost, dan betaal je met 10 jaar vast 1,32% rente. Als je een hypotheek hebt van 310k voor je huis van 300k, dan betaal je dus 2,23% rente.
En weegt dat op tegen de vermogensbelasting?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_191861524
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 10:15 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

En weegt dat op tegen de vermogensbelasting?
Dat betaal je nu bij 30k. Dat heeft TS niet.

In 2022 gaat die grens naar 440k. :)
pi_191861531
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 10:09 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Vergt wel wat discipline, maar dit is wel het beste wat je kunt doen volgens mij.

Helemaal als je hierdoor in een lagere staffel komt.

https://www.ing.nl/partic(...)heekrente/index.html

Zo werkt het een beetje. Stel je hebt een huis van 300k, maar hebt 30k al afgelost, dan betaal je met 10 jaar vast 1,32% rente. Als je een hypotheek hebt van 310k voor je huis van 300k, dan betaal je dus 2,23% rente.
Denk ik ook zo, want ik lees wel vaker dat inderdaad de oorspronkelijke studieschuld als uitgangspunt wordt genomen. Maar als je bijv als extra aflossing in een keer de helft betaalt bovenop hetgeen wat je al maandelijks stort, de banken wel je nieuwe verlaagde maandbedrag als uitgangspunt nemen.
pi_191861553
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 10:17 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Dat betaal je nu bij 30k. Dat heeft TS niet.

In 2022 gaat die grens naar 440k. :)
Vooralsnog is dat niet meer dan een voorstel van de staatssecretaris.

En jouw rekenvoorbeeld was ook wel heel extreem. Die gaat uit van > 100% schuld-marktwaardeverhouding. Als je al op 100% zit is het verschil tussen 100% en 90% slechts 1,38 vs. 1,50% over 10 jaar.

Bovendien betekent iedere studieschuld ook dat je het dubbele aan hypotheek minder kunt krijgen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_191861692
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 10:18 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Vooralsnog is dat niet meer dan een voorstel van de staatssecretaris.

En jouw rekenvoorbeeld was ook wel heel extreem. Die gaat uit van > 100% schuld-marktwaardeverhouding. Als je al op 100% zit is het verschil tussen 100% en 90% slechts 1,38 vs. 1,50% over 10 jaar.

Bovendien betekent iedere studieschuld ook dat je het dubbele aan hypotheek minder kunt krijgen.
1,32 vs 1,5 bedoel je. Op een schuld van 300k. 0,0018 * 300k is toch 540 Euro bruto in het jaar. Zeg 300 netto in situatie van TS.

Beter dat dan niks (zoals bij aflossing studieschuld).
pi_191862300
(Verkeerde topic)
pi_191862487
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 10:25 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

1,32 vs 1,5 bedoel je. Op een schuld van 300k. 0,0018 * 300k is toch 540 Euro bruto in het jaar. Zeg 300 netto in situatie van TS.

Beter dat dan niks (zoals bij aflossing studieschuld).
Maar wanneer zijn studieschuld niet afgelost wordt, kan TS waarschijnlijk fluiten naar een hypotheek anders dan een garage.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_191862493
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 11:15 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Maar wanneer zijn studieschuld niet afgelost wordt, kan TS waarschijnlijk fluiten naar een hypotheek anders dan een garage.
Niet de ervaring die ik heb. :)
  vrijdag 6 maart 2020 @ 13:31:17 #48
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_191864669
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 11:15 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Niet de ervaring die ik heb. :)
Als alleenstaande wel, de woningprijzen zijn inmiddels zo hoog dat ze zelfs zonder studieschuld bijna niet te doen zijn op één inkomen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  vrijdag 6 maart 2020 @ 13:45:45 #49
338319 ZarB
Piña colada
pi_191864856
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 09:54 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Ja het drukt voor 130% ofzo op wat je kunt krijgen aan hypotheek toch?

600k is wel standaard voor 2 hoogopgeleide werknemers die pakweg 5-8 jaar ervaring hebben volgens mij.
In de financiele wereld wellicht, maar no way dat dit de standaard is.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_191865472
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 09:56 schreef Lenny_Leonard het volgende:
En wat TS zegt klopt volgens mij: ze gaan uit van schuld in het begin. Dus deels aflossen heeft totaal geen zin.
Onzin. Al eerder bron genoemd.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')