abonnement Unibet Coolblue
pi_191770226
Omdat ik overal wel versnipperd wat tips en trucs lees over hoe je in het openbaar om kunt gaan met (voorkomen van) het virus, misschien handiger om er een - serieus! - eigen topic van te maken.

Dit is meer voor in het openbaar en voor als je met anderen samen woont (kids, partner, ouders).

Wat moet of kun je allemaal doen om te voorkomen dat je besmet raakt?

Denk aan schoonmaken/ontsmetten van:

- deurklinken
-koffiezetapparaat of koffieautomaat
-liftknoppen
- printer en kopieerapparaat
- keuken (gezamenlijk, op werk)

Etcetera etcetera.

Ik woon zelf in een flat, dus denk aan de algemene deur beneden, en liftknoppen, of deurklinken van de trap.

Op werk: keuken, koffieapparaat, toetsenbord en beeldscherm als je flexwerkt of ergens anders gaat zitten, toilet! Kraan niet vergeten.

Ik heb zelf nooit handgel of iets desinfecterends gekocht, ben zo immuun als wat. :7
Maar het kan geen kwaad, baadt het niet dan schaadt het niet, etcetera.

Dinsdag (als het doorgaat) moet ik met OV ergens heen voor werk, dus extra opletten. Niet naast zieke/hoestende mensen zitten, geen gratis krantjes pakken die al gelezen zijn en ergens liggen (alleen ongelezen krantjes uit de schappen halen, al zijn die mss ook wel aangeraakt door degene die de krantjes bezorgd 's ochtends vroeg).

Nog meer tips?

Graag serieus in dit topic, er zijn al genoeg hihaho-plekken te vinden op het Corona-forum.

PS, ik ga zelf desinfecterende zooi maken met spiritus (ethanol), beetje verdunnen. Tip van iemand gisteren. Misschien helpt het.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  Spellchecker zondag 1 maart 2020 @ 12:27:26 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_191770255
Zoveel mogelijk liftknoppen met je elleboog of knokkel bedienen. Deuren met je arm openduwen.
pi_191770289
Oja, ik wou eigenlijk morgen weer naar de sportschool. Maar is dat geen "risicoplek" eigenlijk? Iedereen lekker bezweet op al die apparaten werken. Wat denken jullie?

Nogmaals, ik heb géén handgel of desinfecterende zeep in kleine flesjes die ik overal naar toe kan slepen. Nooit gekocht. (en nodig gehad).
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_191770300
Niet je gezicht aanraken. Is lastig in het begin maar op een gegeven moment krijg je het onder de knie.
pi_191770321
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 12:29 schreef Salina het volgende:
Oja, ik wou eigenlijk morgen weer naar de sportschool. Maar is dat geen "risicoplek" eigenlijk? Iedereen lekker bezweet op al die apparaten werken. Wat denken jullie?

Nogmaals, ik heb géén handgel of desinfecterende zeep in kleine flesjes die ik overal naar toe kan slepen. Nooit gekocht. (en nodig gehad).
Sowieso, niet tijdens de drukte gaan, niet ke gezicht aanraken en van te voren en na afloop goed je handen wasssen.
  Spellchecker zondag 1 maart 2020 @ 12:33:03 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_191770355
Eigenlijk ook overal pinnen ... contactloos.
Als je contant betaalt kun je zelf iemand besmetten of zelf besmet worden.
  zondag 1 maart 2020 @ 12:35:11 #7
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_191770392
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  Spellchecker zondag 1 maart 2020 @ 12:37:19 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_191770419
Ga weer met de hand afwassen; zit je ook een tijdje in het hete sop.
  zondag 1 maart 2020 @ 12:37:38 #9
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_191770424
Waar ik ook naar toe ga, ik neem hand sanitizer mee. Dat gebruik ik nadat ik het in het OV heb gezeten, of bepaalde dingen heb aangeraakt. Nadat ik iemand een hand heb gegeven. Verder zo min mogelijk gezicht aanraken. Als ik m'n gezicht al aanraak (jeuk of zo), dan doe ik dat met een doekje die ik daarna meteen weg gooi. Inderdaad met elleboog liftknoppen/etc indrukken/gebruiken. Bij thuiskomst altijd eerst handen wassen. Paar keer per week even met een desinfecterend doekje klinken e.d. afnemen. Ook toetsenbord, muis, mobiel, afstandsbediening, etc. Kleren vaak wassen, geen oude doekjes laten slingeren, beddengoed goed vervangen, pinnen bij winkels.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  zondag 1 maart 2020 @ 12:39:32 #10
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_191770459
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 12:25 schreef Salina het volgende:
Dit is meer voor in het openbaar en voor als je met anderen samen woont (kids, partner, ouders).
- Niet zoenen en/of seksuele activiteiten ontplooien.
- Niet samen in één bed slapen

Overdag kan je natuurlijk opletten als iemand hoest, maar het schiet natuurlijk niet op als de hele nacht in elkaars gezicht aan het hoesten bent.
So we just called him Fred
  Spellchecker zondag 1 maart 2020 @ 12:41:24 #11
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_191770493
quote:
7s.gif Op zondag 1 maart 2020 12:39 schreef Fred het volgende:

[..]

- Niet zoenen en/of seksuele activiteiten ontplooien.
- Niet samen in één bed slapen

Overdag kan je natuurlijk opletten als iemand hoest, maar het schiet natuurlijk niet op als de hele nacht in elkaars gezicht aan het hoesten bent.
Ik hoest NOOIT in iemands gezicht ... ook niet in dat van mijn vriend ....
  Spellchecker zondag 1 maart 2020 @ 12:44:02 #12
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_191770545
Zulke vaat/schoonmaakdoekjes gebruiken, eenmalig.
En bv keukenrol om je handen af te drogen. Ook eenmalig.
  zondag 1 maart 2020 @ 12:44:04 #13
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_191770546
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 12:41 schreef maily het volgende:
Ik hoest NOOIT in iemands gezicht ... ook niet in dat van mijn vriend ....
Ik heb het over de nacht hè, dat moment dat je slaapt en je 0,0 controle hebt over of en hoe je hoest/niest.
So we just called him Fred
  Spellchecker zondag 1 maart 2020 @ 12:44:45 #14
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_191770562
quote:
7s.gif Op zondag 1 maart 2020 12:44 schreef Fred het volgende:

[..]

Ik heb het over de nacht hè, dat moment dat je slaapt en je 0,0 controle hebt over of en hoe je hoest/niest.
Dan nog niet. Als ik moet hoesten word ik wakker en hoest de andere kant op. En onder het dekbed om niet teveel lawaai te maken :D
  zondag 1 maart 2020 @ 12:44:58 #15
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_191770566
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 12:44 schreef maily het volgende:
Zulke vaat/schoonmaakdoekjes gebruiken, eenmalig.
En bv keukenrol om je handen af te drogen. Ook eenmalig.
Het gaat hier om een virus hè, niet om een bacterie.
So we just called him Fred
  zondag 1 maart 2020 @ 12:47:09 #16
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_191770590
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 12:44 schreef maily het volgende:

[..]

Dan nog niet. Als ik moet hoesten word ik wakker en hoest de andere kant op. En onder het dekbed om niet teveel lawaai te maken :D
Dat staat dan wel weer haaks op je advies om poetsdoeken en keukenrollen eenmalig te gebruiken.
So we just called him Fred
pi_191770897
• regelmatig je handen minimaal 20sec met zeep wassen
• hoesten in je elleboog
• als je hoest of niest, liefst minimaal 2 meter afstand van andere mensen
• alles wat anderen veel aanraken zo min mogelijk aanraken. Makkelijke tip: zorg dat je een zakje zakdoekjes bij je op zak hebt. Bijv. wanneer deuren naar binnen open gaan, is dat wat lastig met je elleboog, dan kan zo'n zakdoekje uitkomst bieden. Deze wel na elk gebruik weggooien, anders verspreid je eventueel juist.
• heb je verhoging/koorts en last van je luchtwegen: asap je melden bij je huisarts, zodat mocht je het hebben, je zo snel en in zo vroeg mogelijk stadium geholpen kan worden en zo min mogelijk zelf een risico bent voor je omgeving

Verder: zorg dat je gezond eet en goed en voldoende slaapt. Hoe minder zwak je weerstand, hoe minder snel het virus grip op je krijgt en zodra je wel ziek raakt; hoe beter/makkelijker je lichaam aan de slag kan om het te killen.
Succesmodel
  Spellchecker zondag 1 maart 2020 @ 13:13:15 #18
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_191771029
quote:
7s.gif Op zondag 1 maart 2020 12:47 schreef Fred het volgende:

[..]

Dat staat dan wel weer haaks op je advies om poetsdoeken en keukenrollen eenmalig te gebruiken.
In geval van geen corona .... :+

OT: houd je wekker en afstandsbedieningen ook schoon .....
pi_191771165
En misschien iets vaker de was draaien. Voorkeur op 60 graden.

Eigenlijk zou ik mijn jas ook een keer moeten wassen. Doe ik echt nooit want het regent toch vaak genoeg, maar dat is zonder zeep.
pi_191772283
Ik lees veel over zeep. Moet dat desinfecterend of antibacterieel zijn of is elke zeep goed? Ik heb er geen flauw idee van.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  zondag 1 maart 2020 @ 14:22:17 #21
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_191772371
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 14:18 schreef Salina het volgende:
Ik lees veel over zeep. Moet dat desinfecterend of antibacterieel zijn of is elke zeep goed? Ik heb er geen flauw idee van.
Gewone zeep is goed genoeg. Anti-bacterieel is eigenlijk alleen maar slecht voor je huidbacterien.
pi_191772403
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 14:18 schreef Salina het volgende:
Ik lees veel over zeep. Moet dat desinfecterend of antibacterieel zijn of is elke zeep goed? Ik heb er geen flauw idee van.
Antibacterieel heeft geen enkele extra impact op virussen.
Dat je je handen überhaupt was is hetgeen waar het om gaat. Gebruik dus liever een normale handzeep en doe het grondig.
pi_191772459
Thanks! ^O^
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_191857993
Weet niet of het helpt, maar vandaag en gisteren heb ik een paar keer per dag met de bij ons beschikbaar gestelde desinfectie spray wat dingen op het werk even snel schoongemaakt. :@

- Koffieautomaat: touchscreen waar iedereen met zijn vingers tegen aan zit te duwen;
- Printer/MFA: touchscreen
- handvat van de koelkast
- handvatten deur (algemene)
- kraan (keuken)

Ik ben trouwens gewoon een medewerker op de afdeling, geen schoonmaker, maar ik dacht, kan vast geen kwaad. Ik deed het wel op momenten dat niemand keek (hoop ik). :')

Baat het niet, dan schaadt het niet.

Van de schoonmaak hoeven we het niet te hebben, die komen 's ochtends vroeg even langs, verder niet. Heb niet het idee dat schoonmaak of de koffiedame nou echt de koffieapparaat en printer dagelijks schoonmaken. In ieder geval niet meerdere keren, wat nu wel even zou moeten misschien.

Verder haal ik alleen maar koffie/thee voor mezelf, niet voor anderen. Lekker egoistisch, maar ik kan op die manier niemand besmetten. Ik heb zo en zo mijn eigen mok, dus makkelijk excuus.
En ik hoef ook geen koffie/thee van iemand anders. Zeker nu niet.

Iemand anders nog dingen die ze doen op werk of thuis om "schoon en virusvrij" te blijven?

Oja, op werk en in de flat thuis: niet de railing van de trappenhuizen aanraken. En deuren open"duwen" met de voet (als ze naar buiten open gaan).
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  vrijdag 6 maart 2020 @ 00:56:52 #25
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_191858194
Alle kringloopwinkels mijden met produkten waar standaard iedereen met zijn handen aanzit.
Zoveel mogelijk afstand houden van mensen en het liefst in de buitenlucht blijven.
Mocht je je toch begeven in een openbare ruimte dan eveneens afstand houden en ergens gaan zitten of staan waar je zo veilig mogelijk zit.
Zo weinig mogelijk contact maken met andere mensen waarmee je de kans op een eventuele overdracht van het virus minimaliseert.
Vooral geen consumpties meer buitenshuis gebruiken op plekken waar je met anderen samenkomt en zaken consumeert die anderen bereid en mogelijk aangehoest of anderzijds besmet hebben; denk aan niezen of mensen die 'spreken met consumptie'.
In het openbaar vervoer jezelf naief en afwezig opstellen en op die manier anderen de deuren voor jou laten openen en anders vragen hoe de deur eigenlijk opengaat en of ze dat even voor kunnen doen.
Mocht je gebruik maken van de fiets ga dan bij een kruispunt niet bij het stoplicht staan zodat jij op het knopje moet drukken om het stoplicht op groen te laten springen. Hetzelfde geldt voor de lift; wacht net zolang totdat anderen ongeduldig worden en op het knopje drukken en blijf gewoon vriendelijk lachen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')