Ellen Bwalo. Het is werkelijk om kotsmisselijk van te worden. Deze extreem lelijke Fransoos is blijkbaar nog arrogant ook, want het gezegde geen twee zonder drie gooide hij eruit alsof het een vanzelfsprekendheid was. Deze ploert, die hier aanvankelijk niet eens zou rijden, liet vandaag dingen zien waardoor hij van mij wel wat vaker gecontroleerd mag worden. Niemand had ooit van hem gehoord, en hij domineert alsof hij eigenlijk met hetzelfde gemak hoge ogen had kunnen gooien in de Giro.
In het begin van de rit reden vijf renners weg, al bleven er vrij snel maar vier over. Barnabé Gahemba was de enige Afrikaan in de kop van de wedstrijd, maar hij moest afhaken. Met vier bleven ze over, twee Belgen van het aanvalslustige Tarteletto-Isorex, de sympathieke Niko Holler van Bike Aids en de Maleisiër van Terengganu. Ze reden een voorsprong van een minuut of vijf bij elkaar, daarna werd er in het peloton versneld. Op een gegeven moment bedroeg hun voorsprong nog maar een minuut of twee, maar toen slabakte het tempo in het peloton. Daardoor konden ze met een riante voorsprong aan de laatste 30 kilometer beginnen. In principe had dat kunnen volstaan, maar de muur aan het eind van de rit was een probleem. Fedorov hield vorig jaar net stand op deze muur, deze koplopers zou dat niet lukken. Terwijl ze op vier kilometer van het eind nog een voorsprong van anderhalve minuut hadden. Hoewel, ze, uiteindelijk bleef alleen Van Breussegem over. Die jongen koos voor een solo, nadat Goeman vooral z'n best had gedaan om de tussensprintjes te winnen. Niko Holler viel weg door mechanische problemen. Van Breussegem moest het in zijn eentje gaan doen. Dat lukte niet, bleek achteraf. Tussen vier kilometer van het eind en de finish was er eigenlijk geen update, totdat ineens de treurige melding kwam dat Boileau z'n derde rit won.
Het bereik is in Rwanda niet overal even goed, dus zit je nog wel eens een tijd zonder informatie. In de laatste 1,3 kilometer ging het aan 8% omhoog, of misschien was het nog wel steiler. Door de brede weg ziet het er niet indrukwekkend uit, maar gezien de tijdsverschillen van dit jaar en ook vorig jaar moet het toch knap lastig zijn. De beelden van de organisatie, en van Eurosport/GCN laten een razendspannende ontknoping zien. Tot op 200 meter van het eind wist Van Breussegem stand te houden. Uiteindelijk wordt hij 26e op 34 seconden, die heeft het laatste stuk gelopen dus. Op de beelden zien we een aanval van Boileau. Die lul gaat dus gewoon in de aanval he. Vuillermoz moet in de achtervolging, en op het moment dat ze Van Breussegem inhalen, op 200 meter van het eind, plaatst Vuillermoz zijn versnelling. Pikachu denkt binnen te zijn, maar Boileau heeft er schijt aan. Die blijft een beetje half naast Vuillermoz rijden en flitst er in de laatste 50 meter voorbij. Doei.
Alsof hij het allemaal al veel vaker heeft gedaan. Een punch alsof hij even de benen van Alaphilippe heeft geleend. Onvoorstelbaar. En dat terwijl hij dus pas op het allerlaatst mee mocht doen aan deze koers, eigenlijk hadden we naar Maxime Chevalier moeten kijken. Vuillermoz komt nu pas terug van een blessure, maar met inmiddels vijf dagen in de benen zou je verwachten dat hij de boel hier afdroogt. Deze aankomst was gemaakt voor hem, zei Ferron gisteren al. Buiten Boileau gerekend. Op de beelden zien we dat Metkel Eyob iets verder in de groep ziet en bij de versnelling van Vuillermoz en Boileau van achteruit moet komen. Even lijkt hij naar het duo toe te fietsen, maar hij moet gaan zitten en verliest twee tellen aan het eind. Toch doet de Eritreeër van Terengganu dat behoorlijk goed, want hij zet de rest wel op achterstand. En aangezien Boileau tijdens de eerste rit tijd verloor omdat hij om een of andere reden moest knechten voor zijn klaarblijkelijk minder goede ploeggenoten en omdat Vuillermoz tijdens de tweede rit meteen drie minuten liet liggen is Eyob nu de nieuwe leider. Het eerste goede nieuws voor Afrika deze week, we hebben een Afrikaan aan de leiding!
De immer onzichtbare Cristian Rodriguez blijkt zelfs in Afrika enorm onzichtbaar te zijn. Op de beelden zie je hem twijfelend meeschuiven als Eyob in de achtervolging gaat. Moet ik dit wel doen? Echt? Bijna in beeld rijden? In de buurt komen van de zege? Weet je het zeker? Liever niet. Maarja, toch maar gedaan, met een vierde plaats tot gevolg. En een tweede plaats in het klassement, amai. Hoehn, Piccoli (waar Israel weer voor heeft gewerkt zonder resultaat), Restrepo en Pacher blijven in de buurt. Pacher schijnt last te hebben van de hoogte, want dat had hij dit jaar nog niet gedaan. Iedere keer boven de 2000 meter is het aanpoten, dan zit Kantin morgen dus weer dik in de shit. Oscar Sevilla is uiteraard niet de meest explosieve van het stel, logisch dat hij op deze aankomst een paar tellen laat liggen. Het is verrassender dat voormalig leider Brayan Sanchez meer tijd verliest, van de andere kant wel goed dat die jongen een keer een mindere dag heeft, liep ook wel de spuigaten uit. Quintero verloor ook wat tijd, waardoor Eyob nu ineens de kopman is van Terengganu. Ook wel verrassend, maar mijn Afrikaanse hart wordt daar heel vrolijk van.
Ook een goede prestatie van Kent Main vandaag, maar zijn achterstand in het klassement is relatief groot. Normaal is een minuut in Rwanda niet veel, maar de koers blijft dit jaar verrassend gesloten. De extreem jonge Nahom Zerai doet ook nog steeds mee, je zou grofweg kunnen stellen dat we nog 11 kandidaten hebben. Alles is nog speelbaar. Het zal ook wel lastig worden voor Terengganu om de boel te controleren. Van die Singaporees en de Maleisiër moeten we het waarschijnlijk niet hebben. Veel druk op de schouders van Ovechkin. Vooral omdat de volgende rit extreem zwaar wordt. De tweede koninginnenrit. Vier sterren, bijna 3000 hoogtemeters en vooral die aankomst bergop. De zwaarste aankomst bergop van deze ronde, en eigenlijk überhaupt de eerste keer dat er zo'n zware aankomst bergop in deze wedstrijd zit. Mont Kigali, in de volksmond ook wel bekend als Norvège. Alle ballen op Eyob, hopelijk.
quote:
Voor de verandering gaan we maar weer eens van start in Kigali. Ditmaal bij het Kigali Business Centre, alle economische hoogtepuntjes van de stad komen aan bod. Het wordt een beetje een merkwaardige route, grotendeels in tegengestelde richting ten opzichte van de derde rit. Ook wel eigen aan Afrika, je hebt hier over het algemeen minder begaanbare wegen dus kom je qua parcours al snel uit op dezelfde weg. Maar ach, als je in tegengestelde richting rijdt heeft toch niemand dat in de gaten. We gaan weer naar Gicumbi, van deze kant levert dat na een stuk of 30 vlakke kilometers een klim op van 10 kilometer aan 5%. Da's lang, zie je in Rwanda niet al te vaak. Hierna gaat het een beetje op en af over de hoogvlakte, waarna er een pittige afdaling volgt. Een paar ritten terug ging men omhoog naar de klim van de buitencategorie met de naam Tetero, nu wordt daar juist afgedaald. Gaat ook weer verschil opleveren, ongetwijfeld. Na deze afdaling is het een kilometer of 25 min of meer vlak, waarna het weer omhoog gaat. Gako, 6,5 kilometer aan 4%. Klinkt iets minder boeiend, maar we zijn al een tijd bezig dus dit kruipt ook gewoon in de benen. Sowieso is dit met 150 kilometer ook weer geen korte rit, bovendien is ie voorzien van vier sterren. Dan weet je dat het serieus is. Voelt eigenlijk raar dat ik moet zeggen dat 150 niet kort is, maar goed, we hebben nog een lange weg af te leggen in Afrika. Ooit wordt zo'n afstand hopelijk iets normaler en krijgen we ook wat langer werk, maarja, geduld. Enfin, na Gako dalen we weer af richting Kigali, waarna de zoveelste aankomst bergop gaat volgen. Mont Kigali, een klim die vorig jaar debuteerde. Een nieuwe weg, die de organisatie extra mogelijkheden geeft. Het is een extreem brede weg, die best lang gewoon rechtdoor gaat. Maar dan wel pittig omhoog. Met zes kilometer aan 6% wederom een klim van de buitencategorie. Een ongeziene hoeveelheid aankomsten bergop, en ook echt aankomsten bergop waar ik verschil verwacht. Lastigste Tour du Rwanda ooit, die durf ik al aan. Al gaat het misschien juist weer zorgen voor een saaiere koers, want de aanvalslust kan door zo'n aankomst wel ietwat getemperd worden. We gaan het meemaken. In de laatste kilometer gaat het nog eens steil omhoog, pittig, pittig, pittig.
De beelden van rit 5 zijn dus wel de moeite waard, vooral de beelden van de laatste kilometer. Boiler Room Boileau is een speciale.
Blijkbaar kun je de samenvatting ook gewoon op de site van Eurosport bekijken, zelfs zonder aandelen in dat bedrijf.
https://www.eurosport.co.(...)d1472100/video.shtmlEn anders hebben we youtube nog. Het filmpje van de rit van gisteren en vandaag, voor de stiekeme liefhebber.