Coronavirus kost Corona-eigenaar miljoenenLEUVEN – Het corona-virus heeft brouwer Ab InBev, moeder van Coronabier, in de eerste twee maanden van dit jaar ¤261,2 miljoen aan omzet gekost.
Het moederbedrijf van het bekende Corona-bier liep door het omzetverlies ¤155,7 miljoen ebitda (operationele kasstroom) mis. Dat meldt De Tijd. ‘De uitbraak heeft geleid tot een aanzienlijke daling van de vraag in China in zowel het horeca- als het thuisgebruik segment’, schrijft de brouwer in een persbericht. ‘Daarnaast was de vraag tijdens het Chinese Nieuwjaar lager dan de vorige jaren aangezien het samenviel met de start van de uitbraak.’ Over de gehele linie houdt AB InBev rekening met een daling van het bedrijfsresultaat met ongeveer 10 procent in het eerste kwartaal, als gevolg van de problemen met het virus en andere zaken.
Somber vooruitzicht
De brouwer verwacht derhalve een moeilijk jaar tegemoet te gaan en verwacht een daling van de ebitda met 20 procent voor de vergelijkbare omzet in het eerste kwartaal. Debet zijn het virus en een lastige markt in Brazilië. Voor het hele jaar wordt nog een groei met 2 tot 5 procent voorzien.
Volume groeide in 2019
Ab InBev verkocht vorig jaar 1,1 procent meer bier, terwijl gerekend werd op 0,7 procent organische groei. Het totale volume steeg naar 561 miljoen hectoliter bier. Daar moest de brouwer wel winstgroei voor inleveren. De ebitda groeide in 2019 met 2,7 procent naar ¤19,2 miljard terwijl analisten rekenden op 3,5 procent. Belangrijkste oorzaak is een met 5,5 procent dalende ebitda in het vierde kwartaal.
Heineken verwacht ook impact van virus
Heineken meldde onlangs ook al dat de virusuitbraak waarschijnlijk impact zou hebben op de resultaten. Maar toen Heineken met zijn cijferupdate kwam was nog geen goede inschatting te maken van de verwachte schade.