abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 28 februari 2020 @ 13:08:56 #1
149959 SQ
snelle trees
pi_191733074
Slapen. Het is traditioneel een van de meest besproken onderwerpen als het om kinderen gaat. Slaapt mijn baby te veel? Slaapt mijn baby te weinig? WAAROM SLAAPT MIJN BABY NIET :'(

Kleuters die alleen slapen als mama er naast ligt, kinderen die na 2 jaar nog steeds drie keer per nacht wakker worden.
Slaap is belangrijk! En daarom is er nu dit topic voor alle slaapvragen!
disclaimer
  vrijdag 28 februari 2020 @ 13:09:23 #2
149959 SQ
snelle trees
pi_191733086
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 07:13 schreef Nanuke het volgende:
Ik heb geen idee of er een ander topic is waar dit beter past, maar zijn er mensen met ervaringen met een slaapcoach, en dan met name mbt doorslapen? Bij voorkeur in het oosten van Nederland. Dirk is nooit een fantastische slaper geweest, maar we zitten inmiddels in een patroon wat niet vol te houden is.
disclaimer
pi_191733194
Top, dankje SQ. Ik ga later vandaag even uitgebreider reageren, ben nu even bezet door ziek kind. ;(
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_191741582
Slapen O+ ik hou ervan.

Sjaak is bijna 5 en slaapt bij ons in het familiebed. Dat wil zeggen, we hebben een grondbed en zijn peuterbed staat er tegenaan. Zo kan hij in ons bed rollen als hij wil. Hij heeft ook een eigen slaapkamer met Kura-bed, maar daar komt hij alleen om te spelen. Hij zei vanavond dat hij over 100.000 dagen in zijn eigen kamer gaat slapen. Prima.

Sjaak wordt vrijwel dagelijks wakker tussen 5.30u-6.15u. Ik zet geen wekker meer voor mezelf, want hij is toch eerder wakker. Vanmorgen ging dat mis, hij werd ineens pas om 7.15u wakker en ik was te laat op het werk :')

Sjaak heeft heel soms last van nachtmerries en is eigenlijk altijd bang om te gaan slapen. Bij tijd en wijlen is het echt paniek voordat hij gaat slapen. Hij heeft het over witte armen die uit de muur komen en hem vasthouden. Verder wil hij niet zeggen waar de nachtmerries over gaan, dus vind ik het moeilijk om hem daarmee te helpen. We denken dat het erger is op dagen dat hij overprikkeld is, maar dat hangt niet altijd samen. Mocht iemand hier tips hebben, dan zou dat fijn zijn.
pi_191767269
Mijn dochter is altijd een prima slaper geweest. Echter nu is ze 3,5 jaar en nu is ze elke nacht 1x zo niet vaker, wakker. Reden: deken los, knuffel of kussen kwijt. Best vermoeiend want we moeten er echt uit, anders gaat ze niet verder slapen. Hebben jullie tips? Zeker wat betreft die deken? Ze heeft een juniorbed met een junior dekbed (120x150 geloof ik). Mn man opperde al om het dekbed onder het bed vast te zetten met bretels ofzo 😂 je wordt creatief van slaapgebrek!

Nu krijgen we met max een week of 2 ook een baby, dus ‘s nachts wakker zijn we dan toch wel weer, maar peutermeisje zelf is er overdag ook niet gezelliger op als ze zo vaak wakker is in de nacht.

Overigens is ook elke ochtend haar bed nat. Ze is overdag redelijk zindelijk maar in de nacht niet. Ze draagt ‘s nachts luierbroekjes maat 6 bij ongeveer 16kg. Ze plast voor ze naar bed gaat, maar drinkt ook nog wel 50 ml ofzo. Dat krijg ik er echt niet uit, en ze drinkt overdag ook slecht dus ben al blij dat er nog wat vocht in gaat.
Je zou misschien zeggen gewone luier, maar madam heeft de gewoonte om 15-30 min madat we haar eindelijk in bed hebben, nog een keer te roepen dat ze moet plassen. Om dan wéér die hele luier aan te doen is best irritant...
pi_191768294
Pampers heeft ook broekjes in maat 7 :)
pi_191778212
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2020 10:12 schreef Jentin het volgende:
Pampers heeft ook broekjes in maat 7 :)
Ik denk eigenlijk niet dat dat het probleem is, maar ik zou het kunnen proberen..
  zondag 1 maart 2020 @ 18:25:53 #8
149959 SQ
snelle trees
pi_191778401
Is dit al lang aan de gang, justme?

Bij ons gebeurt dat wakker worden ook zo nu en dan, maar het zijn altijd maar korte fases van maximaal een paar weken. Gevoelsmatig kan dat echter veel langer lijken :)
disclaimer
pi_191779789
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2020 18:25 schreef SQ het volgende:
Is dit al lang aan de gang, justme?

Bij ons gebeurt dat wakker worden ook zo nu en dan, maar het zijn altijd maar korte fases van maximaal een paar weken. Gevoelsmatig kan dat echter veel langer lijken :)
Wel langer dan een paar weken, eerder een paar maanden. Het is ook ongetwijfeld een fase, maar bv die losse deken zit ik mee, dat is écht irritant om daarvoor wakker gemaakt te worden 😅 Verder vinden we het echt niet erg om eens naar haar toe te moeten hoor, maar dit zou toch op te lossen moeten zijn.. En dat natte bed vind ik ook geen ramp, er is alleen niet tegenop te wassen. Heb maar extra matrasbeschermers en hoeslakens besteld net..

Ik heb gedacht dat het misschien tijd was om niet meer te slapen overdag (ze slaapt nog max een uurtje in de middag), maar daar wordt het niet beter van, eerder nog erger. Gister bv niet geslapen overdag en afgelopen nacht was het echt drama, denk dat mn man er 3 of 4 keer heen heeft gemoeten.
pi_191779955
ooit al aan lakenklem/spanners gedacht?
Of al overstappen op een eenpersoons dekbed en dan daarvan de helft van dat dekbed onder het matras steken? Die tip lees ik op FOK! vaker.
pi_191781100
Die van mij heeft weer een slaapzak aan gekregen na een paar nachten een paar keer als ijsklontje naast ons gelegen te hebben
  zondag 1 maart 2020 @ 20:51:45 #12
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_191781983
Bij mijn peuter heb ik niet het idee dat hij wakker wordt door die (afwezige) deken, maar dat hij gewoon soms wakker wordt en uit ingesleten gewoonte mij roept. Want elders slaapt hij zonder uitzondering door.

Zou juist de komst van die baby niet bijdragen aan het onrustig slapen, @jUsTmE13o2?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_191782672
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:46 schreef Roosgeluk het volgende:
ooit al aan lakenklem/spanners gedacht?
Of al overstappen op een eenpersoons dekbed en dan daarvan de helft van dat dekbed onder het matras steken? Die tip lees ik op FOK! vaker.
Zoiets kan ik wel proberen ja! Deken is niet los aan voeteneind trouwens maar juist bovenaan, en dan krijgt ze hem niet meer goed over zichzelf heen (en al helemaal niet strak ingestopt natuurlijk..)
pi_191782731
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 20:51 schreef Lemijn het volgende:
Bij mijn peuter heb ik niet het idee dat hij wakker wordt door die (afwezige) deken, maar dat hij gewoon soms wakker wordt en uit ingesleten gewoonte mij roept. Want elders slaapt hij zonder uitzondering door.

Zou juist de komst van die baby niet bijdragen aan het onrustig slapen, @:jUsTmE13o2?
Dat zou ook best kunnen, dat het gewoonte is geworden. Maar wat doe je daar dan aan 😬 niet gaan betekent alarmfase rood.

Wellicht heeft de aanstaande komst van de baby er mee te maken.. dat zeggen we al een half jaar over een aantal zaken 😂
  FOK!fossiel zondag 1 maart 2020 @ 21:36:28 #15
1455 Keroppi
kool kikker
pi_191783586
Zou dit een oplossing zijn voor het dekenprobleem? https://www.witlofforkids.com/product-categorie/dekentjes/

(Geen ervaring mee, wel anderen positief over gehoord :) )
Chick on a mission
pi_191784442
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 21:36 schreef Keroppi het volgende:
Zou dit een oplossing zijn voor het dekenprobleem? https://www.witlofforkids.com/product-categorie/dekentjes/

(Geen ervaring mee, wel anderen positief over gehoord :) )
Ziet er goed uit, helaas heeft dochter al een peuterbed en geen ledikant meer..
pi_191788580
Met 3,5 zou ik er een gesprekje aan wagen, overdag dan wel, in alle rust en zonder irritatie. Over slapen, hoe het is om wakker gemaakt te worden en over zelf dingen oplossen. Desnoods overdag oefenen met lampje aan, deken rechttrekken, kussen zoeken etc. Ik maakte daar met mijn zoon afspraken over: bij pijn, bloed of nachtmerries mag je me roepen, bij alle andere dingen (snotneus, dorst, plassen, warm/koud, verdwenen accessoires, even knuffelen) ga je het zelf oplossen en anders kom je naar ons toe. Persoonlijk vind ik rustig wakker gemaakt worden door gestommel of naast het bed staan tien keer minder erg dan zo'n keiharde 'MAMAAAA!!!' midden in de nacht, dan ben ik nog een uur wakker van de adrenaline :') Geen instant garantie op succes trouwens, hij is nu 8 en ik word nog steeds wel eens wakker getoeterd, maar goed, dat is ook een leerproces.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_191788614
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 07:28 schreef Clubsoda het volgende:
Met 3,5 zou ik er een gesprekje aan wagen, overdag dan wel, in alle rust en zonder irritatie. Over slapen, hoe het is om wakker gemaakt te worden en over zelf dingen oplossen. Desnoods overdag oefenen met lampje aan, deken rechttrekken, kussen zoeken etc. Ik maakte daar met mijn zoon afspraken over: bij pijn, bloed of nachtmerries mag je me roepen, bij alle andere dingen (snotneus, dorst, plassen, warm/koud, verdwenen accessoires, even knuffelen) ga je het zelf oplossen en anders kom je naar ons toe. Persoonlijk vind ik rustig wakker gemaakt worden door gestommel of naast het bed staan tien keer minder erg dan zo'n keiharde 'MAMAAAA!!!' midden in de nacht, dan ben ik nog een uur wakker van de adrenaline :') Geen instant garantie op succes trouwens, hij is nu 8 en ik word nog steeds wel eens wakker getoeterd, maar goed, dat is ook een leerproces.
Goeie tip! Kan ik wel eens proberen. Alleen zelf naar ons toe kan ze niet, ze slaapt op zolder en we doen het traphek dicht. Als de dood dat ze midden in de nacht naar beneden kukelt..
Overigens heeft dat voor ons juist ook wel weer veel opgelost, in de periode voor ze naar zolder ging stond ze periodes elke nacht een paar keer in onze kamer 😅
  maandag 2 maart 2020 @ 22:04:56 #19
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_191803292
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 08:14 schreef jUsTmE13o2 het volgende:
Mijn dochter is altijd een prima slaper geweest. Echter nu is ze 3,5 jaar en nu is ze elke nacht 1x zo niet vaker, wakker. Reden: deken los, knuffel of kussen kwijt. Best vermoeiend want we moeten er echt uit, anders gaat ze niet verder slapen. Hebben jullie tips? Zeker wat betreft die deken? Ze heeft een juniorbed met een junior dekbed (120x150 geloof ik). Mn man opperde al om het dekbed onder het bed vast te zetten met bretels ofzo 😂 je wordt creatief van slaapgebrek!

Nu krijgen we met max een week of 2 ook een baby, dus ‘s nachts wakker zijn we dan toch wel weer, maar peutermeisje zelf is er overdag ook niet gezelliger op als ze zo vaak wakker is in de nacht.

Overigens is ook elke ochtend haar bed nat. Ze is overdag redelijk zindelijk maar in de nacht niet. Ze draagt ‘s nachts luierbroekjes maat 6 bij ongeveer 16kg. Ze plast voor ze naar bed gaat, maar drinkt ook nog wel 50 ml ofzo. Dat krijg ik er echt niet uit, en ze drinkt overdag ook slecht dus ben al blij dat er nog wat vocht in gaat.
Je zou misschien zeggen gewone luier, maar madam heeft de gewoonte om 15-30 min madat we haar eindelijk in bed hebben, nog een keer te roepen dat ze moet plassen. Om dan wéér die hele luier aan te doen is best irritant...
Ik heb geen tips, maar wel hetzelfde met onze bijna 3,5 jarige. Hij weet soms ook niet wat hij wil: wel deken, niet deken, soms honger. Soms in een soort slaapdronken toestand. We hebben nu denk ik al 2 maanden lang gebroken nachten èn een vroege vogel (max. tot 6 uur) :X met enkele uitzonderingen.
pi_191803824
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 22:04 schreef Quoi het volgende:

[..]

Ik heb geen tips, maar wel hetzelfde met onze bijna 3,5 jarige. Hij weet soms ook niet wat hij wil: wel deken, niet deken, soms honger. Soms in een soort slaapdronken toestand. We hebben nu denk ik al 2 maanden lang gebroken nachten èn een vroege vogel (max. tot 6 uur) :X met enkele uitzonderingen.
Hmm. Dan hoort het zeker ook een beetje bij de leeftijd helaas 😬
Dochter begon net weer te roepen dat ze naar de wc moest nadat ik haar naar bed had gebracht. Normaal gaat man dan, maar ik had de indruk dat dat ook weer een truc is dus heb mezelf naar zolder gesleept. Staat potje op kamer dus ik heb volgehouden dat ze daar maar op moest gaan, kwam niks natuurlijk. Toen moest er weer een fleecedeken extra over haar deken. Sindsdien slaapt ze gelukkig.
Vanochtend was ze ook weer een half uur eerder wakker dan Sam het schaap (was nu dus 6:45). Ze weet best hoe het werkt. Manlief gaat hele gesprekken met haar aan. Uiteindelijk heb ik hem en haar kunnen overtuigen dat ze nog moest blijven liggen en toen heeft ze tot 8u geslapen, dus het is niet dat ze echt niet moe meer is.
  maandag 12 juli 2021 @ 11:36:53 #21
149959 SQ
snelle trees
pi_200327844
Even kickje, straks wat vragen droppen. :')
disclaimer
  maandag 12 juli 2021 @ 14:03:16 #22
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_200329665
Tink vroeg naar andere slaaphoudingen. Don’t try this at home, maar mijn baby ligt ‘gewoon’ in mijn bed. Hoog genoeg dat hij niet onder het dekbed verdwijnt (wat een wollen deken in een dekbedhoes is, trouwens) maar enigszins los van mij. Ik draai me ook rustig om als ik daar zin in heb. Ik weet van niet verwennen en zo maar ik wil hem dus niet laten wennen aan continu mij voelen in bed.
Disclaimer: geen tweede volwassene of ander kind in bed dus denk controle te hebben over wat er gebeurt.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  maandag 12 juli 2021 @ 14:20:40 #23
149959 SQ
snelle trees
pi_200329919
Als je je bed alleen met een baby deelt gaat dat wel makkelijker denk ik. Mijn ruimte is wat beperkter en ondanks een dikke topper is het ook voor mijn rug niet heel jofel om precies op de scheidslijn van 2 matrassen te liggen.
disclaimer
pi_200330935
Het gebruik van een zwangerschapskussen waarmee ik mijn rug en schouderbladen ondersteun, en met het andere uiteinde tussen de knieën, heeft mij wel erg geholpen tegen rug- en heupklachten van het op mijn zij voeden.

Hier momenteel weer wat vaker wakker in de nacht, maar heb het idee dat dat samenhangt met tandje - of met het feit dat we oefenen/wennen in zijn eigen ledikant. Overdag gaat hij eerst in zijn ledikant. Eerst is dat spelen, dan wordt het jammer, maar vervolgens slaat het echt nog wel over naar overstuur huilen. Partner gaat hem dan troosten (lang, met geruststelling en aaien geprobeerd, maar ook kort, aaitje, muziekje aanzetten en uit kamer geprobeerd), maar hij blijft dan overstuur. We voelen ons er niet heel prettig bij om enorm lang uit te proberen, maar het gevoel bekruipt je dan toch dat je te snel ingeeft.

Hebben anderen tips? Tevens probeer ik de borst bij het slapen te ontwennen, hopelijk kunnen we die associatie iig overdag afbouwen.
  donderdag 5 augustus 2021 @ 09:50:00 #25
149959 SQ
snelle trees
pi_200749783
Ik ga hier toch maar eens een adviesvraag neergooien, want het gaat niet zo lekker. In het kort: Baby (10 maanden nu) gaat heel moeilijk slapen in de avond, ik ben er vaak toch wel 2-3 uur mee bezig, wat dus inhoudt dat mijn vrije tijd exact tot nul gereduceerd is (tenzij ik het huis ontvlucht natuurlijk, maar dan zit mijn man er mee). De frustraties hierover lopen zo hoog op dat mijn man en ik elkaar gisteravond letterlijk in de haren zijn gevlogen. Daar schrok ik erg van en weet ook dat we dit patroon echt moeten doorbreken.

Enfin, zoals het nu gaat:
Na het avondeten ga ik met baby naar boven. Als hij erg goor is gaat hij eerst even in bad, anders een washand over het bolletje en de handjes. Ik zip 'm in zijn slaapzak, maak de slaapkamer donker en geef hem de borst. Meestal valt hij dan aan de borst in slaap na een minuut of 10-15. Maar dan begint het pas.
Ik sta rustig op, loop naar zijn bedje en buk voorover om hem zachtjes in bed te leggen. Ik hou hem tegen me aan tot we het matras raken en dan laat ik heel geleidelijk los. Hij wordt op dit punt bijna altijd wakker en gaat meteen hysterisch huilen. Ik pak 'm weer op, ga weer met 'm in de stoel zitten, en wacht tot hij weer slaapt. Deze cyclus herhaalt zich soms wel 6 of 7 keer (en de cyclus varieert tussen de 10 en 30 minuten). Soms wordt ie dan ook echt wakker-wakker en gaat in mijn neus knijpen en aan mijn haar trekken enzo.

Het is dus een ware uitputtingsslag en ik word er op gegeven moment ook echt bloedchagrijnig van. Uiteindelijk komt er altijd wel een moment waarop hij wel in slaap blijft als ik de tikkende tijdbom wegleg, maar vaak pas na uren. Ondertussen kan ik dus niks. En vaak als ik 'm dan eindelijk in slaap heb tegen 21:00 - 21:30 mag ik nog was ophangen en dan kan ik zelf naar bed, en dan wordt meneer vaak ergens rond middernacht weer wakker. Als dat gebeurt probeer ik het niet eens meer en neem ik 'm bij mij in bed. Daar slaapt hij dan (met regelmatig slokjes melk tussendoor) tot een uur of zeven.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Papa het ritueel laten uitvoeren. Maakt geen verschil.
- Wakker wegleggen: dan is het niet eens de vraag OF hij gaat huilen. Instant krijs.
- Laten huilen: dan blijft ie huilen, en hard. Maakt dus ook geen verschil.
- Elke vijf minuten teruglopen en aaien en sussen: hysterisch huilen.

Met overdag slapen hebben we dit gezeik dus helemaal niet. Ik kan 'm half suf wegleggen en dan slaapt ie soms gerust 4 tot 5 uur :') ;(

Heeft iemand nog een gouden tip? En dan vooral uit eigen ervaring? Tips die ik niet hoop te krijgen:

- loslaten en accepteren: geloof me, ik heb die weg al maanden bewandeld, als ik voelde dat het nu nog een optie was had ik de vraag niet gesteld. ;)

Mijn andere kinderen waren ook slaapzeikerds maar tegen de tijd dat ze tien maanden waren sliepen die toch best goed, altijd in hun eigen bed ook en geen urenlang drama. De middelste was het makkelijkst, die legde ik in bed met een fles melk en die sliep gewoon. Zijn wel beiden nog best lang een keer wakker geworden 's nachts, maar niet vergelijkbaar met dit exemplaar.

Help! En dank!
disclaimer
pi_200750094
Oh wat rot SQ. Ja, ik herinner me de hoogoplopende frustratie en wanhoop ook nog in die fase.

Zoals je zelf ook zegt, heb je het allemaal al geprobeerd. Zelf denk ik als ik dit zo lees, dat het vooral een kwestie dan is van consequent volhouden.. Bijvoorbeeld bij dat laten huilen. En echt elkaar afwisselen hierbij. Als de ene het niet meer trekt, moet de ander het direct overnemen.

Ik zeg niet dat je dit zo moet doen, als iets heel erg tegen je gevoel in gaat, dan lukt het niet. Maar ergens zit hier wel in dat je een duidelijke keuze in aanpak moet maken en dit een tijd heel consequent samen moet gaan doen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 5 augustus 2021 @ 10:05:42 #27
149959 SQ
snelle trees
pi_200750141
quote:
2s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 10:03 schreef Franny_G het volgende:
Oh wat rot SQ. Ja, ik herinner me de hoogoplopende frustratie en wanhoop ook nog in die fase.

Zoals je zelf ook zegt, heb je het allemaal al geprobeerd. Zelf denk ik als ik dit zo lees, dat het vooral een kwestie dan is van consequent volhouden.. Bijvoorbeeld bij dat laten huilen. En echt elkaar afwisselen hierbij. Als de ene het niet meer trekt, moet de ander het direct overnemen.

Ik zeg niet dat je dit zo moet doen, als iets heel erg tegen je gevoel in gaat, dan lukt het niet. Maar ergens zit hier wel in dat je een duidelijke keuze in aanpak moet maken en dit een tijd heel consequent samen moet gaan doen.
Ja absoluut, en dat heeft ook altijd prima gewerkt als mijn oudste weer eens wat had: consequent zijn. Maar nu moeten we nog even een manier vinden die voor ons allemaal werkt waar we dan afgesproken consequent over kunnen zijn :Y
disclaimer
pi_200750167
Dit gaat ook over mij trouwens.

Wij hebben onze jongste dus verpest en nu is ie stuk. Dat wil zeggen: hij kan niet alleen slapen en wil dat ook niet.

Hij is vier jaar en drie maanden. Elke avond blijft één van ons bij hem liggen tot hij slaapt. Als hij 's nachts wakker wordt, komt hij tussen ons in liggen en slaapt dan lekker door. Aangezien ik hem zo lief vindt, en hij ook heel rustig slaapt, is dit zo ontstaan. Maar ja, hij is nu dus ruim vier. Ons bed is hier eigenlijk te klein voor en ik vind ook dat hij nu moet gaan leren dit zelf te doen, ons niet nodig te hebben, Hij moet nu dus toch echt in z'n eigen bedje gaan slapen. Maar ik ben zo zwak als hij voor me staat en met z'n lieve stemmetje zegt dat hij zo graag bij me wil zijn.

Dus, wish me luck.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_200750191
Later erin stoppen? Mijn oudste sliep overdag best veel en had dat ook nodig. En dan hadden we guppie tot een uur of 9/10 's avonds wel beneden. Of hij ging tegelijk met ons naar bed.

Jongste heeft het ook even gehad, bij hem was dat was vlak voor er overdag een slaap af kon. En toen ging hij weer op kinderbedtijd naar bed..
  donderdag 5 augustus 2021 @ 10:10:44 #30
149959 SQ
snelle trees
pi_200750227
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 10:09 schreef Deepfreeze het volgende:
Later erin stoppen? Mijn oudste sliep overdag best veel en had dat ook nodig. En dan hadden we guppie tot een uur of 9/10 's avonds wel beneden. Of hij ging tegelijk met ons naar bed.

Jongste heeft het ook even gehad, bij hem was dat was vlak voor er overdag een slaap af kon. En toen ging hij weer op kinderbedtijd naar bed..
Nee, hij is echt kapot moe tegen 19:00. Dat zie je ook wel aan het feit dat ie in principe aan de borst meteen in slaap valt, bij elke poging weer. Ik kan alleen het fysieke contact niet verbreken. Dan gaat het alarm meteen af.
disclaimer
pi_200750273
SQ, wat naar!
Dingen die wij hebben geprobeerd met Sjaak waren:
- op de buik/zij wegleggen
- bedje voorverwarmen
- white noise
- een handschoen vullen zodat er gewicht in zit en deze op Sjaak leggen, dan lijkt het contact…
- bedje schuin zetten, zodat de overgang van op mama naar plat op bed minder was
- dan maar met hem naar bed gaan in ons bed

Sterkte, dit is echt heel zwaar.

Franny: wij hebben Sjaak ook kapot gemaakt hoor, de alleen-slaap-functie werkt niet. Hij slaapt sinds een half jaar eindelijk alleen in zijn eigen bed, maar dan met 1 van ons op een matras eronder (hij heeft een Kura). Ooit komt het vast goed.
pi_200750299
Ik had dit bij I ook ja. En dan maar weer zitten en aan de borst, en weer proberen en weer huilen. Aaargh. Hier wel doorbroken door het bedritueel echt een hele tijd lang door papa te laten doen. En de hele koppeling bv - gaan slapen te doorbreken.

Belangrijk moment daarin was dat ik een week weg was voor mijn werk toen I ruim één jaar was. Toen kon ik haar niet naar bed brengen en ging het dus met papa prima. Dat was wel een eye-opener voor het loslaten en het uit handen te geven. Dus SQ, je moet een weekje weg, het kan niet anders!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_200750376
Ze zijn echt niet levenslang kapot, hoor.
Wij hebben met S ook heel veel gedoe gehad en ze heeft echt heel lang bij ons in bed geslapen, maar inmiddels nooit meer. Dus niet bang zijn dat het nooit meer goed komt.

Je hebt er alleen nu niets aan dat het ooit over is. Het is heel zwaar, dat weet ik nog wel. Wij hebben er uiteindelijk gemakzuchtig voor gekozen haar bij ons in bes te laten slapen in de hoop dat ze ooit niet meer bij ons zou willen. Bij ons sliep ze altijd, kon ik gemakkelijk voeden en zo sliepen wij ook goed.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 5 augustus 2021 @ 10:19:31 #34
149959 SQ
snelle trees
pi_200750422
I know, I know, maar het gaat thuis echt niet lekker meer. Alles lijdt er nu onder. Ik ben nou eenmaal niet zo'n oerrmoeder zenmaster die alles los kan laten en alle tijd alleen maar in het belang van een ander kan steken. ;(

Als ik de komende vier jaar geen enkele avond voor mezelf meer zou hebben omdat ik naast een kind moet gaan liggen dan kun je me evengoed afvoeren naar het gesticht. Dat wil ik pertinent niet en gaan we dus ook niet doen.
disclaimer
pi_200750455
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 10:17 schreef miss_sly het volgende:
Ze zijn echt niet levenslang kapot, hoor.
Wij hebben met S ook heel veel gedoe gehad en ze heeft echt heel lang bij ons in bed geslapen, maar inmiddels nooit meer. Dus niet bang zijn dat het nooit meer goed komt.

Oh ja, het komt ook wel goed. Ik moet alleen beetje moed verzamelen om nu consequent te gaan zijn. Want ik vind het wel echt tijd dat we hiermee stoppen en wil ook graag dat hij het zelfvertrouwen krijgt dat hij dit alleen kan. Ik zie dat hij dat namelijk bij veel dingen heeft. Dat hij denkt dat hij iets niet kan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_200750471
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 10:19 schreef SQ het volgende:
I know, I know, maar het gaat thuis echt niet lekker meer. Alles lijdt er nu onder. Ik ben nou eenmaal niet zo'n oerrmoeder zenmaster die alles los kan laten en alle tijd alleen maar in het belang van een ander kan steken. ;(
Hou op he. Oermoeders bestaan niet. Je bent gewoon moeder, een verdomd goeie ook.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_200750479
Dit doet me een beetje denken aan Welpje, die met vijftien maanden ook heel veel moeite had in zijn eigen bedje te slapen. Ik heb hem toen (tegen al mijn principes in) twee nachten rigoureus laten huilen. Dat was heel veel krijsen, wel een paar uur lang, en echt voor niemand leuk - maar daarna sliep hij door. Ik vond het heel naar maar we konden niet zo door, de frustraties liepen ook erg hoog op. En ik heb niet het idee dat ik hem er stuk mee heb gemaakt.
  donderdag 5 augustus 2021 @ 10:22:45 #38
149959 SQ
snelle trees
pi_200750500
quote:
2s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 10:21 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Hou op he. Oermoeders bestaan niet. Je bent gewoon moeder, een verdomd goeie ook.
Nja, ik lees op FOK toch wel veel mensen die jarenlang alles opzij zetten voor hun kind en dat ben / kan / wil ik simpelweg niet. Ik vind mezelf ook belangrijk :@
disclaimer
  donderdag 5 augustus 2021 @ 10:24:09 #39
149959 SQ
snelle trees
pi_200750532
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 10:21 schreef lunapuella het volgende:
Dit doet me een beetje denken aan Welpje, die met vijftien maanden ook heel veel moeite had in zijn eigen bedje te slapen. Ik heb hem toen (tegen al mijn principes in) twee nachten rigoureus laten huilen. Dat was heel veel krijsen, wel een paar uur lang, en echt voor niemand leuk - maar daarna sliep hij door. Ik vond het heel naar maar we konden niet zo door, de frustraties liepen ook erg hoog op. En ik heb niet het idee dat ik hem er stuk mee heb gemaakt.
Kijk, dit soort verhalen geven me dan wel weer wat moed. Die paar nachten zijn wel de hel op aarde en ik heb dit dus al eens geprobeerd, maar na een halve nacht sta ik dan al te janken en neem ik 'm toch maar weer mee in bed :') omdat ik het niet aan kan. Maar wellicht moet ik mijn vakantie in week 35 maar voor dit doel gaan gebruiken :@
disclaimer
pi_200750581
Ja, ik lag toen zelf ook half jankend in bed hoor. Maar ik werd zo boos op hem als hij wéér niet wilde slapen en dat leek me ook geen wenselijke situatie. Dus toch maar geprobeerd. Het kostte flink wat doorzettingsvermogen maar het hielp wel.
pi_200750596
Ik vind dat ik ook heel veel doe voor mijn kinderen, soms zelfs teveel, maar toch vergeet ik ook zeker mezelf niet. Ik ken geen moeder die niet bijna alles voor haar kinderen over heeft. Ook aan jezelf denken en je eigen gezondheid doet daar helemaal niets aan af. Als je gezin eronder lijdt, moet je wel iets doen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 5 augustus 2021 @ 10:27:07 #42
149959 SQ
snelle trees
pi_200750606
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 10:26 schreef lunapuella het volgende:
Ja, ik lag toen zelf ook half jankend in bed hoor. Maar ik werd zo boos op hem als hij wéér niet wilde slapen en dat leek me ook geen wenselijke situatie. Dus toch maar geprobeerd. Het kostte flink wat doorzettingsvermogen maar het hielp wel.
En dat deed je dan al vanaf het moment van naar bed brengen? Gewoon neerleggen, kusje d'r op en weglopen en dan laten krijsen?
Het snijdt zo door je ziel he. Fuckers.
disclaimer
pi_200750731
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 10:10 schreef SQ het volgende:

[..]

Nee, hij is echt kapot moe tegen 19:00. Dat zie je ook wel aan het feit dat ie in principe aan de borst meteen in slaap valt, bij elke poging weer. Ik kan alleen het fysieke contact niet verbreken. Dan gaat het alarm meteen af.
Hoeveel slaap hij overdag nog ? Ik denk dat oudste toen nog van 16-17:30 sliep(en eind van de ochtend), dus dan was hij ook nog niet moe.
  donderdag 5 augustus 2021 @ 10:33:05 #44
149959 SQ
snelle trees
pi_200750793
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 10:31 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Hoeveel slaap hij overdag nog ? Ik denk dat oudste toen nog van 16-17:30 sliep(en eind van de ochtend), dus dan was hij ook nog niet moe.
1 lange slaap in de ochtend (van 10 tot ik 'm wakker maak) en soms nog een slaapje van 4 tot 5.
Maar geloof me, hij is echt wel moe en ik kan dat laatste slaapje er wel af laten, maar dat maakt voor het resultaat echt niets uit (al meer dan eens geprobeerd). Moeheid is niet het probleem. Hij wil fysiek contact. En ik snap het ook wel, tegen je moeder aan liggen is echt veel fijner.
disclaimer
pi_200751294
Eigen ervaring alleen was L een paar maand ouder. Heel herkenbare omschrijving dat je een tikkende tijdbom probeert weg te leggen. Ik zat op een gegeven moment hele nachten met kind in de stoel omdat wegleggen niet lukte.

Wat hier uiteindelijk werkte was stoel naast het ledikant zijn en heel onhandig over de rand heen knuffelen of door de spijlen heen. Geen comfortabele houding en van zelf slapen komt op dat moment weinig maar het doel was dat L in eigen bed in slaap viel ipv op schoot zodat ik daarna in eigen bed kon liggen. Met hysterisch krijsen ging dat sowieso niet lukken dus in eigen bedje troosten was naar mijn idee de enige optie die overbleef.
Mijn regel was: alles mag (knuffelen, boekjes lezen, spelen in bed, enzovoort) maar L gaat niet uit bed.

Ik heb op datzelfde moment ook alle nachtvoedingen rigoureus gestopt omdat in bed voeden en samen slapen voor mij niet werkte en L al wat ouder was maar als snachts in bed nemen voor jullie werkt hoeft dat niet.
pi_200751897
Ik spreek uit 0 eigen ervaring (behalve wat oppaskindjes die allang door hun ouders uitgespeeld waren), maar kan het zijn dat hij te moe is en het daardoor niet lukt om zelf/alleen in slaap te vallen?
En misschien is het wel op korte termijn mogelijk om iets van symptoombestrijding toe te passen door oppas te regelen/kinderen uit logeren te doen en dat jij en blei samen een nachtje rust hebben of weg gaan ofzo? Kan je meteen zien hoe dan het slapen gaat, want als hij dan wel soepel in slaap valt is het misschien toch gekoppeld aan de persoon en routine, en niet dat het hem simpelweg niet lukt.
Either way, sterkte, het klinkt echt mega zwaar en intensief en dat is rot. :*
pi_200752530
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 10:27 schreef SQ het volgende:

[..]

En dat deed je dan al vanaf het moment van naar bed brengen? Gewoon neerleggen, kusje d'r op en weglopen en dan laten krijsen?
Het snijdt zo door je ziel he. Fuckers.
Ik deed het gewone slaapritueel, misschien nog één keertje extra oppakken, en daarna vertrok ik. (Is al anderhalf jaar geleden en ik was dik oververmoeid, dus pin me niet meer vast op de details)
pi_200752641
Wat een klote situatie SQ. Ik heb helaas geen tips maar wil je wel evne sterkte wensen. En ik begrijp je zo goed. Ik vond vroeger de rampnachten geen probleem, als ze maar van mijn avond afbleven. :*
pi_200754002
Sofie heeft lang hetzelfde gehad. Ze was iets ouder, 16 maanden, toen ze ineens rigoureus borstvoeding weigerde. Maar toen viel ze steeds in slaap tijdens boekjes lezen, wegleggen was direct wakker en krijsen. En dan maar weer op schoot totdat ze sliep. Ik heb toen m’n kerstvakantie gebruikt om het te doorbreken. Laten huilen terwijl ik er niet bij was kon ik niet.
Dus stoel naast haar ledikant en mijn hand door de spijlen. En niet teveel meer tegen haar zeggen, troosten door over haar hoofd/buik/rug te aaien.
Het waren een aantal lange avonden (boek, drinken en telefoon binnen handbereik) maar heeft wel geholpen.
Ze valt sindsdien in slaap in haar eigen bed, meestal binnen 15 minuten.

We zouden nog een keer de ‘strijd’ aan moeten gaan om haar ook zonder ons in slaap te laten vallen. Maar zolang ze 9 van de 10 keer binnen 15 minuten slaapt is het me dat (nog) niet waard.

Sterkte SQ!
  donderdag 5 augustus 2021 @ 12:59:00 #50
149959 SQ
snelle trees
pi_200754093
quote:
0s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 12:53 schreef Takkie88 het volgende:
Sofie heeft lang hetzelfde gehad. Ze was iets ouder, 16 maanden, toen ze ineens rigoureus borstvoeding weigerde. Maar toen viel ze steeds in slaap tijdens boekjes lezen, wegleggen was direct wakker en krijsen. En dan maar weer op schoot totdat ze sliep. Ik heb toen m’n kerstvakantie gebruikt om het te doorbreken. Laten huilen terwijl ik er niet bij was kon ik niet.
Dus stoel naast haar ledikant en mijn hand door de spijlen. En niet teveel meer tegen haar zeggen, troosten door over haar hoofd/buik/rug te aaien.
Het waren een aantal lange avonden (boek, drinken en telefoon binnen handbereik) maar heeft wel geholpen.
Ze valt sindsdien in slaap in haar eigen bed, meestal binnen 15 minuten.

We zouden nog een keer de ‘strijd’ aan moeten gaan om haar ook zonder ons in slaap te laten vallen. Maar zolang ze 9 van de 10 keer binnen 15 minuten slaapt is het me dat (nog) niet waard.

Sterkte SQ!
Ah maar ook dat gebeurt op den duur wel. Mijn oudste was ook zo'n zeikerd, die kon ook alleen maar in slaap vallen met 1 van ons er bij. Maar ja, toen had ik nog maar 1 kind en die sliep vervolgens de hele nacht door dus daar had ik dat halve uurtje inderdaad best voor over.
Overigens hebben we daar ook heel wat trukendozen voor uit de kast moeten halen, en elke keer bedacht ze weer iets anders om over te zeiken :') uiteindelijk zijn we er ook gewoon rigoureus mee gestopt, maar toen was ze ook al 5 ofzo :@
Maar ja, al die truukjes waren pas nodig toen ze veel ouder waren dan deze baby nu is, want mijn oudsten bleven wel gewoon knorren als je ze slapend weglegde. en dan denk je precies te weten hoe het moet, en dan komt kind #3 even met zijn geheel eigen set spelregels :')
disclaimer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')