abonnement Unibet Coolblue
pi_191715494
Hebben 'jonge' mensen wel eens naar hun pensioen gekeken?
Ik heb veel banen gehad, waaronder bij grote bedrijven. De functies waren zo beperkt dat ik er geen uitdaging aan beleefde, echter droegen die grote bedrijven wel mee aan mijn pensioen en het kleinere MKB kantoor niet.

Ik heb berekend dat ik maandelijks 950 netto tekort kom op de pensioendatum van 67/68.

Ik ben 33 en verdien 3.200 bruto.

Stel ik leef na pensioendatum nog 15 jaar. Dan betekend dit een tekort van (950*12)*15=171.000.

Stel ik werk nog 35 jaar. Ik heb tot nu toe 10.000 spaargeld.

Dan betekent dit ((171.000-/-10.000)/35)/12=383 euro per maand moet sparen om mijn gat op te vullen.

Of ik neem een lijfrente af met fiscaal voordeel, maar dan kan ik nooit meer aan mijn geld komen.

Ik wil niet (weer) van werkgever wisselen want ik heb het hier naar mijn zin. Er is een goede klik met het personeel en ik krijg veel complimenten dus wellicht een salarisverhoging vragen na 1 jaar in dienst?

[ Bericht 0% gewijzigd door L_ op 27-02-2020 17:10:20 ]
pi_191715787
Je kan er ook voor kiezen tegen die tijd met wat minder geld toe te kunnen. Wat erg helpt is een afbetaald en energiezuinig huis bijvoorbeeld.
pi_191715789
35 jaar x 2,5 inflatie?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_191715819
quote:
99s.gif Op donderdag 27 februari 2020 16:52 schreef qajariaq het volgende:
Je kan er ook voor kiezen tegen die tijd met wat minder geld toe te kunnen. Wat erg helpt is een afbetaald en energiezuinig huis bijvoorbeeld.
Ik heb nog geen huis gekocht, en zal dat met huidig salaris en woningmarkt ook niet kunnen.

Wel heb ik een energie zuinige sociale huurwoning. Valt relatief mee, 650 huur en 50 euro aan energie kosten.
pi_191715835
quote:
1s.gif Op donderdag 27 februari 2020 16:52 schreef halfway het volgende:
35 jaar x 2,5 inflatie?
Ja ik heb dat niet eens meegenomen. Als ik zelf geld beleg of in een lijfrente stop krijg ik daar natuurlijk ook rendement op. Of salarisverhoging of met minder doen.
pi_191715976
Wat ik mij nu wel afvraag uit interesse: Wat voor bedragen aan pensioen heb je tot heden uitgevoerd bij pensioenfondsen waaraan dat je je premie betaald hebt? Met andere woorden wat voor bedragen zie je staan wanneer je kijkt bij 'mijnpensioenoverzicht.nl'?
C'est une chanson simple que je te donne
Aussi facile qu'elle est tendre
Tu sais ce sont parfois les mots très simples
Les plus difficiles à entendre
pi_191716030
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 17:07 schreef ReizigerZonderDoel het volgende:
Wat ik mij nu wel afvraag uit interesse: Wat voor bedragen aan pensioen heb je tot heden uitgevoerd bij pensioenfondsen waaraan dat je je premie betaald hebt? Met andere woorden wat voor bedragen zie je staan wanneer je kijkt bij 'mijnpensioenoverzicht.nl'?
Dat is nou juist hoe ik aan die 950 per maand te kort kom, van mijpensioenoverzicht. Huidig Netto Loon -/- (AOW+overig pensioen) = te kort
pi_191716836
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 16:55 schreef L_ het volgende:

[..]

Ik heb nog geen huis gekocht, en zal dat met huidig salaris en woningmarkt ook niet kunnen.

Wel heb ik een energie zuinige sociale huurwoning. Valt relatief mee, 650 huur en 50 euro aan energie kosten.
Vraag is of een pensioeninkomen (inclusief AOW) gelijk aan je salaris daadwerkelijk nodig is. Je kunt ook vermogen opbouwen en zorgen dat je t.z.t. een afgeloste eigen woning bezit. Dat scheelt aanzienlijk. Je huur is wellicht te overzien, maar die daalt niet met de tijd zoals een af te lossen hypotheek dat doet...

Overigens verbaast het me niet dat grote werkgevers meer bijdroegen aan je pensioen dan je huidige mkb-werkgever. Ik heb die ervaring ook. Factor 3 of 4, zo uit m'n hoofd.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  donderdag 27 februari 2020 @ 18:09:59 #9
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_191716908
Sommige fondsen hebben de optie om extra in te leggen, dat wordt dan verrekend met je brutoloon. Daar zou je eens naar kunnen informeren.
pi_191716911


[ Bericht 54% gewijzigd door L_ op 27-02-2020 18:16:47 ]
pi_191716999
quote:
1s.gif Op donderdag 27 februari 2020 16:29 schreef L_ het volgende:
Ik ben 33 en verdien 3.200 bruto.
...
Ik heb tot nu toe 10.000 spaargeld.
Dat is dan ook wel erg weinig gespaard. Daar zou ik dan beginnen.
pi_191717024
Heb je waardeoverdracht gedaan naar je lopende polissen? Alles in 1 pot, die actueel is, kan iets voordeliger zijn dan slapende potjes bij vele kleine fondsen. Om dit goed te beoordelen is hierbij wel van belang wat voor soort pensioenregeling je op de diverse plekken hebt.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_191717031
Overigens verbaast het me niet dat grote werkgevers meer bijdroegen aan je pensioen dan je huidige mkb-werkgever. Ik heb die ervaring ook. Factor 3 of 4.

Nee het verbaast mij ook niet
Maar ik vind de functies niet leuk bij die grotere bedrijven. En ik wil niet switchen van baan eigenlijk. Kopen in deze woningmarkt is niet te doen en dan zal ik dus en voor mijn pensioen moeten sparen en voor een huis. Zou niet weten hoe maar goed. Ik ben dus eigenlijk de lul op de dag des oordeels.
pi_191717059
quote:
99s.gif Op donderdag 27 februari 2020 18:15 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dat is dan ook wel erg weinig gespaard. Daar zou ik dan beginnen.
Ja eens, ik denk dat ik een paar jaar niet op vakantie ga. Ik heb al geen auto.
pi_191717071
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 18:15 schreef Essebes het volgende:
Heb je waardeoverdracht gedaan naar je lopende polissen? Alles in 1 pot, die actueel is, kan iets voordeliger zijn dan slapende potjes bij vele kleine fondsen. Om dit goed te beoordelen is hierbij wel van belang wat voor soort pensioenregeling je op de diverse plekken hebt.
Nee ik heb dat toen niet gedaan en nu kan het niet meer omdat mijn werkgever geen pensioenfonds heeft.
pi_191717432
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 18:16 schreef L_ het volgende:
Overigens verbaast het me niet dat grote werkgevers meer bijdroegen aan je pensioen dan je huidige mkb-werkgever. Ik heb die ervaring ook. Factor 3 of 4.

Nee het verbaast mij ook niet
Maar ik vind de functies niet leuk bij die grotere bedrijven. En ik wil niet switchen van baan eigenlijk. Kopen in deze woningmarkt is niet te doen en dan zal ik dus en voor mijn pensioen moeten sparen en voor een huis. Zou niet weten hoe maar goed. Ik ben dus eigenlijk de lul op de dag des oordeels.
Mogelijk wordt het in de toekomst wel mogelijk, hetzij door een dalende markt, hetzij door een partner en een gezamenlijk inkomen voor hypotheek, hetzij door salarisstijging. Je zult dan wel de kk gespaard moeten hebben.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_191717587
De vraag is ook in hoeverre je uitgaven zich verhouden tot je inkomsten. Nu en op je oude dag. Als je nu wel genoeg hebt maar op je oude dag niet dan is lijfrente polis denk ik de beste oplossing. Houd dan ook rekening met je jaarruimte en reserveringsruimte, dan kun je wellicht wat meer inleggen.

Maar ik moet ook wel zeggen, ik had tig kleine potjes door allerlei baanwissels en het leek me ondoenlijk om alle A-factors te achterhalen. Zelfs als ik het op werkgebied zelf relatief zeker had werd collectieve waardeoverdracht ingezet en bleek er nog een gedeelte te zijn achtergebleven. Gelukkig heb ik zelf ook geen gat, ik heb voornamelijk bij grote werkgevers en middelgrote werkgevers gewerkt en daadwerkelijke WW duurt bij mij gelukkig nooit lang.

Ik heb samengevoegd toen ik de kans had. Mijn motivatie om samen te voegen was om het overzicht te bewaren. Ik wil niet met 30 potjes komen te zitten elk met hun eigen pakket aan regels. Maar ik zie mijn werkzekerheid op korte termijn nog niet verbeteren. Of nouja, in ieder geval hoef ik het niet van werkgevers te verwachten.
pi_191717713
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 18:45 schreef Daboman het volgende:
De vraag is ook in hoeverre je uitgaven zich verhouden tot je inkomsten. Nu en op je oude dag. Als je nu wel genoeg hebt maar op je oude dag niet dan is lijfrente polis denk ik de beste oplossing. Houd dan ook rekening met je jaarruimte en reserveringsruimte, dan kun je wellicht wat meer inleggen.

Maar ik moet ook wel zeggen, ik had tig kleine potjes door allerlei baanwissels en het leek me ondoenlijk om alle A-factors te achterhalen. Zelfs als ik het op werkgebied zelf relatief zeker had werd collectieve waardeoverdracht ingezet en bleek er nog een gedeelte te zijn achtergebleven. Gelukkig heb ik zelf ook geen gat, ik heb voornamelijk bij grote werkgevers en middelgrote werkgevers gewerkt en daadwerkelijke WW duurt bij mij gelukkig nooit lang.

Ik heb samengevoegd toen ik de kans had. Mijn motivatie om samen te voegen was om het overzicht te bewaren. Ik wil niet met 30 potjes komen te zitten elk met hun eigen pakket aan regels. Maar ik zie mijn werkzekerheid op korte termijn nog niet verbeteren. Of nouja, in ieder geval hoef ik het niet van werkgevers te verwachten.
Dat kan toch nog steeds?

Sinds 1 januari 2019 dragen pensioenuitvoerders kleine pensioentjes automatisch over aan de nieuwe uitvoerder van een deelnemer.

bron https://www.rijksoverheid(...)en-kleine-pensioenen
pi_191717754
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 18:56 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

Dat kan toch nog steeds?

Sinds 1 januari 2019 dragen pensioenuitvoerders kleine pensioentjes automatisch over aan de nieuwe uitvoerder van een deelnemer.

bron https://www.rijksoverheid(...)en-kleine-pensioenen
Er zijn zaken die dat kunnen bemoeilijken. Bijvoorbeeld:
- Dekkingsgraad oude fonds te laag
- Dekkingsgraad nieuwe fonds te laag
- Geen pensioenuitvoerder om aan over te dragen (deze situatie heeft TS)
pi_191717792
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 18:45 schreef Daboman het volgende:
De vraag is ook in hoeverre je uitgaven zich verhouden tot je inkomsten. Nu en op je oude dag. Als je nu wel genoeg hebt maar op je oude dag niet dan is lijfrente polis denk ik de beste oplossing. Houd dan ook rekening met je jaarruimte en reserveringsruimte, dan kun je wellicht wat meer inleggen.

Maar ik moet ook wel zeggen, ik had tig kleine potjes door allerlei baanwissels en het leek me ondoenlijk om alle A-factors te achterhalen. Zelfs als ik het op werkgebied zelf relatief zeker had werd collectieve waardeoverdracht ingezet en bleek er nog een gedeelte te zijn achtergebleven. Gelukkig heb ik zelf ook geen gat, ik heb voornamelijk bij grote werkgevers en middelgrote werkgevers gewerkt en daadwerkelijke WW duurt bij mij gelukkig nooit lang.

Ik heb samengevoegd toen ik de kans had. Mijn motivatie om samen te voegen was om het overzicht te bewaren. Ik wil niet met 30 potjes komen te zitten elk met hun eigen pakket aan regels. Maar ik zie mijn werkzekerheid op korte termijn nog niet verbeteren. Of nouja, in ieder geval hoef ik het niet van werkgevers te verwachten.
Verstandig dat je dat toen gedaan had. Ik ben het vergeten, maar uitgerekend nu heb ik een leuke werkgever gevonden op fietsafstand waarbij er dus geen pensioen wordt afgesloten.

Jij wordt dus ook als een stofzuiger voor opdrachten en korte banen gebruikt?
Werkende leven gaat niet over rozen.
pi_191717805
zover vooruitkijken heeft helemaal geen zin. De kans dat je het financieel redt is evengroot als dat je het financieel niet redt.
De enige zekerheid is dat je berekening niet waarheid wordt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191717808
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 18:58 schreef Daboman het volgende:

[..]

Er zijn zaken die dat kunnen bemoeilijken. Bijvoorbeeld:
- Dekkingsgraad oude fonds te laag
- Dekkingsgraad nieuwe fonds te laag
- Geen pensioenuitvoerder om aan over te dragen (deze situatie heeft TS)
Aha, dat laatste begrijp ik en is niet fijn, die andere twee wist ik niet. Waar kan ik hier meer informatie over vinden?
pi_191717831
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 18:56 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

Dat kan toch nog steeds?

Sinds 1 januari 2019 dragen pensioenuitvoerders kleine pensioentjes automatisch over aan de nieuwe uitvoerder van een deelnemer.

bron https://www.rijksoverheid(...)en-kleine-pensioenen
Dit zijn echt hele 'kleine' pensioentjes. Tot 427 euro ofzo per pensioenfonds.
pi_191717834
Het enige wat je kan doen is de derde pijler. Je kan op google vinden wat en hoe je dit kan doen. Voor de rest kan je niks doen aan je pensioen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191717862
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 18:45 schreef Daboman het volgende:
Maar ik moet ook wel zeggen, ik had tig kleine potjes door allerlei baanwissels en het leek me ondoenlijk om alle A-factors te achterhalen.
Zover ik weet, en zo doe ik het al jaren, moet je alleen de a-factor gebruiken van je huidige pensioenopbouw. Die krijg je elk jaar met de post.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')