abonnement Unibet Coolblue
pi_191714497
Dit is mijn situatie:

Ik verdien op jaarbasis 28.000 euro. Mijn vriendin is werkloos en heeft geen inkomen. Ik woon nu in een sociale huurwoning en mijn vriendin gaat zich ook inschrijven bij mij. Wij hebben verder geen contract ondertekent zoals een huwelijkscontract of samenlevingscontract.

Nu weet ik dat wanneer je samen met iemand woont of bent? je tot 30.000 euro mag verdienen per jaar en dan maak je dus recht op huurtoeslag. Heb ik in mijn situatie nou wel of geen recht op huurtoeslag aangezien ik niet ben getrouwd of geen samenlevingscontract heb. Enige wat we gaan doen is dat mijn vriendin bij mij gaat wonen en dus bij de gemeente gaat inschrijven bij mij.

Alvast bedankt.
  donderdag 27 februari 2020 @ 15:30:21 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_191714545
Burgerlijke status is niet relevant.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_191714559
Ik had met mijn huisgenoten ook geen recht op huurtoeslag, omdat we gezamenlijk allemaal teveel verdienden. Ook niet getrouwd of samenwonend...
Somebody that I used to know
  donderdag 27 februari 2020 @ 15:36:45 #4
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_191714653
Dit berekenen op de website van de BD had overigens sneller geweest dan een topic openen op FOK!

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_191714823
Ze kan ook nog een paar dagen per week thuis blijven wonen, dan krijg je het wel.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_191714869
Ik weet dat je het niet vroeg of dat je het ter discussie stelt, maar op zich vind ik het wel terecht als je geen huurtoeslag meer krijgt. Je woont inmiddels met z'n tweeën in een goedkope huurwoning. Zij kan werken (of studeren) en bijdragen, en je deelt veel meer kosten (gas, water, licht, tv). Hoe doet ze dat nu dan? Bij pa en ma?
Somebody that I used to know
pi_191716592
quote:
2s.gif Op donderdag 27 februari 2020 15:48 schreef Postbus100 het volgende:
Ik weet dat je het niet vroeg of dat je het ter discussie stelt, maar op zich vind ik het wel terecht als je geen huurtoeslag meer krijgt. Je woont inmiddels met z'n tweeën in een goedkope huurwoning. Zij kan werken (of studeren) en bijdragen, en je deelt veel meer kosten (gas, water, licht, tv). Hoe doet ze dat nu dan? Bij pa en ma?
Ik heb recht op huurtoeslag. Als je met 2 personen leeft en onder de 30.000 euro verdient dan krijg je maandelijks huurtoeslag. Alleen mijn vraag is dus geldt dit ook als 2 personen samen wonen zonder enige (huwelijks) contract?
pi_191716684
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 17:53 schreef BoxtothaX het volgende:

[..]

Ik heb recht op huurtoeslag. Als je met 2 personen leeft en onder de 30.000 euro verdient dan krijg je maandelijks huurtoeslag. Alleen mijn vraag is dus geldt dit ook als 2 personen samen wonen zonder enige (huwelijks) contract?
Linkje uit post #4 aangeklikt?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_191716743
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 17:59 schreef baskick het volgende:

[..]

Linkje uit post #4 aangeklikt?
Daar zie ik niks staan over een huwelijkscontract?
  donderdag 27 februari 2020 @ 18:08:15 #10
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_191716871
quote:
2s.gif Op donderdag 27 februari 2020 15:48 schreef Postbus100 het volgende:
Ik weet dat je het niet vroeg of dat je het ter discussie stelt, maar op zich vind ik het wel terecht als je geen huurtoeslag meer krijgt. Je woont inmiddels met z'n tweeën in een goedkope huurwoning. Zij kan werken (of studeren) en bijdragen, en je deelt veel meer kosten (gas, water, licht, tv). Hoe doet ze dat nu dan? Bij pa en ma?
Het maakt niet uit wat jij terecht vindt, het gaat erom of hij er volgens de regels recht op heeft. Zijn vriendin is werkloos zegt hij. Wat weet jij verder van de situatie? Misschien is ze wel gewoon hard op zoek naar een baan? En misschien ook wel niet. Niet relevant voor de vraag. Ze verdienen samen minder dan 30k dus hebben recht op huurtoeslag.
pi_191717327
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 18:01 schreef BoxtothaX het volgende:

[..]

Daar zie ik niks staan over een huwelijkscontract?
Al vrij snel komt de vraag "Hebt u een toeslagpartner?" met uitleg en met een hulpmiddel.

quote:
Toeslagpartner
Bij toeslagen spreken we van een 'toeslagpartner'. Meestal is dit uw echtgenoot of geregistreerde partner. Hebt u geen echtgenoot of geregistreerd partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn.
Het zou dus zomaar kunnen dat je partner je toeslagpartner wordt zodra jullie gaan samenwonen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_191717541
quote:
1s.gif Op donderdag 27 februari 2020 18:31 schreef baskick het volgende:

[..]

Al vrij snel komt de vraag "Hebt u een toeslagpartner?" met uitleg en met een hulpmiddel.
[..]

Het zou dus zomaar kunnen dat je partner je toeslagpartner wordt zodra jullie gaan samenwonen.
Nee, zijn vriendin wordt medebewoner.

Zie voor meer uitleg deze discussie

WGR / Samenwonen of inwonen?
pi_191717724
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 18:08 schreef Gentianella het volgende:

[..]

Het maakt niet uit wat jij terecht vindt, het gaat erom of hij er volgens de regels recht op heeft. Zijn vriendin is werkloos zegt hij. Wat weet jij verder van de situatie? Misschien is ze wel gewoon hard op zoek naar een baan? En misschien ook wel niet. Niet relevant voor de vraag. Ze verdienen samen minder dan 30k dus hebben recht op huurtoeslag.
Dat klopt. Wat ik erbij had moeten zeggen: als ze samen boven de 30K uit gaan komen omdat ze gaan samenwonen. (omdat ik vaag de ondertoon proefde van een berekenende houding).

En wellicht ten overvloede, maar misschien wel belangrijk voor TS:
Als jullie nu 28K samen verdienen, en je vriendin gaat dit jaar nog 2K+ ergens verdienen, houd er dan rekening mee dat je ALLE huurtoeslag voor dit jaar terug moet gaan betalen. Het toetsingsinkomen voor huurtoeslag wordt niet per maand bekeken, maar per jaar. Idem voor zorgtoeslag overigens. Oftewel, afhankelijk van wat de plannen zijn, kan je misschien beter op safe spelen en je inkomen alvast wat hoger laten inschatten. Zo sta je later niet voor verrassingen.
Somebody that I used to know
pi_191717726
quote:
10s.gif Op donderdag 27 februari 2020 15:46 schreef Filosoofert het volgende:
Ze kan ook nog een paar dagen per week thuis blijven wonen, dan krijg je het wel.
Dat kan niet. Je kunt maar op 1 plek wonen. En welke plek dat is, is voorgeschreven.

quote:
1s.gif Op donderdag 27 februari 2020 18:42 schreef Bloem75 het volgende:

[..]

Nee, zijn vriendin wordt medebewoner.

Zie voor meer uitleg deze discussie

WGR / Samenwonen of inwonen?

Kans dat ze fiscaal partner worden en daarmee toeslagpartner is wel aanwezig. Aanmelden als partner bij pensioen, bijvoorbeeld.

[ Bericht 10% gewijzigd door baskick op 27-02-2020 19:07:51 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_191719715
quote:
1s.gif Op donderdag 27 februari 2020 18:56 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat kan niet. Je kunt maar op 1 plek wonen. En welke plek dat is, is voorgeschreven.
[..]

Kans dat ze fiscaal partner worden en daarmee toeslagpartner is wel aanwezig. Aanmelden als partner bij pensioen, bijvoorbeeld.
Ja, ze zouden ook (per ongeluk) een kind kunnen krijgen en om die reden ineens met terugwerkende kracht als toeslagpartner worden aangemerkt. Die kans acht ik groter dan dat je elkaar aanmeld bij elkaars pensioenfonds terwijl je net een blauwe maandag samenwoont.

Maar of je nu medebewoner bent of toeslagpartner, dat maakt voor de huurtoeslag niet uit. Bij beide telt het inkomen en vermogen mee.
pi_191733005
quote:
2s.gif Op donderdag 27 februari 2020 18:56 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Dat klopt. Wat ik erbij had moeten zeggen: als ze samen boven de 30K uit gaan komen omdat ze gaan samenwonen. (omdat ik vaag de ondertoon proefde van een berekenende houding).

En wellicht ten overvloede, maar misschien wel belangrijk voor TS:
Als jullie nu 28K samen verdienen, en je vriendin gaat dit jaar nog 2K+ ergens verdienen, houd er dan rekening mee dat je ALLE huurtoeslag voor dit jaar terug moet gaan betalen. Het toetsingsinkomen voor huurtoeslag wordt niet per maand bekeken, maar per jaar. Idem voor zorgtoeslag overigens. Oftewel, afhankelijk van wat de plannen zijn, kan je misschien beter op safe spelen en je inkomen alvast wat hoger laten inschatten. Zo sta je later niet voor verrassingen.
Nee dat geld alleen als je toeslag partner wordt, dat is trouwen of een partnerschap.

Medebewoner geld dat niet, heb dat zelf gehad jaren terug. Ging in augustus 2012 samenwonen zonder huwelijk/partberschap en zij verdiende samen met mij te veel. Hoefde niks terug te betalen. Alleen met ingang 1 aug 12 stopte de huurtoeslag.
En dat zag ik ook op mijn definitief brief, 8 maanden bedrag jaartotaal over 8 maand.


Het rare is ook ga je met zorgtoeslag samenwonen niks aan de hand, ga je trouwen bam weg zorgtoeslag als je 2x minimumloon verdient, ook een kind erkennen tellen inneens alle inkomsten mee raar maar waar.

Er is een lijst waar je dat ziet.

Koophuis
Kind
Partner aangemeld bij pensioenfonds
Huwelijk
Partnerschap
Interessant he ?
  vrijdag 28 februari 2020 @ 13:52:11 #17
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_191733807
Voer die berekening dan gewoon uit :')

Ze is medebewoner. Punt. En geen inkomen? Zeker? Geen uitkering? Studiefinanciering? Wordt allemaal meegerekend.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_191734457
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 13:52 schreef Pumpalov het volgende:
Voer die berekening dan gewoon uit :')

Ze is medebewoner. Punt. En geen inkomen? Zeker? Geen uitkering? Studiefinanciering? Wordt allemaal meegerekend.
Stufi is geen inkomen.
pi_191734472
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 13:04 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Nee dat geld alleen als je toeslag partner wordt, dat is trouwen of een partnerschap.

Medebewoner geld dat niet, heb dat zelf gehad jaren terug. Ging in augustus 2012 samenwonen zonder huwelijk/partberschap en zij verdiende samen met mij te veel. Hoefde niks terug te betalen. Alleen met ingang 1 aug 12 stopte de huurtoeslag.
En dat zag ik ook op mijn definitief brief, 8 maanden bedrag jaartotaal over 8 maand.


Het rare is ook ga je met zorgtoeslag samenwonen niks aan de hand, ga je trouwen bam weg zorgtoeslag als je 2x minimumloon verdient, ook een kind erkennen tellen inneens alle inkomsten mee raar maar waar.

Er is een lijst waar je dat ziet.

Koophuis
Kind
Partner aangemeld bij pensioenfonds
Huwelijk
Partnerschap

Jij begrijpt er weinig van zo te lezen.
pi_191736011
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 14:38 schreef Bloem75 het volgende:

[..]

Jij begrijpt er weinig van zo te lezen.
Zeker wel, 6 jaar lang gebruik gemaakt van de huurtoeslag tot ik ging samenwonen en 2 jaa erna een huis kocht, toen ging me zorgtoeslag dood omdat we het samen kochten.
Interessant he ?
pi_191737349
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 13:04 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Nee dat geld alleen als je toeslag partner wordt, dat is trouwen of een partnerschap.

Medebewoner geld dat niet, heb dat zelf gehad jaren terug. Ging in augustus 2012 samenwonen zonder huwelijk/partberschap en zij verdiende samen met mij te veel. Hoefde niks terug te betalen. Alleen met ingang 1 aug 12 stopte de huurtoeslag.
En dat zag ik ook op mijn definitief brief, 8 maanden bedrag jaartotaal over 8 maand.


Het rare is ook ga je met zorgtoeslag samenwonen niks aan de hand, ga je trouwen bam weg zorgtoeslag als je 2x minimumloon verdient, ook een kind erkennen tellen inneens alle inkomsten mee raar maar waar.

Er is een lijst waar je dat ziet.

Koophuis
Kind
Partner aangemeld bij pensioenfonds
Huwelijk
Partnerschap

Je geeft aan dat je alleen terug moet betalen als er sprake is van een toeslagpartner. Dus bij medebewoners geldt het terug betalen niet?

Dan heb je niet begrepen hoe het werkt.
Vervolgens geef je een voorbeeld dat je per 1 augustus bent gaan samenwonen, de huurtoeslag stopte per 1 augustus en trekt vervolgens een geheel verkeerde conclusie dat je niet hoeft terug te betalen omdat het om een medebewoner ging en niet om een toeslagpartner....

Nee, de juiste conclusie is dat de huurtoeslag per 1 augustus stopte omdat er een medebewoner op het adres werd bijgeschreven en het gezamenlijke inkomen (wat vanaf 1 augustus ging tellen..) mee ging tellen. De maanden ervoor woonde je alleen en telde logischerwijs alleen jouw inkomen mee was er sprake van recht.

Voor zorgtoeslag telt een medebewoner niet mee. Daar gaat het enkel om toeslagpartnerschap als je aan één van de voorwaarden voldoet. Dus samenwonen en beide apart zorgtoeslag krijgen is redelijk normaal.
En als er ineens samen een huis wordt gekocht, trouwen of kind of een andere voorwaarde... Dan ben je ineens met terugwerkende kracht toeslagpartner.
Dus woonde je samen op 1 januari en trouw je in november dan wordt je ineens toeslagpartner met terugwerkende vanaf 1 januari.
pi_191737519
Klopt inderdaad, maar waarom als je (samen) een huis koopt verlies je zorgtoeslag?
Wij kregen toen 60 en euh iets van 80... als ik het huis alleen gekocht had (wat ik toen niet kon) en nu de maandlasten wel alleen kan dragen. Kreeg me partner nog zorgtoeslag en ik niet.

Ergens vind ik dat raar, wat heeft een huis kopen samen met zorgtoeslag te maken?
Interessant he ?
pi_191738130
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 17:52 schreef Zwolsboy het volgende:
Klopt inderdaad, maar waarom als je (samen) een huis koopt verlies je zorgtoeslag?
Wij kregen toen 60 en euh iets van 80... als ik het huis alleen gekocht had (wat ik toen niet kon) en nu de maandlasten wel alleen kan dragen. Kreeg me partner nog zorgtoeslag en ik niet.

Ergens vind ik dat raar, wat heeft een huis kopen samen met zorgtoeslag te maken?
Het samen kopen van een huis, of het krijgen van een kind, of elkaar aanmelden bij elkaars pensioenfonds is het bewijs dat er sprake is van een relatie en dus een gemeenschappelijk huishouden.

Vroeger, voor 2012 was je automatisch toeslagpartner als je minstens zes maanden samen een huis deelde. Dat werd toen als oneerlijk beschouwd want je kan ook samen wonen zonder een relatie. Denk aan een volwassen zoon met zijn vader, twee zussen of twee vrienden tijdens hun studie die een woning delen.
Dus vanaf 1 januari 2012 moest er bewijs zijn van een gemeenschappelijke huishouding, zonder dat ze daarvoor je bankafschriften hoefden te controleren als bewijs van gemeenschappelijke huishouding. Het moest wel makkelijk te controleren zijn.
Vandaar dat ze wat makkelijke duidelijke criteria bedacht hebben.
Zoals samen een kind krijgen, een huis kopen, aanmelding bij elkaars pensioenfonds, bij iemand gaan inwonen die al een kind op het adres heeft (omtzigt-principe, bedacht door.. Jawel P. Omtzigt CDA), samenlevingscontract e.d

Dus zodra je samen een huis koopt, in jouw geval dus, is dat het bewijs van samen een relatie hebben en dus een gemeenschappelijke huishouding.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bloem75 op 28-02-2020 18:54:40 ]
pi_191739831
Hoe zit het dan als iemand al een koophuis heeft en partner trekt erbij in?
Interessant he ?
pi_191740102
Hoe zit het dan als iemand al een koophuis heeft en partner trekt erbij in?


Vind het wel bizzar, 2 goede vrienden wonen op 1 adres goedkoop en krijgen gewoon 2x 99 zorg toeslag.

Ernaast woont een koppel dat getrouwd is met het zelfde inkomen en zij missen daardoor 2 keer 99 euro aan zorgtoeslag...

Net als bij je ouders wonen dan hou je sowieso al meer geld over want je hoeft niet altijd huur of hypotheek te betalen en toch zorgtoeslag.


Om welke reden is dat?
Hebben mensen die een relatie / gehuwden hebben soms minder recht op geld?
Interessant he ?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')