abonnement Unibet Coolblue
pi_191681529
Hoi,

Ik heb onlangs een nieuw huis gekocht en het valt me op dat ik echt hard moet stoken om het huis enigzins warm te houden, ik kom op een verbruik van 700 m3 dit jaar alleen al (vanaf 1 januari 2020). Het huis is wel heel groot, >200m2.

En dat in deze winter met hoge temperaturen.

Het huis is uit '77 en naar mijn weten geen spouwmuurisolatie toegepast.

Ik ga binnenkort wat bedrijven uitnodigen, dus ben benieuwd waar ze mee komen, maar ik heb een beetje een raar huis. Het huis is in de jaren '70 helemaal opnieuw opgebouwd in een jaren '20 wijk. Het staat opzich zelf maar ik heb wel aan beide kanten buren.

1. Aan 1 kant heb ik een volledige spouw volgens tekeningen maar hebben de buren later hun aanbouw op de beganegrond direct aan mijn (buiten)muur gezet. Moet en kan die spouw dan ook geisoleerd worden of moet ik dan vanuit de binnenkant isoleren? Of moet ik dan de spouw gewoon leeg laten? Ik vrees dat voor de bovenverdieping ook mensen op het dak van de buren moeten staan om daar isolatie te kunnen aanbrengen.

2. Aan de andere kant is mijn woning toentertijd direct aan bestaande woning gezet, zonder buitenblad. Ik heb dus een spouw tussen de twee woningen. Maar .. mijn woning loopt dieper door, en mijn buitenblad begint dan pas bij de achtergevel van mijn buren. Ik ben huiverig de zijgevel te isoleren, omdat ik dan bang ben een muur uit de jaren '20 te beschadigen, maar aan de andere kant laat ik dan behoorlijk wat isolatie-waarde dan liggen?

Of moet ik gewoon afwachten wat die bedrijven mee komen. Iemand ervaringen hoe de spouwmuur te isoloren met betrekking tot buren?
pi_191681607
700m3 vind ik weinig voor >200 m2 huis.

Een fatsoenlijk bedrijf zal met een camera een spouwinspectie uitvoeren. Daarmee kan je direct de beunen met goede bedrijven scheiden.
Zonder inspectie is er niks over te zeggen.

Een muur met de buren isoleer je trouwens nooit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191681721
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 17:57 schreef skrn het volgende:
mijn buitenblad begint dan pas bij de achtergevel van mijn buren.
Voor zover ik weet kunnen ze dan een afscheiding inbrengen ter hoogte van die buren zodat het buitenmuur deel wel geïsoleerd kan worden zonder dat de spouw naar de buren volloopt. Dat laatste zou geluidsoverlast kunnen geven namelijk.
pi_191681803
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 18:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
700m3 vind ik weinig voor >200 m2 huis.

Een fatsoenlijk bedrijf zal met een camera een spouwinspectie uitvoeren. Daarmee kan je direct de beunen met goede bedrijven scheiden.
Zonder inspectie is er niks over te zeggen.

Een muur met de buren isoleer je trouwens nooit.
Hij heeft dit jaar al 700m3 verstookt, en het is nog maar eind februari. Ik vind het wel stevig.
  dinsdag 25 februari 2020 @ 18:44:39 #5
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_191682214
Ooit probeerde een "expert" mij ook spouwmuurisolatie te verkopen. Toen ik hem het metselwerk liet zien ging er nog steeds geen lampje bij hem branden. Mijn buitenmuren zijn in wildverband gemetseld en het kenmerkende aan wildverband is dat de muur 99% van de tijd steens is en mijn woning dus geen spouw heeft _O- Ik heb die zogenoemde "expert" dan ook hartelijk uittoegelachen _O-
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_191682291
Waarom wil je de muur met de buren isoleren? Er zit immers minimaal een huis tussen het jouwe en de buitenlucht.
pi_191682317
Zou het vervangen van ramen en kozijnen niet effectiever zijn?
.
pi_191682748
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 18:16 schreef GX3 het volgende:

[..]

Hij heeft dit jaar al 700m3 verstookt, en het is nog maar eind februari. Ik vind het wel stevig.
350 m3 in de koudste maand is echt niet veel hoor hoor 200 m2.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191683895
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 19:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

350 m3 in de koudste maand is echt niet veel hoor hoor 200 m2.
Waarschijnlijk heb je wel gelijk hoor, voor een woning van 200 m2 uit 1977 zal het niet veel zijn. Maar 700m3 gas verstoken in 2 maand die relatief warm zijn tov andere jaren vind ik stevig. Maar misschien vergelijk ik het ook teveel met mijn eigen woning.
pi_191684091
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 18:44 schreef boertie het volgende:
Ooit probeerde een "expert" mij ook spouwmuurisolatie te verkopen. Toen ik hem het metselwerk liet zien ging er nog steeds geen lampje bij hem branden. Mijn buitenmuren zijn in wildverband gemetseld en het kenmerkende aan wildverband is dat de muur 99% van de tijd steens is en mijn woning dus geen spouw heeft _O- Ik heb die zogenoemde "expert" dan ook hartelijk uittoegelachen _O-
Ik heb niet zoveel verstand van metselwerk, maar wildverband kan toch ook prima in een halfsteens(spouw)muur?
pi_191685410
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 20:09 schreef GX3 het volgende:

[..]

Ik heb niet zoveel verstand van metselwerk, maar wildverband kan toch ook prima in een halfsteens(spouw)muur?
Het metselwerkverband heeft vrij weinig met de opbouw van de muur te maken. In ieder geval geen causaal verband. :P
pi_191685513
Kijk ook hier even naar; als je meerdere maatregelen neemt om minder energie te gebruiken, dan kan je subsidie krijgen. Wel voorwaarden aan verbonden natuurlijk.

https://www.rijksoverheid(...)bsidie-isolatie-huis

Het is bij het isoleren van spouwmuren van belang dat de spouwmuur 'schoon' is, dus dat er niet te veel metselbaarden en (delen van) stenen in de spouw aanwezig zijn, maar dat wordt als het goed is vooraf gecontroleerd door het bedrijf.
pi_191686707
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 21:04 schreef archito het volgende:

[..]

Het metselwerkverband heeft vrij weinig met de opbouw van de muur te maken. In ieder geval geen causaal verband. :P
Wel als de 'halve' stenen de kopse kant van een hele steen zijn... Als.
pi_191688205
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 18:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
700m3 vind ik weinig voor >200 m2 huis.

Een fatsoenlijk bedrijf zal met een camera een spouwinspectie uitvoeren. Daarmee kan je direct de beunen met goede bedrijven scheiden.
Zonder inspectie is er niks over te zeggen.

Een muur met de buren isoleer je trouwens nooit.
Ja, maar het is geen complete muur, he.

Zal binnenkort wat schetjes maken, maar ik deel maar grofweg 50% met de buren, de andere 50% van mijn zijgevel staat vrij (maar ik heb dan wel toegang nodig via de buren).

En de scheiding is niet echt alleen verticaal he, dat loopt eerst omhoog, dan horizontaal, dan weer omhoog.
pi_191688454
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 18:48 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Waarom wil je de muur met de buren isoleren? Er zit immers minimaal een huis tussen het jouwe en de buitenlucht.
Als zowel binnenblad en buitenblad van mij is, zie ik ook geen reden om het niet te doen, eerlijk gezegd.
pi_191688726
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 18:50 schreef Fer het volgende:
Zou het vervangen van ramen en kozijnen niet effectiever zijn?
Ik heb ff een sommetje gedaan.

Ik heb 180m2 aan gevel, niet grensend aan de buren.
Daarnaast 10m2 geisoleerd glas, na 2000.
Daarnaast 20m2 enkel glas met voorzetramen.
Daarnaast 10m2 aan voordeur + garagedeur. Voordeur is dubbel bij mij (2 meter breed, dus twee keer zoveel verlies). Garage-deur is een metalen plaat, verder niks, wordt berekoud.

Ja, zeg het maar, ik zou zeggen grote oppervlaktes eerst.
pi_191689264
Waarom geen gevel isolatie met steenstrips is veel beter dan spouwmuur in laten spuiten oO<
pi_191691307
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 22:49 schreef skrn het volgende:

[..]


Zal binnenkort wat schetjes maken, maar ik deel maar grofweg 50% met de buren, de andere 50% van mijn zijgevel staat vrij (maar ik heb dan wel toegang nodig via de buren).

Ik zou de moeite niet nemen en gewoon 2-3 bedrijven uitnodigen en kijken wat zij vinden. Zij zullen allemaal even in de muren kijken en daar een conclusie uittrekken.

Voor ervaringsverhalen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1553911


quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 18:44 schreef boertie het volgende:
Ooit probeerde een "expert" mij ook spouwmuurisolatie te verkopen. Toen ik hem het metselwerk liet zien ging er nog steeds geen lampje bij hem branden. Mijn buitenmuren zijn in wildverband gemetseld en het kenmerkende aan wildverband is dat de muur 99% van de tijd steens is en mijn woning dus geen spouw heeft _O- Ik heb die zogenoemde "expert" dan ook hartelijk uittoegelachen _O-
Als je weet dat het geen nut heeft, waarom heb je de tijd van anderen verspilt?
pi_191694692
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 21:09 schreef rutger05 het volgende:
Kijk ook hier even naar; als je meerdere maatregelen neemt om minder energie te gebruiken, dan kan je subsidie krijgen. Wel voorwaarden aan verbonden natuurlijk.

https://www.rijksoverheid(...)bsidie-isolatie-huis

Het is bij het isoleren van spouwmuren van belang dat de spouwmuur 'schoon' is, dus dat er niet te veel metselbaarden en (delen van) stenen in de spouw aanwezig zijn, maar dat wordt als het goed is vooraf gecontroleerd door het bedrijf.
Dank, maar ik moet mijn type woning ff vastleggen (vrijstaand / twee onder een kap / tussenwoning).

Weet niet wat ik heb, eerlijk gezegd.
pi_191695628
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 12:45 schreef skrn het volgende:

Dank, maar ik moet mijn type woning ff vastleggen (vrijstaand / twee onder een kap / tussenwoning).

Weet niet wat ik heb, eerlijk gezegd.
:? je weet toch wel wat voor huis je hebt?

Afgeziuen daarvan, is het heel lucratief de spouw te vullen, zowel grenzend aan "buiten" , als aan garage & buren.

Maar ook je voorzetramen en oude isolerende beglazing vervangen door modern HR++ glas scheelt enorm, zeker gezien de grotte m2 die jij hebt.

Plus je CV inregelen (waterzijdig); die 700m3 in 2 maanden met amper koude, kan volgens mij halveren.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_191695874
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 13:48 schreef blomke het volgende:
oude isolerende beglazing vervangen door modern HR++ glas scheelt enorm
Even een topickaap.
Kan het serieus uit om dubbel glas van dertig jaar oud te vervangen als er verder niets aan mankeert?
pi_191695930
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 12:45 schreef skrn het volgende:

[..]

Dank, maar ik moet mijn type woning ff vastleggen (vrijstaand / twee onder een kap / tussenwoning).

Weet niet wat ik heb, eerlijk gezegd.
Doorgaans:
- als je om je woning kan heenlopen zonder door de tuin van de buren te moeten is het vrijstaand (of geschakeld).
- als je aan beide kanten door de tuin van je buren moet is het een tussenwoning
- moet je aan 1 kant door de tuin van je buren dan is het een hoekwoning (of 2 onder 1 kap)

:P
pi_191695953
quote:
99s.gif Op woensdag 26 februari 2020 14:03 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Even een topickaap.
Kan het serieus uit om dubbel glas van dertig jaar oud te vervangen als er verder niets aan mankeert?
Ligt eraan met welke rentes je rekent, maar eigenlijk niet... Heb je geen betere alternatieven in huis? Ik heb het weleens uitgerekend, je moet dan ook geen pech krijgen met een lek etc in je glas, dan verdien je het na een jaar of 30 terug ofzo.

Je kunt volgens mij beter wachten tot het nodig is. En dan inderdaad wel gewoon het dure glas nemen.

[ Bericht 10% gewijzigd door ludovico op 26-02-2020 14:15:25 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191696055
quote:
99s.gif Op woensdag 26 februari 2020 14:03 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Even een topickaap.
Kan het serieus uit om dubbel glas van dertig jaar oud te vervangen als er verder niets aan mankeert?
Dubbel glas verliest sowieso aan isolatiewaarde als het ouder wordt, daar hoeft het niet "lek" voor te zijn.
Sommigen gaan uit van 20 jaar levensduur maar in de praktijk is dat wel wat langer.

Vervangen door HR++ of HR+++ heeft meerdere voordelen:
- energie (aardgas) wordt duurder dus de besparing komt steeds sneller naar je toe (en het zit ook weer minimaal 20 jaar)
- comfort wordt vergroot
- als je het kan combineren met een andere vorm van isolatie dan kan je mogelijk in aanmerking komen voor subsidie
- als je het vervangen combineert met reguleer schilderwerk dan zijn de kosten lager
pi_191696093
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 14:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vervangen door HR++ of HR+++ heeft meerdere voordelen:
- energie (aardgas) wordt duurder dus de besparing komt steeds sneller naar je toe (en het zit ook weer minimaal 20 jaar)
- comfort wordt vergroot
- als je het kan combineren met een andere vorm van isolatie dan kan je mogelijk in aanmerking komen voor subsidie
Als energie duurder wordt neemt de rendabiliteit toe, maar dat moment waarop dat van toepassing is is dan vroeg genoeg om van glas te veranderen.

Als er niks mis is met huidige comfort is er niks aan de hand? Er zijn ook klachten van mensen in heel sterk geisoleerde huizen dat de luchtkwaliteit minder is.

Die laatste zou het eventueel wel aantrekkelijk kunnen maken ;)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191696211
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 14:18 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als energie duurder wordt neemt de rendabiliteit toe, maar dat moment waarop dat van toepassing is is dan vroeg genoeg om van glas te veranderen.
Dat is al gaande, aardgas is al van zo'n 65 naar 75 cent gegaan en het einde is niet in zicht.

quote:
Als er niks mis is met huidige comfort is er niks aan de hand? Er zijn ook klachten van mensen in heel sterk geisoleerde huizen dat de luchtkwaliteit minder is.
Dat komt niet door het glas, glas ventileert sowieso niet (tenzij je er een baksteen doorheen gooit). HR++ glas heeft echter wel een véél betere spouw om het warmteverlies te beperken.

quote:
Die laatste zou het eventueel wel aantrekkelijk kunnen maken ;)
Dat sowieso ;)

Glas is goedkoop. Het zijn kozijnen die het duur maken.
Heb afgelopen november alle kozijnen en glas op de benedenverdieping van m'n 2e woning (uit 1972) laten vervangen omdat de kozijnen rot waren. Een stukje dubbel glas vervangen in het zijraam was maar ¤80 extra incl. plaatsing, dus gelijk meegenomen.

Ik verhuur die woning overigens.
pi_191696289
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 14:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat is al gaande, aardgas is al van zo'n 65 naar 75 cent gegaan en het einde is niet in zicht.
Komt niet door het moederland.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191696305
quote:
15s.gif Op woensdag 26 februari 2020 14:27 schreef ludovico het volgende:

[..]

Komt niet door het moederland.
Whut?
pi_191696325
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 14:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Glas is goedkoop. Het zijn kozijnen die het duur maken.
Heb afgelopen november alle kozijnen en glas op de benedenverdieping van m'n 2e woning (uit 1972) laten vervangen omdat de kozijnen rot waren. Een stukje dubbel glas vervangen in het zijraam was maar ¤80 extra incl. plaatsing, dus gelijk meegenomen.

Ik verhuur die woning overigens.
Makes sense dat als je wat doet dat je het gelijk goed doet, maar ik ben nog niet zo overtuigd van de noodzaak om het nu gelijk te doen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191696331
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 14:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Whut?
Russisch gas is goedkoop mattie.
Duitsland gaat er binnenkort heel lekker op. :9
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191696573
quote:
99s.gif Op woensdag 26 februari 2020 14:03 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Even een topickaap.
Kan het serieus uit om dubbel glas van dertig jaar oud te vervangen als er verder niets aan mankeert?
https://www.joostdevree.nl/shtmls/dubbelglas.shtml

Het modernste isolatieglas isoleert plm. 2x zo goed als het originele "dubbel glas" zonder coating etc.

Vergelijk U-waarden: W/m2.K

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 26-02-2020 14:50:56 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_191696593
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 14:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

Doorgaans:
- als je om je woning kan heenlopen zonder door de tuin van de buren te moeten is het vrijstaand (of geschakeld).
- als je aan beide kanten door de tuin van je buren moet is het een tussenwoning
- moet je aan 1 kant door de tuin van je buren dan is het een hoekwoning (of 2 onder 1 kap)

^O^ _O-
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_191696853
quote:
11s.gif Op woensdag 26 februari 2020 14:29 schreef ludovico het volgende:

[..]

Russisch gas is goedkoop mattie.
Duitsland gaat er binnenkort heel lekker op. :9
Er is geen indicatie dat gas in Nederland goedkoper gaat worden.

En Duitsland (en ook België, Ierland, Noord-Frankrijk) is inderdaad z'n olie gestookte woningen aan het omzetten naar aardgas.
Ruim 50% van de nieuwbouwprojecten gaat all-electric (warmtepomp)
pi_191696888
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 14:29 schreef ludovico het volgende:
Makes sense dat als je wat doet dat je het gelijk goed doet, maar ik ben nog niet zo overtuigd van de noodzaak om het nu gelijk te doen.
Het is ook geen noodzaak (gezien het gekloot dat er bij komt kijken), maar zoals je zelf aangeeft; ga je toch verbouwen, neem dan het BAT.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_191697122
Overigens verdien je dubbel glas sneller terug dan je aan de hand van de isolatiewaarde zou verwachten.

Minder warmteverlies houdt ook in dat je met een lagere aanvoertemperatuur kan gaan stoken en dat verhoogt het rendement van je CV-ketel (of warmtepomp).
pi_191697973
Ik ga inderdaad maar wachten tot ik toch iets ga verbouwen of dat er een ruit breekt. Als ik het zo lees ga ik het anders waarschijnlijk toch niet terugverdienen.
/einde topickaap.
pi_191698241
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 14:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Doorgaans:
- als je om je woning kan heenlopen zonder door de tuin van de buren te moeten is het vrijstaand (of geschakeld).
- als je aan beide kanten door de tuin van je buren moet is het een tussenwoning
- moet je aan 1 kant door de tuin van je buren dan is het een hoekwoning (of 2 onder 1 kap)

:P
Ja, dan is mijn huis een tussenwoning.

Mijn huis was het einde van een rij, en mijn huis stopte precies op het perceel van de buren die daar een tuin hadden. Dus aan de ene kant huis, aan de andere kant tuin van de buren. Nou, die buren hebben ooit hun uitbouw 'verlengd' tot op mijn huis, tot op mijn spouwmuur, dus ik grens nu aan twee huizen. Of eigenlijk, aan 1 huis, en aan 1 uitbouw.

Maar die zijde van de uitbouw, die staat nog steeds 2/3 vrij, dus voor gevelonderhoud zal ik op de uitbouw van de buren moeten komen. Of een kraan huren ofzo. Wand de eerste verdieping en zolder zijn nog helemaal vrij, en daarom mijn m2 aan gevels.

Vandaar mijn vraag, en voor die subsidie moet ik een woningtype definieren.
pi_191698295
bouwjaar '61 hier.

Afgelopen October alle muren laten isoleren. Binnen is het nu veel comfortabeler, veel minder pieken en dalen in temperatuur.
Nu is kosten vergelijk wel lastig met deze zachte winter, iig was mijn voorschotvoorstel voor Isolatie 370 p/m, nu is dat 176E p/m :-)

Nu heb ik wat meer dingen gedaan, dus om dit puur op de muren te gooien is niet helemaal fair. Maar de kant van het huis welke op het noorden ligt is iig stukken minder koud.

Alleen voor het leefcomfort was het mij al meer dan waard iig.
I am a Koala who Stretches :P
pi_191698336
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 14:43 schreef blomke het volgende:

[..]

^O^ _O-
Je kan wel lachen maar mijn opstalverzekering zag het totaal anders.

De afspraken staan trouwens nu vast, ben benieuwd.
pi_191698533
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 13:48 schreef blomke het volgende:

[..]

:? je weet toch wel wat voor huis je hebt?

Afgeziuen daarvan, is het heel lucratief de spouw te vullen, zowel grenzend aan "buiten" , als aan garage & buren.

Maar ook je voorzetramen en oude isolerende beglazing vervangen door modern HR++ glas scheelt enorm, zeker gezien de grotte m2 die jij hebt.

Plus je CV inregelen (waterzijdig); die 700m3 in 2 maanden met amper koude, kan volgens mij halveren.
Ja, hr++ is een goed idee, maar ik wil dan liever meteen ook echt kozijnen vervangen. En voor subsidie daarop ik weer HR+++ nodig.
pi_191698774
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 22:59 schreef skrn het volgende:

[..]

Als zowel binnenblad en buitenblad van mij is, zie ik ook geen reden om het niet te doen, eerlijk gezegd.
Omdat het geen koude oplevert. Eerder warmte van stokende buren
pi_191698828
quote:
1s.gif Op woensdag 26 februari 2020 17:10 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Omdat het geen koude oplevert. Eerder warmte van stokende buren
Ik vraag het me af. Vaak tocht het als de hel in een spouw en heb je een flink warmtelek naar buiten. Isolatie stopt de tocht van koude lucht.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_191698867
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 17:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik vraag het me af. Vaak tocht het als de hel in een spouw en heb je een flink warmtelek naar buiten. Isolatie stopt de tocht van koude lucht.
Ik ook en mijn ruimte die eraan grenst is veel en veel groter omdat mijn trappenhuis aan de gevelzijde grenst.

Wat mij betreft wordt 'mijn' spouw, dus als mijn binnenblad en buitenblad van mij zijn, volledig geisoleerd. De gedeelde spouw, nou, laten de experts mij adviseren.
pi_191698887
quote:
2s.gif Op woensdag 26 februari 2020 17:19 schreef skrn het volgende:
De gedeelde spouw, nou, laten de experts mij adviseren.
Ik ben de expert.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_191699034
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 17:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik vraag het me af. Vaak tocht het als de hel in een spouw en heb je een flink warmtelek naar buiten. Isolatie stopt de tocht van koude lucht.
Tocht het in de spouw? Dan snap ik een beetje hoe het werkt. Ik dacht stilstaande lucht, isoleert toch ook wel bijna als schuim met luchtbellen erin.
.
  woensdag 26 februari 2020 @ 21:17:15 #46
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_191702675
quote:
1s.gif Op woensdag 26 februari 2020 17:36 schreef Fer het volgende:

[..]

Tocht het in de spouw? Dan snap ik een beetje hoe het werkt. Ik dacht stilstaande lucht, isoleert toch ook wel bijna als schuim met luchtbellen erin.
Ja het tocht en best flink. Een groot deel van de tocht is opstijgende lucht langs de binmenmuur van de spouw door het Op warmen.

De grote truc van spouw isolatie is dat je die beweging stopt.
pi_191703757
Ja, dus in principe vullen, behalve als je contactgeluiden wil mijden, toch? Of als de buren het absoluut niet willen omdat isolatie hun warmtehuishouding en daarmee vochthuishouding kan beinvloeden.

Maar ... wat ik zeg, als binnenblad en buitenblad van mij zijn, en het kan technisch, zou ik die spouw gevuld willen zien.

Ik ga ook ff kijken naar glasisolatie, ik had niet zo'n idee dat die innovaties zo sterk zijn.

Ja, lastig hoor, het is ook ff aftasten wat de woning en verwarming doen.
pi_191707198
quote:
2s.gif Op woensdag 26 februari 2020 22:14 schreef skrn het volgende:
Ja, dus in principe vullen, behalve als je contactgeluiden wil mijden, toch? Of als de buren het absoluut niet willen omdat isolatie hun warmtehuishouding en daarmee vochthuishouding kan beinvloeden.

Maar ... wat ik zeg, als binnenblad en buitenblad van mij zijn, en het kan technisch, zou ik die spouw gevuld willen zien.

Ik ga ook ff kijken naar glasisolatie, ik had niet zo'n idee dat die innovaties zo sterk zijn.

Ja, lastig hoor, het is ook ff aftasten wat de woning en verwarming doen.
Bij sommige kozijnen boeren hebben ze test opstellingen staan met enkel glas/dubbelglas/hr++ glas/3laags glas.
Met een warmtelamp er achter en je hand aan de andere kant ben je al vrij snel overtuigd.
pi_191707943
quote:
2s.gif Op woensdag 26 februari 2020 22:14 schreef skrn het volgende:
Ja, dus in principe vullen, behalve als je contactgeluiden wil mijden, toch?
Is het niet zo dat als er minerale wollen worden ingeblazen dit geen invloed geeft op contactgeluiden maar wel een positief effect heeft op geluid getransporteerd door de lucht, dus minder geluidsoverlast van de buren?. Bij van die parels met lijm moet je volgens mij juist wel oppassen voor problemen door contactgeluid...
pi_191708148
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 17:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik vraag het me af. Vaak tocht het als de hel in een spouw en heb je een flink warmtelek naar buiten. Isolatie stopt de tocht van koude lucht.
Dat laatste klopt uiteraard. In dat geval zou ik mij afvragen waarom die tocht daar is en of je die moet willen afsluiten (vochtproblemen)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')