abonnement Unibet Coolblue
pi_191677862
Hoi, kom hier even om advies vragen. :)

Situatieschets:
Ik woon en werk sinds 5 jaar in Duitsland, het is mijn plan om over een tijdje (kan twee jaar zijn, maar ook vijf jaar of misschien langer, in ieder geval op den duur) weer terug naar Nederland te verhuizen. De stad waar ik nu woon, München, is duur, en daardoor is hier iets kopen niet echt een optie. Tevens een grote krapte op de woningmarkt. Ik gooi op het moment elke maand 1500 euro voor 60m2 het spreekwoordelijke raam uit. Dat doet toch een beetje pijn, want ik bouw niks op. En nu ik dit jaar 30 word, zit ik hier wel steeds meer over na te denken.

Mijn moeder woont in West-Brabant, in haar eentje in een sociale huurwoning. Daar betaalt zij ongeveer 500nogwat euro huur per maand. Ze is al met pensioen.

Nu bedacht ik me laatst, zou het niet mogelijk zijn in de stad waar zijn woont een huis te kopen, haar daar te laten wonen en zodoende zou zij via de huur die ze mij betaalt, indirect mijn hypotheek betalen.

En ik denk nu:
Ik bouw iets op = win voor mij
Zij gooit het geld niet weg bij de woningbouw maar "spaart voor mij" = win voor mij en een beetje voor haar (vindt zij ook ;) )
Sociale huurwoning komt vrij voor iemand anders = win voor de maatschappij

Ik heb 0,0 ervaring met het kopen van een huis, laat staan met het kopen van een huis vanuit het buitenland. Heb gezien dat de huizenprijs in de stad waar mijn moeder woont vrij laag is en dat je in principe prima iets zou kunnen kopen voor een hypotheekbedrag om en nabij de 500 euro (doe er nog 100 per maand bij voor onderhoud of zo). Er is ongeveer 20K eigen geld beschikbaar.

Echter, voordat ik überhaupt maar ga beginnen met het verdiepen hierin (want ik zie een Mount Everest aan administratief gedoe voor me), hoe hoog schatten jullie de kans van slagen van dit? Ik las al her en der dat je flink duurder uit bent omdat je niet in aanmerking komt voor HRA e.d.

Maar in the end, is het het waard denken jullie? Denk ik te makkelijk? Wat mis ik?

Dank voor het meedenken! :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_191677999
Via een traditionele bank zal je de woning niet mogen verhuren.

Je zal dus op zoek moeten naar een financier voor een beleggingspand. Hier zijn een paar aanbieders die +/- 70% willen financieren. Daarnaast kan je kijken naar crowdfunding via sameningeld of geldvoorelkaar. Je kan daar een groter deel lenen en bovendien een groter deel aflossingsvrij.
  Moderator dinsdag 25 februari 2020 @ 13:42:29 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_191678225
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_191679315
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 13:24 schreef djh77 het volgende:
Via een traditionele bank zal je de woning niet mogen verhuren.

Je zal dus op zoek moeten naar een financier voor een beleggingspand. Hier zijn een paar aanbieders die +/- 70% willen financieren. Daarnaast kan je kijken naar crowdfunding via sameningeld of geldvoorelkaar. Je kan daar een groter deel lenen en bovendien een groter deel aflossingsvrij.
Interessant, crowdfunding. Maar hoe zie ik dat voor me, je zamelt geld in en uiteindelijk betaal je met rente terug aan het publiek? Gewoon zo simpel?

Heb net wat aanbieders bekeken ivm een hypotheek voor een beleggingspand, maar dat is inderdaad knetterduur of toch lastig aan te komen.

Dank in ieder geval voor deze tip!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')