abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191665227
Wij hebben de verbouwing van ons huis achter de rug en zijn toe aan het aanpakken van de buitenruimte. Maar waar moeten we in hemelsnaam beginnen?

• We hebben een geasfalteerde oprit die aan het verzakken is. Daardoor kunnen we de garage niet inrijden. We delen de oprit met de buren en zijn van wat we ermee kunnen afhankelijk van of zij dat ook een goed idee vinden.
• We hebben stenen paden rondom het huis die aan het verzakken zijn.
• We hebben een stenen terras dat nog niet aan het verzakken is maar veel lager ligt dan het huis en opgehoogd moet worden.
• De achterkant van de tuin ligt aan het water en is erg drassig. Waarschijnlijk is er nieuwe beschoeiing nodig.
• De tuin moet worden opgehoogd. Er ligt een oud drainagesysteem in en we hebben geen idee wat de staat daarvan is. Wel kunnen we een waterpomp gebruiken die z'n werk doet: het water wordt dan flink uit de tuin gepompt.

Het dilemma is dus: wat pakken we als eerste aan? In een ideale wereld zou je misschien alles in één keer doen, maar daar hebben we het geld niet voor. Ik voel meer voor stukje bij beetje aanpakken. Het is alleen lastig om de diverse onderdelen af te bakenen: het pad rondom het huis is verbonden met de oprit, met de tuin en met het terras. Pakken we het terras aan, dan moeten dus ook de paden en ook de oprit aan bod komen. Alleen de beschoeiing zouden we los kunnen zien, maar misschien moeten we die juist het eerst aanpakken om van daaruit het ophogen van de tuin in gang te zetten en de rest aan te pakken.

Iemand een verfrissend perspectief?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_191665947
Ik vind het idee om eerst de beschoeiing aan te pakken helemaal zo gek niet. Je stabiliseert/fixeert daarmee je hele tuin. Er loopt geen grond meer weg, en je kunt de afwatering aanpakken. Als dat goed is, kun je veel duurzamer de rest aanpakken, lijkt me.
Moet de beschoeiing vernieuwd worden? Heb je ook extra vulling nodig daar om te verstevigen?
Kun je eventueel afgegraven grond elders uit de tuin daarin storten?

Ik weet wel dat beschoeiing duur is. Wij hebben een klein slootje achter het huis waar we ook beschoeiing willen, en dat kost al 250 euro de strekkende meter.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_191666052
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2020 16:56 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het idee om eerst de beschoeiing aan te pakken helemaal zo gek niet. Je stabiliseert/fixeert daarmee je hele tuin. Er loopt geen grond meer weg, en je kunt de afwatering aanpakken. Als dat goed is, kun je veel duurzamer de rest aanpakken, lijkt me.
Moet de beschoeiing vernieuwd worden? Heb je ook extra vulling nodig daar om te verstevigen?
Kun je eventueel afgegraven grond elders uit de tuin daarin storten?

Ik weet wel dat beschoeiing duur is. Wij hebben een klein slootje achter het huis waar we ook beschoeiing willen, en dat kost al 250 euro de strekkende meter.
We hebben tegen de kant ook nog een enorme massa (verzakte) steen zitten, dus ik moet er sowieso naar informeren wat we daarmee het beste kunnen doen.

Mijn aanvankelijke plan was om de tuin stukje bij beetje op te hogen. Ik vind het allemaal maar lastig omdat verzwaring op onze grond bijdraagt aan inklinking. Ik kan nergens overtuigend advies vinden. Alles afgraven en tempex erin gooien (wat regelmatig in de regio gebeurt) vind ik erg rigoureus (en prijzig waarschijnlijk voor onze 1000 m2).
pi_191666181
Altijd van achter naar voor werken.

Je zal niet de eerste zijn die een nieuwe oprit heeft en er vervolgens een zware vrachtwagen komt lossen, oprit verzakt.
pi_191666322
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2020 17:12 schreef Dries4Ever het volgende:
Altijd van achter naar voor werken.

Je zal niet de eerste zijn die een nieuwe oprit heeft en er vervolgens een zware vrachtwagen komt lossen, oprit verzakt.
Ik ben ook al maanden aan het dubben over wat t.z.t. met de oprit te doen. Ik zit onderheien te overwegen omdat alles hier waarschijnlijk verzakt, maar dan zou het juist handig zijn om alles in één keer te laten doen i.v.m. de kosten. En dan moet ik dus een duidelijk beeld hebben van of ik bijvoorbeeld het terras ook wil laten onderheien.

Ik loop er steeds weer tegenaan dat ik geen compleet plan heb. Misschien is dat stap 1, een tuinarchitect inhuren?
pi_191677445
Altijd bij heien diep genoeg de paal erin zitten, ik zie hier in Gorinchem bijvoorbeeld carports en schuttingen staan waarvan je de fundatie nu gewoon ziet zitten, echt heel lelijk. Omdat de rest van de tuin zodanig is verzakt.

Had dan het metselwerk bij voorbaat al een half meter dieper gemaakt.
pi_191678703
Beschoeiing & drainage eerst lijkt mij verstandig.
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')