abonnement Unibet Coolblue
pi_191651134
Hoi,

Situatie in het kort;

Voorheen altijd gebruik kunnen maken van vooringevulde aangifte van de belastingdienst. Altijd in loondienst geweest en geen woning gehad.Niets spannends.

In maart 2018 vader overleden en deze week is eindelijk het afhandelen van de erfenis afgerond.

Nu heb ik begrepen dat vanaf het moment dat mijn vader is overleden mijn stiefmoeder ( zijn weduwe) en ik, dochter gezamenlijk eigenaar zijn van het nalatenschap, dit betreft 2 woningen en geld.

Volgens het testament ben ik nu eigenaar van 1 woning, mijn stiefmoeder de ander en is het geld verdeeld.

Nu moet ik dus belastingaangifte doen voor 2019. Mijn vraag is dus was ik op 1 januari 2019 mede eigenaar van beide woningen of alleen van de gene die nu van mij is en deze vraag geldt natuurlijk ook voor het geld.

Of kan ik de verdeling al voor 1 januari 2019 aanhouden? In 2019 had ik deze dingen nog niet in mijn bezit.

Erf belasting ben ik Duitsland verschuldigd, het gaat hier nu om vermogensbelasting.

Hoop dat iemand mij hier kan helpen of dat ik dit toch door een adviseur moeten laten doen?

Alvast bedankt namens belastingnoob
  zondag 23 februari 2020 @ 19:37:37 #2
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_191651339
Adviseur ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_191651340
Ik vraag me zelfs af of je op 1 januari 2019 enig juridisch vermogen had.
Zou dus zeker een goede adviseur inhuren, die paar kosten zullen zeker de besparing meervoudig dekken (huehue).
Vakman pur sang
pi_191651457
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2020 19:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik vraag me zelfs af of je op 1 januari 2019 enig juridisch vermogen had.
Zou dus zeker een goede adviseur inhuren, die paar kosten zullen zeker de besparing meervoudig dekken (huehue).
Probeer het te googlen maar kan het niet vinden :P
pi_191651773
Adviseurs :')

Bel ff de belastingdienst. Scheelt je een paar duiten en je leert er van
pi_191651825
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2020 20:02 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Adviseurs :')

Bel ff de belastingdienst. Scheelt je een paar duiten en je leert er van
Die heb ik vrijdag gebeld. Ze wist niet of ik een boete moest betalen en of ik te laat was. Ze zei dat ik die voorlopige kon invullen en dan kijken wat de gevolgen zijn maar dat maakt niet meer duidelijk :P

En dit was de nabestaandendesk.
pi_191653589
Je kan aangeven dat je voor huis 1 voor x% eigenaar bent en door huis 2 nogmaals het percentage.

Dat is ook voor de bankrekeningen, aandelen etc
pi_191654437
quote:
7s.gif Op zondag 23 februari 2020 19:25 schreef bitterbal het volgende:
Hoi,

Situatie in het kort;

Voorheen altijd gebruik kunnen maken van vooringevulde aangifte van de belastingdienst. Altijd in loondienst geweest en geen woning gehad.Niets spannends.

In maart 2018 vader overleden en deze week is eindelijk het afhandelen van de erfenis afgerond.

Nu heb ik begrepen dat vanaf het moment dat mijn vader is overleden mijn stiefmoeder ( zijn weduwe) en ik, dochter gezamenlijk eigenaar zijn van het nalatenschap, dit betreft 2 woningen en geld.

Volgens het testament ben ik nu eigenaar van 1 woning, mijn stiefmoeder de ander en is het geld verdeeld.

Nu moet ik dus belastingaangifte doen voor 2019. Mijn vraag is dus was ik op 1 januari 2019 mede eigenaar van beide woningen of alleen van de gene die nu van mij is en deze vraag geldt natuurlijk ook voor het geld.

Of kan ik de verdeling al voor 1 januari 2019 aanhouden? In 2019 had ik deze dingen nog niet in mijn bezit.

Erf belasting ben ik Duitsland verschuldigd, het gaat hier nu om vermogensbelasting.

Hoop dat iemand mij hier kan helpen of dat ik dit toch door een adviseur moeten laten doen?

Alvast bedankt namens belastingnoob
Zoals ik de site van de belastingdienst begrijp, heb je jouw deel van de totale onverdeelde boedel. Dus jouw deel van de 2 huizen.

https://www.belastingdien(...)lden/uw_bezittingen/

Vergeet niet dat de erfbelasting die je betaalt ook een schuld is die je mag opgeven.
pi_191654468
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 22:13 schreef snabbi het volgende:

[..]

Zoals ik de site van de belastingdienst begrijp, heb je jouw deel van de totale onverdeelde boedel. Dus jouw deel van de 2 huizen.

https://www.belastingdien(...)lden/uw_bezittingen/

Vergeet niet dat de erfbelasting die je betaalt ook een schuld is die je mag opgeven.
Erfbelasting betaal ik in Duitsland dus dat geld hier dan niet toch?
pi_191654487
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2020 20:02 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Adviseurs :')

Bel ff de belastingdienst. Scheelt je een paar duiten en je leert er van
Dit idd, en als je twijfelt gewoon invullen wat voor jou financieel het gunstigste uitpakt.
Controleren ze toch niet omdat de capaciteit er niet voor is om dit voor 15 miljoen mensen te doen.
pindazakje
pi_191654492
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 22:16 schreef bitterbal het volgende:

[..]

Erfbelasting betaal ik in Duitsland dus dat geld hier dan niet toch?
Ik zou van denken van wel. Je erft namelijk niet alles, maar het deel zonder belasting. Dus het bedrag aan duitse belasting dat je later over het nalatenschap hebt betaald, hoef je niet mee te nemen als nalatenschap. Dit is immers niet je vermogen.
pi_191654507
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 22:18 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik zou van denken van wel. Je erft namelijk niet alles, maar het deel zonder belasting. Dus het bedrag aan duitse belasting dat je later over het nalatenschap hebt betaald, hoef je niet mee te nemen als nalatenschap.
Die begrijp ik niet. Ik kom boven de duitse vrijstelling uit dus daarom betaal ik belasting.
pi_191654526
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 22:17 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Dit idd, en als je twijfelt gewoon invullen wat voor jou financieel het gunstigste uitpakt.
Controleren ze toch niet omdat de capaciteit er niet voor is om dit voor 15 miljoen mensen te doen.
:')
Vakman pur sang
pi_191654598
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 22:19 schreef bitterbal het volgende:

[..]

Die begrijp ik niet. Ik kom boven de duitse vrijstelling uit dus daarom betaal ik belasting.
We hebben 2 dingen. De erfbelasting en de inkomstenbelasting.
Stel je erft 1000 en in Duitsland moet je 20 belasting betalen.

In Nederland heb je dan op 1 januari 2019 een vermogen van 1000 en op 1 januari 2019 heb je ook een schuld van 20 (aan de Duitse overheid).
De schuld die je hebt zorgt ervoor dat het totaal aan vermogen waar je in Nederland belasting over moet betalen, lager is.
pi_191654650
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 22:23 schreef snabbi het volgende:

[..]

We hebben 2 dingen. De erfbelasting en de inkomstenbelasting.
Stel je erft 1000 en in Duitsland moet je 20 belasting betalen.

In Nederland heb je dan op 1 januari 2019 een vermogen van 1000 en op 1 januari 2019 heb je ook een schuld van 20 (aan de Duitse overheid).
De schuld die je hebt zorgt ervoor dat het totaal aan vermogen waar je in Nederland belasting over moet betalen, lager is.
Ik snap hem. :P

Ik zal dat dan navragen. Het beste zou zijn als ik natuurlijk alleen eigenaar was van mijn deel en niet dat van mijn stiefmoeder want het is niet 50/50. Zij heeft natuurlijk meer geerfd
pi_191654815
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 22:25 schreef bitterbal het volgende:

[..]

Ik snap hem. :P

Ik zal dat dan navragen. Het beste zou zijn als ik natuurlijk alleen eigenaar was van mijn deel en niet dat van mijn stiefmoeder want het is niet 50/50. Zij heeft natuurlijk meer geerfd
"Jouw deel" is ook niet gelijk 50/50. Het is jouw deel van de onverdeelde boedel. Wat dat deel precies is weet ik niet. Vaak zie je zonder testament dat dit eerder 1/4e is, omdat je stiefmoeder 50% erft en de andere 50% gelijk over jouw en je stiefmoeder worden verdeeld.

Hoe dit precies uitpakt moet een professional je bij helpen denk ik. Het zou gek zijn dat de waarde van je vermogen anders zou uitvallen als hoeveel je nu in de verdeling hebt gekregen. Het grootste verschil in de aangifte is hoe dat vastgoed precies gaat lopen. Hiermee bedoel ik dat jouw deel van het vermogen verdeeld over de verschillende regels in de belastingaangifte wel invloed kan hebben op het verschuldigde eindbedrag.
pi_191654845
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 22:35 schreef snabbi het volgende:

[..]

"Jouw deel" is ook niet gelijk 50/50. Het is jouw deel van de onverdeelde boedel. Wat dat deel precies is weet ik niet. Vaak zie je zonder testament dat dit eerder 1/4e is, omdat je stiefmoeder 50% erft en de andere 50% gelijk over jouw en je stiefmoeder worden verdeeld.

Hoe dit precies uitpakt moet een professional je bij helpen denk ik. Het zou gek zijn dat de waarde van je vermogen anders zou uitvallen als hoeveel je nu in de verdeling hebt gekregen. Het grootste verschil in de aangifte is hoe dat vastgoed precies gaat lopen.
Ja de verdeling heb je juist :P

Maar het is idd denk ik verstandig om het te laten doen door een prof. Waar moet ik op letten als ik er 1 ga zoeken?

Ander punt van belang misschien is dat de 2e woning, die dus van mijn stiefmoeder in Duitsland is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')