abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191643038
Zware zandstorm teistert Nederlanders op Canarische Eilanden: 'Het is angstaanjagend’

Een forse zandstorm zorgt op de Canarische Eilanden voor flink wat problemen. Het Spaanse meteorologische instituut denkt dat de zandstorm pas morgen gaat liggen. Veel Nederlanders zien hun vakantie in rook opgaan. ,,Het is spannend en angstaanjagend”, zegt een van hen tegen deze nieuwssite.

Voorlopig vliegen geen vliegtuigen van en naar Gran Canaria, omdat piloten slecht zicht hebben. Ook twee vliegvelden op Tenerife zijn gesloten. Op sociale media klagen Nederlanders steen en been over de gebrekkige communicatie van de maatschappijen. ,,Gestrand op Las Palmas Airport, geen enkele informatie over onze vlucht, doorverwezen naar Transavia, die zijn niet bereikbaar momenteel”, briest Peter van der Putten.

Lucille Meester vult aan: ,,Bedankt Transavia voor de zeer slechte informatie hoe en wat op Gran Canaria. We weten nog niks en staan al vanaf 17.00 te wachtten. Geen koffer. Waardeloos.” Vanuit Transavia is inmiddels een mail naar alle gedupeerden verstuurd. ‘Omdat de luchthaven gaat sluiten/is gesloten, kun je een hotel nemen. Vervolgens kun je via de website een claim indienen voor de kosten’, laat de maatschappij aan klanten weten.

Corendon krijgt eveneens een stortvloed aan kritiek over zich heen. De reisorganisatie heeft vooralsnog niet op de berichten gereageerd.

‘Zelden zo heftig’
De weersvoorspelling voor de Canarische Eilanden is voor de komende dagen niet best. Zo worden onder meer windstoten verwacht van boven de 100 kilometer per uur. ,, In de afgelopen jaren heb ik zelden zo’n heftige Calima (oostelijke wind, red.) meegemaakt”, schrijft de Nederlandse Melissa op Twitter.

,,Ik verblijf nu zelf op Gran Canaria en kan bevestigen dat de situatie niet heel fijn is. Bovendien is er ook alweer een brand uitgebroken in de bergen, die door de harde wind en Calima voorlopig nog niet geblust zal zijn.”

Volgens Europa Press is er inderdaad zo’n 150 hectare natuur door de vlammenzee verwoest in de gemeente La Aldea de San Nicolás. De brandweer heeft moeite om deze branden te blussen vanwege de droogte en de harde windstoten. De autoriteiten hebben uit voorzorg de inwoners geëvacueerd.

Vluchten
Vanwege rondvliegend zand wordt geadviseerd ramen en deuren gesloten te houden. Verschillende evenementen en sportwedstrijden zijn voorlopig afgeblazen.

Een vlucht die gisteren vanaf Schiphol was vertrokken, moest na een uur alweer terugkeren vanwege de zandstorm. De passagiers zijn ondergebracht in hotels, de vlucht naar Tenerife staat nu gepland voor vanmiddag.

Stofwolk
Op Fuerteventura, het eiland ten oosten van Gran Canaria, is volgens Weerplaza eveneens sprake van een enorme stofwolk. Claudia van der Schrier arriveerde gisteravond laat op het eiland. ,,Het was vreselijk stil op het vliegveld. Slechte zicht en gele lucht. Iemand vertelde ons hier dat hij zoiets de laatste veertig jaar nog niet had meegemaakt”, zo laat de Limburgse weten.

Yannick Maessen (22) uit Roermond is op Tenerife en zegt in spanning af te wachten. ,,Het is spannend en angstaanjagend. Je weet niet wat je kunt verwachten. Woon nu bijna een jaar hier en heb al een paar keer een calima meegemaakt, maar nog nooit zo heftig als nu. Mensen op straat lopen met hun hand of T-shirt voor hun gezicht, om te zorgen dat er geen zand in hun gezicht komt. Het is hier net een spookeiland.”

Door de zware zandstorm voelt ook Lisanne Kraak-Bol (55) uit Zevenbergen zich genoodzaakt zoveel mogelijk binnen te blijven. ,,Alles hier is bedekt met zand, zelfs het zwembad”, zegt ze over haar appartement op Fuerteventura. ,,Het zand waait hier zo onder de deur door. De inwoners zijn erg verbaasd. Ze hebben dit in jaren niet meegemaakt. We blijven maar zo veel mogelijk binnen en kijken een filmpje. Hier zijn we absoluut niet blij mee.”

https://www.ad.nl/buitenl(...)taanjagend~a33812dd/
  Moderator / Redactie Sport zondag 23 februari 2020 @ 12:22:51 #3
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_191643444
Gewoon een voltreffer ook :{
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_191643716
Calima kan best wel vaag zijn ja. Wel eens meegemaakt op Gran Canaria.
Alles zit dan onder het zand. Niet normaal.
pi_191644980
Zow das een flinke :o
pi_191648620
quote:
Qua kleur erg mooi. Het lijkt mij wel erg slecht voor de longen (fijnstof).
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  † In Memoriam † maandag 24 februari 2020 @ 00:07:18 #10
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_191656198
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
pi_191657547
Onheilspellend :o
Zonder wrijving geen glans
pi_191657925
Zandstorm Canarische Eilanden trekt langzaam weg

Door de zandstorm rond de Canarische Eilanden zijn afgelopen dagen al meer dan 800 vluchten geschrapt, vertraagd of omgeleid. Dat meldde de Spaanse luchthavenbeheerder Aena vannacht. De situatie lijkt zich nu wat te verbeteren. Alle luchthavens op de eilanden, behalve Tenerife Zuid, zouden inmiddels weer operationeel zijn.

Ook morgen kunnen er op de Canarische Eilanden nog zware windstoten voorkomen, tot 120 kilometer per uur. De storm brengt zand uit de Sahara naar de eilanden waardoor er nauwelijks zicht is.

Door de situatie zijn veel toeristen op weg naar hun bestemming gestrand, of ze kunnen niet van de eilanden weg. De Canarische Eilanden zijn vanwege de zomerse temperaturen een populaire bestemming in de wintermaanden.

https://nos.nl/artikel/23(...)kt-langzaam-weg.html
pi_191658961
Ik heb op Gran Canaria gewoond. Dat de lucht geel was van saharazand gebeurde regelmatig.
Dat noemde men daar een Sirocco en je zorgde dat er natte handdoeken bij de kieren en deuren lagen want het drong overal doorheen. Kon soms dagen duren.

Ben er later nog op familiebezoek geweest en ook toen was er een Sirocco. Toen wij terug naar Nederland gingen waren veel vluchten werden geschrapt, die van ons vertrok zo'n 4 uur later. Had onze vlucht niet gegaan was ik naar mijn zus gegaan en had daar kunnen slapen. Maar als vakantieganger heb je waarschijnlijk alleen die vertrekhal maar als optie.
  Moderator maandag 24 februari 2020 @ 09:47:23 #15
8781 crew  Frutsel
pi_191658990
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2020 09:45 schreef Tris het volgende:
Ik heb op Gran Canaria gewoond. Dat de lucht geel was van saharazand gebeurde regelmatig.
Dat noemde men daar een Sirocco en je zorgde dat er natte handdoeken bij de kieren en deuren lagen want het drong overal doorheen. Kon soms dagen duren.

Ben er later nog op familiebezoek geweest en ook toen was er een Sirocco. Toen wij terug naar Nederland gingen waren veel vluchten werden geschrapt, die van ons vertrok zo'n 4 uur later. Had onze vlucht niet gegaan was ik naar mijn zus gegaan en had daar kunnen slapen. Maar als vakantieganger heb je waarschijnlijk alleen die vertrekhal maar als optie.
waarom ben je daar dan weg gegaan? :o
pi_191659054
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2020 09:47 schreef Frutsel het volgende:

[..]

waarom ben je daar dan weg gegaan? :o
Mijn zus was er gaan wonen en getrouwd. Daarom ben ik daar ook een poos heen gegaan.
Eigenlijk zonder enig doel. Was ook nog erg jong.
Op een gegeven moment wilde ik toch weer naar Nederland.
Mijn zus woont inmiddels ook weer in Nederland trouwens.
Wel een hele leuke tijd gehad. Maar dan praat ik over de periode rond 1987.

Edit: toen kon je ook nog niet zomaar ergens aan het werk. Je had daar een vergunning voor nodig. Heb toen voor de discotheek waar mijn zwager werkte kaartjes uitgedeeld. Maar moest contant op mijn hoede zijn voor de guardia civil.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 24-02-2020 10:00:26 ]
  Moderator maandag 24 februari 2020 @ 10:59:25 #17
8781 crew  Frutsel
pi_191660026
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2020 09:53 schreef Tris het volgende:

[..]

Mijn zus was er gaan wonen en getrouwd. Daarom ben ik daar ook een poos heen gegaan.
Eigenlijk zonder enig doel. Was ook nog erg jong.
Op een gegeven moment wilde ik toch weer naar Nederland.
Mijn zus woont inmiddels ook weer in Nederland trouwens.
Wel een hele leuke tijd gehad. Maar dan praat ik over de periode rond 1987.

Edit: toen kon je ook nog niet zomaar ergens aan het werk. Je had daar een vergunning voor nodig. Heb toen voor de discotheek waar mijn zwager werkte kaartjes uitgedeeld. Maar moest contant op mijn hoede zijn voor de guardia civil.
Lijkt me best een leuk klimaat om te wonen en te werken :)
pi_191661614
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2020 10:59 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Lijkt me best een leuk klimaat om te wonen en te werken :)
Was echt heel relaxed. Manana manana (wat morgen betekent dus geen haast, dat tekentje op de n lukt even niet) Is natuurlijk al een hele poos terug dus misschien idealiseer je het dan teveel.

Om terug te komen op dit weer daar op dit moment. Ik weet nog wel dat in die dagen met die sirocco's het echt heel sneu was voor de toeristen die voor de zon kwamen. Het is vergelijkbaar met mist dus ook wanneer die zandstormen minder hevig waren had dat invloed op de zonneschijn.
En bovendien is dat fijne zand vervelend voor de luchtwegen en ogen.
pi_191671022
JPSSProgram twitterde op maandag 24-02-2020 om 19:58:52 Strong winds blew Saharan dust across to the #CanaryIslands this weekend, grounding flights and reportedly turning the sky orange. #NOAA20 captured this image of the dust clearly visible from space on Feb. 23. #Sandstorm https://t.co/ZXesB9N73K reageer retweet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')