abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191601484
Hoi, ik heb een nieuwe benedenbuurman. Vriendelijke man en ik wil hem helpen.

Als ik rondloop in mijn huis, hoort hij gekraak en gepiep in het plafond. Hij heeft mij een opname laten horen en het gaat niet in de ritme waarmee ik loop, maar meer onregelmatig.

We wonen in een rijksmonument waar de plafonds vroeger 6 meter hoog waren, en ze met hout dat hebben verdeeld in twee verdiepingen.

Ik heb een laminaatvloer, zwevend (dus geen contact met de muren), en deze ondervloeren https://www.kwantum.nl/vl(...)tboard-groen-0360073

Als ik loop, hoor ik inderdaad gekraak, maar niet het gepiep wat hij hoort. Nu hij dat heeft aangegeven hoor ik dat heel zachtjes. Echter hoor ik dat ook waar geen laminaat ligt, dus bij de voordeur en bij een deurpost in de badkamer. Mijn vermoeden is dat het dus aan de houten balkconstructie ligt.

Kan ik er iets aan doen? Ben een beetje angstig omdat de woningbouw wil komen kijken, met een sociaal beheerder, en dalijk zegt dat ik mijn vloer moet vervangen. Heb in de algemene voorwaarden van de woningbouwvereniging niet direct iets kunnen vinden over eisen aan vloeren.

Wat denken jullie? Wat is slim, wat is nuttig? Groet!
pi_191601540
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 16:51 schreef Koewam het volgende:
Hoi, ik heb een nieuwe benedenbuurman. Vriendelijke man en ik wil hem helpen.

Als ik rondloop in mijn huis, hoort hij gekraak en gepiep in het plafond. Hij heeft mij een opname laten horen en het gaat niet in de ritme waarmee ik loop, maar meer onregelmatig.

We wonen in een rijksmonument waar de plafonds vroeger 6 meter hoog waren, en ze met hout dat hebben verdeeld in twee verdiepingen.

Ik heb een laminaatvloer, zwevend (dus geen contact met de muren), en deze ondervloeren https://www.kwantum.nl/vl(...)tboard-groen-0360073

Als ik loop, hoor ik inderdaad gekraak, maar niet het gepiep wat hij hoort. Nu hij dat heeft aangegeven hoor ik dat heel zachtjes. Echter hoor ik dat ook waar geen laminaat ligt, dus bij de voordeur en bij een deurpost in de badkamer. Mijn vermoeden is dat het dus aan de houten balkconstructie ligt.

Kan ik er iets aan doen? Ben een beetje angstig omdat de woningbouw wil komen kijken, met een sociaal beheerder, en dalijk zegt dat ik mijn vloer moet vervangen. Heb in de algemene voorwaarden van de woningbouwvereniging niet direct iets kunnen vinden over eisen aan vloeren.

Wat denken jullie? Wat is slim, wat is nuttig? Groet!
Dat piepen en kraken zal eerder aan de gehele vloerconstructie liggen zoals de balken en houten vloerdelen die daarop (gespijkerd?) zitten. Een woningbouwvereniging kan volgens mij met geen mogelijkheid die verantwoordelijkheid bij de huurder leggen.

Dat kun je alleen tegengaan door de houten vloerdelen te vervangen/beter vast te schroeven en er vervolgens een zwevende estrich vloer op te leggen o.i.d. Dat lijkt me een verantwoordelijkheid van de woningbouw.
pi_191601626
De originele vloer bestaat uit grote vastgeschroefde rechthoekige houten planken inderdaad. FYI, muziek, gesprekken e.d. zijn niet te horen, volgens mij is het redelijk goed geïsoleerd. En ik loop altijd op sokken.
  PR/Manusje van alles donderdag 20 februari 2020 @ 18:18:56 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_191602643
Leefgeluid. Niets aan te doen.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_191603679
Volgens mij is tegenwoordig de eis om in een appartement bij een harde vloer een ondervloer te leggen met minimaal 10db demping. Die waarde kan ik via de link naar Kwantum niet terug vinden. Als ik jouw verhaal zo lees is de demping voldoende en zal de oorzaak inderdaad aan de constructie liggen.
Als 2 nijlpaarden vechten om een been dan valt de 3e niet ver van de boom.
pi_191607934
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 19:21 schreef Dirk_Teur het volgende:
Volgens mij is tegenwoordig de eis om in een appartement bij een harde vloer een ondervloer te leggen met minimaal 10db demping. Die waarde kan ik via de link naar Kwantum niet terug vinden. Als ik jouw verhaal zo lees is de demping voldoende en zal de oorzaak inderdaad aan de constructie liggen.
https://www.kwantum.nl/alles-over-laminaat/ondervloer Hier staat een tabel, met dat het voldoet aan de norm. Staat echter geen db vermeld. Woningbouw kan niet gaan vragen om certificaat van legger oid?
pi_191608512
De woningbouw kan eventueel om bewijs van voldoende geluidsdemping vragen, en bij het niet aan kunnen tonen zelfs verplichten om de (onder)vloer te laten vervangen. Zoals het in de tabel staat (*Voldoet aan de geluidsnorm van de woningbouwvereniging) moet het in orde zijn. Om dit zeker te weten kan je natuurlijk een mail sturen naar Kwantum klantenservice met de vraag hoeveel demping de ondervloer geeft.
pi_191610520
Sister the floor joists with glue and wood screws. Then fasten the subfloor with screws every 4 inches.
pi_191611258
Laminaat piept en kraakt niet.. Maar gewichtsverplaatsing op oude kromgetrokken en losse vloerplanken wel. Daar kun je opleggen wat je maar wil en zal het probleem niet oplossen.

En wanneer de huiseigenaar daar iets aan wil doen zal dat een behoorlijke klus worden. Dan zal bij jou de laminaatvloer eruit moeten en alle losse delen opzoeken en eventueel weer goed vastzetten. Helpt dat nog niet zal het plafond van de onderbuurman eruit moeten om daar losse balken op te sporen.

En dat zal zo snel niet gebeuren allemaal... Ik denk dat jullie je tevreden moeten stellen met het antwoord "Dit is de charme van een antiek rijksmonument en dat hoort erbij. Kun je daar niet mee vinden? Dan zul je moeten verhuizen naar een nieuwbouw.

Maar proberen kun je natuurlijk altijd.. Het blijft aan de eigenaar om hier wat aan te doen.
  vrijdag 21 februari 2020 @ 20:20:33 #10
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_191620020
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 16:51 schreef Koewam het volgende:
Ik hoop dat dat tijdelijk is, of onder monumentenzorg verbouwd is, want anders mag die tussenvloer daar niet zitten en moet ie eruit.

Of je woont niet in een rijksmonument maar in een oud pand binnen een beschermd stadsgezicht
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_191681344
Tis een gerenoveerd rijksmonument.

Nou vandaag opzichter langsgeweest die bij hoog en laag beweerde dat het de vloer was.
Ik heb mij overigens vergist het was deze vloer: https://www.kwantum.nl/vl(...)rt-antraciet-0126000

Het blijkt dus ook dat je gesprekken kan volgen bij de buren, dus ik vraag mij af wat het vervangen van een vloer gaat opleveren.

Overigens nu ik er op ga letten hoor ik ook van alles bij de buurman (muziek, deuren en ramen open, deurbel), maar heb me er nooit aan gestoord. Nu ben ik me er overal van bewust. Vervelend. :|
pi_191682085
quote:
Heb je bij Kwantum geïnformeerd hoe het met het dempen van contactgeluid is gesteld bij deze vloer?
Indien je het laminaat (voorzichtig) las kan klikken kan je natuurlijk overwegen om Ondervloer Thermosound tussen de bestaande ondervloer en het laminaat te leggen. Je kan dat dan in fases doen zodat niet in 1 keer de gehele vloer overhoop gehaald hoeft te worden. En de spullen die erop staan kan je dan opzij schuiven (en terug na het opnieuw leggen).
pi_191709509
Heeft die opzichter dat zomaar gezegd en even snel afgeschoven? Of heeft hij zijn diagnose ook grondig onderbouwd?

Wanneer het je eigen laminaatvloer is die dit veroorzaakt, dan zou je dat zelf toch ook moeten merken. Als het goed is ligt deze rondom vrij van de wanden, volgens instructie moet dat gemiddeld 10mm rondom zijn.

Dit is om te voorkomen dat de vloer na uitzetten door vocht en temperatuurinwerking tussen de wanden gaat knellen en opbollen. Is dit het geval dat je vloer ergens knelt en opgebold is dan kun je geluiden verwachten bij gewichtsverplaatsing.

Dit kun je allemaal zelf controleren. Maar dan zul je eerst alle plinten moeten verwijderen, dit kun je ook systematisch in delen doen. En controleer of de vloer over de gehele lengte en breedte met de juiste afstand van de wand is gelegd. Is dat niet het geval moet je daar wat aan doen.

Volgende optie zou kunnen zijn dat de eigenlijke vloer niet vlak is en niet voldoende is geëgaliseerd. Dan heb je dus in overdreven zin bepaalde plaatsen holle ruimte tussen je laminaatvloer en de eigenlijke vloer. Wanneer dit zo drastisch is dat je laminaatvloer daarvan piept en kraakt dan zou je dat zelf ook al moeten opvallen. Dat je tijdens het lopen door de kamer je vloer moet zien in veren.

Vraag eens aan de onderbuur of hij de plaatsen kan aanwijzen waar hij deze geluiden hoort. Dit kan je helpen de knelpunten eerder op te sporen. En ook wanneer je door de woning loopt, dan denk ik dat je zoals iedereen een bepaalde vaste looproute hebt waar je het meest loopt. Dit is dan misschien onbewust, maar de meeste mensen hebben die echt wel. Breng die route eens in kaart. Wanneer je op die route over delen opgebold laminaat of dan wel holle ruimte loopt moet je dat opvallen. Vooral wanneer het zo erg is dat het bij de onderburen hoorbaar kraakt. Ik krijg bij dit verhaal het idee dat jij dit dan al 10 x eerder had moeten horen dan je onderbuur.

Optie nummer 3 en dat lijkt me ook wel de laatste, in geval van een hele slordige vloerenlegger, is de eigenlijke vloer goed schoongemaakt voordat het laminaat erop gekomen is? Dit is niet meer te controleren zonder de hele boel eruit te trekken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 27-02-2020 10:27:17 ]
pi_191716020
Tja. Ik weet het even niet meer. Ik wil eigenlijk een onafhankelijke professional langs laten komen voor een oordeel. Wil best die vloer vervangen, maar wil niet de kosten volledig dragen. Vooral omdat de eigenlijke constructie oud is en de verhuurder daad verantwoordelijkheid voor draagt. Ze zeggen: als je de vloer vervangt, bel ons dan, dan schroeven we de onderplaten vast.

De opzichter vertrouw ik eerlijk gezegd niet, ik vond hem wel erg makkelijk. Hij heeft aangeboden het bedrijf waarmee ze altijd werken langs te sturen, ik kreeg een cc met de werkopdracht en die begon met 'bewoner geeft overlast'. Voel me in een hoek gedrukt.

Ik heb even bij de buurman geluisterd maar het zijn geen geluiden waar ik mij zelf heel erg aan zou storen. Maar goed, dat is subjectief, ik woon al vele jaren in drukke stadscentra. Wacht maar tot de zomer, en je de ramen opendoet. Nou, daar is het gekraak niks bij.

Zijn er gerenommeerde, gecertificeerde bedrijven in Rotterdam die mij kunnen adviseren?
pi_191716132
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 17:10 schreef Koewam het volgende:
Ze zeggen: als je de vloer vervangt, bel ons dan, dan schroeven we de onderplaten vast.
Dit voelt voor mij een beetje alsof ze hiermee een gebrek bekennen.

Ik heb geen idee of de Huurcommisie iets met dit soort zaken kan/wil doen, maar informeren kan natuurlijk altijd.
pi_191717527
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 17:21 schreef Dirk_Teur het volgende:

[..]

Dit voelt voor mij een beetje alsof ze hiermee een gebrek bekennen.

Ik heb geen idee of de Huurcommisie iets met dit soort zaken kan/wil doen, maar informeren kan natuurlijk altijd.
Ik heb een nicht van mij gebeld die bij een corporatie dit soort zaken oplost. Ze gaat mee in jouw/jullie lijn. Het complex heeft een gebrek, en nu jagen ze mij op kosten.

Gesprekken en gepiep bij de onderbuurman heeft niets te maken met een laminaatvloer. Vervanging geeft geen garantie tot oplossing, maar het risico ligt nu bij mij. Ik ga de woningbouw toestemming geven de vloer te verwijderen, de planken vast te spijkeren en het laminaat terug te plaatsen.

Wordt vervolgd!
pi_191719495
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 18:41 schreef Koewam het volgende:

[..]

Ik ga de woningbouw toestemming geven de vloer te verwijderen, de planken vast te spijkeren en het laminaat terug te plaatsen.

Wordt vervolgd!
Vloerschroeven houdt beter dan spijkers.
pi_191724154
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 17:10 schreef Koewam het volgende:
Ze zeggen: als je de vloer vervangt, bel ons dan, dan schroeven we de onderplaten vast.

De opzichter vertrouw ik eerlijk gezegd niet, ik vond hem wel erg makkelijk.
Yup!... dat is een mooie instinker!? Eerst afschuiven op jou vloerbedekking en als jij hem op jou kosten eruit haalt willen hun wel naar de ondervloer kijken en eventueel repareren. EN dan mag jij het weer terugleggen op je eigen kosten. Typisch! Zo zijn de meeste verhuur stichtingen etc.

Heb je toevallig een rechtsbijstand verzekering? Zou wel handig zijn in zulke gevallen.

Wanneer het niet jou vloer is die het kraken veroorzaakt hoort de eigenaar alle bijkomende kosten om het op te lossen te dekken. Want dan veroorzaak niet jij de overlast. Laat inderdaad maar eens een onafhankelijk expert komen die ze zwart op wit geeft dat jou laminaat vloer volgens voorschrift is gelegd en de overlast niet kan veroorzaken. Zelfs als dit kosten met zich meebrengt kun je dit op de verhuurder verhalen. En wanneer je dit onafhankelijk rapport hebt, laat je de rest van de zaak maar aan de onderbuur over. Jij hoeft hier niet voor te rennen, slechts afwachten op actie van de verhuurder/eigenaar.

Logisch nadenken is als jou vloer kraakt hoorbaar voor de onderbuur. Dus door de isolatie en de houten ondervloer en plafond van de onderbuur heen. Dan moet jij bij elke stap dat grkraak nog luider horen. En jij hoort niets? Duh?? Laat je geen beer op binden.
pi_191727421
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 18:41 schreef Koewam het volgende:

[..]

Ik ga de woningbouw toestemming geven de vloer te verwijderen, de planken vast te spijkeren en het laminaat terug te plaatsen.
Voordat je dat laat doen is het wel zinvol om (het liefst zwart op wit) vast te stellen dat het probleem inderdaad in de vloerconstructie zelf zit en dus niet in jouw laminaatvloer. Dit is om achteraf te kunnen bewijzen dat het probleem niet door jou is ontstaan. Indien het kraken door jouw laminaat komt zal het ook overal evenveel moeten kraken. Zit het probleem in de vloer(planken) zelf dan zal elke plek weer anders kraken.
pi_191729933
Net externe monteur langsgeweest, zegt dat de ondervloer inderdaad minimaal is, maar het kraken komt van de planken op de constructie. Hij kon op een vierkante meter maar twee spijkers (dus geen schroeven) vinden. Veels te weinig. Hij brengt dit verslag uit naar de woningbouw. Wordt vervolgd dus.
pi_192732366
Na veel gezeik gaan ze mijn spullen verhuizen, de vloer verwijderen terugplaatsen. Zogenaamd met de grootste zorgvuldigheid, een aannemersbedrijf gaat dat doen. Ik blijf wel aansprakelijk voor eventuele schade aan mijn vloer. Hoe haalbaar is het om laminaat netjes terug te leggen?
pi_192733673
Kwamtum laminaat?
pi_192733928
Ja...
pi_192739017
Dit soort laminaat krijg je niet mooi terug.

Het ligt gegarandeerd niet aan jouw laminaat. Laminaat geeft eigenlijk geen geluid. Ja, contact geluid enzo maar piepen en kraken niet.
Laat die handjes wapperen!
pi_192739605
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 13:36 schreef Koewam het volgende:
Na veel gezeik gaan ze mijn spullen verhuizen, de vloer verwijderen terugplaatsen. Zogenaamd met de grootste zorgvuldigheid, een aannemersbedrijf gaat dat doen. Ik blijf wel aansprakelijk voor eventuele schade aan mijn vloer. Hoe haalbaar is het om laminaat netjes terug te leggen?
In theorie kan het natuurlijk. In de praktijk denk ik dat je bij het uit elkaar halen snel de mes en groef beschadigt, waardoor het net niet meer lekker in elkaar klikt. Zeker bij Kwantum-kwaliteit.

Vermoed dat je blijft zitten met een vloer met veel kiertjes en beschadigde randjes.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2020 20:02:03 ]
pi_192740727
In welk jaartal is de vloer geplaatst? Wat stond er toen in het bouwbesluit aan demping van geluid? Als de balkenlaag niet goed isoleert is dat een gebrek... als die geplaatst is ten tijde van een bouwbesluit en hij voldoet daar niet aan.
dag
pi_193078479
We hebben het uitonderhandeld.

Zij verwijderden de vloer, verhuisden mijn spullen, verhielpen de gebreken in de constructie en plaatsen de vloer (met nieuwe ondervloer) terug. Ik kocht in ruil een 19db ondervloer (¤130).

De vloer is bijzonder netjes teruggeplaatst! Ben er blij mee. Ze vonden de vloer van prima kwaliteit (goedkoopste kwantum vloer). Ze zijn er in totaal 7u bezig geweest incl pauzes.
pi_193078579
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 09:26 schreef Koewam het volgende:
We hebben het uitonderhandeld.

Zij verwijderden de vloer, verhuisden mijn spullen, verhielpen de gebreken in de constructie en plaatsen de vloer (met nieuwe ondervloer) terug. Ik kocht in ruil een 19db ondervloer (¤130).

De vloer is bijzonder netjes teruggeplaatst! Ben er blij mee. Ze vonden de vloer van prima kwaliteit (goedkoopste kwantum vloer). Ze zijn er in totaal 7u bezig geweest incl pauzes.
Klinkt als prima geregeld! En de buren zijn ook tevreden nu?
pi_193103116
Geen idee, niet gevraagd. Heb mijn deel gedaan, wil het nu laten rusten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')