abonnement Unibet Coolblue
pi_191595832
MIjn dochter doet het nu na een opleiding MBO transportplanner (MBO4) en ze gaat er per 1 april mee stoppen. Ze vindt er geen bal aan. Veel telefoon. Planning maken en daarna gezeik van chauffeurs die het er niet mee eens zijn. Oplossingen zoeken voor vertragingen. twwe à drie keer per week 's avonds de telefoon mee naar huis vim chafeurs die nog laat rijden. Andere vervoerders die zich niet aan de afspraken houden, etc, etc.
Ze gaat per 1 april weer lekker in een magazijn werken waar ze ook stage heeft gelopen en waar ze tijdens haar opleiding in de vakanties ook heeft gewerkt. Lekker op de heftruck vrachtwagens lossen, stock bijhouden en dat soort werk
Het is wat.......
pi_191598193
Ik ben er meer dan 20 jaar geleden "ingerold" omdat er in mijn opleidingsgebied crisis was en haast geen werk, toen was opleiding niet zo'n ding. Zie dat dat nu zonder ervaring wel een dingetje is.
Veel hangt natuurlijk af van waar je terecht komt... grote transporteurs met tig vrachtwagens vond ik minder leuk, maar er zijn er ook met minder wagens waar je taken veel diverser zijn.
Als je houdt van problemen oplossen, veel contact met mensen, en goed helicopterzicht hebt zodat je het overzicht kan houden is het perfect.
Na al die jaren heb ik vrachtwagens, bestelwagen, treinen en vliegtuigen gepland en ben ik bij een kleiner bedrijf waar ik alles operationeel plan en regel.
pi_191598365
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 09:00 schreef gooddaddy het volgende:
MIjn dochter doet het nu na een opleiding MBO transportplanner (MBO4) en ze gaat er per 1 april mee stoppen. Ze vindt er geen bal aan. Veel telefoon. Planning maken en daarna gezeik van chauffeurs die het er niet mee eens zijn. Oplossingen zoeken voor vertragingen. twwe à drie keer per week 's avonds de telefoon mee naar huis vim chafeurs die nog laat rijden. Andere vervoerders die zich niet aan de afspraken houden, etc, etc.
Ze gaat per 1 april weer lekker in een magazijn werken waar ze ook stage heeft gelopen en waar ze tijdens haar opleiding in de vakanties ook heeft gewerkt. Lekker op de heftruck vrachtwagens lossen, stock bijhouden en dat soort werk
Hahah, dit klopt wel ja.

Ik vind echter magazijnen en de mensen die daar werken nog veel erger ;) , er is minder menselijk contact dus de communicatieskills zijn daar nóg lager. Ik hoop dat het beter past bij je dochter ^O^ .
Resistance is futile.
pi_191598783
Ze had het daar tijdens haar stage en vakantiewerk ook al heel erg naar haar zin. Dus dat komt wel goed
Het is wat.......
pi_191605087
Ik heb er van de kant als klant aan mogen ruiken. Bij mijn vorig werkgever (productie) hadden we ook een handvol eigen voertuigen die wij zelf in beheer hadden om rond te rijden. En in mijne huidige job heb ik er ook mee te maken.

Als transportplanner zit je altijd tussen de chauffeurs (vaak ouwe rotten in het vak die het doorsnee liever anders ingepland/geregeld zien, met een paar uitzonderingen).
Klanten/magazijnen die op het laatste moment hun aantal goederen aanpassen (dag mooie planning/route/volle lading).
Of ladingen die niet gelost kunnen worden en je dus je terugritten anders moet gaan plannen.
Hubs waar altijd een probleem is waardoor het niet goed doorloopt.
Als je een magazijn onder je hebt werken is de doorloop doorgaans groot (gemiddeld 10%)
Verder is het laaaange dagen maken, vroeg beginnen en laat klaar.

Plannen, organiseren, assertiviteit, kunnen aansturen, ruimtelijk inzicht ed moet je van nature hebben. Dan rol je er van een kleine job naar steeds grotere verantwoordelijkheden.
Je moet snel dingen kunnen leren, oppakken en doorpakken. Beslissingen kunnen en durven nemen en deze kunnen verantwoorden.
Verder moet je goed in je talen zitten. Engels is doorgaans de voertaal. En sommige bedrijven rijden op een bepaald land of regio, komt er vaak nog een extra taal bij kijken.

Het is een job voor iemand met een "rood" karakter met een flinke veeg blauw er in.
Iets wat je absoluut niet met een hbo papiertje zal leren.

Het is eerder leerzaam om als je niet vanuit de logistieke hoek komt om bijv. de eerste twee weken op elke afdeling een dag of paar dagen mee te draaien. Je rolt er dan vanzelf in.

Ik ben er igg niet voor gemaakt. Maar ik merk dat mijn contactpersonen het een toffe job vinden.
pi_191605386
quote:
Op donderdag 20 februari 2020 20:21 schreef Roosgeluk het volgende:
Ik heb er van de kant als klant aan mogen ruiken. Bij mijn vorig werkgever (productie) hadden we ook een handvol eigen voertuigen die wij zelf in beheer hadden om rond te rijden. En in mijne huidige job heb ik er ook mee te maken.

Als transportplanner zit je altijd tussen de chauffeurs (vaak ouwe rotten in het vak die het doorsnee liever anders ingepland/geregeld zien, met een paar uitzonderingen).
Klanten/magazijnen die op het laatste moment hun aantal goederen aanpassen (dag mooie planning/route/volle lading).
Of ladingen die niet gelost kunnen worden en je dus je terugritten anders moet gaan plannen.
Hubs waar altijd een probleem is waardoor het niet goed doorloopt.
Als je een magazijn onder je hebt werken is de doorloop doorgaans groot (gemiddeld 10%)
Verder is het laaaange dagen maken, vroeg beginnen en laat klaar.

Plannen, organiseren, assertiviteit, kunnen aansturen, ruimtelijk inzicht ed moet je van nature hebben. Dan rol je er van een kleine job naar steeds grotere verantwoordelijkheden.
Je moet snel dingen kunnen leren, oppakken en doorpakken. Beslissingen kunnen en durven nemen en deze kunnen verantwoorden.
Verder moet je goed in je talen zitten. Engels is doorgaans de voertaal. En sommige bedrijven rijden op een bepaald land of regio, komt er vaak nog een extra taal bij kijken.

Het is een job voor iemand met een "rood" karakter met een flinke veeg blauw er in.
Iets wat je absoluut niet met een hbo papiertje zal leren.

Het is eerder leerzaam om als je niet vanuit de logistieke hoek komt om bijv. de eerste twee weken op elke afdeling een dag of paar dagen mee te draaien. Je rolt er dan vanzelf in.

Ik ben er igg niet voor gemaakt. Maar ik merk dat mijn contactpersonen het een toffe job vinden.
pi_191618724
quote:
of je schrijft t gewoon zo op dat mensen je meteen begrijpen
PFFFFFFF
pi_191638003
Hectiek moet je wel liggen, heb ruim 8 jaar bij 1 werkgever gezeten, stap per 1 maart over naar een nieuwe baan. Heb er wel zin in, totaal andere tak. Groter bedrijf, ADR als specialisatie dus ben benieuwd.
Oude user in een nieuw jasje.
  zondag 23 februari 2020 @ 10:02:52 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191641928
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2020 22:32 schreef pitebuell85 het volgende:
Hectiek moet je wel liggen, heb ruim 8 jaar bij 1 werkgever gezeten, stap per 1 maart over naar een nieuwe baan. Heb er wel zin in, totaal andere tak. Groter bedrijf, ADR als specialisatie dus ben benieuwd.
ADR, wat een ellende :'( . Succes!
Resistance is futile.
pi_191643688
Volgens mij kan je met motivatie alleen al wel aan de slag nu.

Het salaris is best goed/aardig maar het is wel pittig werk. Chauffeurs verdienen iets minder maar hoeven er ook veeeel minder voor te doen. Als planner zit je de hele dag achter de computer en te bellen. Mij zou het teveel energie kosten. Maar als je er energie van krijgt.... vooral doen.

Transportsector is niet de meest beleefde qua omgangsvormen. Daar moet je ofwel van houden of tegen kunnen. Beleefdheid is ver te zoeken vaak. Aan de andere kant zijn er ook een heleboel ontzettend aardige mensen.

Sommige planners voelen zich verheven boven de chauffeurs. Beetje de baas spelen, hun zin doordrukken ondanks waarschuwingen van de chauffeur. Of bijv. dwingen om de rijtijden of wetten te overtreden om toch die deadline te halen.

Meeste chauffeurs onthouden dit heel goed en vanaf dat moment zullen ze die planners nooit meer wijzer maken dan ze al zijn. Als zo'n aso planner bijv. zegt 'ga daar nog laden' en de chauffeur weet dat dat bedrijf die dag eerder dicht gaat, dan gaat 'ie gerust er naartoe. Ook al is het een uur rijden. Daar aangekomen stuurt 'ie dan een bericht 'bedrijf is gesloten'. Oke k*t denkt de planner. Rij maar weer terug dan. Prima.
Planners denken vaak dat ze veel weten, wat opzich ook best wel zo is. Maar de situatie onderweg en bij de klant kennen ze niet. Dus planners die denken dat ze de chauffeurs niet nodig hebben die schieten zichzelf in de voet en brengen het bedrijf veel schade toe.

Een planner die geen politieagent speelt maar op een positieve manier bezig is daarvoor gaan de chauffeurs door het vuur. Dus dat is slimmer om te doen.

Ik weet ook van chauffeurs die zeggen 'de baas geeft mij een navi zonder file abo? prima, dan duik ik elke file in'. Of ze worden laks met emballage dingen of voordelig tanken etc. Allemaal kleine dingen die het bedrijf op lange termijn een hoop geld kosten.

Planners hebben vaak geen opleiding maar denk dat bedrijven daardoor ook wel geld mislopen. Sommige dingen missen ze wel.

Dat chauffeurs dingen anders willen? Tja, eerste adres een boetiekje in het centrum. Een blik op maps laat mij zien dat die vanaf 10u pas open is. Dus dan is het wel fijn als een chauffeur meedenkt. Want als het aan de planner ligt dan is het gewoon 'standaard 7:45 op het eerste adres'. Dus dik 2 uur door de plee.

Communicatieskills zijn bedroevend soms. Vooral nu met personeelstekorten worden in veel bedrijven allerlei minder geschikte mensen aangenomen. Tijd voor training is er ook niet. Dus daar heb je allemaal contact mee. Nu na lange tijd kan ik erin berusten. Nooit conflicten escaleren en soms wat gezeik incasseren dat scheelt drama.

Qua sector zie ik er niet echt een mooie toekomst in. Steeds meer automatisering en transport is altijd een sluitpost op de begroting. Nu gaat het dan even goed maar een volgende crisis en het is weer een en al ellende in het transport.

Oh en werkgevers denken vaak echt middeleeuws. Qua voorwaarden, contract etc. Zolang je productief bent zal het wel, maar zodra er ook maar iets is waardoor je geld kost ipv oplevert dan zie je het ware gezicht. Het mag allemaal echt niks kosten namelijk.

Maarrr, ook tijdens crisis, transport gaat altijd door.

[ Bericht 1% gewijzigd door tstile op 23-02-2020 12:42:31 ]
  zondag 23 februari 2020 @ 21:26:21 #37
474151 pitebuell85
Korte tekst...
pi_191653593
quote:
2s.gif Op zondag 23 februari 2020 10:02 schreef Seven. het volgende:

[..]

ADR, wat een ellende :'( . Succes!
Ty, zit nu ook al in een aparte tak van sport, gaat dus vast lukken😉
Oude user in een nieuw jasje.
pi_191668312
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 12:37 schreef tstile het volgende:
Volgens mij kan je met motivatie alleen al wel aan de slag nu.

Het salaris is best goed/aardig maar het is wel pittig werk. Chauffeurs verdienen iets minder maar hoeven er ook veeeel minder voor te doen. Als planner zit je de hele dag achter de computer en te bellen. Mij zou het teveel energie kosten. Maar als je er energie van krijgt.... vooral doen.

Transportsector is niet de meest beleefde qua omgangsvormen. Daar moet je ofwel van houden of tegen kunnen. Beleefdheid is ver te zoeken vaak. Aan de andere kant zijn er ook een heleboel ontzettend aardige mensen.

Sommige planners voelen zich verheven boven de chauffeurs. Beetje de baas spelen, hun zin doordrukken ondanks waarschuwingen van de chauffeur. Of bijv. dwingen om de rijtijden of wetten te overtreden om toch die deadline te halen.

Meeste chauffeurs onthouden dit heel goed en vanaf dat moment zullen ze die planners nooit meer wijzer maken dan ze al zijn. Als zo'n aso planner bijv. zegt 'ga daar nog laden' en de chauffeur weet dat dat bedrijf die dag eerder dicht gaat, dan gaat 'ie gerust er naartoe. Ook al is het een uur rijden. Daar aangekomen stuurt 'ie dan een bericht 'bedrijf is gesloten'. Oke k*t denkt de planner. Rij maar weer terug dan. Prima.
Planners denken vaak dat ze veel weten, wat opzich ook best wel zo is. Maar de situatie onderweg en bij de klant kennen ze niet. Dus planners die denken dat ze de chauffeurs niet nodig hebben die schieten zichzelf in de voet en brengen het bedrijf veel schade toe.

Een planner die geen politieagent speelt maar op een positieve manier bezig is daarvoor gaan de chauffeurs door het vuur. Dus dat is slimmer om te doen.

Ik weet ook van chauffeurs die zeggen 'de baas geeft mij een navi zonder file abo? prima, dan duik ik elke file in'. Of ze worden laks met emballage dingen of voordelig tanken etc. Allemaal kleine dingen die het bedrijf op lange termijn een hoop geld kosten.

Planners hebben vaak geen opleiding maar denk dat bedrijven daardoor ook wel geld mislopen. Sommige dingen missen ze wel.

Dat chauffeurs dingen anders willen? Tja, eerste adres een boetiekje in het centrum. Een blik op maps laat mij zien dat die vanaf 10u pas open is. Dus dan is het wel fijn als een chauffeur meedenkt. Want als het aan de planner ligt dan is het gewoon 'standaard 7:45 op het eerste adres'. Dus dik 2 uur door de plee.

Communicatieskills zijn bedroevend soms. Vooral nu met personeelstekorten worden in veel bedrijven allerlei minder geschikte mensen aangenomen. Tijd voor training is er ook niet. Dus daar heb je allemaal contact mee. Nu na lange tijd kan ik erin berusten. Nooit conflicten escaleren en soms wat gezeik incasseren dat scheelt drama.

Qua sector zie ik er niet echt een mooie toekomst in. Steeds meer automatisering en transport is altijd een sluitpost op de begroting. Nu gaat het dan even goed maar een volgende crisis en het is weer een en al ellende in het transport.

Oh en werkgevers denken vaak echt middeleeuws. Qua voorwaarden, contract etc. Zolang je productief bent zal het wel, maar zodra er ook maar iets is waardoor je geld kost ipv oplevert dan zie je het ware gezicht. Het mag allemaal echt niks kosten namelijk.

Maarrr, ook tijdens crisis, transport gaat altijd door.
Op welke functie is je klaagzang gebaseerd?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')