abonnement Unibet Coolblue
pi_191575124
Hoi allemaal,

Voor het antwoord voor de volgende vraag ben ik al geen googlelen, maar ik kom er niet uit.
Ik heb een wajong-uitkering sinds ongeveer vorige zomer. Moet je met een uitkering ook belastingsaangifte doen (wat volgens mij werkende mensen elk jaar toch doet)?

Hiervoor heb ik altijd gestudeerd en toen deed ik het niet, maar ik vraag me dus af of ik dat nu moet doen?

Alvast bedankt!
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 18 februari 2020 @ 21:42:11 #2
319979 Fok-it
All is well
pi_191575192
Natuurlijk. Met elk inkomen. Wajong is ook inkomen
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_191575256
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 21:38 schreef ChildoftheStars het volgende:
Hoi allemaal,

Voor het antwoord voor de volgende vraag ben ik al geen googlelen, maar ik kom er niet uit.
Ik heb een wajong-uitkering sinds ongeveer vorige zomer. Moet je met een uitkering ook belastingsaangifte doen (wat volgens mij werkende mensen elk jaar toch doet)?

Hiervoor heb ik altijd gestudeerd en toen deed ik het niet, maar ik vraag me dus af of ik dat nu moet doen?

Alvast bedankt!
Sowieso is het altijd slim om hem in te vullen, als je nooit een brief hebt gehad ben je het niet verplicht.

Je kan dan kijken of het gunstig is voor jou om hem daadwerkelijk te verzenden of niet.
pi_191575399
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 21:42 schreef Fok-it het volgende:
Natuurlijk. Met elk inkomen. Wajong is ook inkomen
Oh is dat de regel :) ik wist niet precies waarvoor het was.

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 21:44 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Sowieso is het altijd slim om hem in te vullen, als je nooit een brief hebt gehad ben je het niet verplicht.

Je kan dan kijken of het gunstig is voor jou om hem daadwerkelijk te verzenden of niet.
Oh ja, dat gaat digitaal toch? Ik had gelezen dat het vanaf maart kan; dus dan ga ik eens kijken
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 18 februari 2020 @ 21:51:51 #5
319979 Fok-it
All is well
pi_191575445
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 21:49 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Oh is dat de regel :) ik wist niet precies waarvoor het was.
[..]

Oh ja, dat gaat digitaal toch? Ik had gelezen dat het vanaf maart kan; dus dan ga ik eens kijken
Normaal gesproken is het niet zo'n spektakel als je het hele jaar hetzelfde loon hebt gehad en dergelijke.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_191575474
Als je geen brief het gekregen van de Belastingdienst hoeft het niet, tenzij je naast je uitkering inkomsten hebt gehad. Maar dan niet een paar tientjes.

Ik heb de brief al op de mat gehad ;(
Dus ik moet aan de bak.
Wordt weer flink dokken (maar al een voorlopige aanslag gehad)
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_191575513
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 21:51 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Normaal gesproken is het niet zo'n spektakel als je het hele jaar hetzelfde loon hebt gehad en dergelijke.
Naja, ik ben van geen inkomen naar een wajong gegaan, dus dat is wel verandert, het klinkt als iets dat ik zou moeten kunnen

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 21:53 schreef Sigaartje het volgende:
Als je geen brief het gekregen van de Belastingdienst hoeft het niet, tenzij je naast je uitkering inkomsten hebt gehad. Maar dan niet een paar tientjes.

Ik heb de brief al op de mat gehad ;(
Dus ik moet aan de bak.
Wordt weer flink dokken (maar al een voorlopige aanslag gehad)
Geen inkomsten gehad naast de uitkering.

Ow... vervelend dat je veel moet betalen :{ :*
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_191575561
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 21:53 schreef Sigaartje het volgende:
Als je geen brief het gekregen van de Belastingdienst hoeft het niet, tenzij je naast je uitkering inkomsten hebt gehad. Maar dan niet een paar tientjes.

Ik heb de brief al op de mat gehad ;(
Dus ik moet aan de bak.
Wordt weer flink dokken (maar al een voorlopige aanslag gehad)
Misschien is het een goede keuze om te kijken waar de oorsprong van het bijbetalen ligt en dit voor volgend jaar aan te pakken?
pi_191575578
90% is vaak al voor je ingevuld als je niet een eigen bedrijfje er naast hebt.
Dan is het paar keer op volgende klikken en controleren of alles klopt en klaar :P echt rocket science is het niet
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_191575698
Ik ga geen reclame maken verder, maar dit is een stuk wat ik onlanfs nog op mijn zakelijke facebook en blog heb gezet. Geen zin om in te korten

Ik vang nog wel eens de opmerking op: 'als je een brief krijgt van de belastingdienst, dan betekent dat nog niet dat je aangifte inkomstenbelasting MOET doen. Als je de brief bij het oud papier gooit en er verder niets mee doet, dan is er geen haan die er naar kraait.'

Oeff.. Ja dit zijn van die spannende verhalen die ik nog wel eens tegen kom op feestjes en partijen 🙂. En die dus pertinent onjuist zijn! Soms heb ik even helemaal geen zin om me in zo'n discussie te mengen. Maar vaak kan ik het dan toch niet laten 😂. Iets met beroepsdeformatie ofzo. Die knop lijkt soms 24/7 aan te staan bij mij 😂.

Maar even de feiten op een rij, want het is eigenlijk heel simpel:

- Krijg je een dezer dagen een brief van de belastingdienst om aangifte inkomstenbelasting te doen? Dan moet je dit ook echt doen. Doe je dit niet, dan ga je vanzelf herinneringen krijgen. Dus negeren heeft geen enkele zin, tenzij je jezelf goed in de problemen wil brengen.

- Krijg je geen brief van de belastingdienst? Dan kan het zijn dat er onderweg bij de post iets is mis gegaan. Dan bestaat daar nog de digitale inbox (www.mijnoverheid.nl). Als het goed is, komt de brief daar dan in digitale versie in terecht. Je hebt een DIGID nodig om in te kunnen loggen.

- Staat ie daar uiterlijk 29 februari a.s. nog niet in? Okay, dan bestaat de kans dat je inderdaad geen aangifte inkomstenbelasting hoeft te doen. Maar het loont zeker om dit nog even te checken!

Vanaf 1 maart is het aangifteprogramma beschikbaar op de site van de belastingdienst. Als je in laatstgenoemde categorie valt, vul hem dan gewoon eens in om te kijken waar je op uit komt.

Krijg je 16 euro of meer terug? Indienen joh! 16 Euro (of meer) is nog altijd beter als niks, toch? 🙃

Moet je 46 euro of meer betalen? Helaasch, ook dan ben je verplicht om de aangifte in te dienen.
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 18 februari 2020 @ 22:09:21 #11
319979 Fok-it
All is well
pi_191575757
Ik ga heel brutaal gewoon hier mijn vraag meteen ook even neerplempen. Studiekosten zijn aftrekbaar met voorwaarde dat de studie gericht is op (toekomstig) beroep lees ik. Wat als dat niet zo is? En hoe controleren ze dat?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_191576179
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 21:53 schreef Sigaartje het volgende:
Wordt weer flink dokken
Dan ben je de sigaar.
Als 2 nijlpaarden vechten om een been dan valt de 3e niet ver van de boom.
pi_191576422
het valt me eigenlijk wel op dat er relatief veel wajongers hier op fok zitten :P
pi_191576816
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 22:09 schreef Fok-it het volgende:
Ik ga heel brutaal gewoon hier mijn vraag meteen ook even neerplempen. Studiekosten zijn aftrekbaar met voorwaarde dat de studie gericht is op (toekomstig) beroep lees ik. Wat als dat niet zo is? En hoe controleren ze dat?
Dan pleeg je fraude wanneer je het toch aftrekt :)
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 18 februari 2020 @ 22:59:29 #15
319979 Fok-it
All is well
pi_191576897
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 22:54 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

Dan pleeg je fraude wanneer je het toch aftrekt :)
Dat snap ik. Echter, wat vinden zij een toekomstig beroep? Is dat puur en alleen omscholing naar kansrijke beroepen?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  dinsdag 18 februari 2020 @ 23:05:43 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_191577015
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 22:59 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Dat snap ik. Echter, wat vinden zij een toekomstig beroep? Is dat puur en alleen omscholing naar kansrijke beroepen?
Nee.
The love you take is equal to the love you make.
pi_191579406
Aangifte doen met een wajong kan interessant zijn ivm de jong gehandicapten korting. https://www.uwv.nl/partic(...)gehandicaptenkorting

Die staat als het goed is al in je aangifte vermeld als je er recht op hebt via de wajong.

Dus ook als je geen brief hebt is het de moeite waard de tool even te doorlopen.
pi_191579555
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 22:59 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Dat snap ik. Echter, wat vinden zij een toekomstig beroep? Is dat puur en alleen omscholing naar kansrijke beroepen?
Het moet een studie zijn waarmee je inkomsten mag vergaren.

voorbeeld uit de luchtvaart: je kan een Private Pilot License halen, een opleiding van 10.000 euro waarmee je vervolgens kleine vliegtuigen mag besturen. Maar: met dit brevet mag je geen mensen tegen betaling mee laten vliegen. Je kan er dus niet legaal inkomsten mee verdienen, en mag de 10,000 euro daarom niet aftrekken als studiekosten.

Let wel, het gaat er om of je met je studie inkomsten mag vergaren, niet of je dit daadwerkelijk gaat doen.

Als techneut bij een autobedrijf mag je bijvoorbeeld prima een deeltijd studie psychologie volgen, en deze kosten aftrekken. Wat je dan weer niet mag aftrekken is je cursus knutselen, of de kosten van je klein vaarbewijs.

Nog een addertje: voltijd HBO/WO studie's mag je überhaupt niet aftrekken.
pi_191579562
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 07:32 schreef bonhoeffer het volgende:

[..]

Het moet een studie zijn waarmee je inkomsten mag vergaren.

voorbeeld uit de luchtvaart: je kan een Private Pilot License halen, een opleiding van 10.000 euro waarmee je vervolgens kleine vliegtuigen mag besturen. Maar: met dit brevet mag je geen mensen tegen betaling mee laten vliegen. Je kan er dus niet legaal inkomsten mee verdienen, en mag de 10,000 euro daarom niet aftrekken als studiekosten.

Let wel, het gaat er om of je met je studie inkomsten mag vergaren, niet of je dit daadwerkelijk gaat doen.

Als techneut bij een autobedrijf mag je bijvoorbeeld prima een deeltijd studie psychologie volgen, puur omdat je dat interessant vindt, en deze kosten aftrekken. Wat je dan weer niet mag aftrekken is je cursus knutselen, of de kosten van je klein vaarbewijs.

Nog een addertje: voltijd HBO/WO studie's mag je überhaupt niet aftrekken.
Dit is een beetje hoe ik ooit geleerd hebt hoe de belastingdienst ernaar kijkt.

edit: quote i.p.v. wijziging vorige post. Dubbelpost. sorry.
pi_191579593
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 07:01 schreef papillion het volgende:
Aangifte doen met een wajong kan interessant zijn ivm de jong gehandicapten korting. https://www.uwv.nl/partic(...)gehandicaptenkorting

Die staat als het goed is al in je aangifte vermeld als je er recht op hebt via de wajong.

Dus ook als je geen brief hebt is het de moeite waard de tool even te doorlopen.
Ooooh! Ik heb het in mijn agenda staan. Gewoon doen :)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  Beste/leukste mod 2022 woensdag 19 februari 2020 @ 08:55:02 #21
319979 Fok-it
All is well
pi_191580242
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 07:32 schreef bonhoeffer het volgende:

[..]

Het moet een studie zijn waarmee je inkomsten mag vergaren.

voorbeeld uit de luchtvaart: je kan een Private Pilot License halen, een opleiding van 10.000 euro waarmee je vervolgens kleine vliegtuigen mag besturen. Maar: met dit brevet mag je geen mensen tegen betaling mee laten vliegen. Je kan er dus niet legaal inkomsten mee verdienen, en mag de 10,000 euro daarom niet aftrekken als studiekosten.

Let wel, het gaat er om of je met je studie inkomsten mag vergaren, niet of je dit daadwerkelijk gaat doen.

Als techneut bij een autobedrijf mag je bijvoorbeeld prima een deeltijd studie psychologie volgen, en deze kosten aftrekken. Wat je dan weer niet mag aftrekken is je cursus knutselen, of de kosten van je klein vaarbewijs.

Nog een addertje: voltijd HBO/WO studie's mag je überhaupt niet aftrekken.
Top. Thanks
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_191580294
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 07:32 schreef bonhoeffer het volgende:

[..]
Nog een addertje: voltijd HBO/WO studie's mag je überhaupt niet aftrekken.
Was dat niet enkel als je recht had op financiering? Als je dit niet had is het toch exclusief de drempel aftrekbaar?
pi_191580669
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 09:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Was dat niet enkel als je recht had op financiering? Als je dit niet had is het toch exclusief de drempel aftrekbaar?
Klopt!

Verder moet je wel de intentie hebben om er geld mee te gaan verdienen. Een automonteur die een fotografie cursus volgt om betere foto's van zijn kat te kunnen maken mag dat natuurlijk niet aftrekken.
  woensdag 19 februari 2020 @ 09:47:20 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_191580784
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 09:37 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

Klopt!

Verder moet je wel de intentie hebben om er geld mee te gaan verdienen. Een automonteur die een fotografie cursus volgt om betere foto's van zijn kat te kunnen maken mag dat natuurlijk niet aftrekken.
De belastingdienst gaat je niet ondervragen op je intenties.
The love you take is equal to the love you make.
pi_191580963
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2020 09:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]

De belastingdienst gaat je niet ondervragen op je intenties.
Dat je er misschien mee wegkomt omdat ze er niet naar vragen betekent nog niet dat het mag. Stukje ethiek ;).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')