abonnement Unibet Coolblue
pi_191572386
Beste forum Leden,

Ik ben wel is benieuwd hoe ver de privacy wetgeving gaat, want het lijkt dat tegenwoordig niks meer mag.
Een kennis van mij heeft een kleine onderneming en zit vaak met de volgende vraagstukken:

• Als een medewerker ziek is, mag je dan vragen hoe het met hem gaat? wanneer die weer denkt te gaan werken etc?

• Mag je als werkgever de diploma's opvragen bij de schoolinstantie of in geval van cursussen de behaalde cursussen op te vragen (om te controleren of ze echt behaald zijn)

Met name de 2e vraag vinden wij een lastige, anno 2020 kun je er niet zomaar vanuit gaan dat diegene de cursus daadwerkelijk gevolgd heb alles is te vervalsen

Ik (wij) zijn benieuwd naar de antwoorden.
pi_191572449
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 19:47 schreef MikeJoow het volgende:

• Als een medewerker ziek is, mag je dan vragen hoe het met hem gaat? wanneer die weer denkt te gaan werken etc?
Eh nee, dat is altijd al zo geweest dat heeft niets met 'verregaande privacy wetten' te maken maar met medisch beroepsgeheim. Je mag het wel vragen, maar een antwoord is niet verplicht. De bedrijfsarts gaat het voor je vragen en die stuurt je dan een brief waarin staat of betreffende medewerker kan werken of niet en vanaf wanneer. Daar staat niet in wat hij of zij mankeert. En zo hoort het ook.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 18 februari 2020 @ 19:52:34 #3
408813 crew  trein2000
pi_191572477
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 19:51 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Eh nee, dat is altijd al zo geweest dat heeft niets met 'verregaande privacy wetten' te maken maar met medisch beroepsgeheim. Je mag het wel vragen, maar een antwoord is niet verplicht. De bedrijfsarts gaat het voor je vragen en die stuurt je dan een brief waarin staat of betreffende medewerker kan werken of niet en vanaf wanneer.
Dat heeft helemaal niks met het medisch beroepsgeheim te maken, dat is iets voor artsen, en je mag NIET vragen wat hij heeft. Wel wanneer hij weer denkt te kunnen werken.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_191572568
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 19:52 schreef trein2000 het volgende:

Dat heeft helemaal niks met het medisch beroepsgeheim te maken, dat is iets voor artsen, en je mag NIET vragen wat hij heeft. Wel wanneer hij weer denkt te kunnen werken.
Je mag het best vragen, dat is niet verboden. Hij hoeft niet te antwoorden.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_191572577
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 19:51 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Eh nee, dat is altijd al zo geweest dat heeft niets met 'verregaande privacy wetten' te maken maar met medisch beroepsgeheim. Je mag het wel vragen, maar een antwoord is niet verplicht. De bedrijfsarts gaat het voor je vragen en die stuurt je dan een brief waarin staat of betreffende medewerker kan werken of niet en vanaf wanneer. Daar staat niet in wat hij of zij mankeert. En zo hoort het ook.
De vraag is of je het mag vragen. dat mag.verder zou ik zo een vraag nooit beantwoorden
pi_191572673
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 19:47 schreef MikeJoow het volgende:

• Mag je als werkgever de diploma's opvragen bij de schoolinstantie of in geval van cursussen de behaalde cursussen op te vragen (om te controleren of ze echt behaald zijn)

Met name de 2e vraag vinden wij een lastige, anno 2020 kun je er niet zomaar vanuit gaan dat diegene de cursus daadwerkelijk gevolgd heb alles is te vervalsen

Ik (wij) zijn benieuwd naar de antwoorden.
Maar dit kun je toch gewoon vragen bij een sollicitatie bijv? Hij komt alleen in aanmerking met diploma 'X' of cursus 'Y'.

En als die er al werkt en hij moet werkzaamheden doen die dat specifieke diploma of cursus vereisen dan is het toch niet meer dan normaal dat dit gevraagd kan worden?

Zelfde als met een VOG, je mag gewoon vragen of hij/zij die kan verstrekken, zo niet, dan gaat het jou geen reet aan waarom niet maar je kan er wel iemand om wegsturen volgens mij.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 18 februari 2020 @ 20:01:21 #7
408813 crew  trein2000
pi_191572680
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 19:56 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Je mag het best vragen, dat is niet verboden. Hij hoeft niet te antwoorden.
Dat is wel verboden. https://www.juridischloke(...)schap/ziekteverzuim/
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_191572773
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 19:56 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Je mag het best vragen, dat is niet verboden. Hij hoeft niet te antwoorden.
Wanneer hij denkt te kunnen gaan werken is een legitieme, en sociaal gerechtvaardigde, vraag. Mocht je hier niet op antwoorden verwacht ik of een bezoekje bedrijfsarts binnen 2 dagen of geen contractverlenging (en terecht). De reden dat deze vraag gesteld zal worden is om te kijken of de bedrijfsarts al gebeld moet worden of niet en of er vervanging moet komen.

De reden van ziekte vragen mag gewoon echt niet.

Controle van diploma's kan je doen door een uitreksel van het diplomaregister te vragen. https://duo.nl/zakelijk/diploma/diplomaregister-werkgevers.jsp

Certificaten hebben meestal zelf een verificatiesystematiek ingericht (die die ik heb wel iig)
pi_191573512
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 19:56 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Je mag het best vragen, dat is niet verboden. Hij hoeft niet te antwoorden.
nee, de werkgever is verboden om te vragen wat de werknemer heeft als de werknemer ziek is. Wel mag de werkgever vragen wanneer de werknemer weer op het werk zou kunnen komen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191573544
quote:
• Mag je als werkgever de diploma's opvragen bij de schoolinstantie of in geval van cursussen de behaalde cursussen op te vragen (om te controleren of ze echt behaald zijn)
Ja die kan de werkgever opvragen bij duo.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191573584
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 19:47 schreef MikeJoow het volgende:
Ik ben wel is benieuwd hoe ver de privacy wetgeving gaat, want het lijkt dat tegenwoordig niks meer mag.
Wat mij betreft niet ver genoeg....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191573605
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 20:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ja die kan de werkgever opvragen bij duo.
Ja maar dit is volgens mij niet voor cursussen. dit kan niet via DUO volgens mij
pi_191573733
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 20:47 schreef MikeJoow het volgende:

[..]

Ja maar dit is volgens mij niet voor cursussen. dit kan niet via DUO volgens mij
tja, dat weet ik ook niet. Ik heb er nog nooit mee te maken gehad...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191573795
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 20:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Wat mij betreft niet ver genoeg....
Onzin. Word zelf eens ondernemer en ervaar de onzin.

Dan verzint de overheid de wet ketenaansprakelijkheid die weer averechts alle gegevens van werknemers opvraagt van een project.
Vakman pur sang
pi_191573826
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 20:54 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Onzin. Word zelf eens ondernemer en ervaar de onzin.

Dan verzint de overheid de wet ketenaansprakelijkheid die weer averechts alle gegevens van werknemers opvraagt van een project.
ik hecht waarde aan mijn privacy... Het interesseert mij echt geen drol of iemand er last van heeft of niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191573867
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 20:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ik hecht waarde aan mijn privacy... Het interesseert mij echt geen drol of iemand er last van heeft of niet.
Dan heb je er zelf last van bedoel ik dus.
Vakman pur sang
pi_191573881
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 20:56 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Dan heb je er zelf last van bedoel ik dus.
andermans privacy respecteer ik zowiezo daar is geen wet voor nodig.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191573968
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 20:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

andermans privacy respecteer ik zowiezo daar is geen wet voor nodig.
*Sowieso
Onzin, begin maar eerst een onderneming.
Vakman pur sang
pi_191574006
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 21:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

*Sowieso
Onzin, begin maar eerst een onderneming.
daar heb ik helemaal geen zin in :')
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191575191
Laten we het even gezellig houden.

Betreft Privacy vind ik het soms wel wat te ver gaan, je mag bijna niets meer waardoor fraude en nep ziekte meldingen alleen maar gaan oplopen.
Als werkgever kan je vervolgens niets of bijna niets!
  dinsdag 18 februari 2020 @ 21:46:23 #21
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_191575316
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 21:42 schreef MikeJoow het volgende:
Laten we het even gezellig houden.

Betreft Privacy vind ik het soms wel wat te ver gaan, je mag bijna niets meer waardoor fraude en nep ziekte meldingen alleen maar gaan oplopen.
Als werkgever kan je vervolgens niets of bijna niets!
Je kunt gewoon al jarenlang een bedrijfsarts/arbodienst inschakelen en diplomachecks doen
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_191576495
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 21:46 schreef Molo het volgende:

[..]

Je kunt gewoon al jarenlang een bedrijfsarts/arbodienst inschakelen en diplomachecks doen
Arbodienst is gewoon een wassen neus, reintegratie idem dito. Allemaal praktijken wat allerlei banen oplevert, maar echt totaal geen rendement heeft.
pi_191577527
@echte vraag:
Ja je kan het zelf controleren of een bureau inhuren om het te laten controleren. Je moet alleen even de sollicitant om toestemming vragen het te doen. Het afgeven van de toestemming om de certificaten te controleren is dan een voorwaarde voor het feit of je iemand aanneemt of niet.

@discussie "tegenwoordig" niets meer mag en ziekteverzuim. Dat is niet "tegenwoordig". Zo is het al heel lang. Zelfs al zou je zelf mogen vragen wat de werknemer heeft, ga je een eventuele neppe-ziekmelding er echt niet beter uithalen dan de mensen die daar wel voor aangesteld zijn. Het systeem is nooit waterdicht en wanneer je zelf al een trend lijkt te ontdekken in fraude en neppe ziekmeldingen, mag je ook wel eens in de spiegel kijken hoe je je werknemers behandeld.
pi_191578253
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 23:38 schreef snabbi het volgende:
@:echte vraag:
Ja je kan het zelf controleren of een bureau inhuren om het te laten controleren. Je moet alleen even de sollicitant om toestemming vragen het te doen. Het afgeven van de toestemming om de certificaten te controleren is dan een voorwaarde voor het feit of je iemand aanneemt of niet.

@:discussie "tegenwoordig" niets meer mag en ziekteverzuim. Dat is niet "tegenwoordig". Zo is het al heel lang. Zelfs al zou je zelf mogen vragen wat de werknemer heeft, ga je een eventuele neppe-ziekmelding er echt niet beter uithalen dan de mensen die daar wel voor aangesteld zijn. Het systeem is nooit waterdicht en wanneer je zelf al een trend lijkt te ontdekken in fraude en neppe ziekmeldingen, mag je ook wel eens in de spiegel kijken hoe je je werknemers behandeld.
En als het er 1 is en je je dossiervorming netjes doet, gaat die er alsnog wel uit.
pi_191579458
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 19:47 schreef MikeJoow het volgende:
Beste forum Leden,

Ik ben wel is benieuwd hoe ver de privacy wetgeving gaat, want het lijkt dat tegenwoordig niks meer mag.
Een kennis van mij heeft een kleine onderneming en zit vaak met de volgende vraagstukken:

• Als een medewerker ziek is, mag je dan vragen hoe het met hem gaat? wanneer die weer denkt te gaan werken etc?

Wanneer ik mij ziek meld, dan meld ik netjes waar ik last van heb en wanneer ik denk weer aan de slag te kunnen. Ik vind dat eerlijk gezegd niet meer als normaal.
Het is wat.......
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')