abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_191567633
Fokkers,

Ik zit met de volgende casus, graag jullie mening hierover.

Ik werk in loondienst en ontvang maandelijks netjes mijn salaris. Naast mijn 40-urige werkweek, werk ik gemiddeld 1 weekend in de maand extra. Hiervoor krijg ik netjes de uren betaald plus een toeslag van 50% over de gemaakte uren. Ik heb uiteraard ook altijd vakantiegeld ontvangen, dit kan ik maandelijks volgen op mijn loonstrook door naar het bijgeschreven saldo te kijken. Dit was altijd 8% van het "basis" salaris, dus zonder de overuren en/of toeslagen daarop. Sinds deze maand is mijn werkgever over naar een nieuw salarissysteem. Toen ik zag hoeveel vakantiegeld werd bijgeschreven ben ik gaan uitrekenen waar dit op gebaseerd was want ik vond het een vreemd bedrag. Blijkt dat het vakantiegeld sinds deze maand is berekend over mijn "basissalaris" én over de overurentoeslag (dus niet de overuren zelf). Vervolgens ben ik wat onderzoek gaan doen. Nu blijkt dat werkgevers sinds 2018 verplicht zijn om vakantiegeld te betalen over overuren, wat daarvoor dus niet zo was (https://www.rijksoverheid(...)is-mijn-vakantiegeld). Hierop heb ik dit voorgelegd bij onze financiële afdeling. Als antwoord heb ik teruggekregen dat werkgevers verplicht zijn om over overuren minimaal 108% van het minimumloon te betalen en omdat ik hier ruim boven zit, zijn ze me geen vakantiegeld schuldig. Naar mijn mening zijn ze dit wettelijk verplicht.

Kortom:
- Werkgever betaalt mij vakantiegeld over het basissalaris, niet over overuren + overuurtoeslagen.
- Werkgever is sinds 1 januari 2018 verplicht om vakantiegeld te betalen over overuren + overuurtoeslagen.
- Werkgever is van mening dat dit niet van toepassing is omdat mijn salaris al hoger is dan 108% van het minimumloon.

Wat is jullie mening hierover?
pi_191567728
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 14:05 schreef Coning het volgende:
Fokkers,

Ik zit met de volgende casus, graag jullie mening hierover.

Ik werk in loondienst en ontvang maandelijks netjes mijn salaris. Naast mijn 40-urige werkweek, werk ik gemiddeld 1 weekend in de maand extra. Hiervoor krijg ik netjes de uren betaald plus een toeslag van 50% over de gemaakte uren. Ik heb uiteraard ook altijd vakantiegeld ontvangen, dit kan ik maandelijks volgen op mijn loonstrook door naar het bijgeschreven saldo te kijken. Dit was altijd 8% van het "basis" salaris, dus zonder de overuren en/of toeslagen daarop. Sinds deze maand is mijn werkgever over naar een nieuw salarissysteem. Toen ik zag hoeveel vakantiegeld werd bijgeschreven ben ik gaan uitrekenen waar dit op gebaseerd was want ik vond het een vreemd bedrag. Blijkt dat het vakantiegeld sinds deze maand is berekend over mijn "basissalaris" én over de overurentoeslag (dus niet de overuren zelf). Vervolgens ben ik wat onderzoek gaan doen. Nu blijkt dat werkgevers sinds 2018 verplicht zijn om vakantiegeld te betalen over overuren, wat daarvoor dus niet zo was (https://www.rijksoverheid(...)is-mijn-vakantiegeld). Hierop heb ik dit voorgelegd bij onze financiële afdeling. Als antwoord heb ik teruggekregen dat werkgevers verplicht zijn om over overuren minimaal 108% van het minimumloon te betalen en omdat ik hier ruim boven zit, zijn ze me geen vakantiegeld schuldig. Naar mijn mening zijn ze dit wettelijk verplicht.

Kortom:
- Werkgever betaalt mij vakantiegeld over het basissalaris, niet over overuren + overuurtoeslagen.
- Werkgever is sinds 1 januari 2018 verplicht om vakantiegeld te betalen over overuren + overuurtoeslagen.
- Werkgever is van mening dat dit niet van toepassing is omdat mijn salaris al hoger is dan 108% van het minimumloon.

Wat is jullie mening hierover?
Als ik dat linkje van je lees, combineren ze wat zaken die niet helemaal kloppen.

Indien de cao bepaald dat er geen vakantiegeld betaald wordt, DAN is je loon het minimum + 8% of hoger.

Sinds 2018 moet de werkgever voor overwerk ook gemiddeld het minimumloon betalen. Dit betekent dat hij ook vakantiegeld over deze extra uren moet betalen. Vakantiegeld wordt berekend over de volle waarde van de overuren (dus ook over de eventuele overwerktoeslag).

Oftewel: als jouw cao geen uitsluiting van vakantiegeld kent, dien je dus vakantiegeld over al je betaalde loon te ontvangen (ook je overuren, maar exclusief een eventuele winstuitkering e.d.).
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_191567739
quote:
17s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 14:12 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Als ik dat linkje van je lees, combineren ze wat zaken die niet helemaal kloppen.

Indien de cao bepaald dat er geen vakantiegeld betaald wordt, DAN is je loon het minimum + 8% of hoger.

Sinds 2018 moet de werkgever voor overwerk ook gemiddeld het minimumloon betalen. Dit betekent dat hij ook vakantiegeld over deze extra uren moet betalen. Vakantiegeld wordt berekend over de volle waarde van de overuren (dus ook over de eventuele overwerktoeslag).

Oftewel: als jouw cao geen uitsluiting van vakantiegeld kent, dien je dus vakantiegeld over al je betaalde loon te ontvangen (ook je overuren, maar exclusief een eventuele winstuitkering e.d.).
Er is geen CAO van toepassing.
pi_191567744
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 14:13 schreef Coning het volgende:

[..]

Er is geen CAO van toepassing.
Dan lees ik het als leek als mijn genoemde conclusie :).
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  Moderator dinsdag 18 februari 2020 @ 14:39:58 #5
382129 crew  Donna
pi_191568018
quote:
17s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 14:12 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Als ik dat linkje van je lees, combineren ze wat zaken die niet helemaal kloppen.

Indien de cao bepaald dat er geen vakantiegeld betaald wordt, DAN is je loon het minimum + 8% of hoger.

Sinds 2018 moet de werkgever voor overwerk ook gemiddeld het minimumloon betalen. Dit betekent dat hij ook vakantiegeld over deze extra uren moet betalen. Vakantiegeld wordt berekend over de volle waarde van de overuren (dus ook over de eventuele overwerktoeslag).

Oftewel: als jouw cao geen uitsluiting van vakantiegeld kent, dien je dus vakantiegeld over al je betaalde loon te ontvangen (ook je overuren, maar exclusief een eventuele winstuitkering e.d.).
Dit klopt helemaal. De werkgever haalt wat dingen door elkaar. 108% van het minimumloon is vaak van toepassing op bijbaantjes, misschien had je dat vroeger wel, dan zat je vakantiebijslag bij je maandelijkse salaris in en kreeg je geen uitkering van vakantiegeld 1x per jaar. Dat is op jou (TO) helemaal niet van toepassing.

Met vriendelijke groeten van de salarisadministratie. :Y
  Moderator dinsdag 18 februari 2020 @ 14:45:19 #6
382129 crew  Donna
pi_191568071
Wat zonder CAO op jou van toepassing is, is het volgende;

Hoogte vakantiegeld
Uw vakantiegeld wordt berekend over het loon dat u heeft verdiend in het afgelopen jaar (bijvoorbeeld van mei tot mei). Andere betalingen, zoals winstuitkering en eindejaarsuitkering, tellen niet mee voor de berekening van uw vakantiegeld. Als u ziek bent, loopt de opbouw van uw vakantiegeld door.

Sinds 2018 moet de werkgever voor overwerk ook gemiddeld het minimumloon betalen. Dit betekent dat hij ook vakantiegeld over deze extra uren moet betalen. Vakantiegeld wordt berekend over de volle waarde van de overuren (dus ook over de eventuele overwerktoeslag).
pi_191568162
Thanks voor de snelle antwoorden. Als ik het goed begrijp is mijn werkgever dus het minimumloon schuldig over gewerkte overuren + 8% vakantiegeld (in feite dus niets anders dan normale uren).

Ik heb echter de afspraak dat overuren tegen het normale uurloon worden uitbetaald, dit staat ook in ons personeelshandboek. En de werkgever is dus verplicht daarover 8% vakantiegeld te betalen?
  Moderator dinsdag 18 februari 2020 @ 15:00:22 #8
382129 crew  Donna
pi_191568232
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 14:53 schreef Coning het volgende:
Thanks voor de snelle antwoorden. Als ik het goed begrijp is mijn werkgever dus het minimumloon schuldig over gewerkte overuren + 8% vakantiegeld (in feite dus niets anders dan normale uren).

Ik heb echter de afspraak dat overuren tegen het normale uurloon worden uitbetaald, dit staat ook in ons personeelshandboek. En de werkgever is dus verplicht daarover 8% vakantiegeld te betalen?
Ja dat klopt. Bij jou staat 1 overuur gelijk aan 1 normaal uurloon en dus is je werkgever verplicht om over zo'n overuur 8% vakantiegeld te reserveren.

Als je ook nog toeslag zou krijgen (bijv. 130% op avond of 200% met Kerst) dan is je werkgever verplicht om daar ook 8% vakantiegeld over te reserveren.
pi_191568436
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 14:53 schreef Coning het volgende:
Thanks voor de snelle antwoorden. Als ik het goed begrijp is mijn werkgever dus het minimumloon schuldig over gewerkte overuren + 8% vakantiegeld (in feite dus niets anders dan normale uren).

Ik heb echter de afspraak dat overuren tegen het normale uurloon worden uitbetaald, dit staat ook in ons personeelshandboek. En de werkgever is dus verplicht daarover 8% vakantiegeld te betalen?
In de op heb je het nog over overurentoeslag?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_191568465
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 15:21 schreef baskick het volgende:

[..]

In de op heb je het nog over overurentoeslag?
Klopt. Wordt betaald tegen het normale uurloon en daarbovenop overurentoeslag van 50%. Ging me even over het stukje minimumloon vs. normaal uurloon.
pi_191568638
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 15:23 schreef Coning het volgende:

[..]

Klopt. Wordt betaald tegen het normale uurloon en daarbovenop overurentoeslag van 50%. Ging me even over het stukje minimumloon vs. normaal uurloon.
Bij ons in de arbeidsvoorwaarden staat dat de overurentoeslag ook de vakantietoeslag omvat. Staat daar bij jullie iets over wellicht?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  Moderator dinsdag 18 februari 2020 @ 15:48:46 #12
382129 crew  Donna
pi_191568786
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 15:23 schreef Coning het volgende:

[..]

Klopt. Wordt betaald tegen het normale uurloon en daarbovenop overurentoeslag van 50%. Ging me even over het stukje minimumloon vs. normaal uurloon.
Je hebt met dat hele minimumloon niets te maken idd. Er moet vakantiegeld gereserveerd worden over overuren en overwerk toeslag.
pi_191568847
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 15:38 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Bij ons in de arbeidsvoorwaarden staat dat de overurentoeslag ook de vakantietoeslag omvat. Staat daar bij jullie iets over wellicht?
Het volgende staat in ons personeelshandboek:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aangezien het om structurele overuren gaat, 1 weekend in de maand ongeveer, is afgesproken is dat deze overuren uitbetaald worden (plus de 50% toeslag). Staat verder dus niets bij over de van toepassing zijnde vakantietoeslag daarop.
  Moderator dinsdag 18 februari 2020 @ 15:59:01 #14
382129 crew  Donna
pi_191568915
Het staat er eigenlijk letterlijk;

Vakantietoeslag; Je hebt recht op 8% vakantietoeslag berekend over je bruto loon

Een bruto loon bestaat uit een basis loon, overuren, toeslagen, ploegendienstbeloning etc. etc.
pi_192940257
Eindelijk een reactie gehad van werkgever. Er is navraag gedaan bij een bedrijfsjurist. Ze geven aan het onterecht niet uitbetaalde vakantiegeld vanaf 1-1-2019 met terugwerkende kracht te gaan uitbetalen. De reden dat ze dit niet vanaf 1-1-2018 doen is dat 2018 als een overgangsjaar wordt gezien. Ik vraag me zelf af of dit terecht is en of het voor mij de moeite waard is om hier weer een probleem van te maken. 2019 heb ik aanzienlijk meer misgelopen dan 2018, dus an sich is deze beslissing al positief, maar vraag me meer af of ik hier wel of niet recht op heb (het 2018 gedeelte).
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')