abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191566947
Dag mede ouders,

Ik zoek advies over het volgende..

Mijn oudste zit in groep 6 en functioneert op vwo niveau, behalve rekenen/wiskunde...vmbo niveau.

Automatiseren vind ze al vanaf groep 3 erg lastig en het wil maar niet, ondanks (beperkte) extra aandacht op school.

Morgen heb ik een oudergesprek en ik wil echt een plan maken om haar hier beter in te ondersteunen..

Iemand noemde al eens dyscalculie als mogelijke oorzaak vanwege het automatiseren en het grote niveauverschil met andere vakken..

Met deze gegevens, wat zouden jullie doen? Wat zou een juiste aanpak zijn om dat rekenen/automatiseren te verbeteren?
pi_191567028
Er worden door NMI (Nederlands Mathematisch Instituut) cursussen gegeven, Foutloos rekenen.
Zij pretenderen, garanderen zelfs, dat ze alle kinderen goed en foutloos kunnen leren rekenen.

https://www.foutloosrekenen.nl/

Ze zitten op verschillende plaatsen in Nederland.

Als je niet voldoende vertrouwen hebt in de mogelijkheden die sschool biedt, zou je hieraan kunnen denken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_191567174
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 13:17 schreef miss_sly het volgende:
Er worden door NMI (Nederlands Mathematisch Instituut) cursussen gegeven, Foutloos rekenen.
Zij pretenderen, garanderen zelfs, dat ze alle kinderen goed en foutloos kunnen leren rekenen.

https://www.foutloosrekenen.nl/

Ze zitten op verschillende plaatsen in Nederland.

Als je niet voldoende vertrouwen hebt in de mogelijkheden die sschool biedt, zou je hieraan kunnen denken.
Oh kijk aan, goede tip!
pi_191567241
De link doorgenomen en klinkt als een goede methode....wel prijzig en helaas niet in de buurt.

Maar....dit lijkt me een goede "laatste redmiddel"

Maarja, eigenlijk vind ik dat ik van school mag verwachten dat ze haar beter ondersteunen..
Op een aantal vakken loopt ze voor dus ik heb al in het begin aangegeven dat ze haar in die tijd dat zij haar andere vakken doet, dat ze met haar gaan rekenen...Dat gebeurt dus niet :(

Of....verwacht ik teveel van de school?
pi_191567310
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 13:32 schreef Brybry het volgende:
De link doorgenomen en klinkt als een goede methode....wel prijzig en helaas niet in de buurt.

Maarja, eigenlijk vind ik dat ik van school mag verwachten dat ze haar beter ondersteunen..
Op een aantal vakken loopt ze voor dus ik heb al in het begin aangegeven dat ze haar in die tijd dat zij haar andere vakken doet, dat ze met haar gaan rekenen...Dat gebeurt dus niet :(

Ik weet niet of je te veel verwacht. Wij lopen tegen hetzelfde aan en overwegen, ondanks de kosten, ook deze uitwijkmogelijkheid. We wachten even de cito's af van de nieuwe school om te kijken of ze er op vooruit gegaan is. Ik ben bang dat de schade opgelopen op de andere school al te groot is (ze zit in groep 7).

Ze vraagt er overigens zelf naar, omdat ze het zelf als een gebrek ervaart dat haar rekenkennis niet voldoet.

Oveirgens, voor de duidelijkheid: als het een kwestie was/alsnog blijkt te zijn van niet kunnen rekenen, vind ik dat ook prima, hoor. Ze ervaart het zelf als niet voldoende goede uitleg gehad hebben, en wil dat dus graag aanpakken.
  dinsdag 18 februari 2020 @ 13:40:20 #6
194233 Friday12
Originele kloon
pi_191567342
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 13:32 schreef Brybry het volgende:

Het is niet of leraren weinig te doen hebben ofzo...
pi_191567350
Hoe is het met het Engels van de kleine? Je kan eens kijken op https://www.khanacademy.org/
Die legt het heel simpel uit. Die begint met videos heel simpel met 1+1, en waarom dat dan twee is. Uiteindelijk met sommetjes en vragen toetsen ze je niveau, waar je bepaalde fouten maakt weten ze dat je die kennis niet voor 100% snapt.
Dan krijg je soort van lessen/voorbeelden en videos met zulke onderwerpen.

Is ook nog eens gratis, en de filmpjes zijn best leuk. En met allemaal kleurtjes vrij duidelijk. Maar wel in het Engels. Ik weet niet of ze inmiddels al het een en ander hebben in andere talen.
Doei
pi_191567389
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 13:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik weet niet of je te veel verwacht. Wij lopen tegen hetzelfde aan en overwegen, ondanks de kosten, ook deze uitwijkmogelijkheid. We wachten even de cito's af van de nieuwe school om te kijken of ze er op vooruit gegaan is. Ik ben bang dat de schade opgelopen op de andere school al te groot is (ze zit in groep 7).

Ze vraagt er overigens zelf naar, omdat ze het zelf als een gebrek ervaart dat haar rekenkennis niet voldoet.

Oveirgens, voor de duidelijkheid: als het een kwestie was/alsnog blijkt te zijn van niet kunnen rekenen, vind ik dat ook prima, hoor. Ze ervaart het zelf als niet voldoende goede uitleg gehad hebben, en wil dat dus graag aanpakken.
Ah, wel goed dat ze dit zelf aangeeft. Ondanks dat ze in groep 7 zit lijkt het me juist heel verstandig om hier iets mee te doen...
Als rekenen een opgave is, dan zal ze echt vastlopen op de middelbare school en dat wil je natuurlijk voorkomen :)
pi_191567398
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 13:40 schreef Friday12 het volgende:

[..]

Het is niet of leraren weinig te doen hebben ofzo...
Er zitten 16 kinderen in de klas, lijkt me dat een beetje extra aandacht wel moet lukken.
pi_191567404
quote:
3s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 13:41 schreef Treinhoer het volgende:
Hoe is het met het Engels van de kleine? Je kan eens kijken op https://www.khanacademy.org/
Die legt het heel simpel uit. Die begint met videos heel simpel met 1+1, en waarom dat dan twee is. Uiteindelijk met sommetjes en vragen toetsen ze je niveau, waar je bepaalde fouten maakt weten ze dat je die kennis niet voor 100% snapt.
Dan krijg je soort van lessen/voorbeelden en videos met zulke onderwerpen.

Is ook nog eens gratis, en de filmpjes zijn best leuk. En met allemaal kleurtjes vrij duidelijk. Maar wel in het Engels. Ik weet niet of ze inmiddels al het een en ander hebben in andere talen.
Haar Engels is best goed, ik sla de link op , kunnen we dit eens proberen ^O^
pi_191567449
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 13:45 schreef Brybry het volgende:

[..]

Haar Engels is best goed, ik sla de link op , kunnen we dit eens proberen ^O^
Ook leuk om zelf te doen, je spijkert altijd weer wat kennis bij :)
Doei
pi_191568532
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 13:45 schreef Brybry het volgende:

[..]

Er zitten 16 kinderen in de klas, lijkt me dat een beetje extra aandacht wel moet lukken.
Dan moet de leerkracht dus in plaats van instructie voor het geplande vak aan alle kinderen, jouw kind instructie geven in een vak dat zij niet kan? :?

Begrijp me goed ik vind best dat school hier iets aan kan doen maar haar helpen met rekenen tijdens een andere les doet de rest van de klas tekort imho
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_191568557
quote:
3s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 13:49 schreef Treinhoer het volgende:

[..]

Ook leuk om zelf te doen, je spijkert altijd weer wat kennis bij :)
Zeker!
pi_191568569
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 15:30 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Dan moet de leerkracht dus in plaats van instructie voor het geplande vak aan alle kinderen, jouw kind instructie geven in een vak dat zij niet kan? :?

Begrijp me goed ik vind best dat school hier iets aan kan doen maar haar helpen met rekenen tijdens een andere les doet de rest van de klas tekort imho
Ik bedoel dat als de klas rustig aan het werken is aan een andere taak, lezen bijvoorbeeld, dat de docent mijn dochter dan kan helpen met rekenen...
Is toch niet gek?

Alle kinderen zijn op dat moment toch rustig aan het werk..
pi_191568604
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 15:32 schreef Brybry het volgende:

[..]

Ik bedoel dat als de klas rustig aan het werken is aan een andere taak, lezen bijvoorbeeld, dat de docent mijn dochter dan kan helpen met rekenen...
Is toch niet gek?

je begrijpt dat de docent tijdens die stille momenten en ook de volgende les aan het voorbereiden is. Of de administratie aan het doen is. Observeren, straffen, etc etc. Het is niet zo alsof de docent lekker zit te niksen wanneer de klas zelfstandig aan het lezen is.

Edit: jij wil dat je kind op een hoger niveau kan rekenen dan dat jouw kind bereikt met het reguliere lesprogramma. Waarom zou de school daaraan moeten meewerken? en wat doe jezelf met je kind?
pi_191568665
Dus de docent mag, in dit geval,zich wel bezig houden met vervelende kinderen, maar extra aandacht aan een goede leerling is too much...

Aha :')
pi_191568705
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 15:35 schreef diadakan het volgende:

[..]

je begrijpt dat de docent tijdens die stille momenten en ook de volgende les aan het voorbereiden is. Of de administratie aan het doen is. Observeren, straffen, etc etc. Het is niet zo alsof de docent lekker zit te niksen wanneer de klas zelfstandig aan het lezen is.

Edit: jij wil dat je kind op een hoger niveau kan rekenen dan dat jouw kind bereikt met het reguliere lesprogramma. Waarom zou de school daaraan moeten meewerken? en wat doe jezelf met je kind?
Je hebt denk ik niet goed gelezen.
Mijn dochter functioneert op vwo niveau maar heeft al jaren moeilijkheden met rekenen...
Ze zit op een zwakke school en het gemiddelde niveau is vrij laag.
Ik heb het idee, dat er daardoor niet voldoende aandacht wordt besteed aan rekenen in z'n algemeen.
Of, m'n dochter is daar gewoon heel erg zwak in
Of er speelt meer, als in dyscalculie o.i.d.

Nu is de tijd om er actief mee aan de slag te gaan.

Edit. Wat ik zelf heb gedaan;
Extra rekenen, Squla, bijles..
pi_191568708
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 15:35 schreef diadakan het volgende:

[..]

Wanneer een kind binnen het reguliere lesprogramma niet volledig de stof leert beheersen die het zou moeten beheersen, is het inderdaad aan de leerkracht/school om hier extra aandacht aan te besteden. Dit zijn de basisskills die kinderen moeten beheersen aan het einde van de basisschool, het gaat niet om punniken of zo.
pi_191569072
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 15:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wanneer een kind binnen het reguliere lesprogramma niet volledig de stof leert beheersen die het zou moeten beheersen, is het inderdaad aan de leerkracht/school om hier extra aandacht aan te besteden. Dit zijn de basisskills die kinderen moeten beheersen aan het einde van de basisschool, het gaat niet om punniken of zo.
Maar m.i. niet tijdens andere vakken...
Dan krijg je over een tijdje een topic 'mn dochter had altijd vwo niveau maar nu alleen nog maar voor rekenen en de rest is slecht' :+
pi_191569106
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 16:13 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Maar m.i. niet tijdens andere vakken...
Dan krijg je over een tijdje een topic 'mn dochter had altijd vwo niveau maar nu alleen nog maar voor rekenen en de rest is slecht' :+
Dat ligt eraan. Als het kind met lezen al klaar is met AVI kan het zeker wel tijdens lezen extra instructie krijgen voor rekenen. Eventueel van de onderwijsassistent of de IB'er.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 18 februari 2020 @ 16:18:32 #21
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_191569130
lama edit niet gelezen van TS
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_191569167
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 15:32 schreef Brybry het volgende:

[..]

Is toch niet gek?

Ik weet niet of je wel eens in een groep 6 bent? Daar is vrijwel nooit en half uur ofzo dat de docent 'vrij' is... Als de kinderen al zelfstandig werken loop je rond, check je de voortgang, stuur je bij indien nodig en beantwoord je vragen.

Je mag best verwachten dat ze hulp krijgt, maar niet op die manier imho
pi_191569203
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 16:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat ligt eraan. Als het kind met lezen al klaar is met AVI kan het zeker wel tijdens lezen extra instructie krijgen voor rekenen. Eventueel van de onderwijsassistent of de IB'er.
M'n dochter was in groep 4 al klaar met AVI,destijds de afspraak gemaakt dat wanneer de rest gaat lezen, dat zij extra hulp krijgt bij het rekenen.
Dat gebeurt helaas niet consequent.

Een kind wat zonder inspanning op alle andere gebieden op vwo functioneert maar nog geen simpele som snel kan uitrekenen, ik vind dat raar....
pi_191569208
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 16:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Een onderwijsassistent mag geen instructie geven dus dat kan niet, IB'er zou eventueel kunnen. Maar er zijn niet veel scholen die dermate lang achter elkaar lezen dat je een reken-instructie en het oefenen kan doen.

En ts verlangt het dus van de leerkracht zelf, en dat vind ik dus niet heel realistisch
pi_191569239
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 16:24 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Een onderwijsassistent mag geen instructie geven dus dat kan niet, IB'er zou eventueel kunnen. Maar er zijn niet veel scholen die dermate lang achter elkaar lezen dat je een reken-instructie en het oefenen kan doen.

En ts verlangt het dus van de leerkracht zelf, en dat vind ik dus niet heel realistisch
Kennelijk heeft TS met school een dergelijke afspraak gemaakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')