abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 18 februari 2020 @ 11:10:41 #1
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_191565630
Ik ga dit jaar trouwen en wil huwelijksvoorwaarden registreren.
Moet je dit vooraf doen en dit aan de ambtenaar doorgeven of maakt het de ambtenaar überhaupt niet uit?
Hoe lang vantevoren moet je dit laten opmaken of maakt dat dan weer niet uit?
  Moderator dinsdag 18 februari 2020 @ 11:18:48 #2
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_191565728
Moet bij de notaris.
Standaard trouw je onder beperkte gemeenschap van goederen. Alles wat je hiervan wil laten afwijken moet je laten vastleggen bij een notaris
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  dinsdag 18 februari 2020 @ 11:35:38 #3
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_191565925
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 11:18 schreef Plompzakker het volgende:
Moet bij de notaris.
Standaard trouw je onder beperkte gemeenschap van goederen. Alles wat je hiervan wil laten afwijken moet je laten vastleggen bij een notaris
Maakt dat nog uit hoe lang vantevoren je dit doet en dien je dit dan later bij de gemeente aan te geven of gaat dit automatisch?
  Moderator dinsdag 18 februari 2020 @ 11:37:40 #4
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_191565957
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 11:35 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Maakt dat nog uit hoe lang vantevoren je dit doet en dien je dit dan later bij de gemeente aan te geven of gaat dit automatisch?
De gemeente gaat daar niet over.
Je kunt het het beste zorgen dat het voor de dag zelf geregeld is. Dan is het afhankelijk van de drukte van je notaris hoe lang van tevoren je dat moet doen
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_191565998
Tegenwoordig is huwelijkse voorwaarden toch standaard en niet andersom?

Ik heb het echt aan moeten vragen toen, maar das 15 jaar geleden. Toen was gemeenschap van goederen de standaard.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  Moderator dinsdag 18 februari 2020 @ 11:54:07 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_191566175
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 11:37 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

De gemeente gaat daar niet over.
Je kunt het het beste zorgen dat het voor de dag zelf geregeld is. Dan is het afhankelijk van de drukte van je notaris hoe lang van tevoren je dat moet doen
Dit. Ik ben ook onder HV getrouwd want getrouwd in 2017 en toen was GvG nog de standaard. Ik heb dit gedaan ruim voor de trouwdatum, bij de notaris.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_191566213
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 11:18 schreef Plompzakker het volgende:
Moet bij de notaris.
Standaard trouw je onder beperkte gemeenschap van goederen. Alles wat je hiervan wil laten afwijken moet je laten vastleggen bij een notaris
Ik had echt niet verwacht dat jij dit wist eerlijk gezegd.

weten _O_
  Moderator dinsdag 18 februari 2020 @ 11:58:47 #8
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_191566242
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 11:57 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

Ik had echt niet verwacht dat jij dit wist eerlijk gezegd.

weten _O_
Als mod moet je soms ook je expertise tonen
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  dinsdag 18 februari 2020 @ 12:03:11 #9
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_191566298
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 11:41 schreef De_Onnoembare het volgende:
Tegenwoordig is huwelijkse voorwaarden toch standaard en niet andersom?

Ik heb het echt aan moeten vragen toen, maar das 15 jaar geleden. Toen was gemeenschap van goederen de standaard.
Ja is standaard. Iig beperkte huwelijkse voorwaarden.


'Die voorwaarden zijn:

*Wat je vóór je huwelijk hebt gespaard, is van jou
*Wat je tijdens je huwelijk spaart, is van jullie samen
*Schulden die je vóór je huwelijk aan bent gegaan zijn van jou
*Schulden die jij of jullie tijdens jullie huwelijk aangaan vallen wél binnen de gemeenschap van goederen. De uitzondering op deze regel: studieschulden. Die blijven persoonlijk
*Schenkingen, giften en erfenissen vallen niet binnen de gemeenschap, ook niet als ze verkregen zijn tijdens het huwelijk'

Anders moet geregeld worden, maar ook dit kan je beter even nachecken.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  dinsdag 18 februari 2020 @ 12:24:08 #10
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_191566547
In mijn geval is er ook sprake van een onderneming dus vandaar de huwelijkse voorwaarden. Ook willen wij gewoon echt op papier hebben wat de bezittingen van een ieder zijn vóór het huwelijk, in mijn geval een aanzienlijk spaarsaldo.
Inmiddels heb ik al wat prijsopgaves opgevraagd bij verschillende notarissen. Daar het nogal in prijs kan verschillen, zo blijkt :o
  dinsdag 18 februari 2020 @ 12:35:31 #11
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_191566661
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 12:24 schreef mossad_agent het volgende:
In mijn geval is er ook sprake van een onderneming dus vandaar de huwelijkse voorwaarden. Ook willen wij gewoon echt op papier hebben wat de bezittingen van een ieder zijn vóór het huwelijk, in mijn geval een aanzienlijk spaarsaldo.
Inmiddels heb ik al wat prijsopgaves opgevraagd bij verschillende notarissen. Daar het nogal in prijs kan verschillen, zo blijkt :o
Wil je je onderneming niet geheel buiten het huwelijk houden?
Want leuk als het goed gaat. Maar als het niet goed gaat kost het je gezin ook de kop.

Wat je voor je huwelijk bezit of schuldig bent is van jou. Dat is de standaard inmiddels.
Maar zeker bij een onderneming gelden andere belangen. Voor als het goed gaat, maar ook zeker voor wanneer het niet goed gaat.

Dat zijn meer uitgebreidde huwelijkse voorwaarden.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  dinsdag 18 februari 2020 @ 13:13:34 #12
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_191566988
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 12:35 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Wil je je onderneming niet geheel buiten het huwelijk houden?
Want leuk als het goed gaat. Maar als het niet goed gaat kost het je gezin ook de kop.

Wat je voor je huwelijk bezit of schuldig bent is van jou. Dat is de standaard inmiddels.
Maar zeker bij een onderneming gelden andere belangen. Voor als het goed gaat, maar ook zeker voor wanneer het niet goed gaat.

Dat zijn meer uitgebreidde huwelijkse voorwaarden.
Ja die wil ik zeker buiten het huwelijk houden vandaar de huwelijkse voorwaarden.
  Moderator dinsdag 18 februari 2020 @ 13:14:51 #13
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_191566998
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 12:24 schreef mossad_agent het volgende:
In mijn geval is er ook sprake van een onderneming dus vandaar de huwelijkse voorwaarden. Ook willen wij gewoon echt op papier hebben wat de bezittingen van een ieder zijn vóór het huwelijk, in mijn geval een aanzienlijk spaarsaldo.
Inmiddels heb ik al wat prijsopgaves opgevraagd bij verschillende notarissen. Daar het nogal in prijs kan verschillen, zo blijkt :o
Dat kun je gewoon in de huwelijkse voorwaarden laten beschrijven. Dan blijft je eigen deel van jezelf.
Een gezamenlijk deel kun je dan ook makkelijk creëren als je een gezamenlijke rekening oid hebt. Alle uitgaven die van daaruit gedaan worden zijn dan automatisch van samen. Zo kun je flexibel zijn in wat je de gemeenschap in stopt en wat je erbuiten laat
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  Moderator dinsdag 18 februari 2020 @ 13:15:33 #14
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_191567004
Maar een notaris kan dit allemaal wel exact uitleggen
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  dinsdag 18 februari 2020 @ 13:17:37 #15
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_191567031
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 13:14 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Dat kun je gewoon in de huwelijkse voorwaarden laten beschrijven. Dan blijft je eigen deel van jezelf.
Een gezamenlijk deel kun je dan ook makkelijk creëren als je een gezamenlijke rekening oid hebt. Alle uitgaven die van daaruit gedaan worden zijn dan automatisch van samen. Zo kun je flexibel zijn in wat je de gemeenschap in stopt en wat je erbuiten laat
De gezamenlijke rekening hebben we inderdaad ook, voor alle vaste lasten en boodschappen. Daarnaast hebben we allebei onze eigen rekeningen. Voor mij is gewoon belangrijk dat ook feitelijk op papier komen te staan wat de bezittingen zijn voor het huwelijk iets wat in mijn optiek met de nieuwe 'gemeenschap van goederen' niet zo is (of ik moet er volledig naast zitten natuurlijk, wat ik zeker ook niet uitsluit ;))

Daarnaast moet ik ook nog een testament op laten maken maar dat kan uiteraard tijdens mijn bezoek aan de notaris worden besproken.
  woensdag 19 februari 2020 @ 23:10:38 #16
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_191592997
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 12:24 schreef mossad_agent het volgende:
In mijn geval is er ook sprake van een onderneming dus vandaar de huwelijkse voorwaarden. Ook willen wij gewoon echt op papier hebben wat de bezittingen van een ieder zijn vóór het huwelijk, in mijn geval een aanzienlijk spaarsaldo.
Inmiddels heb ik al wat prijsopgaves opgevraagd bij verschillende notarissen. Daar het nogal in prijs kan verschillen, zo blijkt :o
Vraagje, heb je ook een clausule opgenomen dat je de gemeenschap vergoed voor gemist voordeel uit de onderneming? Las namelijk dit op een website over huwelijkse voorwaarden:

quote:
Als één van de partners een onderneming heeft op het moment van trouwen, dan valt die onderneming (volgens de hoofdregel hierboven) niet in de gemeenschap van goederen. Om te voorkomen dat de andere partner ieder voordeel uit die onderneming gaat missen, is bepaald dat de ondernemer dan een redelijke vergoeding aan de gemeenschap moet betalen.

https://huwelijksevoorwaa(...)voorwaarden-2018.php
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 19 februari 2020 @ 23:37:14 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191593359
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 12:24 schreef mossad_agent het volgende:
In mijn geval is er ook sprake van een onderneming dus vandaar de huwelijkse voorwaarden. Ook willen wij gewoon echt op papier hebben wat de bezittingen van een ieder zijn vóór het huwelijk, in mijn geval een aanzienlijk spaarsaldo.
Inmiddels heb ik al wat prijsopgaves opgevraagd bij verschillende notarissen. Daar het nogal in prijs kan verschillen, zo blijkt :o
Ik laat in april onze huwelijkse voorwaarden vastleggen voor 495 euro. En we doen er ook 2 testamenten bij, 200 euro per testament.
Resistance is futile.
  donderdag 20 februari 2020 @ 11:03:37 #18
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_191597191
quote:
5s.gif Op woensdag 19 februari 2020 23:10 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Vraagje, heb je ook een clausule opgenomen dat je de gemeenschap vergoed voor gemist voordeel uit de onderneming? Las namelijk dit op een website over huwelijkse voorwaarden:
[..]

Nee ik moet nog naar de notaris. Heb hier overigens nog nooit over gehoord dus ik neem aan dat de notaris dit ook wel gaat uitleggen?
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2020 23:37 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik laat in april onze huwelijkse voorwaarden vastleggen voor 495 euro. En we doen er ook 2 testamenten bij, 200 euro per testament.
Ik heb een offerte binnen voor 537,- (het goedkoopste hier in de buurt). Maar wat een verschil zeg... 537,- voor het huwelijk, 1500,- na het huwelijk!!!
  donderdag 20 februari 2020 @ 11:46:36 #19
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_191597900
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 13:17 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

De gezamenlijke rekening hebben we inderdaad ook, voor alle vaste lasten en boodschappen. Daarnaast hebben we allebei onze eigen rekeningen. Voor mij is gewoon belangrijk dat ook feitelijk op papier komen te staan wat de bezittingen zijn voor het huwelijk iets wat in mijn optiek met de nieuwe 'gemeenschap van goederen' niet zo is (of ik moet er volledig naast zitten natuurlijk, wat ik zeker ook niet uitsluit ;))

Daarnaast moet ik ook nog een testament op laten maken maar dat kan uiteraard tijdens mijn bezoek aan de notaris worden besproken.
Nogmaals:

Die voorwaarden zijn:

*Wat je vóór je huwelijk hebt gespaard, is van jou
*Wat je tijdens je huwelijk spaart, is van jullie samen
*Schulden die je vóór je huwelijk aan bent gegaan zijn van jou
*Schulden die jij of jullie tijdens jullie huwelijk aangaan vallen wél binnen de gemeenschap van goederen. De uitzondering op deze regel: studieschulden. Die blijven persoonlijk
*Schenkingen, giften en erfenissen vallen niet binnen de gemeenschap, ook niet als ze verkregen zijn tijdens het huwelijk'

Dat zijn de standaard huwelijkse voorwaarden (beter gezegd veranderde gemeenschap van goederen). Al het andere moet apart geregeld worden.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_191598030
Gefeliciteerd TS!
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 20 februari 2020 @ 12:01:14 #21
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_191598130
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 11:46 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Nogmaals:

Die voorwaarden zijn:

*Wat je vóór je huwelijk hebt gespaard, is van jou
*Wat je tijdens je huwelijk spaart, is van jullie samen
*Schulden die je vóór je huwelijk aan bent gegaan zijn van jou
*Schulden die jij of jullie tijdens jullie huwelijk aangaan vallen wél binnen de gemeenschap van goederen. De uitzondering op deze regel: studieschulden. Die blijven persoonlijk
*Schenkingen, giften en erfenissen vallen niet binnen de gemeenschap, ook niet als ze verkregen zijn tijdens het huwelijk'

Dat zijn de standaard huwelijkse voorwaarden (beter gezegd veranderde gemeenschap van goederen). Al het andere moet apart geregeld worden.
Snap ik uiteraard, maar hoe ga je dan aantonen wat jij op dat moment hebt? Moet je dat dan zelf noteren en stel je gaat scheiden, wordt dit dan niet betwist? Of moet dat ook bij een notaris?
quote:
14s.gif Op donderdag 20 februari 2020 11:54 schreef probeer het volgende:
Gefeliciteerd TS!
Tx!
  donderdag 20 februari 2020 @ 12:02:40 #22
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_191598156
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 12:01 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Snap ik uiteraard, maar hoe ga je dan aantonen wat jij op dat moment hebt? Moet je dat dan zelf noteren en stel je gaat scheiden, wordt dit dan niet betwist? Of moet dat ook bij een notaris?
[..]

Tx!
Natuurlijk moet dat vastgelegd worden bij een notaris.
Dat is volstrekt logisch.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_191598206
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 12:02 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Natuurlijk moet dat vastgelegd worden bij een notaris.
Dat is volstrekt logisch.
Dus eigenlijk is de "standaard situatie" veranderd van voorheen:

"Gemeenschap ven goederen tenzij u langs de notaris loopt voordat u naar het gemeentehuis gaat"

Naar nu:
"Beperkte gemeenschap is nu standaard, maar als u niet langs de notaris loopt voordat naar het gemeentehuis gaat bent u praktisch gezien alsnog in gemeenschap van goederen getrouwd".
pi_191598219
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 11:03 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Nee ik moet nog naar de notaris. Heb hier overigens nog nooit over gehoord dus ik neem aan dat de notaris dit ook wel gaat uitleggen?
[..]

Ik heb een offerte binnen voor 537,- (het goedkoopste hier in de buurt). Maar wat een verschil zeg... 537,- voor het huwelijk, 1500,- na het huwelijk!!!
Beetje flauw, maar buiten het kostenverschil ben je na je huwelijk ook het "ok dan trouwen we niet" argument kwijt
  donderdag 20 februari 2020 @ 12:11:32 #25
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_191598246
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 12:06 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Dus eigenlijk is de "standaard situatie" veranderd van voorheen:

"Gemeenschap ven goederen tenzij u langs de notaris loopt voordat u naar het gemeentehuis gaat"

Naar nu:
"Beperkte gemeenschap is nu standaard, maar als u niet langs de notaris loopt voordat naar het gemeentehuis gaat bent u praktisch gezien alsnog in gemeenschap van goederen getrouwd".
Meer dat je voor gemeenschap van goederen bewust moet kiezen.
Dat al het andere via een notaris loopt is volstrekt logisch. Het moet wel vastgelegd worden, want anders is er geen bewijs.

Snap niet zo goed waarom dat onduidelijk of vervelend zou zijn.
Zonder dat het vastgelegd wordt kan iedereen vanalles roepen.
HV werkt altijd met het vastleggen van zaken. Dat was al zo en blijft zo.
En dat is beter voor alle betrokkenen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')