abonnement Unibet Coolblue
pi_191564896
Gaat om het volgende. In een testament is een legaat opgenomen.
Daarin staat dat een bepaalde persoon in de woning van de overledene mag blijven wonen.
Wanneer, om wat voor reden dan ook, die persoon uit de woning vertrekt, vervalt het legaat.
Die persoon is geen erfgenaam.
De erfgenamen willen de woning verkopen maar dat is door dit legaat niet mogelijk.
Is afwachten tot die persoon de woning verlaat echt de enige optie of zijn er nog andere mogelijkheden?
pi_191564984
Is diegene ook van plan het legaat te accepteren?

Alle onkosten van het huis zijn dan ook voor diegene zijn of haar rekening.

Oh en voor de vraag, nee als diegene accepteert zijn er geen andere mogelijkheden.

[ Bericht 25% gewijzigd door TheoddDutchGuy op 18-02-2020 10:14:07 ]
pi_191565097
de erfgenamen kunnen met de persoon praten en een voorstel doen om hem/haar uit te kopen, maar die hoeft daar niet mee akkoord te gaan
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_191565106
ER is altijd de mogelijkheid met die persoon in gesprek te gaan om te vragen wat hij/zij nodig heeft om de woning wél te verlaten. Wellicht zijn mee zoeken naar een andere woning en/of een financiele vergoeding voor deze persoon wel goede opties om mee te werken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_191565468
Dank voor de snelle beantwoording en dit is inderdaad wat ik al vermoedde.
pi_191565512
Overigens is een gesprek niet mogelijk en is het verzoek via de notaris al gedaan.
Enige optie is afwachten helaas.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 18 februari 2020 @ 11:03:04 #7
408813 crew  trein2000
pi_191565542
Waarom zou je het huis niet kunnen verkopen?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 18 februari 2020 @ 11:04:01 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_191565549
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 11:03 schreef trein2000 het volgende:
Waarom zou je het huis niet kunnen verkopen?
Dat lijkt me in strijd met het legaat.
The love you take is equal to the love you make.
pi_191565565
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 11:03 schreef trein2000 het volgende:
Waarom zou je het huis niet kunnen verkopen?
Een legataris gaat voor de erfgenamen.

Dus dan sta je nergens als erfgenamen.

Wanneer krijgt u uw legaat?
Bevat de erfenis schulden, dan moeten eerst de schuldeisers worden betaald uit de nalatenschap. Daarna krijgt u uw legaat. Iemand die een legaat krijgt, heet een legataris. Dus: schuldeisers hebben voorrang op de legataris. Maar een legataris heeft voorrang op de erfgenamen.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 18 februari 2020 @ 11:14:08 #10
408813 crew  trein2000
pi_191565678
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 11:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat lijkt me in strijd met het legaat.
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 11:05 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Een legataris gaat voor de erfgenamen.

Dus dan sta je nergens als erfgenamen.

Wanneer krijgt u uw legaat?
Bevat de erfenis schulden, dan moeten eerst de schuldeisers worden betaald uit de nalatenschap. Daarna krijgt u uw legaat. Iemand die een legaat krijgt, heet een legataris. Dus: schuldeisers hebben voorrang op de legataris. Maar een legataris heeft voorrang op de erfgenamen.
Dat legaat is een recht van vruchtgebruik zoals ik het lees. Dan kun je het bloot eigendom nog gewoon verkopen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_191565707
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 11:14 schreef trein2000 het volgende:

[..]

[..]

Dat legaat is een recht van vruchtgebruik zoals ik het lees. Dan kun je het bloot eigendom nog gewoon verkopen.
Dan moeten ze het legaat gaan betalen naar de waarde van wat is nagelaten, opbrengst van het huis dus.

Is weleens vaker voor gekomen.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 18 februari 2020 @ 11:18:15 #12
408813 crew  trein2000
pi_191565724
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 11:16 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dan moeten ze het legaat gaan betalen naar de waarde van wat is nagelaten, opbrengst van het huis dus.

Is weleens vaker voor gekomen.
Huh wat? Die vruchtgebruiker mag gewoon lekker blijven zitten. Je verkoopt enkel het huis zodat als de vruchtgebruiker dood is de eigenaar er in kan.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 18 februari 2020 @ 11:19:00 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_191565731
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 11:14 schreef trein2000 het volgende:

[..]


[..]

Dat legaat is een recht van vruchtgebruik zoals ik het lees. Dan kun je het bloot eigendom nog gewoon verkopen.
Ja, op die manier.
The love you take is equal to the love you make.
pi_191567494
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 11:18 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Huh wat? Die vruchtgebruiker mag gewoon lekker blijven zitten. Je verkoopt enkel het huis zodat als de vruchtgebruiker dood is de eigenaar er in kan.
Net als een huis in verhuurde staat? Zal ook hier van negatieve invloed zijn op de verkoopprijs en daarmee op de erfenis van TS.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 18 februari 2020 @ 14:22:24 #15
408813 crew  trein2000
pi_191567828
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 13:52 schreef baskick het volgende:

[..]

Net als een huis in verhuurde staat?
Zelfde principe ja.
quote:
Zal ook hier van negatieve invloed zijn op de verkoopprijs en daarmee op de erfenis van TS.
Dat is wat anders.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_191574836
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 14:22 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Zelfde principe ja.
[..]

Dat is wat anders.
Ja, het is nog erger. Een huurder betaalt ten minste nog huur, als het goed is...
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_191581163
De situatie om het iets duidelijker te maken.

Het legaat is 1/3 deel van de waarde van de woning op het moment van overlijden.
Bovendien mag zij (het betreft de partner van mijn schoonvader) in de woning blijven wonen. Ook is zij verantwoordelijk voor de kosten als bijv. energie, WOZ etc.
Zodra zij om wat voor reden ook, het huis verlaat, vervalt het gedeelte wat bewoning betreft.
Ook mag zij er niet met iemand samen wonen.

De relatie tussen de zonen en hun vader was redelijk goed. Zijn partner, zijn keuze, is gerespecteerd maar kent de nodige problemen al vanaf het begin.
Duidelijk is dat er op dit moment geen contact is.

Wat het ook lastig maakt is dat zij executeur is en hiermee dus nagenoeg alle touwtjes in handen heeft.

Zodoende hier mijn vraag
  woensdag 19 februari 2020 @ 10:38:25 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_191581326
De zoons willen verkopen, maar dat kan dus niet. Als ik het goed lees, kan dat ook niet zonder toestemming van de weduwe van de schoonvader, of ze er nog woont of niet.
The love you take is equal to the love you make.
pi_191581806
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 13:52 schreef baskick het volgende:

[..]

Net als een huis in verhuurde staat? Zal ook hier van negatieve invloed zijn op de verkoopprijs en daarmee op de erfenis van TS.
Inderdaad, wie koopt er nou een huis waar je nog jarenlang niet in kan wonen, waar je ook jarenlang geen huur voor ontvangt en waarvan je maar moet hopen dat het goed onderhouden wordt
pi_191582673
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2020 10:38 schreef Lienekien het volgende:
De zoons willen verkopen, maar dat kan dus niet. Als ik het goed lees, kan dat ook niet zonder toestemming van de weduwe van de schoonvader, of ze er nog woont of niet.
Zij is ook executeur en grijpt elke gelegenheid om zaken te vertragen aan.
Hierdoor is er ook nog geen enkele zicht op verantwoording en vereffening.
Behalve partner is zij verder niets, geen partnerschap, huwelijk o.i.d.
Dus ook geen erfgenaam. Het gaat puur om het niet mee willen werken.
  woensdag 19 februari 2020 @ 12:17:55 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_191582691
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 12:15 schreef Tris het volgende:

[..]

Zij is ook executeur en grijpt elke gelegenheid om zaken te vertragen aan.
Hierdoor is er ook nog geen enkele zicht op verantwoording en vereffening.
Behalve partner is zij verder niets, geen partnerschap, huwelijk o.i.d.
Dus ook geen erfgenaam. Het gaat puur om het niet mee willen werken.
Maar je schoonvader heeft haar wel op die manier bewust opgenomen in zijn testament. Ik snap dat jullie daar verder geen boodschap aan hebben en de erfenis uitbetaald willen krijgen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_191582972
Niet mee willen werken kun je wel afdwingen via de rechter.
pi_191583188
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2020 12:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar je schoonvader heeft haar wel op die manier bewust opgenomen in zijn testament. Ik snap dat jullie daar verder geen boodschap aan hebben en de erfenis uitbetaald willen krijgen.
ik snap dat laatste dus eerlijk gezegd juist niet.
Een testament representeert de laatste wilsbeschikking van de overledene. Kennelijk had je schoonvader goede redenen om dit zo vast te leggen. Waarom denken volwassen kinderen zo vaak dat zij op de één of andere manier recht (zouden moeten) hebben om een testament waarin een tweede/nieuwe partner verzorgd wordt achtergelaten te mogen omzeilen?

Dat niet mee willen werken en geen inzicht willen geven is wél vervelend en ook niet fatsoenlijk van de partner van je schoonvader. Een executeur dient binnen een redelijke termijn inzicht te geven. Dat kun je wel via de rechtbank proberen af te dwingen, TO, dan weet je tenminste waar jullie aan toe zijn.
  woensdag 19 februari 2020 @ 13:09:57 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_191583284
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 13:01 schreef kipje1234 het volgende:

[..]

ik snap dat laatste dus eerlijk gezegd juist niet.
Een testament representeert de laatste wilsbeschikking van de overledene. Kennelijk had je schoonvader goede redenen om dit zo vast te leggen. Waarom denken volwassen kinderen zo vaak dat zij op de één of andere manier recht (zouden moeten) hebben om een testament waarin een tweede/nieuwe partner verzorgd wordt achtergelaten te mogen omzeilen?

Dat niet mee willen werken en geen inzicht willen geven is wél vervelend en ook niet fatsoenlijk van de partner van je schoonvader. Een executeur dient binnen een redelijke termijn inzicht te geven. Dat kun je wel via de rechtbank proberen af te dwingen, TO, dan weet je tenminste waar jullie aan toe zijn.
Met ‘ik snap’ bedoel ik niet ‘ik zou dat ook zo ervaren’, meer neutraal dat ik opmaak uit de informatie tot nu toe dat zij er geen boodschap aan hebben.
The love you take is equal to the love you make.
pi_191583341
Het gaat om het doelbewust tegenwerken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')