abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7896968
Hoi,

Voor een opleiding die ik in september wil gaan volgen moet ik een toelatingsexamen doen. De opdracht is als volgt :

// Opdracht
Mensen leren hun wereld ontdekken. Eén van de onderwerpen daarbij is de natuur.
Help de manier van leren te verbeteren door een omgeving, methode, apparaat of proces te bedenken waarin de natuur op een multimediale manier dichterbij de mens komt.

In de schriftelijke uitwerking moet je jouw idee, de vormgeving, de technische realisatie en de interactie duidelijk en gedetailleerd beschrijven waarbij deze onderdelen allemaal op een gelijkwaardige manier behandeld worden. Documenteer je uitwerking verder met eventueel vooronderzoek, ontwerpstudies en geraadpleegde bronnen. Bij de uitwerking mag je gebruik maken van computers
//

Het concept :

Nu had ik als idee om met multimedia hulpmiddelen een soort van museum te maken in combinatie met een website, waarin de overeenkomst tussen henzelf en dieren getoond wordt (zodat de mens dichter bij de natuur komt). Na een aantal discovery documentaires heb ik al een aantal voorbeelden van mogelijke overeenkomsten.

- De sociale band tussen mensapen onderling komt sterk overeen met de sociale band bij mensen (al laten mensen het nogal eens afweten).

- Het komt voor dat tijgers meer doden dan ze eten (iets wat de mens ook doet).

Mijn vraag :
Zijn er misschien mensen die meer van zulke voorbeelden kennen of mij op een andere manier kunnen helpen bij het verzamelen van overeenkomsten met dieren. Of moet ik er gewoon mee stoppen omdat er helemaal niet zoveel overeenkomsten zijn ??

Alvast heel erg bedankt voor het lezen van dit topic.

pi_7896990
Overeenkomsten? Zeker, kijk maar es naar de hond en zijn baasje. Dat lijkt in veel gevallen verdomde veel op elkaar.
pi_7897166
Leen uit de bieb het boek Natuurlijke Intelligentie, van Wim van de Grind, het is misschien ietwat filosofisch ( veel te, bedenk ik me nu), maar een aantal van de punten die jij noemt worden er in behandeld. Er is erg veel over geschreven, als je eens goed gaat zoeken in de bieb zal je volgens mij binnen no-time genoeg informatie voor je opdracht vinden.
"Guess what ? I've got a fever.. and the only prescription.. is more cowbells !"
pi_7897218
Ok heel erg bedankt zal dat boek eens gaan bekijken
pi_7897272
Succes!

Ik zit het boek even door te bladeren en denk dat het misschien wel iets te wetenschappelijk is, maar er is ontzettend veel onderzoek gedaan dus als je wat trefwoorden invult in bijvoorbeeld google of bij je lokale bibliotheek moeten er wel toegankelijkere boeken te vinden zijn..

"Guess what ? I've got a fever.. and the only prescription.. is more cowbells !"
  † In Memoriam † dinsdag 14 januari 2003 @ 23:54:33 #6
7074 moussy
kuttekop
pi_7902709
jij moet toch je opdracht maken om toegelaten te worden, of neem je alle fokkers mee als je toegelaten bent

Ga lekker zelf je huiswerk maken

Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_7903835
Um.. ik ben alleen informatie aan het verzamelen over het onderwerp
waar ik de multimediale weergave en interactie omheen knutsel.

De bedoeling van de opdracht is dat ze kunnen zien hoe ik op een multimediale manier informatie kan brengen en daarbij rekening houdt met interactie van de gebruiker enz. Deze informatie is wel belangrijk, maar heeft niets te maken met 'mijn huiswerk'. Een forum is een kennis net en als ik daar mijn informatie kan halen wat is dan het probleem.

Het zou fout zijn als ik ga vragen 'Hoe zou ik deze opdracht het beste kunnen aanpakken' enz..

pi_7914862
Wolven gebruiken "babysitters" voor hun jongen, niet alleen de hele familie/roedel helpt mee bij het grootbrengen van de jongen, maar er is (meestal) 1 teef(niet de moeder) die speciaal op de kleintjes let en ze begeleid(tot volwassenheid), heel vaak is dit de beta teef.

Termieten bouwen airco's in hun termietenheuvels, dit zorgt ervoor dat de kinderkamer tot op de graad nauwkeurig blijft.

Mieren kennen oorlogen tegen elkaar, er zijn dan ook speciale oorlogs-mieren.....(ligt aan de soort).

Er is een reptielensoort die kloont, deze populatie bestaat alleen uit dames die 100% gelijk aan elkaar zijn, de naam ben ik helaas vergeten....

Verder komen heel veel dingen van dieren met de mens overeen, ik durf te zeggen dat niets wat de mens doet niet ook door dieren word gedaan(zeker als het op gedrag aankomt), natuurlijk heeft de mens meer mogenlijkheden door de technologie, maar niets is niet al verzonnen door de dieren zelf.....

Maarja de mens is ook een dier

Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_7915412
Bedankt voor de reacties.
Heb vandaag in de bibliotheek het boek gevonden :
"De aangeklede aap". Hierin geven ze aan dat de mens gewoon
een aap is en dat de gedragskenmerken terug te vinden zijn in mensen.

Is wel interresant om te lezen, er zat ook een videoband bij met het een
en ander of de evolutietheorie enz.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')