abonnement Unibet Coolblue
pi_191522273
Mijn kind is tijdens het stoeien op school voor de tweede keer ( :') ) op iemands bril gaan staan. (Lees; bril viel op de grond en mijn kind stapte er direct op. )

Moeder heeft de schade niet bij mij geclaimed, dat zou nog kunnen.. Ik vroeg me af of ik hiervoor mijn aansprakelijkheidsverzekering kan inzetten? Of zijn incidenten onder schooltijd anders verzekerd, door school zelf?

Ik kan er in mijn polisvoorwaarden niets over vinden.
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
  Moderator zaterdag 15 februari 2020 @ 17:36:58 #2
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_191522312
In ieder geval niet door de school zelf.

Dat is zoals je misschien wel verwacht als iemand, zoals een leraar, iets van jouw kind stuk zou maken.

Als de moeder komt claimen dan loopt het gewoon via jullie eigen AVP.
En anders bel je even met je AVP maandag hoe dat nou zit qua polis en de voorwaarden.
Voor het geval het toch een keer gebeurt.
pi_191522353
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 17:36 schreef jitzzzze het volgende:
Naar mijn weten is hier juist je aansprakelijkheidsverzekering voor.
Dat weet ik dus niet.. je bent op je werkplek immers ook anders verzekerd?

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 17:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
In ieder geval niet door de school zelf.

Dat is zoals je misschien wel verwacht als iemand, zoals een leraar, iets van jouw kind stuk zou maken.

Als de moeder komt claimen dan loopt het gewoon via jullie eigen AVP.
En anders bel je even met je AVP maandag hoe dat nou zit qua polis en de voorwaarden.
Voor het geval het toch een keer gebeurt.
Bellen kan inderdaad altijd. De eerste keer kon moeder gebruik maken van haar eigen brillenverzekering, geen idee of dat nu weer kan.
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_191522412
Wat staat er in de algmene voorwaarden van de school?
So we just called him Fred too
  Moderator zaterdag 15 februari 2020 @ 17:48:28 #6
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_191522438
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 17:42 schreef Declan-Harp het volgende:

[..]

Dat weet ik dus niet.. je bent op je werkplek immers ook anders verzekerd?

Voor schade aan een ander in principe wel ja. De dekking is niet aan tijd en plaats gebonden (uiteraard zijn er enkele uitzonderingen).
pi_191533382
Hier is je eigen aansprakelijkheidsverzekering voor. Vereiste is wel dat je kind of jij aansprakelijk is. Als het een ongelukje was dan is er geen aansprakelijkheid en zal de verzekering niet uitkeren. Dat hangt dus ervan af hoe een en ander precies is gebeurd. Als je kind er niks aan kon doen omdat die bril precies viel waar hij een halve seconde later zijn voet neerzette, dan wordt het een lastig verhaal.
En dan heb je nog eventuele eigen schuld van degene die telkens zijn bril laat vallen.

Maar in principe kun je naar je eigen aansprakelijkheidsverzekering. De school heeft er ook een, maar die dekt enkel de aansprakelijkheid van de school. Daarvoor is dan weer vereist dat de school iets verweten kan worden, en dat lijkt me in dit geval lastig.
pi_191533387
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 17:46 schreef Fred2 het volgende:
Wat staat er in de algmene voorwaarden van de school?
Hoe is dat relevant?
pi_191533402
quote:
2s.gif Op zondag 16 februari 2020 09:27 schreef Waterdrinker het volgende:
Als het een ongelukje was dan is er geen aansprakelijkheid en zal de verzekering niet uitkeren.
Is dat zo? Per ongeluk kun je best veel schade aanrichten.
pi_191533426
quote:
2s.gif Op zondag 16 februari 2020 09:27 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Hoe is dat relevant?
Scholen hebben vaak ook een aansprakelijkheidsverzekering, die ook schade bij leerlingen onder bepaalde voorwaarden denkt.
pi_191533467
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 09:30 schreef bmp80 het volgende:

[..]

Is dat zo? Per ongeluk kun je best veel schade aanrichten.
Ja, dan spreekt men van een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Maar dan moet de “dader” dus niets te verwijten vallen, dus die drempel is toch nog wel hoog.

Zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Arrest_Zwiepende_tak voor een voorbeeld.
pi_191533491
quote:
2s.gif Op zondag 16 februari 2020 09:27 schreef Waterdrinker het volgende:
Hoe is dat relevant?
Het is tijdens schooluren op school gebeurd en blijkbaar is het toezicht door het onderwijspersoneel dermate belabberd dat persoonlijke eigendommen herhaaldelijk stuk gaan.
So we just called him Fred too
pi_191533818
quote:
2s.gif Op zondag 16 februari 2020 09:27 schreef Waterdrinker het volgende:
Hier is je eigen aansprakelijkheidsverzekering voor. Vereiste is wel dat je kind of jij aansprakelijk is. Als het een ongelukje was dan is er geen aansprakelijkheid en zal de verzekering niet uitkeren. Dat hangt dus ervan af hoe een en ander precies is gebeurd. Als je kind er niks aan kon doen omdat die bril precies viel waar hij een halve seconde later zijn voet neerzette, dan wordt het een lastig verhaal.
En dan heb je nog eventuele eigen schuld van degene die telkens zijn bril laat vallen.

Maar in principe kun je naar je eigen aansprakelijkheidsverzekering. De school heeft er ook een, maar die dekt enkel de aansprakelijkheid van de school. Daarvoor is dan weer vereist dat de school iets verweten kan worden, en dat lijkt me in dit geval lastig.
Dankje, hier kan ik misschien wel wat mee.

Ik was er zelf niet bij, heb het derde hands gehoord van een andere moeder. Weet wel dat dit al de tweede keer is in korte tijd én dat het ''stoeien'' op het plein een groot probleem is momenteel. Dáár zijn de juffen van op de hoogte.
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_191533851
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 10:21 schreef Declan-Harp het volgende:

[..]

Dankje, hier kan ik misschien wel wat mee.

Ik was er zelf niet bij, heb het derde hands gehoord van een andere moeder. Weet wel dat dit al de tweede keer is in korte tijd én dat het ''stoeien'' op het plein een groot probleem is momenteel. Dáár zijn de juffen van op de hoogte.
Ik denk juist dat het heel goed is voor kinderen om te stoeien, ook als daarbij af en toe een bril sneuvelt.

Mijn zoontje heeft vanaf groep 1 een bril, en deze is zeer regelmatig gesneuveld. Dat hoort erbij, overigens heb ik nooit andere ouders aansprakelijk gesteld, ik heb helemaal geen zin dat alle jongens stoeien, maar mijn zoon niet mag meedoen omdat hun moeders zeggen dat dat niet mag omdat het geld kost als zijn bril valt.....
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_191533861
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2020 10:26 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Ik denk juist dat het heel goed is voor kinderen om te stoeien, ook als daarbij af en toe een bril sneuvelt.

Mijn zoontje heeft vanaf groep 1 een bril, en deze is zeer regelmatig gesneuveld. Dat hoort erbij, overigens heb ik nooit andere ouders aansprakelijk gesteld, ik heb helemaal geen zin dat alle jongens stoeien, maar mijn zoon niet mag meedoen omdat hun moeders zeggen dat dat niet mag omdat het geld kost als zijn bril valt.....
Het is voor mij gewoon niet leuk dat het weer MIJN kind is die betrokken is. Ik wil niet scheef worden aangekeken.
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_191533892
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 10:28 schreef Declan-Harp het volgende:

[..]

Het is voor mij gewoon niet leuk dat het weer MIJN kind is die betrokken is. Ik wil niet scheef worden aangekeken.
Dat snap ik. Als het mijn zoon zou zijn wiens bril kapot was gegaan zou ik ook niet andere ouders aansprakelijk stellen. De school wordt geen leukere plek als de docenten stoeien gaan verbieden. En al helemaal niet als één kind niet kan meedoen.

Misschien is het alternatief dat het kind als hij gaat stoeien eerst zijn bril weglegt of aan een ander geeft.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_191533920
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 09:41 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Het is tijdens schooluren op school gebeurd en blijkbaar is het toezicht door het onderwijspersoneel dermate belabberd dat persoonlijke eigendommen herhaaldelijk stuk gaan.
Juist dit soort dingen beperken scholen en daarmee kinderen veel te veel. Een kind moet kunnen klimmen, stoeien, voetballen etc en daarbij iets kapot laten gaan. Jouw redenatie volgend mogen de kinderen ook niet voetballen, dat is heel slecht voor de schoenen.

Scholen zijn er niet om kinderen in een stramien te drukken maar om dingen te leren. Het in pauzes platslaan van energieke zaken hoort daar zeker niet bij.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_191534659
quote:
2s.gif Op zondag 16 februari 2020 09:27 schreef Waterdrinker het volgende:
Hier is je eigen aansprakelijkheidsverzekering voor. Vereiste is wel dat je kind of jij aansprakelijk is. Als het een ongelukje was dan is er geen aansprakelijkheid en zal de verzekering niet uitkeren. Dat hangt dus ervan af hoe een en ander precies is gebeurd.
Ik was geïntrigeerd door deze uitspraak, dus ik heb even bij mijn eigen verzekeraar op de site gekeken (Klaverblad) en daar staat het volgende:
"Een voorbeeld van een schade waar u aansprakelijk voor kan worden gesteld is als uw kind per ongeluk een bal door de ruit van de buurman schiet." (bron). Dus het lijkt toch niet altijd zo te zijn dat als het een ongeluk is, de AVP niet uitkeert.
pi_191534753
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:42 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]

Ik was geïntrigeerd door deze uitspraak, dus ik heb even bij mijn eigen verzekeraar op de site gekeken (Klaverblad) en daar staat het volgende:
"Een voorbeeld van een schade waar u aansprakelijk voor kan worden gesteld is als uw kind per ongeluk een bal door de ruit van de buurman schiet." (bron). Dus het lijkt toch niet altijd zo te zijn dat als het een ongeluk is, de AVP niet uitkeert.
Het hele idee van de avp is juist dat het voor ongelukjes is. De vraag waar het om gaat is of diegene die op dat moment voor het kind zorgde had kunnen voorzien dat dit ging gebeuren. Nou nu zijn het twee kids en dan lijkt die kans mij klein. Avp werk waarschijnlijk.
pi_191534787
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 10:21 schreef Declan-Harp het volgende:

[..]

Dankje, hier kan ik misschien wel wat mee.

Ik was er zelf niet bij, heb het derde hands gehoord van een andere moeder. Weet wel dat dit al de tweede keer is in korte tijd én dat het ''stoeien'' op het plein een groot probleem is momenteel. Dáár zijn de juffen van op de hoogte.
De eerste alinea van dit antwoord is trouwens niet waar, even dat je het weet 😅 er word een en ander te hard platgeslagen. Vooral als je kijkt hoe verzekeraars naar eea kijken. In dit geval zal dit voor de bril, ook door het geringe schadebedrag, waarschijnlijk niet opgaan en zal de avp vermoedelijk gewoon uitkeren. Let ook op dat het zwiepende tak arrest niet stelt dat een ongelukje kan gebeuren, maar dat aansprakelijkheid samenhangt met de waarschijnlijkheid dat een ongeval zou kunnen gebeuren.

[ Bericht 10% gewijzigd door investeerdertje op 16-02-2020 11:59:16 ]
pi_191534882
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:42 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]

Ik was geïntrigeerd door deze uitspraak, dus ik heb even bij mijn eigen verzekeraar op de site gekeken (Klaverblad) en daar staat het volgende:
"Een voorbeeld van een schade waar u aansprakelijk voor kan worden gesteld is als uw kind per ongeluk een bal door de ruit van de buurman schiet." (bron). Dus het lijkt toch niet altijd zo te zijn dat als het een ongeluk is, de AVP niet uitkeert.
Dat ligt toch iets genuanceerder en is niet wat ik bedoelde. Het ene ongelukje is het andere niet. Zie bijvoorbeeld: https://www.studytubelaw.(...)else-ree-lanting-dlg Het is inderdaad niet zo dat de aansprakelijkheidsverzekering niet uitkeert bij ongelukjes. Dan zou 'ie namelijk vrijwel nooit uitkeren.

Het gaat er echt om dat sprake moet zijn van een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Is dat het geval, dan ben je (in de basis) niet aansprakelijk voor eventuele schade.

Als je een bal door de ruit schiet dan was je waarschijnlijk aan het voetballen in de buurt van een raam, en had je moeten weten dat de niet-geringe kans bestaat dat je de bal door de ruit schiet. Dat lijkt me al genoeg voor aansprakelijkheid.

Al kan een aansprakelijkheidsverzekeraar natuurlijk ook besluiten uit coulance uit te keren.

quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:50 schreef investeerdertje het volgende:
Het hele idee van de avp is juist dat het voor ongelukjes is.
Het heet niet voor niets een aansprakelijkheidsverzekering, en niet een ongelukjesverzekering. Leidend is of sprake is van aansprakelijkheid. Maar goed, eens dat bij veel ongelukjes wel sprake zal zijn van aansprakelijkheid.

quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:50 schreef investeerdertje het volgende:
De vraag waar het om gaat is of diegene die op dat moment voor het kind zorgde had kunnen voorzien dat dit ging gebeuren. Nou nu zijn het twee kids en dan lijkt die kans mij klein. Avp werk waarschijnlijk.
Dat is niet de vraag waar het om draait.
Je haalt nu twee dingen door elkaar. Jij doelt op kinderen van 14-16 waarvoor de ouders naast de kinderen aansprakelijk zijn als ze de gedraging hadden moeten beletten. Dat is een extra aansprakelijkheid, dus dan kun je náást het kind ook de ouders aanspreken. Voor kinderen onder de 14 geldt dat criterium niet, want dan kun je sowieso al niet naar het kind en moet je naar de ouders.
pi_191535148
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:52 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

De eerste alinea van dit antwoord is trouwens niet waar, even dat je het weet 😅 er word een en ander te hard platgeslagen. Vooral als je kijkt hoe verzekeraars naar eea kijken. In dit geval zal dit voor de bril, ook door het geringe schadebedrag, waarschijnlijk niet opgaan en zal de avp vermoedelijk gewoon uitkeren. Let ook op dat het zwiepende tak arrest niet stelt dat een ongelukje kan gebeuren, maar dat aansprakelijkheid samenhangt met de waarschijnlijkheid dat een ongeval zou kunnen gebeuren.
Dat hangt natuurlijk samen. Een ongelukje kan gebeuren, en dus is er niet voor elk ongelukje iemand aan te wijzen die voor dat ongelukje aansprakelijk is. Draag je een bril en ga je met iemand stoeien, valt de bril van je hoofd en stapt de ander een halve seconde later per ongeluk op die bril... dan lijkt me dat een lastige positie om te betogen dat sprake is van aansprakelijkheid.

Het kan best dat de verzekeraar coulancehalve uitkeert, maar dat maakt het verhaal natuurlijk niet anders. De hoogte van de schade heeft ook niks te maken met of wel of niet sprake is van aansprakelijkheid.
pi_191535449
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2020 10:35 schreef Arnold_fan het volgende:
Juist dit soort dingen beperken scholen en daarmee kinderen veel te veel. Een kind moet kunnen klimmen, stoeien, voetballen etc en daarbij iets kapot laten gaan. Jouw redenatie volgend mogen de kinderen ook niet voetballen, dat is heel slecht voor de schoenen.

Scholen zijn er niet om kinderen in een stramien te drukken maar om dingen te leren. Het in pauzes platslaan van energieke zaken hoort daar zeker niet bij.
Ik redeneer niet, ik constateer alleen dat het toezicht niet voldoende was om dit te voorkomen. Je schuift nu jouw interpretatie van een oplossing in mijn schoenen.

Wellicht is het al voldoende als de juf meer tijd heeft om op te letten en alleen de waarschuwing te geven "pas op Pietje, daar ligt een bril".
So we just called him Fred too
pi_191535967
quote:
2s.gif Op zondag 16 februari 2020 12:00 schreef Waterdrinker het volgende:


[..]

Het heet niet voor niets een aansprakelijkheidsverzekering, en niet een ongelukjesverzekering. Leidend is of sprake is van aansprakelijkheid. Maar goed, eens dat bij veel ongelukjes wel sprake zal zijn van aansprakelijkheid.
[..]

Dat is niet de vraag waar het om draait.
Je haalt nu twee dingen door elkaar. Jij doelt op kinderen van 14-16 waarvoor de ouders naast de kinderen aansprakelijk zijn als ze de gedraging hadden moeten beletten. Dat is een extra aansprakelijkheid, dus dan kun je náást het kind ook de ouders aanspreken. Voor kinderen onder de 14 geldt dat criterium niet, want dan kun je sowieso al niet naar het kind en moet je naar de ouders.
Fout. Dat criterium geld om te kijken of de ouders überhaupt aansprakelijk zijn. Als het voorspelbaar gedrag van een kind van 4 is dan zijn de ouders niet aansprakelijk en had (bijvoorbeeld) de oppas maar beter op moeten passen.

Daarnaast heet het een aansprakelijkheidsverzekering, maar is aansprakelijkheid voor opzettelijke zaken nagenoeg altijd uitgesloten dus vandaar een verzekering voor ongelukjes.
quote:
7s.gif Op zondag 16 februari 2020 12:17 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Dat hangt natuurlijk samen. Een ongelukje kan gebeuren, en dus is er niet voor elk ongelukje iemand aan te wijzen die voor dat ongelukje aansprakelijk is. Draag je een bril en ga je met iemand stoeien, valt de bril van je hoofd en stapt de ander een halve seconde later per ongeluk op die bril... dan lijkt me dat een lastige positie om te betogen dat sprake is van aansprakelijkheid.

Het kan best dat de verzekeraar coulancehalve uitkeert, maar dat maakt het verhaal natuurlijk niet anders. De hoogte van de schade heeft ook niks te maken met of wel of niet sprake is van aansprakelijkheid.
Het is aannemelijk dat bij stoeien een bril of kleding stuk gaat. Dan is het de vraag wie met het stoeien begonnen is, en dit wederzijds was, of de aansprakelijkheid bij de tegenpartij ligt. Maar je brengt hem zelf al tot de essentie "ga je stoeien". Alle andere randzaken doen er dan eigenlijk niet toe

Zoals ik al stelde legt de poster het arrest verkeerd uit. Het gaat er niet om dat er een halve seconde tussen zit of iets dergelijks, het gaat erom of het te voorzien is geweest. Bij stoeien sneuvelen dingen nu eenmaal en is het te voorzien.

Daarnaast heeft het weinig te maken met coulance maar meer met het doel van de verzekering. Daarnaast heb ik nergens gesteld dat het schadebedrag van invloed is op de aansprakelijkheid.
pi_191536280
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 13:03 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Fout. Dat criterium geld om te kijken of de ouders überhaupt aansprakelijk zijn. Als het voorspelbaar gedrag van een kind van 4 is dan zijn de ouders niet aansprakelijk en had (bijvoorbeeld) de oppas maar beter op moeten passen.
Bron? Dat staat haaks op art. 6:169 lid 1 BW.
pi_191536348
quote:
7s.gif Op zondag 16 februari 2020 13:25 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Bron? Dat staat haaks op art. 6:169 lid 1 BW.
De polis van je aansprakelijkheidsverzekering. Let op dat ik specifiek reageer op de avp.

Overigens zie ik niet in hoe dit 6:169 tegen zou spreken, immers de onrechtmatige daad vervalt als het de oppas verweten kan worden bij voorspelbaar gedrag.
pi_191536438
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 13:30 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

De polis van je aansprakelijkheidsverzekering. Let op dat ik specifiek reageer op de avp.

Overigens zie ik niet in hoe dit 6:169 tegen zou spreken, immers de onrechtmatige daad vervalt als het de oppas verweten kan worden bij voorspelbaar gedrag.
Je haalt echt van alles door elkaar. Vraag 1 is of sprake is van aansprakelijkheid, en daarvoor gelden andere criteria dan waarmee jij nu op de proppen komt.
pi_191536519
quote:
7s.gif Op zondag 16 februari 2020 13:35 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Je haalt echt van alles door elkaar. Vraag 1 is of sprake is van aansprakelijkheid, en daarvoor gelden andere criteria dan waarmee jij nu op de proppen komt.
De vraag is of ts bij de avp terecht kan. Alles wat jij er bij sleept heeft vrij weinig met de vraag te maken. Daarnaast benader ik het vanuit de verzekeraar en geef ik aan waarom mijn statement 6:169 niet onderuit haalt (er is immers dan geen onrechtmatige daad).

Het antwoord voor ts is dus:
Mocht ze je aansprakelijk stellen, even naar de avp en je hebt 90% kans dat het geregeld zal worden. Gaat goed komen ts :)
  zondag 16 februari 2020 @ 13:55:11 #29
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_191536732
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 09:41 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Het is tijdens schooluren op school gebeurd en blijkbaar is het toezicht door het onderwijspersoneel dermate belabberd dat persoonlijke eigendommen herhaaldelijk stuk gaan.
Ik weet niet hoe het wettelijk zit, maar dit soort teksten vind ik gevaarlijk. Het leidt namelijk tot een obsessieve controle en verboden om te voorkomen dat er maar iets gebeurd. Het is niet mogelijk om dit soort zaken te voorkomen, ook moet die wens er niet zijn.

Liever een iets hogere premie dan alles proberen te voorkomen. Het laatste wat we moeten willen is streven om 100% zaken uit te sluiten. Maar goed, dat is mijn mening.

On topic - Gewoon je aansprakelijkheidsverzekering van de school of jezelf.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_191542438
Kreeg net nieuwe ''informatie'' van m'n zoon. Kennelijk heeft juf gezegd dat het kind z'n bril in de klas had moeten laten liggen tijdens de pauze's buiten, wat een andere klasgenoot ook doet.

Even zonder hier wat van te vinden, maakt dit het joch nou aansprakelijk voor z'n eigen schade?

Note; het is niet dat ik ergens onderuit wil komen hoor, ben gewoon benieuwd hoe jullie (en evt een verzekeraar) dit zien/ziet.
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
  zondag 16 februari 2020 @ 20:39:21 #31
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_191542940
Over wat voor leeftijden gaat het eigenlijk?
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_191543071
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 20:39 schreef Elpis het volgende:
Over wat voor leeftijden gaat het eigenlijk?
7
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_191543566
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 20:07 schreef Declan-Harp het volgende:
Kreeg net nieuwe ''informatie'' van m'n zoon. Kennelijk heeft juf gezegd dat het kind z'n bril in de klas had moeten laten liggen tijdens de pauze's buiten, wat een andere klasgenoot ook doet.

Even zonder hier wat van te vinden, maakt dit het joch nou aansprakelijk voor z'n eigen schade?

Note; het is niet dat ik ergens onderuit wil komen hoor, ben gewoon benieuwd hoe jullie (en evt een verzekeraar) dit zien/ziet.
apart... wat nu als het kind bijna blind is zonder bril? Ik ken genoeg mensen die bijna niks zien zonder bril namelijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191543609
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 20:07 schreef Declan-Harp het volgende:
Kreeg net nieuwe ''informatie'' van m'n zoon. Kennelijk heeft juf gezegd dat het kind z'n bril in de klas had moeten laten liggen tijdens de pauze's buiten, wat een andere klasgenoot ook doet.

Even zonder hier wat van te vinden, maakt dit het joch nou aansprakelijk voor z'n eigen schade?

Note; het is niet dat ik ergens onderuit wil komen hoor, ben gewoon benieuwd hoe jullie (en evt een verzekeraar) dit zien/ziet.
Nee, het kind is zelf nooit aansprakelijk op die leeftijd.
pi_191543923
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 21:07 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Nee, het kind is zelf nooit aansprakelijk op die leeftijd.
Eigen schuld kan ook gewoon aan kinderen worden tegengeworpen hoor. ;)
  zondag 16 februari 2020 @ 21:28:16 #36
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_191544084
Aha nu voorop gesteld dat je nooit aansprakelijk kan zijn voor schade aan jezelf, alleen voor schade aan een derde kan het hooguit om eigen schuld gaan conform 6:101 bw.

Heb even zitten zoeken en kom even snel op deze uit spraak. (casus is niet echt vergelijkbaar maar wellicht maakt de argumentatie erbij het wat duidelijker)

https://www.letselschadem(...)ny-100-aansprakelijk
quote:
ad 2. toerekening van omstandigheid
4.8.1. In de parlementaire geschiedenis is over de mogelijkheid van toepassing van art. 6: 101 BW ten aanzien van kinderen het volgende geschreven:
"Zo is ook niet uitgesloten (curs. Rb) dat een gedraging die een kind krachtens artikel 6.3.1.2a niet als een onrechtmatige daad kan worden toegerekend, hem wel kan worden toegerekend als een omstandigheid die kan leiden tot verrmindering van zijn aanspraken op de wederpartij."
'Eigen schuld' van een kind dat jonger is dan 14 jaar wordt derhalve niet uitgesloten, maar kennelijk vond de minister dat dit uitzondering en geen regel zou moeten zijn.
En
quote:
4.8.4. Uit de hiervoor aangehaalde jurisprudentie alsmede uit de parlementaire geschiedenis van art. 6: 101 BW volgt dat van een kind, in verband met zijn leeftijd, slechts een beperkt inzicht in gevaar en een beperkt vermogen zich naar dat inzicht te gedragen mag worden verwacht. Zijn gedraging kan hem daarom slechts onder bepaalde omstandigheden worden toegerekend. Dit uitgangspunt geldt naar het oordeel van de rechtbank ook voor het inschatten van het potentiële gevaar dat in de eigen energie van een dier schuilt en het onberekenbare element dat daarin is gelegen.
4.8.5. Bij de beantwoording van de vraag onder welke omstandigheden gedragingen van kinderen onder de 14 aan hen toegerekend kunnen worden in het kader van de eigen schuld-vraag, speelt de verwijtbaarheild van de gedraging van het kind (in de zin van roekeloosheid, ongehoorzaamheid of baldadigheid) een belangrijke rol, waarbij in zijn algemeenheid heeft te gelden dat meer van een kind verlangd mag worden naarmate het ouder is.
De vraag is of dit inzicht dus van een 7 jarige verwacht mag worden. Ik zou niet durven zeggen hoe een rechter daar in zou staan.
Het enige dat ik verwacht is dat een AVP verzekeraar voor een paar tientjes verschil dat gezeik niet zouden aangaan.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 16 februari 2020 @ 21:32:08 #37
408813 crew  trein2000
pi_191544179
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 20:07 schreef Declan-Harp het volgende:
Kreeg net nieuwe ''informatie'' van m'n zoon. Kennelijk heeft juf gezegd dat het kind z'n bril in de klas had moeten laten liggen tijdens de pauze's buiten, wat een andere klasgenoot ook doet.

Even zonder hier wat van te vinden, maakt dit het joch nou aansprakelijk voor z'n eigen schade?

Note; het is niet dat ik ergens onderuit wil komen hoor, ben gewoon benieuwd hoe jullie (en evt een verzekeraar) dit zien/ziet.
Neen. Maakt niks uit.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zondag 16 februari 2020 @ 21:32:25 #38
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191544187
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 09:41 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Het is tijdens schooluren op school gebeurd en blijkbaar is het toezicht door het onderwijspersoneel dermate belabberd dat persoonlijke eigendommen herhaaldelijk stuk gaan.
Als je graag wil dat kinderen niet meer spelen op school, dan moet je dit vooral volhouden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_191544249
quote:
13s.gif Op zondag 16 februari 2020 21:32 schreef Janneke141 het volgende:
Als je graag wil dat kinderen niet meer spelen op school, dan moet je dit vooral volhouden.
Nu blijft de schade beperkt tot (weer) een bril, de volgende is het een gebroken ledenmaat.
So we just called him Fred too
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 16 februari 2020 @ 21:36:24 #40
408813 crew  trein2000
pi_191544309
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2020 21:34 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Nu blijft de schade beperkt tot (weer) een bril, de volgende is het een gebroken ledenmaat.
Ook dat gebeurt. Maar dat hoort bij het leven, zeker bij dat van een kind.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_191544400
quote:
7s.gif Op zondag 16 februari 2020 21:20 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Eigen schuld kan ook gewoon aan kinderen worden tegengeworpen hoor. ;)
Zucht en waar klopte het gegeven antwoord dit keer niet? Want volgens mij heb je net nog lopen verkondigen dat dit absoluut en onbeperkt het geval was (wat ik nooit bestreden heb), blijf ik bij de vraag van ts is het weer niet goed? Formuleer eens een antwoord dan ;)
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 21:28 schreef Elpis het volgende:
Aha nu voorop gesteld dat je nooit aansprakelijk kan zijn voor schade aan jezelf, alleen voor schade aan een derde kan het hooguit om eigen schuld gaan conform 6:101 bw.

Heb even zitten zoeken en kom even snel op deze uit spraak. (casus is niet echt vergelijkbaar maar wellicht maakt de argumentatie erbij het wat duidelijker)

https://www.letselschadem(...)ny-100-aansprakelijk
[..]

En
[..]

De vraag is of dit inzicht dus van een 7 jarige verwacht mag worden. Ik zou niet durven zeggen hoe een rechter daar in zou staan.
Het enige dat ik verwacht is dat een AVP verzekeraar voor een paar tientjes verschil dat gezeik niet zouden aangaan.
De avp gaat dat gezeur zeker niet aan. Bij de rechter is het van meer afhankelijk, de juf die het als water na de maaltijd zegt zal niet helpen. maar als ze dat elke keer voor de pauze zegt, dan zal het mogelijk invloed hebben. Maar lets be honest, een kind van 7 daar zal 1 kapotte bril niet zo hard tegenaan gehouden worden vermoed ik.
pi_191544872
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 21:36 schreef trein2000 het volgende:
Ook dat gebeurt. Maar dat hoort bij het leven, zeker bij dat van een kind.
Dat is de norm die je kinderen wil meegeven? Dat het okee is om zo ruw met elkaar om te gaan dat brillen of ledenmaten sneuvelen :?

Bij ons op school werd je gewoon uit elkaar gehaald als je te ruw meg een ander omging/speelde/stoeide.
So we just called him Fred too
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 16 februari 2020 @ 22:02:44 #43
408813 crew  trein2000
pi_191544956
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2020 21:58 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Dat is de norm die je kinderen wil meegeven? Dat het okee is om zo ruw met elkaar om te gaan dat brillen of ledenmaten sneuvelen :?

Bij ons op school werd je gewoon uit elkaar gehaald als je te ruw meg een ander omging/speelde/stoeide.
En de volgende keer gebeurt het door een duwtje bij het voetballen. Of een val van het klimrek.

Ik zou niet toe willen naar een maatschappij waarin we elk risico gaan uitsluiten en/of een zondebok zoeken. Sommige dingen zijn gewoon part of life. Zoals een gesneuvelde bril of gebroken arm op het schoolplein.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zondag 16 februari 2020 @ 22:04:02 #44
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191544988
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2020 21:58 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Dat is de norm die je kinderen wil meegeven? Dat het okee is om zo ruw met elkaar om te gaan dat brillen of ledenmaten sneuvelen :?

Bij ons op school werd je gewoon uit elkaar gehaald als je te ruw meg een ander omging/speelde/stoeide.
Dit hoort gewoon bij normaal speel- en stoeigedrag, dit kan gebeuren. Net zoals er wel eens een kind uit een klimrek valt.

Kun je lekker krampachtig naar het gebrekkige toezicht gaan wijzen, maar 'vroeger' speelden kinderen zonder enige vorm van toezicht op allerlei bouwplaatsen en andere, vele malen onveiligere, plekken dan schoolpleinen. Hebben we toch maar mooi allemaal overleefd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 16 februari 2020 @ 22:04:02 #45
408813 crew  trein2000
pi_191544989
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 21:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Zucht en waar klopte het gegeven antwoord dit keer niet? Want volgens mij heb je net nog lopen verkondigen dat dit absoluut en onbeperkt het geval was (wat ik nooit bestreden heb), blijf ik bij de vraag van ts is het weer niet goed? Formuleer eens een antwoord dan ;)
[..]

De avp gaat dat gezeur zeker niet aan. Bij de rechter is het van meer afhankelijk, de juf die het als water na de maaltijd zegt zal niet helpen. maar als ze dat elke keer voor de pauze zegt, dan zal het mogelijk invloed hebben. Maar lets be honest, een kind van 7 daar zal 1 kapotte bril niet zo hard tegenaan gehouden worden vermoed ik.
Daarnaast gaat zo’n juf daar toch helemaal niet over. Als zo’n kind zonder bril niks ziet. Dan kun je hem toch niet tegenwerpen dat ie een bril op heeft. Dan zou ik het eerder onverantwoord vinden als ie zonder naar buiten gaat.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zondag 16 februari 2020 @ 22:09:17 #46
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_191545109
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 21:36 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ook dat gebeurt. Maar dat hoort bij het leven, zeker bij dat van een kind.
Precies dit. Als ik bij mensen op kraambezoek ga breek ik op een onbewaakt moment altijd even een beentje of armpje. Hebben ze die ervaring alvast gehad.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 16 februari 2020 @ 22:10:38 #47
408813 crew  trein2000
pi_191545133
quote:
7s.gif Op zondag 16 februari 2020 22:09 schreef borbit het volgende:

[..]

Precies dit. Als ik bij mensen op kraambezoek ga breek ik op een onbewaakt moment altijd even een beentje of armpje. Hebben ze die ervaring alvast gehad.
Ik zou er mee oppassen. Dat is namelijk een heel klein beetje strafbaar :')

Het verschil tussen kinderenspel en opzet niet snappen :')
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zondag 16 februari 2020 @ 22:14:21 #48
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_191545200
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 22:10 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik zou er mee oppassen. Dat is namelijk een heel klein beetje strafbaar :')

Dat is geen probleem want ik gebruik een hamertje. Dus geen vingerafdrukken.
  zondag 16 februari 2020 @ 23:04:07 #49
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_191546264
quote:
7s.gif Op zondag 16 februari 2020 22:14 schreef borbit het volgende:

[..]

Dat is geen probleem want ik gebruik een hamertje. Dus geen vingerafdrukken.
O maak je geen zorgen hoor. Speciaal voor jou hebben ze 6:165 BW lid 2 in het leven geroepen. :)
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_191546652
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2020 21:34 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Nu blijft de schade beperkt tot (weer) een bril, de volgende is het een gebroken ledenmaat.
Van een beetje stoeien? Dat lijkt me heel onwaarschijnlijk. En als het heel soms al voor zou komen weegt dat nadeel niet op tegen de voordelen, bewegen, sociale interactie, grenzen verleggen en ga zo maar door.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_191546935
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 22:04 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Daarnaast gaat zo’n juf daar toch helemaal niet over. Als zo’n kind zonder bril niks ziet. Dan kun je hem toch niet tegenwerpen dat ie een bril op heeft. Dan zou ik het eerder onverantwoord vinden als ie zonder naar buiten gaat.
Oh nee, dan kom je op dat waar het altijd bij uitkomt in wgr: need more data
pi_191546968
quote:
10s.gif Op zondag 16 februari 2020 23:04 schreef Elpis het volgende:

[..]

O maak je geen zorgen hoor. Speciaal voor jou hebben ze 6:165 BW lid 2 in het leven geroepen. :)
Maar dan ook vooral het geestelijke tekortkoming uit lid 1 toch 😋
pi_191553231
Toevallig net zo'n akkefietje gehad. Wij dachten inderdaad ook dat dit gewoon onder de aansprakelijkheidsverzekering viel.

Aansprakelijkheidsverzekering zette eerst druk op de andere ouders om het maar op hun inboedelverzekering te claimen.

Toen het toch via aansprakelijkheid gedaan werd kregen wij te horen dat ons kind niet aansprakelijk gesteld kon worden, want dit valt onder een sport/spel situatie. Dus wij hebben uiteindelijk zelf maar de bril vergoed(om en nabij de 200 euro).
Best zuur, omdat je inderdaad denkt er goed voor verzekerd te zijn.
pi_191553279
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2020 15:44 schreef laiveneertiekje het volgende:
Toevallig net zo'n akkefietje gehad. Wij dachten inderdaad ook dat dit gewoon onder de aansprakelijkheidsverzekering viel.

Aansprakelijkheidsverzekering zette eerst druk op de andere ouders om het maar op hun inboedelverzekering te claimen.

Toen het toch via aansprakelijkheid gedaan werd kregen wij te horen dat ons kind niet aansprakelijk gesteld kon worden, want dit valt onder een sport/spel situatie. Dus wij hebben uiteindelijk zelf maar de bril vergoed(om en nabij de 200 euro).
Best zuur, omdat je inderdaad denkt er goed voor verzekerd te zijn.
Oh wauw.
Ik kan dus niet even 2 bankjes ophoesten, vandaar die verzekering. -O-
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_191553439
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2020 15:44 schreef laiveneertiekje het volgende:
Toevallig net zo'n akkefietje gehad. Wij dachten inderdaad ook dat dit gewoon onder de aansprakelijkheidsverzekering viel.

Aansprakelijkheidsverzekering zette eerst druk op de andere ouders om het maar op hun inboedelverzekering te claimen.

Toen het toch via aansprakelijkheid gedaan werd kregen wij te horen dat ons kind niet aansprakelijk gesteld kon worden, want dit valt onder een sport/spel situatie. Dus wij hebben uiteindelijk zelf maar de bril vergoed(om en nabij de 200 euro).
Best zuur, omdat je inderdaad denkt er goed voor verzekerd te zijn.
Het hangt heel erg van de daadwerkelijke situatie af of het als sport- en spel gezien kan worden, dus dat is niet direct een op een gelijk. Aangezien TS het heeft over 'stoeien' tussen aanhalingstekens zou het bijvoorbeeld ook een vechtpartij kunnen zijn, en dat is sowieso weer iets anders.

In de kern is de school hier echter niet voor verzekerd en valt dit gewoon onder jouw verzekering als blijkt dat het kind aansprakelijk is voor de schade. Als het kind niet aansprakelijk is voor de schade hoef je wettelijk gezien die schade ook niet te vergoeden, maar goed, dat zet wel weer druk op de onderlinge verhoudingen natuurlijk.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_191555399
quote:
2s.gif Op maandag 17 februari 2020 15:54 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Het hangt heel erg van de daadwerkelijke situatie af of het als sport- en spel gezien kan worden, dus dat is niet direct een op een gelijk. Aangezien TS het heeft over 'stoeien' tussen aanhalingstekens zou het bijvoorbeeld ook een vechtpartij kunnen zijn, en dat is sowieso weer iets anders.

In de kern is de school hier echter niet voor verzekerd en valt dit gewoon onder jouw verzekering als blijkt dat het kind aansprakelijk is voor de schade. Als het kind niet aansprakelijk is voor de schade hoef je wettelijk gezien die schade ook niet te vergoeden, maar goed, dat zet wel weer druk op de onderlinge verhoudingen natuurlijk.
Het ging om een duw terwijl ze van speelplaats naar lokaal gingen. Ze waren beide aan het rennen.
Onze tussenpersoon dacht dat het zo vergoed zou worden, dat viel dus tegen.
pi_191556126
Onze verzekering heeft wel de bril van onze buurjongen vergoed toen onze zoon struikelde tegen betreffend kind aan die op zijn beurt weer met de bril tegen de muur schaafde. Kind zag niets meer door z'n bril. :o

Blij dat dit wel vergoed is, want het had als ik het zo lees net zo goed als een sport/spel situatie beoordeeld kunnen worden door de verzekering.
pi_191557062
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2020 18:07 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Het ging om een duw terwijl ze van speelplaats naar lokaal gingen. Ze waren beide aan het rennen.
Onze tussenpersoon dacht dat het zo vergoed zou worden, dat viel dus tegen.
Een duw lijkt mij niet bij de 'spelregels' van het rennen horen, dus ik denk dat je tussenpersoon hier meer had kunnen doen.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_191559029
quote:
1s.gif Op maandag 17 februari 2020 18:47 schreef _NIKKI_ het volgende:
Onze verzekering heeft wel de bril van onze buurjongen vergoed toen onze zoon struikelde tegen betreffend kind aan die op zijn beurt weer met de bril tegen de muur schaafde. Kind zag niets meer door z'n bril. :o

Blij dat dit wel vergoed is, want het had als ik het zo lees net zo goed als een sport/spel situatie beoordeeld kunnen worden door de verzekering.
Het is ook altijd afhankelijk van je polis, de verzekeraar en de interpretatie van de voorgeschotelde feiten. Het nadeel van een tussenpersoon is ook dat je zelf je verhaal niet kan doen.

quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2020 15:44 schreef laiveneertiekje het volgende:
Toevallig net zo'n akkefietje gehad. Wij dachten inderdaad ook dat dit gewoon onder de aansprakelijkheidsverzekering viel.

Aansprakelijkheidsverzekering zette eerst druk op de andere ouders om het maar op hun inboedelverzekering te claimen.

Toen het toch via aansprakelijkheid gedaan werd kregen wij te horen dat ons kind niet aansprakelijk gesteld kon worden, want dit valt onder een sport/spel situatie. Dus wij hebben uiteindelijk zelf maar de bril vergoed(om en nabij de 200 euro).
Best zuur, omdat je inderdaad denkt er goed voor verzekerd te zijn.
De druk om het eerst op eigen verzekeringen te gooien komt vanuit onderlinge afspraken tussen verzekeraars. Dit is gebruikelijk.
pi_191560091
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2020 21:34 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Nu blijft de schade beperkt tot (weer) een bril, de volgende is het een gebroken ledenmaat.
:') man man man.
Facts don't care about your feelings
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')