Gaat over de geniale, maar supergestoorde schaker en ex-wereldkampioen Bobby Fischer.
Ik kan mij zijn (koude) oorlogsvoering in de tweestrijd tegen Boris Spasski (S.U.) bij de strijd op de WK-titel in 1972 in Reykjavik nog goed herinneren.
Daarna is de man van de openbare aardbodem verdwenen en schijnt ie een zwervend bestaan te leiden.
Deze docu is een soort zoektocht naar Bobby Fischer en lijkt mij de moeite van het zien of opnemen zeker waard.
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 14-01-2003 18:26]
Hoewel Fischer natuurlijk tegenwoordig een antisemitische gek is. Maar goed, dat draagt wel bij aan de mythe.
quote:Goeie tip, ik ga B&vD ervoor laten schieten
Op dinsdag 14 januari 2003 18:24 schreef golfer het volgende:
Even een sport-aanradertje:
Vanavond Nederland-2, 22.53-23.45 de documentaire: "Bobby Fischer, De dolende koning".
quote:Dat dillema heb ik nu ook.
Op dinsdag 14 januari 2003 18:30 schreef Fogerty het volgende:Goeie tip, ik ga B&vD ervoor laten schieten
Ik las dat hij naast zijn schaakklok ook bezig is met een nieuwe manier van stukken neerzetten aan het begin van een partij m.b.v. een computer. Iemand die hier meer van weet?
Eén van de grote mysteries in de sport.
Hij dacht toch dat er,tijdens z'n match tegen Spasski, KGB agenten op de eerste rij zaten om hem te hypnotiseren ?
quote:Jaren geleden. Pracht boek.
Op dinsdag 14 januari 2003 21:29 schreef the-O het volgende:
Hij dacht erg veel, en als het niet over schaken ging, vaak ook erg krom.
Zijn er Fokkers die het prachtboek De Koning van Donner gelezen hebben?
Dat is toch het boek waar ie in beschrijft hoe zijn behandeling in het verpleegtehuis verloopt ?
quote:Misschien kan Anatoli 'zolang ik win, was ik mijn haar niet' Karpov dat vanavond bevestigen. Over hypnotiseurs gesproken, probeer maar eens langs die ogen van Karpov te kijken.
Op dinsdag 14 januari 2003 21:20 schreef tong80 het volgende:
Hij dacht toch dat er,tijdens z'n match tegen Spasski, KGB agenten op de eerste rij zaten om hem te hypnotiseren ?
[Dit bericht is gewijzigd door dwerg op 14-01-2003 21:43]
quote:Dan haal ik verschillende boeken door elkaar.
Op dinsdag 14 januari 2003 21:38 schreef the-O het volgende:
Nee, de beste man schreef zijn hele leven over schaken, alsof het voetbalwedstrijden waren.
Was zelf grootmeester en heeft meerdere keren tegen Fischer gespeeld.
Weet wel dat ie altijd op ene Prins aan het kankeren was.
quote:Klopt en er was een heel gedoe over de opstelling van de matchtafel en het soort stoel waarin gespeeld mocht worden, kan ik mij nog herinneren.
Op dinsdag 14 januari 2003 21:20 schreef tong80 het volgende:
Videoband klaarlegt.Eén van de grote mysteries in de sport.
quote:Er was toch ook iets met de Yoghurt die Spasski tijdens de partijen kreeg ?
Op dinsdag 14 januari 2003 21:44 schreef golfer het volgende:[..]
Klopt en er was een heel gedoe over de opstelling van de matchtafel en het soort stoel waarin gespeeld mocht worden, kan ik mij nog herinneren.
quote:Precies!
Op dinsdag 14 januari 2003 21:41 schreef tong80 het volgende:[..]
Weet wel dat ie altijd op ene Prins aan het kankeren was.
Enkele hoofdstukken:
De vrijpion heeft een ziel, wensen en angsten
Mogen omstanders denken?
Ik beveel Jan Hendrik Timman de strenge tucht aan
De loper springt, het paard gaat
Vrouwen en schaken
Het seautoscopische zien
En dat zijn pas de kopjes, wereldboek.
Aanrader!
quote:Josh Waitzkin. Speelt nog steeds, maar anoniem.
Op dinsdag 14 januari 2003 22:21 schreef SunChaser het volgende:
Kennen jullie de film: Searching for Bobby Fischer, waarin ben Kingsley een jongetje drilt dat wel eens de nieuwe BF kan worden. Erg goede film, mooi spel en goede rollen.
Aanrader!
J.
quote:Achteraf de perfecte muziek. Wat een goede docu!
Op dinsdag 14 januari 2003 22:59 schreef SunChaser het volgende:
Begint al goed: filmmuziek gejat van A Beautiful Mind.
quote:Ben benieuwd.
Op dinsdag 14 januari 2003 23:48 schreef SunChaser het volgende:[..]
Achteraf de perfecte muziek. Wat een goede docu!
Morgen op m'n gemak kijken.
Is ie gek of geniaal ?
quote:Gek. Iemand die zich zo gedraagd is niet geniaal. Vooral het laatste stuk over 11/09/01 is bizar.
Op dinsdag 14 januari 2003 23:49 schreef tong80 het volgende:Is ie gek of geniaal ?
[Dit bericht is gewijzigd door SunChaser op 14-01-2003 23:53]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |