abonnement Unibet Coolblue
pi_191514232
Hallo,

Vorig jaar heeft onze afdeling een salaris verhoging gekregen van 6%. Ik dacht dat dit een verhoging was van basisloon. Schijnbaar is de verhoging hier los van en is het dus een arbeidsmarkttoeslag.

In de brief die we ontvangen hadden over deze salariswijziging, staat niks over een arbeidsmarkttoeslag. Er staat alleen dat mijn salaris in mijn huidige schaal/periodiek is gewijzigd naar x bedrag.

Kan op grond hiervan de werkgever ooit zeggen dat de arbeidsmarkttoeslag stopgezet wordt en dat ik dan achteruit ga op mijn salaris?

In de arbeidsvoorwaarden kan ik echter niks over deze toeslag vinden.

Mvg
pi_191515399
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 00:10 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,

Vorig jaar heeft onze afdeling een salaris verhoging gekregen van 6%. Ik dacht dat dit een verhoging was van basisloon. Schijnbaar is de verhoging hier los van en is het dus een arbeidsmarkttoeslag.

In de brief die we ontvangen hadden over deze salariswijziging, staat niks over een arbeidsmarkttoeslag. Er staat alleen dat mijn salaris in mijn huidige schaal/periodiek is gewijzigd naar x bedrag.

Kan op grond hiervan de werkgever ooit zeggen dat de arbeidsmarkttoeslag stopgezet wordt en dat ik dan achteruit ga op mijn salaris?

In de arbeidsvoorwaarden kan ik echter niks over deze toeslag vinden.

Mvg
Het ziet er niet best uit.
pi_191515496
quote:
Wat dan?
pi_191515614
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 01:35 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Wat dan?
Arbeidsmarkttoeslag is om meer mensen te lokken waar een tekort is en (daarom) van tijdelijke aard. Maar als jullie daarover niets is medegedeeld, is het inderdaad wel een schimmig gebied. Is er elders iets over gezegd, in een (tijdelijk) arbeidscontract bijvoorbeeld of in een CAO (als die überhaupt van toepassing is)? Als het (zoals je stelt) zonder (aanvullende/elders naar verwijzende) voorwaarden als reguliere salarisverhoging is medegedeeld, heb je wellicht een goed uitgangspunt als je er werk van wil maken.
pi_191516526
Zoals ik het lees in je OP is simpelweg je salaris verhoogd.

Tenzij dat als apart op je strook vermeld wordt, is er niet zoveel aan de hand.
pi_191516666
Zo’n toeslag zou toch op je loonfiche moeten staan... anders is het gewoon loon denk ik
pi_191516858
Dat bedrijf staat dus op omvallen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_191518068
over deze toeslag wordt meestal geen ww premie betaalt en meestal geen pensioenpremie.
Daarnaast wordt zo'n toeslag met een reden gegeven, vervalt die reden, dan vervalt de toeslag.
In dit geval zou die niet mogen vervallen, omdat er geen reden aan toegekend is, tenzij die er wel is... en je hebt hem niet in je OP geschreven.

Maar het blijft dat je waarschijnlijk geen ww over deze toeslag krijg en geen pensioen hierover.

Deze toeslag wordt apart op je maandelijkse loonspecificatie genoemd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191518088
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 08:05 schreef halfway het volgende:
Dat bedrijf staat dus op omvallen.
Dat kan, het hoeft niet. Er hoeven namelijk meestal geen sociale premies over betaald te worden en dat scheelt de werkgever geld.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Redactie Frontpage zaterdag 15 februari 2020 @ 10:28:08 #10
38148 crew  Innisdemon
pi_191518129
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 10:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
over deze toeslag wordt meestal geen ww premie betaalt en meestal geen pensioenpremie.
Daarnaast wordt zo'n toeslag met een reden gegeven, vervalt die reden, dan vervalt de toeslag.
In dit geval zou die niet mogen vervallen, omdat er geen reden aan toegekend is.

Maar het blijft dat je waarschijnlijk geen ww over deze toeslag krijg en geen pensioen hierover.
.
Dat lijkt mij juist zeer onwaarschijnlijk. Een looncomponent, in wat voor vorm dan ook, aldanniet niet tijdelijk, is belast. Daar doe je niet zoveel aan.
Dat daar geen pensioenpremie over wordt afgedragen kan een optie binnen specifieke pensioenfondsen zijn.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_191518132
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 10:28 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Dat lijkt mij juist zeer onwaarschijnlijk. Een looncomponent, in watt voor vorm dan ook, alfa niet tijdelijk, is belast. Daar doe je niet zoveel aan.
Dat weet geen pensioenpremie over wordt afgedragen kan een optie binnen specifieke pensioenfondsen zijn.
belast met inkomstenbelasting is dit inderdaad wel.
TS hoeft helemaal geen pensioenfonds te hebben, zoals miljoenen NLers en net zoals een CAO. Miljoenen NLers hebben een bedrijfsCAO en geen algemene CAO.

De kans is heel groot dat er geen pensioenfonds is en dat er geen algemene CAO is bij dit soort constructies.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Redactie Frontpage zaterdag 15 februari 2020 @ 10:32:48 #12
38148 crew  Innisdemon
pi_191518166
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 10:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

belast met inkomstenbelasting is dit inderdaad wel.
TS hoeft helemaal geen pensioenfonds te hebben, zoals miljoenen NLers en net zoals een CAO. Miljoenen NLers hebben een bedrijfsCAO en geen algemene CAO.

De kans is heel groot dat er geen pensioenfonds is en dat er geen algemene CAO is bij dit soort constructies.
Dus..... feitelijk schrijf je hetzelfde als ik?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_191518173
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 10:32 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Dus..... feitelijk schrijf je hetzelfde als ik?
Je geeft opmerkingen op mijn reactie. Ik had het over ww premie en pensioen. Jij hebt het (dnek ik?) over inkomstenbelasting?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191518174
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 10:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

In dit geval zou die niet mogen vervallen, omdat er geen reden aan toegekend is.

Lijkt mij ook en ik weet dat er zat (kleinere) organisaties zijn die op dit gebied ook niet zo goed weten waar ze mee bezig zijn. Maar als TS zegt: "Schijnbaar is de verhoging hier los van en is het dus een arbeidsmarkttoeslag", dan zou het toch zomaar wel ergens kunnen staan/te achterhalen zijn dat het hier om een arbeidsmarkttoeslag gaat. Anders houden ze zich daar van de domme in de hoop dat niemand begint te zeuren dat zijn loonsverhoging weer ingetrokken wordt :/
  Redactie Frontpage zaterdag 15 februari 2020 @ 11:26:10 #15
38148 crew  Innisdemon
pi_191518645
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 10:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je geeft opmerkingen op mijn reactie. Ik had het over ww premie en pensioen. Jij hebt het (dnek ik?) over inkomstenbelasting?
ow........ja goed punt. Ik haal hier inderdaad 2 zaken doorelkaar.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_191519378
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 10:33 schreef Beldewouten het volgende:

[..]

Lijkt mij ook en ik weet dat er zat (kleinere) organisaties zijn die op dit gebied ook niet zo goed weten waar ze mee bezig zijn. Maar als TS zegt: "Schijnbaar is de verhoging hier los van en is het dus een arbeidsmarkttoeslag", dan zou het toch zomaar wel ergens kunnen staan/te achterhalen zijn dat het hier om een arbeidsmarkttoeslag gaat. Anders houden ze zich daar van de domme in de hoop dat niemand begint te zeuren dat zijn loonsverhoging weer ingetrokken wordt :/
Ik denk dat zij een fout hebben gemaakt dan. Ik heb even mijn laatste loonsverhoging brief erbij gepakt van januari. Daarin staat dat ik 1 trede omhoog ben gegaan en dat mijn nieuwe salaris, ''inclusief arbeidsmarkttoeslag van 6%, xxx is geworden.

Dus stel ze willen de arbeidsmarkttoeslag stopzetten, dan kan ik alsnog de brief aantonen waarin de salarisverhoging staat zonder vermelding dat het inclusief arbeidsmarkttoeslag is?
pi_191519993
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 12:58 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Ik denk dat zij een fout hebben gemaakt dan. Ik heb even mijn laatste loonsverhoging brief erbij gepakt van januari. Daarin staat dat ik 1 trede omhoog ben gegaan en dat mijn nieuwe salaris, ''inclusief arbeidsmarkttoeslag van 6%, xxx is geworden.

Dus stel ze willen de arbeidsmarkttoeslag stopzetten, dan kan ik alsnog de brief aantonen waarin de salarisverhoging staat zonder vermelding dat het inclusief arbeidsmarkttoeslag is?
Begrijp ik nu goed met een simpel rekenvoorbeeld dat ongeveer het volgende is gebeurd:

Eerst verdiende je ¤ 1,00. Vervolgens kwam er vorig jaar 6% opslag bij (waarbij niet gezegd werd dat het om arbeidsmarkttoeslag ging) en verdiende je ¤ 1,06. Nu ging je per januari een trede hoger in je schaal en verdien je gewoon het bedrag wat bij die trede van je loonschaal hoort, maar wat wel meer is dan ¤ 1,06 (¤ 1,07+)? Daarbij zeggen ze dat (in de trede waar je nu per januari in terecht gekomen bent) de arbeidsmarkttoeslag van vorig jaar erbij in verwerkt zit? Als dat het geval is weet ik niet of je dan wel recht hebt op meer geld dan de trede waarin je terecht gekomen bent (kan me voorstellen van niet), ik zou het dan aan mijn rechtsbijstand voorleggen (edit: daarmee bedoel ik om advies vragen en afhankelijk van wat zij zeggen, met hun advies al dan niet vervolgens zelf eerst naar de baas stappen).

Als je na de stijging (trede) van januari minder bent gaan verdienen dan in december (¤ 1,05 of minder in casu), lijkt me dat in ieder geval niet kunnen (als ze destijds niet aangegeven hebben dat het toen om een arbeidsmarkttoeslag ging).

[ Bericht 11% gewijzigd door Beldewouten op 15-02-2020 14:02:52 ]
pi_191521742
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 13:51 schreef Beldewouten het volgende:

[..]

Begrijp ik nu goed met een simpel rekenvoorbeeld dat ongeveer het volgende is gebeurd:

Eerst verdiende je ¤ 1,00. Vervolgens kwam er vorig jaar 6% opslag bij (waarbij niet gezegd werd dat het om arbeidsmarkttoeslag ging) en verdiende je ¤ 1,06. Nu ging je per januari een trede hoger in je schaal en verdien je gewoon het bedrag wat bij die trede van je loonschaal hoort, maar wat wel meer is dan ¤ 1,06 (¤ 1,07+)? Daarbij zeggen ze dat (in de trede waar je nu per januari in terecht gekomen bent) de arbeidsmarkttoeslag van vorig jaar erbij in verwerkt zit? Als dat het geval is weet ik niet of je dan wel recht hebt op meer geld dan de trede waarin je terecht gekomen bent (kan me voorstellen van niet), ik zou het dan aan mijn rechtsbijstand voorleggen (edit: daarmee bedoel ik om advies vragen en afhankelijk van wat zij zeggen, met hun advies al dan niet vervolgens zelf eerst naar de baas stappen).

Als je na de stijging (trede) van januari minder bent gaan verdienen dan in december (¤ 1,05 of minder in casu), lijkt me dat in ieder geval niet kunnen (als ze destijds niet aangegeven hebben dat het toen om een arbeidsmarkttoeslag ging).
Je verhaal klopt.

Die vijf procent is uiteraard gebleven, het verschil is alleen dat dit nu met de trede verhoging wordt vermeld. Er staat verder niks over datum van ingang of tot wanneer etc. Er staat alleen bij inclusief 5% arbeidsmarkttoeslag.

Het was dus ¤1,06 (incl. arbeidsmarkttoeslag) + 0,01 (trede verhoging) per januari 2020.

Ik wil daarom weten als zij bijvoorbeeld volgend jaar de toeslag willen stoppen of ik dan zomaar terug kan vallen naar die ¤1,01. Dit terwijl er in de brief van salarisverhoging ¤1,06 niks over arbeidsmarkttoeslag vermeld werd (terwijl dit in principe wel moest).

Ps. Ik ben niet uit op de PZ naaien of zo alleen dacht ik dat dit echt een verhoging was op de basisloon. Zeker omdat ze in de brief helemaal niks hebben vermeld over een arbeidsmarkttoeslag.

Ze hebben ons dus een beetje voor de gek gehouden lijkt het me.
pi_191522279
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 16:49 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Je verhaal klopt.

Die vijf procent is uiteraard gebleven, het verschil is alleen dat dit nu met de trede verhoging wordt vermeld. Er staat verder niks over datum van ingang of tot wanneer etc. Er staat alleen bij inclusief 5% arbeidsmarkttoeslag.

Het was dus ¤1,06 (incl. arbeidsmarkttoeslag) + 0,01 (trede verhoging) per januari 2020.

Ik wil daarom weten als zij bijvoorbeeld volgend jaar de toeslag willen stoppen of ik dan zomaar terug kan vallen naar die ¤1,01. Dit terwijl er in de brief van salarisverhoging ¤1,06 niks over arbeidsmarkttoeslag vermeld werd (terwijl dit in principe wel moest).

Ps. Ik ben niet uit op de PZ naaien of zo alleen dacht ik dat dit echt een verhoging was op de basisloon. Zeker omdat ze in de brief helemaal niks hebben vermeld over een arbeidsmarkttoeslag.

Ze hebben ons dus een beetje voor de gek gehouden lijkt het me.
Ik denk niet dat je nog terug zal vallen vanaf het salaris in januari. Je kunt dat in principe zelf checken door van je (laatste) loonstrook af te lezen in welke schaal en op welke trede je nu zit. Met die gegevens kan je in de loonschaal (tabel) aflezen of je inderdaad verdient wat bij die trede in de betreffende schaal hoort (die staat in je CAO als die er is).

De facto heb je dan in bovenstaande situatie vorig jaar eerder een salarisverhoging gehad, dan waar je gezien de trede in je loonschaal recht op had. Al met al geen nadeel, maar voordeel in de betreffende maanden van het afgelopen jaar (alleen niet vorig jaar al een verhoging van je basissalaris die nu verder doorwerkt nee).

Ze kunnen wellicht wel duidelijker naar jullie zijn in de communicatie ja.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')