abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 oktober 2007 @ 22:57:17 #101
54409 anti-virus
Morgen gratis bier!
pi_53802181
Ik ga waarschijnlijk 3.5 maand stage lopen in cyprus, van januari t/m half april. Hoe is het weer dan ongeveer, en wat zijn de grootste (cultuur?) verschillen tussen Griekse- Cyprus en Nederland?

Grote kick btw
Voulez-vous faire du chill avec moi?
  zondag 10 februari 2008 @ 14:40:14 #102
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_56643898
Er bestaat een kans dat ik via mijn werkgever 6 maanden tot 1 jaar naar Cyprus toe kan.
Mijn kennis over Cyprus reikt echter niet verder dan dat ze kortgeleden de Euro ingevoerd hebben in het "Griekse" deel. Daarnaast is er ook een Turks deel, in mijn geval zou ik in het Griekse deel terecht komen.

Wie kan mij meer vertellen over dit eiland in de Middelandse Zee?

gekopieerd vanuit Cyprus
Neerkomen wel!
  Moderator donderdag 14 februari 2008 @ 13:50:48 #103
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_56726474
quote:
Op zondag 10 februari 2008 14:40 schreef Freeflyer het volgende:
Er bestaat een kans dat ik via mijn werkgever 6 maanden tot 1 jaar naar Cyprus toe kan.
Mijn kennis over Cyprus reikt echter niet verder dan dat ze kortgeleden de Euro ingevoerd hebben in het "Griekse" deel. Daarnaast is er ook een Turks deel, in mijn geval zou ik in het Griekse deel terecht komen.

Wie kan mij meer vertellen over dit eiland in de Middelandse Zee?

gekopieerd vanuit Cyprus
Tja, wat zou je willen weten? Ik weet dat de hoofdstad Nicosia heet, maar of je daar nou zoveel aan hebt.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  vrijdag 15 februari 2008 @ 00:42:23 #104
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_56739931
ik dacht in eerste instantie als expat daar te zitten maar dat is dus niet het geval...

er is mij gevraagd een salaris indicatie af te geven. nu ben ik al zover dat we het over netto bedragen moeten hebben gezien het gunstigere belastingtarief (0% over de eerste 17000 volgens mij).

nu is google ook mijn vriend alleen kom ik daar niet gek veel verder mee tot op heden.
Neerkomen wel!
pi_69679512
Iemand nog goede ervaringen met een hotel of app in aipa naya?
  dinsdag 22 juni 2010 @ 14:31:55 #106
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_83142982
Sorry voor de hele grote kick.....

Maar heeft er iemand ervaring met het turkse gedeelte? Ik kwam een heel leuk appartementcomplex tegen, maar kan verder weinig vinden over de omgeving en of er wat te beleven. Het complex ligt in Kyrenia (Girne).

Alvast bedankt.
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_85454337
Weinig Fok!ers met ervaringen over Cyprus blijkbaar, gezien de grote gaten tussen elke post!

Maar aangezien ik ook interesse heb om een weekje naar Cyprus te gaan en wel wat onafhankelijke meningen wil horen over sfeer, mensen, cultuur, prijzen e.d. daar, geef ik het topic ook nog maar een kick!
pi_85454612
Wij zijn vorig jaar in noord-cyprus geweest, een aanrader. Je kunt nu redelijkg emakkelijk de grens over, en het noorden is gewoon minder overlopen.
We hebben er met een huurauto rondgetrokken, je meot dan wel de auto in noord nikosia huren, je kunt nl. alleen lopend de grens over.
pi_85455434
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 22:45 schreef Katinkat het volgende:
Wij zijn vorig jaar in noord-cyprus geweest, een aanrader. Je kunt nu redelijkg emakkelijk de grens over, en het noorden is gewoon minder overlopen.
We hebben er met een huurauto rondgetrokken, je meot dan wel de auto in noord nikosia huren, je kunt nl. alleen lopend de grens over.
Wow, kun je me even updaten over dat grens-gedoe?
Hoe gevoelig ligt dat? Kunnen we niet het hele eiland bezichtigen dan? Heb je een visum nodig?
Ik begrijp je zin "het noorden is gewoon minder overlopen" ook niet echt?

Wel thanks voor je post, is er weer wat nieuwe, verse informatie in dit topic!! ^O^
pi_85463965
Je kunt tegenwoordig als voetganger ook naar het turkse deel van cyprus, je mioet wel bij de grenspost je pas laten zien; een paar jaar geleden kon dat dus neit.
Het zuiden (grieks) is het bekendste, wij houden niet zo van massatoerisme en vodnen dus het noorden veel aparter. Vooral het plaatsje Kyrenia is erg mooi, we hebben er geen nederlanders gezien, wel wat engelsen.
Ik zag wel in de reisgidsen dat sinds deze zomer er ook op Noordcyprus vanuit nederland gevloegen wordt. Wij zijn nog via istanbul gegaan, omdat dat de enige mogelijkheid was.
pi_90465645
Inmiddels terug uit Noord-Cyprus. Vanwege de dumpprijzen van Corendon kon ik het niet laten om daar even de winterzon op te zoeken. Zoals hier boven gezegd is het zeker een bijzondere plek om te bezoeken met op dit moment een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Enkele tips en ervaringen:

• Kies niet voor het goedkoopste (Top Set) hotel van de verschillende aanbieders, tenzij je écht goedkoop wilt reizen en de beperkingen daarvan voor lief neemt (als in: niet dicht bij stad, verplicht eten in hotel, geen eten en drinken mogen meenemen hotel in). Zelf zat ik in het iets duurdere hotel en dat was gewoon goed genoeg (met wat beperkingen omdat het naseizoen is). Lees de reviews voordat je iets boekt dus, er zijn maar een beperkt aantal toeristenhotels.
• Overige hotels hebben meer de status van herberg of rekenen hoge tarieven voor een nachtje, dus een pakketreis met vlucht en hotel is op dit moment nog het makkelijkst en goedkoopst.

• Bij de reisaanbieders kun je een excursiepakket boeken. De excursies zijn ook ter plekke nog los te boeken, maar dan betaal je meer; het hele pakket is ongeveer 5 voor de prijs van 4.
• De excursies zijn voor een groot deel ook zelf wel te doen, met een goede reisgids (Rough Guide werkte goed) en een beetje ervaring met reizen met minibusjes.
• Van Kyrenia naar Nicosia rijden elke 30min 'mini'busjes voor 2 euro enkele reis. Naar Famagusta elk uur voor 7 euro retour. Verder kun je nog naar Lapta of Güzelyürt.
• Let wel op dat de plaatsnamen in het Turks staan, dus Kyrenia is Girne, Nicosia is Lefkosia en Famagusta is Magusa.
• Van en naar de luchthaven van Ercan is er geen openbaar vervoer.
• Auto huren gaat nog met de minimaal 3 dagen regel, waarbij je ook meteen een volle tank benzine moet afrekenen (tegen een veel te hoog bedrag). Onderhandelen daarover was zelfs in het laagseizoen niet mogelijk. 3 dagen huur kost ongeveer 100 euro plus benzine. Let, er wordt links gereden, maar de grote wegen zijn best ok. Je mag niet met je huurauto van noord naar zuid. De Cyprioten rijden in auto's met stuur links of rechts en afhankelijk van de leeftijd en herkomst van de auto. Renault 19's van 40 jaar oud rijden hier nog zonder problemen

• eten en drinken is ongeveer dezelfde prijs als aan de andere kant van het eiland. Reken op 15-20 euro pp voor een diner of lunch en verwacht geen culinaire hoogstandjes en al helemaal geen snelle service
• mensen zijn zeer vriendelijk; laten je met rust wanneer je dat uitstraalt en helpen wanneer je dat vraagt. Geen opdringerige verkopers, geen zwervers, geen enge mensen. Het hotel lag in een wat vervallen donkere woonwijk, maar dat is helemaal geen probleem (totdat de electriciteit uitviel en ik het bij maanlicht moest terugvinden)
• het weer is in november nog zeer goed, in december koelt het 's avonds wel snel af, dus kon niet te lang op een terrasje blijven zitten (terwijl NL onder de sneeuw lag)
• Kyrenia is een leuk havenstadje met wat warrige straatje, een fort en een haven. Famagusta is bekend vanwege de Venetiaanse muren en de archeologische opgravingen en een spookstad aan de rand van de stad en Lefkosia/Nicosia is de grote hoofdstad. Verwacht geen supergrote steden, maar kleine stadjes met een enkele straat met wat winkeltjes en restaurantjes.
• Op de luchthaven van Ercan krijg je nu nog zonder betaling een stempel in je paspoort. Binnenkort wordt de visumplicht - die Turkije ook kent - ingevoerd en zul je 15 euro moeten betalen op de luchthaven. Ik betwijfel echter of dit ook echt doorgaat.

In het kort: een erg aangename bestemming, met vriendelijk bevolking en perfect als je in het voor- of naseizoen behoefte hebt aan wat rust en een beetje zon :)

Fotootjes: >>>klik hier<<<

[ Bericht 0% gewijzigd door DutchTrain op 26-12-2010 19:37:02 ]
pi_99674401
Ik ga volgende week richting Cyprus, maar wat is beter om te verblijven voor uitgaan etc, Nicosia of Larnaca? Heb geen flauw idee namelijk. Nicosia schijnt niet zo veel aan te zijn qua uitgaan hoorde ik net van iemand.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 20:57:06 #113
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_99677819
Uitgaan kun je overal op Cyprus. Ayia Napa is zeg maar het uitgaansparadijs en dat ligt ten Oosten van Larnaca. Vanuit Ayia Napa vertrekken er tegenwoordig bussen om op zondag middag naar Guaba (http://www.guababeachbar.com) te gaan in Limassol. Zij zijn de nr. 22 op de lijst van de 100 beste clubs en hebben met name op zondag vaak wel een leuke line up.
Neerkomen wel!
pi_99718728
Nicosia is inderdaad niet de stad waar je als toerist uitgaat. Het kan wel en er zijn (dure) discotheken en bars. Het toeristische uitgaan zit vooral in Ayia Napia (tot oktober) en Pafós.
  woensdag 20 juli 2011 @ 20:55:13 #115
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_99721458
quote:
2s.gif Op woensdag 20 juli 2011 19:57 schreef DutchTrain het volgende:
Nicosia is inderdaad niet de stad waar je als toerist uitgaat. Het kan wel en er zijn (dure) discotheken en bars. Het toeristische uitgaan zit vooral in Ayia Napia (tot oktober) en Pafós.
Pafos??? Met alle respect maar daar ga je naartoe als je bejaard bent :)
Neerkomen wel!
pi_99727603
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 20:55 schreef Freeflyer het volgende:
Pafos??? Met alle respect maar daar ga je naartoe als je bejaard bent :)
In de zomer ook? Leken mij daar genoeg bars, pubs en andere uitgaansgelegenheden, toen ik daar in de winter was. Er was in de winter alleen bijna niets meer open. En ja, het is inderdaad verder een heerlijke rustige bestemming ;)
  vrijdag 22 juli 2011 @ 10:17:32 #117
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_99785828
quote:
2s.gif Op woensdag 20 juli 2011 22:41 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

In de zomer ook? Leken mij daar genoeg bars, pubs en andere uitgaansgelegenheden, toen ik daar in de winter was. Er was in de winter alleen bijna niets meer open. En ja, het is inderdaad verder een heerlijke rustige bestemming ;)
In Pafos zitten veel bejaarden en gezinnen. Natuurlijk komen er ook wel jongeren voorbij maar niet zoveel als in Ayia Napa, Larnaca of Limassol. Als je van alles wat wilt gaan doen op Cyprus zou ik trouwens kiezen voor Limassol. Vanuit daar kun je en naar Nicosia, Larnaca, Ayia Napa, Pafos en het Troodos gebergte. Wil je het bezette deel bezoeken dan is dat ook nog redelijk goed te doen. Hou er wel rekening mee dat je met een huurauto de grens niet over mag.
Neerkomen wel!
pi_101811064
Wij gaan binnenkort naar Cyprus op vakantie voor onze huwelijksreis. *O*
Ben op zoek naar navigatiesoftware die op Android draait (Samsung Galaxy S2) om te kunnen navigeren op Cyprus. Geen enkele software heeft de kaart van Cyprus. In het topic van de telefoon zelf komt geen reactie op mijn vraag dus vandaar dat ik de vraag hier stel.

Een goeie ouderwetse kaart is natuurlijk ook goed mogelijk maar ik heb zo'n navigatie gsm en ik wil er graag gebruik van maken. Iemand een tip :)
  zondag 11 september 2011 @ 13:37:03 #119
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_101813606
Jawel.... Gewoon vergeten. Voor zover ik het weet is dat er niet.
Neerkomen wel!
pi_101850516
Ik vond Paphos helemaal niet zo doods qua uitgaan eigenlijk. Kato Paphos dan, niet de oorspronkelijke stad zeg maar. Stukken beter dan tussen de dronken engelsen in ayia Napa of larnaca zitten eigenlijjk.
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_102002923
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 12:21 schreef geelkuikentje het volgende:
Wij gaan binnenkort naar Cyprus op vakantie voor onze huwelijksreis. *O*
Ben op zoek naar navigatiesoftware die op Android draait (Samsung Galaxy S2) om te kunnen navigeren op Cyprus. Geen enkele software heeft de kaart van Cyprus. In het topic van de telefoon zelf komt geen reactie op mijn vraag dus vandaar dat ik de vraag hier stel.

Een goeie ouderwetse kaart is natuurlijk ook goed mogelijk maar ik heb zo'n navigatie gsm en ik wil er graag gebruik van maken. Iemand een tip :)
Er is nog een vage wet of regel dat kaartmateriaal verboden is, vanwege de omstreden grenzen op het eiland. Mapdroyd zou je kunnen proberen (wel kaarten, maar geen navigatiefunctie) of Google maps navigatie (dat kost je wel dataverbruik), maar ter plekke een kaart kopen is het makkelijkste, zoveel wegen zijn er ook weer niet.
  vrijdag 16 september 2011 @ 18:03:41 #122
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_102024982
Je hebt wel navigatie systemen. Alleen zijn die alleen voor lokaal gebruik...

Kaarten zijn er in overvloed te krijgen tegenwoordig. Dat is het gemakkelijkste :)
Neerkomen wel!
pi_102408699
Het is voor iedereen maar net waar je van houdt. Hou je meer van uitgaan dan is Ayia Napa zeker geschikt, maar ook Limassol kan dan wel wat voor je zijn.

Paphos en Larnaca zijn ook twee 'grote' steden en daar kan je ook prima vertoeven. Al is het uitgaan daar waarschijnlijk iets minder. Paphos heeft een mooie oude haven en het centrum is gezellig. De buitenwijken zijn wat minder, soms zie je mooie villa's, maar er staan ook armetierige flatjes.

Voor de mensen die niet zo van feestvakanties houden (waaronder ik). Ik haat het eerlijk gezegd. Ik wil liever iets van het land zelf zien, ontsnappen aan het massa-toerisme en wat cultuur opsnuiven. Als je wil feesten kan je net zo goed naar Frankrijk of Spanje, heb je ook nog eens een goedkoper ticket. In ieder geval, voor de rustzoekers is Polis aan te raden. Klein stadje aan zee. Lekker rustig maar wel erg gezellig. Ook de hoofdstad Nicosia is interessant, vooral omdat de grens midden door de stad heenloopt.

Het Akamas-gebied en het Trodos-gebergte zijn mooi, maar relatief gezien toeristisch. Wil je echt weg van het toerisme, rij dan gewoon met een jeepje het binnenland in en probeer het verlaten dorpje Vretsia te vinden. Je kan hier uren rijden zonder ook maar iemand tegen te komen.
pi_109304423
Ik zit er aan te denken om in augustus 2 weken naar Cyprus te gaan. Is dat een beetje te doen of is het dan erg heet?

En ikzelf heb een hekel aan plaatsen die mij doen denken aan Lloret dus Ayia Napa zal niks voor mij zijn. Is Paphos of Limmasol dan een betere optie?
  zondag 8 april 2012 @ 22:40:11 #125
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_110077298
In Augustus is het hier heet met een hoge luchtvochtigheidsgraad. Dit wordt mijn 5de zomer hier en ik probeer in de periode Augustus / September altijd het eiland te ontvluchten.
Neerkomen wel!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')