abonnement Unibet Coolblue
pi_191475948
Na een tijdje georiënteerd te hebben ben ik nu opzoek naar ervaringen van hbo-studenten (het liefst HRM studenten) die na hun propedeuse de overstap hebben gemaakt naar de uni.
Ik ben vooral benieuwd naar;
- Het niveau, was het moeilijker
- kreeg je meer tentamens en was de leersstof wel te doen?
- Moet je meer samenwerken
- Welke richting hadden jullie gekozen en of je een positieve BSA of p kreeg?
- Succesverhalen?
pi_193539011
Ben je inmiddels wat wijzer geworden?

Ik zoek toevallig mensen die van hbo naar WO-master zijn gegaan. Ik denk dat ik de sprong ga wagen. Ik vind het best eng.
pi_193539037
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 16:50 schreef SunKissed het volgende:
Ben je inmiddels wat wijzer geworden?

Ik zoek toevallig mensen die van hbo naar WO-master zijn gegaan. Ik denk dat ik de sprong ga wagen. Ik vind het best eng.
Ze heeft nog een topic open waarin ze aangeeft twee studies te gaan volgen :P
-
pi_193539460
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 16:52 schreef Anneloos het volgende:

[..]

Ze heeft nog een topic open waarin ze aangeeft twee studies te gaan volgen :P
Oh oké. Dank je. Ik ga het zoeken. Twee studies; dat is ambitieus. Terwijl ik mij zorgen maken om één.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 12:21:56 #5
400407 Jeffdnz
Laat me gwn
pi_193550363
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 16:50 schreef SunKissed het volgende:
Ben je inmiddels wat wijzer geworden?

Ik zoek toevallig mensen die van hbo naar WO-master zijn gegaan. Ik denk dat ik de sprong ga wagen. Ik vind het best eng.
Heb dit gedaan, nu bezig met masters, was ook erg eng. Mijn pre-master voelde als een bootcamp waar meer dan de helft het niet heeft overleefd. Veel tranen zien vallen maar het voelt super goed als je het afmaakt.
pi_193575702
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 16:50 schreef SunKissed het volgende:
Ben je inmiddels wat wijzer geworden?

Ik zoek toevallig mensen die van hbo naar WO-master zijn gegaan. Ik denk dat ik de sprong ga wagen. Ik vind het best eng.
Ik heb een master gedaan na mijn hbo. Hard voor moeten werken. Vooral de premature waar ook bij mij ongeveer de helft gesneuveld is. Maar uiteindelijk vond ik het zeker waard.
pi_193582055
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 12:21 schreef Jeffdnz het volgende:

[..]

Heb dit gedaan, nu bezig met masters, was ook erg eng. Mijn pre-master voelde als een bootcamp waar meer dan de helft het niet heeft overleefd. Veel tranen zien vallen maar het voelt super goed als je het afmaakt.
Fijn dat je reageert. En fijn dat je het hebt afgemaakt!

Maar wat voelde nu precies als een bootcamp? Op zich vind ik het niet erg om veel stukken te moeten lezen. Maar het moet wel te begrijpen zijn.
pi_193582075
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 22:39 schreef Pinuts het volgende:

[..]

Ik heb een master gedaan na mijn hbo. Hard voor moeten werken. Vooral de premature waar ook bij mij ongeveer de helft gesneuveld is. Maar uiteindelijk vond ik het zeker waard.
Fijn dat je reageert! Ik denk ook dat je daar zeker hard voor moet werken. Daar komt het eindelijk voor een groot gedeelte op neer. Fijn dat je het gehaald hebt!
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:55:14 #9
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_193593228
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 16:50 schreef SunKissed het volgende:
Ben je inmiddels wat wijzer geworden?

Ik zoek toevallig mensen die van hbo naar WO-master zijn gegaan. Ik denk dat ik de sprong ga wagen. Ik vind het best eng.
Ik ben na het HBO op de uni verder gegaan.

-Was het moeilijker? Nee, het is alleen meer stof in evenveel tijd. En zelfverantwoordelijkheid en discipline spelen een grotere rol. Ik presteerde het om hogere cijfers dan op het HBO te halen. Vond uni een stuk uitdagender dan HBO en haalde er daardoor meer voldoening uit, motivatie om te studeren was veel groter.

-Kreeg je meer tentamens en was de leersstof wel te doen? Niet meer tentamens, wel meer papers. Leerstof goed te doen. Voor het voorbereiden op tentamens hield ik altijd de Powerpoints van docenten ernaast, goeie leidraad. En ik maakte samenvattingen, startte ik in week 1 van het vak al mee anders hield ik het echt niet bij.

-Moet je meer samenwerken? Bij mij was het juist minder. En je hoeft niet de hele tijd te reflecteren.

-Welke richting hadden jullie gekozen en of je een positieve BSA of p kreeg? Milieu, had in jaar 1 52,5 EC gehaald (1 vak niet gehaald).

-Succesverhalen? Voor mij heeft het positief uitgepakt en ben blij dat ik de uitdaging ben aangegaan.

-Vond ik het eng? Doodeng... maar wie niet waag wie niet wint :) Het was hard werken, maar het 100% waard. Je vindt vanzelf je weg erin.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 16:58:17 #10
400407 Jeffdnz
Laat me gwn
pi_193603064
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 12:42 schreef SunKissed het volgende:

[..]

Fijn dat je reageert. En fijn dat je het hebt afgemaakt!

Maar wat voelde nu precies als een bootcamp? Op zich vind ik het niet erg om veel stukken te moeten lezen. Maar het moet wel te begrijpen zijn.
Mijn issue was dat ik Wiskunde en Statistiek moest oppakken. Vond ze beide super moeilijk maar natuurlijk is uiteindelijk alles te begrijpen. Ik ben van nature altijd slecht in wiskunde geweest dus tijdens mijn premaster focuste ik erop om elk klein dingetje opnieuw te leren.
Was ook moeilijk dat wij alle vakken gehaald moesten hebben binnen een half jaar, zorgde wel voor genoeg stress dat ik mijn sociale leven op had gegeven en enkel werkte en leerde.
Deed het trouwens wel naast het ontwikkelen van een start-up dus als je fulltime met school bezig zou zijn zou het wel makkelijker te doen zijn.
  donderdag 9 juli 2020 @ 21:20:26 #11
456144 solarsol
Hamburger baby
pi_194013397
Ik ging met mijn hbo p fiscaal recht naar de uni WO fiscaal recht. Niveau ligt stukken hoger. Had eerste jaar enorm mn best gedaan om mij P te halen op de uni. Ik had stond trouwens een 8,6 gemiddeld (eerste jaar hbo). Nu haal ik op de uni voornamelijk zevens en zessen. Heel sporadisch achten. Het is heel erg wennen, want je moet echt veel leren voor een tentamen, terwijl je op hbo een dag van te voren kan beginnen, is dat onmogelijk op de uni.

Verder is het wel een leuke uitdaging. Hoefde nooit samen te werken. Had trouwens op de uni ook mijn P in een jaar gehaald.

Achteraf heb ik wel spijt dat ik uni ging doen. Mijn vrienden van hbo zijn inmiddels begonnen aan hun master (via premaster minor) en hebben ook al enkele jaren ervaring bij verschillende grote kantoren (stages en werkstudentschappen) Ik daarentegen ga dit jaar pas beginnen met werkstudentschappen. Het is maar hoe je het bekijkt. Als ik op hbo was gebleven, had ik wellicht minder haar verloren van de stress en alsnog een goeie baan kunnen fixen, vanwege mijn hoge gemiddelde.
pi_198738809
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:55 schreef Hondenfluitje het volgende:

[..]

Ik ben na het HBO op de uni verder gegaan.

-Was het moeilijker? Nee, het is alleen meer stof in evenveel tijd. En zelfverantwoordelijkheid en discipline spelen een grotere rol. Ik presteerde het om hogere cijfers dan op het HBO te halen. Vond uni een stuk uitdagender dan HBO en haalde er daardoor meer voldoening uit, motivatie om te studeren was veel groter.

-Kreeg je meer tentamens en was de leersstof wel te doen? Niet meer tentamens, wel meer papers. Leerstof goed te doen. Voor het voorbereiden op tentamens hield ik altijd de Powerpoints van docenten ernaast, goeie leidraad. En ik maakte samenvattingen, startte ik in week 1 van het vak al mee anders hield ik het echt niet bij.

-Moet je meer samenwerken? Bij mij was het juist minder. En je hoeft niet de hele tijd te reflecteren.

-Welke richting hadden jullie gekozen en of je een positieve BSA of p kreeg? Milieu, had in jaar 1 52,5 EC gehaald (1 vak niet gehaald).

-Succesverhalen? Voor mij heeft het positief uitgepakt en ben blij dat ik de uitdaging ben aangegaan.

-Vond ik het eng? Doodeng... maar wie niet waag wie niet wint :) Het was hard werken, maar het 100% waard. Je vindt vanzelf je weg erin.
Ik was weer een bezig met het internet afstruinen naar mensen die de stap van hbo naar wo hadden gemaakt. Ik kwam dit topic weer tegen, zie nu dat jouw reactie van vorig jaar was. Had helaas geen melding daarvan gekregen.

Maar bedankt dat je uitgebreid geantwoord hebt.

Op het hbo leerde ik werkelijk een week of paar dagen van te voren. Het was meer stampwerk. De theorie toepassen kon ik al i.v.m. de werkcolleges. Dus veel lezen is voor mij geen probleem. Ondanks dat ik toen geen voorbeeldstudent was (velen dachten dat) kreeg ik toch hoge cijfers.

Ik ben bang dat ik de stop niet ga begrijpen ofzo of dat ik de tentamenvragen niet op de juiste wijze beantwoord.

Ik ken wel een succesverhaal waarbij een klasgenoot met haar P, na 5 x een tentamen te hebben herkanst waarbij de laatste keer het mondeling ging, inmiddels 3 wo- bachelors en 2-3 masters had. Iedereen dacht dat die na een jaartje weer zou komen. En over het algemeen haalde ze ook geen hoge cijfers op het hbo.

Ik denk dat de een stel goed hersens en veel motivatie en doorzettingsvermogen zeker gaan helpen.
pi_198739219
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 16:58 schreef Jeffdnz het volgende:

[..]

Mijn issue was dat ik Wiskunde en Statistiek moest oppakken. Vond ze beide super moeilijk maar natuurlijk is uiteindelijk alles te begrijpen. Ik ben van nature altijd slecht in wiskunde geweest dus tijdens mijn premaster focuste ik erop om elk klein dingetje opnieuw te leren.
Was ook moeilijk dat wij alle vakken gehaald moesten hebben binnen een half jaar, zorgde wel voor genoeg stress dat ik mijn sociale leven op had gegeven en enkel werkte en leerde.
Deed het trouwens wel naast het ontwikkelen van een start-up dus als je fulltime met school bezig zou zijn zou het wel makkelijker te doen zijn.
Deze twee dingen die je benoemt zijn heel specifiek. Maar gelden niet voor alle opleidingen. En gelukkig niet voor de opleiding die ik voor ogen hebt; ook kijken naar de uni waar ik het wil volgen.

Goed dat het goed afgelopen is bij jou!
pi_198739289
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 21:20 schreef solarsol het volgende:
Ik ging met mijn hbo p fiscaal recht naar de uni WO fiscaal recht. Niveau ligt stukken hoger. Had eerste jaar enorm mn best gedaan om mij P te halen op de uni. Ik had stond trouwens een 8,6 gemiddeld (eerste jaar hbo). Nu haal ik op de uni voornamelijk zevens en zessen. Heel sporadisch achten. Het is heel erg wennen, want je moet echt veel leren voor een tentamen, terwijl je op hbo een dag van te voren kan beginnen, is dat onmogelijk op de uni.

Verder is het wel een leuke uitdaging. Hoefde nooit samen te werken. Had trouwens op de uni ook mijn P in een jaar gehaald.

Achteraf heb ik wel spijt dat ik uni ging doen. Mijn vrienden van hbo zijn inmiddels begonnen aan hun master (via premaster minor) en hebben ook al enkele jaren ervaring bij verschillende grote kantoren (stages en werkstudentschappen) Ik daarentegen ga dit jaar pas beginnen met werkstudentschappen. Het is maar hoe je het bekijkt. Als ik op hbo was gebleven, had ik wellicht minder haar verloren van de stress en alsnog een goeie baan kunnen fixen, vanwege mijn hoge gemiddelde.
Fijn dat je je ervaring hebt gedeeld.

Om eerlijk te zijn heb ik zelf niet gemerkt dat werkervaring of stage-ervaring meer kansen biedt. Ik denk dat wo toch de bovenhand heeft. Ik zie nu bijvoorbeeld bij mij op het werk dat ze sneller en wo zonder ervaring aannemen en die ook nog een andere studierichting heeft gedaan, dan een hbo met stage-ervaring.

Voor persoonlijke ontwikkeling is het inderdaad wel beter om iets van ervaring te hebben opgedaan.
pi_198739302
Sterk afhankelijk van de WO studie. :s)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_198739383
quote:
16s.gif Op zondag 28 maart 2021 19:12 schreef FlippingCoin het volgende:
Sterk afhankelijk van de WO studie. :s)
Klopt inderdaad. En het is ook wel belangrijk dat je iets gaat doen dat dichtbij je vooropleiding ligt.
  maandag 29 maart 2021 @ 10:33:33 #17
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_198747382
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 18:52 schreef SunKissed het volgende:

[..]

Ik ben bang dat ik de stop niet ga begrijpen ofzo of dat ik de tentamenvragen niet op de juiste wijze beantwoord.
Gewoon doen! Je denkt teveel na. Ik vond het ook spannend maar nu achteraf had ik me echt voor m'n kop geslagen als ik de stap niet zou hebben gewaagd. Het heeft niet alleen een mooie studententijd gebracht maar als bijkomstigheid nu ook een mooi salaris.

Een goed stel hersens, motivatie en doorzettingsvermogen zijn precies de goeie ingrediënten.
pi_198770011
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 10:33 schreef Hondenfluitje het volgende:

[..]

Gewoon doen! Je denkt teveel na. Ik vond het ook spannend maar nu achteraf had ik me echt voor m'n kop geslagen als ik de stap niet zou hebben gewaagd. Het heeft niet alleen een mooie studententijd gebracht maar als bijkomstigheid nu ook een mooi salaris.

Een goed stel hersens, motivatie en doorzettingsvermogen zijn precies de goeie ingrediënten.
Je hebt gelijk. Ik moet het gewoon doen. Ik ga mij nu verder oriënteren bij verschillende universiteiten.

Thanks voor je input!
  donderdag 1 april 2021 @ 20:29:03 #19
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_198805261
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 20:56 schreef SunKissed het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Ik moet het gewoon doen. Ik ga mij nu verder oriënteren bij verschillende universiteiten.

Thanks voor je input!
Succes!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')