https://nos.nl/artikel/23(...)mles-verdronken.htmlquote:De 11-jarige Eritrese vluchteling Adonay Berhe is vorige week overleden bij zijn eerste zwemles in het Friese dorp Lemmer. Wat er precies is misgegaan is nog onduidelijk.
Adonays moeder legt de schuld bij basisschool De Cocon, schrijft ze in een brief die in handen is van de Leeuwarder Courant. Het jongetje zelf zat pas een maand op die school.
In de brief zegt de moeder dat ze erop had aangedrongen mee te gaan met de zwemles omdat de jongen nog niet goed Nederlands sprak. Dat zou zijn geweigerd door de school. Een bestuurder van de basisschool zegt niet op de hoogte te zijn van het verzoek, maar dat het niet gebruikelijk is dat er ouders meegaan.
Het jongetje woonde tot oktober vorig jaar in Eritrea bij zijn oma. “Tot ik als bootvluchteling asiel kreeg”, schrijft zijn moeder.” Het is een lange weg geweest om hem naar Nederland te krijgen. Ik had hem meer dan drie jaar niet gezien.
Niet de eerste keer
De eigenaar van het zwembad zegt tegen de krant te vermoeden dat de jongen vanuit een ondiep deel “ondanks een voldoende aantal toezichthouders” in een dieper deel is beland.
Bij een doneeractie om geld op te halen voor de repatriėring van het lichaam van Adonay is in korte tijd bijna 15.000 euro opgehaald.
De moeder van Adonay zegt met haar brief ook op te willen komen voor andere buitenlandse ouders die “vrezen voor de veiligheid van hun kinderen.”
Ze wijst erop dat het niet de eerste keer is dat er een kind met een migratie-afkomst verdrinkt tijdens de zwemles.
In Rhenen verdronk in 2015 het 9-jarig meisje Salam tijdens zwemles. Ze had geen zwemdiploma en sprak geen Nederlands, maar niet alle badmeesters wisten dat.
Waarom? Hij is toch juist naar Nederland gehaald?quote:Bij een doneeractie om geld op te halen voor de repatriėring van het lichaam van Adonay is in korte tijd bijna 15.000 euro opgehaald.
Ik vraag me af waar ze op de vlucht voor waren, het is er blijkbaar weer veilig genoeg om hem daar te begraven.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 22:18 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Waarom? Hij is toch juist naar Nederland gehaald?
Dat doen heel veel van die "vluchtelingen".quote:Op dinsdag 11 februari 2020 22:18 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Waarom? Hij is toch juist naar Nederland gehaald?
Niet voor zijn moeder. Dus die gaat er ook niet heen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 22:23 schreef Mr.Ping het volgende:
[..]
Ik vraag me af waar ze op de vlucht voor waren, het is er blijkbaar weer veilig genoeg om hem daar te begraven.
Moeder gaat niet naar de begrafenis.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 22:24 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Dat doen heel veel van die "vluchtelingen".
Net als ieder jaar op vakantie naar het "oorlogsgebied"
^^quote:Op dinsdag 11 februari 2020 22:25 schreef mootie het volgende:
Als iedereen nou eerst even topic 1 leest, hoeven we niet alles te herhalen.
Zijn moeder heeft een verblijfsvergunning. En heeft hem pas daarna naar NL gehaald.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 22:25 schreef CRYPT0SK4TE het volgende:
Tragisch. Ook niet de eerste keer geloof ik.
Schoolzwemmen is zeer belangrijk in een land als Nederland.
Zou ook hebben gescheeld als dit kind in een AZC was gehouden tot het Nederlands sprak of uitgezet was.
Inderdaad. Meteen betere zwemskills danquote:Op dinsdag 11 februari 2020 22:25 schreef CRYPT0SK4TE het volgende:
Zou ook hebben gescheeld als dit kind in een AZC was gehouden tot het Nederlands sprak
Waar lees je dat?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 22:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Moeder gaat niet naar de begrafenis.
Zie vorig topic. Talloze keren gepost tegen het einde ervan.quote:
Misschien kan hier deel 2 in de TT gezet worden.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 22:45 schreef recursief het volgende:
NWS / 11-jarige Adonay uit Eritrea bij eerste zwemles verdronken
Er staat Eritrea in de TT en in de OP staat ook dat het om een vluchteling gaat.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 22:48 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Misschien kan hier deel 2 in de TT gezet worden.
En zullen we gewoon alle smakeloze grappen en discussies over immigranten weg laten?
Er is een kind dood. En dat had niet moeten gebeuren
Hoe wel? 11-jarige verdrinkt na eerste keer in zwembad? Eerste reacties op fok: zal wel vluchteling zijn geweestquote:Op dinsdag 11 februari 2020 22:51 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Er staat Eritrea in de TT en in de OP staat ook dat het om een vluchteling gaat.
Als je geen vluchteling of immigrantendiscussie wil hadden ze dit nieuws gewoon anders moeten brengen.
Het nieuws is dat er een kind verdronken is. Niet of Eritrea een veilig land is of hoe en hoe lang vluchtelingen in Nederland moeten worden opgevangen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 22:51 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Er staat Eritrea in de TT en in de OP staat ook dat het om een vluchteling gaat.
Als je geen vluchteling of immigrantendiscussie wil hadden ze dit nieuws gewoon anders moeten brengen.
Zie de tweede regel van mijn post.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 22:53 schreef recursief het volgende:
[..]
Het nieuws is dat er een kind verdronken is. Niet of Eritrea een veilig land is of hoe en hoe lang vluchtelingen in Nederland moeten worden opgevangen.
Was beter geweest ja.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 22:52 schreef Fok-it het volgende:
Hoe wel? 11-jarige verdrinkt na eerste keer in zwembad?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |