abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 10 februari 2020 @ 02:03:11 #76
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_191435667
quote:
10s.gif Op zondag 9 februari 2020 07:57 schreef Pino112 het volgende:
MatthewCappucci twitterde op zaterdag 08-02-2020 om 21:53:26 Breaking: @:KLM flight 644 reached an incredible ground speed of 819 mph — faster than the speed of sound — over Newfoundland on Friday night. ✈The Boeing 747 was flying in an extremely strong 260 mph jet stream! Thanks to Captains Bakker and Best! https://t.co/Rs9ggzP5cK reageer retweet
Lekker windje.
Captain Bakker verteld.
https://www.pzc.nl/zeeuws(...)8e?theme=ad&steps=20
pi_191436886
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 22:51 schreef Fer het volgende:
Waarom vliegen die toestellen allemaal terug naar hun vertrekpunt? Waarom niet Düsseldorf, Eindhoven of Brussels?
Ik vermoed vanwege crew. Die lopen uit hun tijden, en op zo’n luchthaven hebben ze niet zomaar extra crew staan en duurt het nog langer.
  Moderator maandag 10 februari 2020 @ 08:09:56 #78
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191437081
quote:
57 en met pensioen, niet verkeerd :o KLM beleid of eigen keuze om op die leeftijd te stoppen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 10 februari 2020 @ 08:18:41 #79
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_191437135
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 08:09 schreef derLudolf het volgende:

[..]

57 en met pensioen, niet verkeerd :o KLM beleid of eigen keuze om op die leeftijd te stoppen?
58, met de mogelijkheid twee jaar langer door te vliegen als je op tijd bent gaan deeltijd vliegen.

En dat is ook een verplichte pensionering overigens. Langer doorvliegen mag niet bij KLM.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_191437206
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 22:32 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Vijf pogingen? Het waren 3 go-arounds, maar oké.
Als je geen toelichting uit de cockpit krijgt, het donker is en het vliegtuig alle kanten op schudt dan weet je op een gegeven moment ook niet meer het verschil tussen landen en turbulentie, lijkt me.
So we just called him Fred too
pi_191437381
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 23:28 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Omdat de maatschappij daar niets heeft denk ik? Of omdat de kist morgenochtend weer in Madrid wordt verwacht Düsseldorf was ook niet handig geweest overigens, in NRW lag het treinverkeer compleet stil vanwege het weer.

Eindhoven en Brussel zullen net zo goed last hebben van de wind.
Sterker nog, die kist stond gepland om vannacht naar Puerto Iguazu te vliegen, bij uitwijken hadden ze die vlucht moeten cancellen.

Het is sowieso logistiek handiger om naar je thuisbasis terug te gaan. Scheelt ook hotelkamers regelen voor een deel van de passagiers.

quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 08:29 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Als je geen toelichting uit de cockpit krijgt, het donker is en het vliegtuig alle kanten op schudt dan weet je op een gegeven moment ook niet meer het verschil tussen landen en turbulentie, lijkt me.
Dat is waar. Maar de NOS heeft tenminste nog moeite gedaan om Flightradar24 te checken, daar staat wel 3 pogingen.
  Moderator maandag 10 februari 2020 @ 09:17:29 #82
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191437577
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 08:18 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

58, met de mogelijkheid twee jaar langer door te vliegen als je op tijd bent gaan deeltijd vliegen.

En dat is ook een verplichte pensionering overigens. Langer doorvliegen mag niet bij KLM.
Niet verkeerd :o geldt dat voor al het cabinepersoneel?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 10 februari 2020 @ 09:33:17 #83
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_191437775
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 09:17 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Niet verkeerd :o geldt dat voor al het cabinepersoneel?
Cabinepersoneel pensioneert dacht ik met 60.

Overigens is die 58 voor velen zelfs te vroeg ;). Die gaan dan nog een paar jaar ergens anders vliegen. Deels ook een financiële afweging natuurlijk.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_191438393
Wat ik me afvraag over die vluchten die zo'n knetter harde jetstream hebben en zodoende een hoge groundspeed hebben; wat nou als een jumbo nou te snel gaat? Ze hebben een maximum speed toch? Gewoon even de spoilers hoogklappen of wat doen ze dan?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  PR/Manusje van alles maandag 10 februari 2020 @ 10:47:14 #85
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_191438497
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 10:35 schreef Hojdhopper het volgende:
Wat ik me afvraag over die vluchten die zo'n knetter harde jetstream hebben en zodoende een hoge groundspeed hebben; wat nou als een jumbo nou te snel gaat? Ze hebben een maximum speed toch? Gewoon even de spoilers hoogklappen of wat doen ze dan?
gas terug nemen :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_191438513
Je vliegt in dit geval niet te snel, want je “echte” snelheid wordt gemeten t.o.v. van de lucht om je heen. Even heel simpel gezegd, stel je vliegt 1200 kmh grondsnelheid, maar je hebt 300 kmh tail-wind. Dan vlieg je dus 900kmh tov de lucht, en dat kan een vliegtuig prima hebben.
pi_191439017
Het gaat inderdaad allemaal om airspeed vs groundspeed.
De records zijn gebroken op groundspeed (wat ook logisch is, omdat dat het doel van vliegen is: je zelf verplaatsen t.o.v. het aardoppervlak).
De airspeed (relatieve snelheid t.o.v. de lucht om je heen) is van belang voor de vliegeigenschappen. Daar is dus de maximumsnelheid op ingesteld.
  maandag 10 februari 2020 @ 12:03:55 #88
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_191439448
Dat gezegd, kun je natuurlijk weldegelijk in de problemen komen. Vooral als je wat zwaarder bent en vanwege verkeer, optimizing (betere wind op grotere hoogte) of een bad judgement call hoger vliegt dan je eigenlijk zou willen en de marge naar boven en onder nog bar klein is. Als je dan turbulentie tegenkomt en de snelheid de hele tijd schommelt tussen max speed en minimum maneuver speed. Dan inderdaad goed op het gas letten. Toestel kan wat traag reageren op een trend heeft ook niet echt een fingerspitzen gefühl daarvoor en een mens wel. Desnoods idd aan de speedbrake trekken als je de overspeed dreiging real is.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Moderator maandag 10 februari 2020 @ 12:11:01 #89
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191439533
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 09:33 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Cabinepersoneel pensioneert dacht ik met 60.

Overigens is die 58 voor velen zelfs te vroeg ;). Die gaan dan nog een paar jaar ergens anders vliegen. Deels ook een financiële afweging natuurlijk.
Allicht. Maar ja, waar kom je dan terecht? Op die leeftijd heb je toch geen zin om bij Wizzair of easyJet aan de slag te gaan?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_191439609
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 10:49 schreef Viezze het volgende:
Je vliegt in dit geval niet te snel, want je “echte” snelheid wordt gemeten t.o.v. van de lucht om je heen. Even heel simpel gezegd, stel je vliegt 1200 kmh grondsnelheid, maar je hebt 300 kmh tail-wind. Dan vlieg je dus 900kmh tov de lucht, en dat kan een vliegtuig prima hebben.
Dat had ik al wel verwacht ja. Maar alsnog dacht ik dat het mischien wel mogelijk was (door wind invloeden) om tegen je max aan te gaan zitten. En hoe dat in praktijk wordt opgelost... maar speedbrake is the answer dus. Mij lijkt dta throttle sowieso al relatief laag staat als je zo'n tailwind hebt toch?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  maandag 10 februari 2020 @ 12:58:56 #91
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_191440017
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 12:11 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Allicht. Maar ja, waar kom je dan terecht? Op die leeftijd heb je toch geen zin om bij Wizzair of easyJet aan de slag te gaan?
Nee, dan moet je eerder denken aan direct entry gezagvoerderfuncties bij bijvoorbeeld Norwegian, op de 787.

En een aantal gaan nog een aantal jaar zakkenvullen in het Midden-Oosten of China. Daar is vrij veel vraag naar ervaren gezagvoerders.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 10 februari 2020 @ 13:06:55 #92
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_191440131
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 12:18 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Dat had ik al wel verwacht ja. Maar alsnog dacht ik dat het mischien wel mogelijk was (door wind invloeden) om tegen je max aan te gaan zitten. En hoe dat in praktijk wordt opgelost... maar speedbrake is the answer dus. Mij lijkt dta throttle sowieso al relatief laag staat als je zo'n tailwind hebt toch?
Je maakt een denkfout. Je beweegt in een vliegtuig ten opzichte van de lucht. Je snelheid ten opzichte van de grond doet er niet toe qua vliegeigenschappen.

Dus met 200 km/h in de rug zie je nog steeds je normale snelheid in de cockpit op de instrumenten. Je throttle staat ook normaal. In principe merk je nergens aan dat je meewind hebt.

Vergelijk het met een vis in een hele grote vissenkom. Die vis zwemt met 5 km/h. Als je nu opeens die hele vissenkom met 50 km/h verplaatst merkt die vis er niets van. Die zwemt voor zijn gevoel nog steeds 5 km/h. Alleen beweegt hij ten opzichte van de aarde 55 km/h.

En ik kan maar heel weinig situaties bedenken waarin je speedbrakes gebruikt tijdens de kruisvlucht ;).

[ Bericht 0% gewijzigd door Drekkoning op 10-02-2020 13:14:21 ]
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_191441743
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 13:06 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Je maakt een denkfout. Je beweegt in een vliegtuig ten opzichte van de lucht. Je snelheid ten opzichte van de grond doet er niet toe qua vliegeigenschappen.

Dus met 200 km/h in de rug zie je nog steeds je normale snelheid in de cockpit op de instrumenten. Je throttle staat ook normaal. In principe merk je nergens aan dat je meewind hebt.

Vergelijk het met een vis in een hele grote vissenkom. Die vis zwemt met 5 km/h. Als je nu opeens die hele vissenkom met 50 km/h verplaatst merkt die vis er niets van. Die zwemt voor zijn gevoel nog steeds 5 km/h. Alleen beweegt hij ten opzichte van de aarde 55 km/h.

En ik kan maar heel weinig situaties bedenken waarin je speedbrakes gebruikt tijdens de kruisvlucht ;).
Nee nee, ik begreep het wel. Je gaat t.o.v. groudnspeed bij wijze van spreken "te hard" maar t.o.v. de lucht om je heen niet. Maar toen sloeg ik een beetje door in de theorie "wat als je nou wel t.o.v. de lucht om je heen te hard gaat". Trek je dan idd aan de rem en welke opties heb je nog meer behalve dat en throttle naar idle? Zal niet snel voorkomen natuurlijk, maar toch, wat als.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  maandag 10 februari 2020 @ 15:40:20 #94
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_191441859
Je vliegt normaalgesproken wel wat langzamer met stevige tailwind, omdat er xx tijd gerekend is voor de vlucht in het winter- of zomerplan en je met tailwind daar makkelijk tijd vanaf snoept (schedule VS actual). Omdat iedereen dan toch zijn/haar connectievlucht haalt op de hub en het toestel nodig niet ingepland staat, kun je beter langzamer vliegen = economischer en haal je je cost index omlaag.

Omgekeerd. Heb je harde tegenwind en dreig je te laat/vertraagd aan te komen, gaat de cost index omhoog en vlieg je zo snel mogelijk en op de levels met minste tegenwind (als dat sneller is dan hoger vliegen, waar je doorgaans sneller vliegt, maar mogelijk met meer wind te doen hebt).
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_191443102
Ik vroeg me af waarom in deze situaties besloten is zo snel te vliegen. Ik kan natuurlijk niet precies in de operatie van dat moment kijken, maar 1 tot 1,5 uur eerder terug zijn klinkt alsof je daar wel wat geld had kunnen besparen.
  maandag 10 februari 2020 @ 17:24:10 #96
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_191443208
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:15 schreef Viezze het volgende:
Ik vroeg me af waarom in deze situaties besloten is zo snel te vliegen. Ik kan natuurlijk niet precies in de operatie van dat moment kijken, maar 1 tot 1,5 uur eerder terug zijn klinkt alsof je daar wel wat geld had kunnen besparen.
Er zit ook een grens aan de laagste snelheid die je kan vliegen, en zeker op grotere hoogte is de bandbreedte tussen de hoogste en laagste snelheid vrij klein.

Daarnaast gaat je weerstand ook weer toenemen onder een bepaalde snelheid en wordt het dus juist weer onzuiniger.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 10 februari 2020 @ 17:29:05 #97
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_191443273
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 15:30 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Nee nee, ik begreep het wel. Je gaat t.o.v. groudnspeed bij wijze van spreken "te hard" maar t.o.v. de lucht om je heen niet. Maar toen sloeg ik een beetje door in de theorie "wat als je nou wel t.o.v. de lucht om je heen te hard gaat". Trek je dan idd aan de rem en welke opties heb je nog meer behalve dat en throttle naar idle? Zal niet snel voorkomen natuurlijk, maar toch, wat als.
Je vliegt een vaste snelheid en die wordt geregeld met de throttle inderdaad tijdens de kruisvlucht. Mocht die opeens toenemen door windvlagen oid, dan herstelt zich dat vanzelf wel (bij hogere snelheden is je vliegtuig stabiel wat betreft snelheid, een hogere snelheid leidt dan tot meer weerstand waardoor je snelheid weer afneemt. In eerste instantie verandert je throttlestand dus niet als de snelheid wat omhoog loopt).
Mocht het hard toenemen dan zal er toch ingegrepen moeten worden met de throttles, en je hebt gelijk dat in extremere gevallen de speedbrakes gebruikt kunnen worden. Een andere optie is klimmen om snelheid kwijt te raken, maar daar zitten wel wat haken en ogen aan qua ander verkeer etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door Drekkoning op 10-02-2020 17:38:42 ]
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_191443542
Zijn de motoren ook niet ontworpen om efficiënt te zijn op de normale kruissnelheid op 30000ft?

Als je te langzaam gaat, krijgen ze te weinig lucht om optimaal te draaien.
.
pi_191443831
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 22:21 schreef Adrie072 het volgende:
Zaanse docent na horrorvlucht en mislukte landingen op Schiphol vast in Madrid: "Veel gekots en geschreeuw"

MADRID - Met honderden passagiers zit hij op dit moment vast in Spanje: Jacco Plooijer uit Zaandam zat in een vliegtuig dat tijdens de storm tevergeefs meerdere keren een landing inzette op Schiphol. "We gingen enorm heen en weer. Er was paniek en geschreeuw. Echt niet leuk."

Plooijer (51) vertrok vanmiddag om 15.00 uur uit Madrid naar Amsterdam, met de maatschappij AirEuropa. "Ik zou mooi vanavond thuis zijn, zodat ik morgen weer les kan geven."

De Zaandammer is docent op een school in Krommenie en was met twee collega's aan het bekijken of Madrid een leuke uitwisselingsstad is voor zijn leerlingen. "Nou, op dit moment is het even niet leuk. Hopeloos en troosteloos."

Heen en weer
Door storm Ciara ging de vlucht naar Schiphol vandaag namelijk niet bepaald vlekkeloos. Toen het vliegtuig eenmaal in de buurt was van Schiphol was het noodweer op haar hoogtepunt. "Ik keek door de raampjes en de lucht zag echt paars, zo stormachtig", vertelt Plooijer. "Op een gegeven moment gingen we lager vliegen - we konden meekijken op schermpjes - en gingen we enorm heen en weer."

"Ik dacht op een gegeven moment: hoe vaak gaat hij dit nog proberen?"

De piloot wist het vliegtuig maar niet aan de grond te krijgen. "Dus we zagen de meters weer oplopen. En dat ging zo'n vier keer opnieuw. Ik denk dat we wel een uur bezig zijn geweest met proberen te landen. Ik dacht op een gegeven moment: hoe vaak gaat hij dit nog proberen?"

Dramatoestel
De piloot praatte de passagiers af en toe bij, maar was slecht te verstaan. "Ik verstond alleen: no panic, no panic. Maar er was wel paniek: er waren dames echt hysterisch aan het gillen en er werd onwijs veel gekotst. Echt een dramatoestel."

Op een gegeven moment veranderde het woordje 'Amsterdam' op het scherm voor de neus van Plooijer in 'Madrid'. "Toen realiseerde ik me dat we niet meer zouden landen op Schiphol."

Inmiddels staat hij dus veilig en wel aan de grond in Spanje, met honderden andere passagiers en zonder een idee wat ze te wachten staat. "Ik vermoed dat we morgenochtend pas terugvliegen. Maar ik heb gewoon rapportvergadering, dus ik hoop wel een beetje vroeg! Al vinden mijn leerlingen het vast niet erg als ze een uurtje vrij hebben."

De luchtverkeersleiding kon tegen NH Nieuws nog niets zeggen over het aantal teruggekeerde vluchten.

https://www.nhnieuws.nl/n(...)gekots-en-geschreeuw
Het zal ook eens niet een klagende leraar zijn zeg.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_191443873
quote:
Zijn ze gisteren nog sneller gegaan zou lullig zijn als zijn record na 1 dag gebroken wordt
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')