abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 maart 2020 @ 10:22:19 #226
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_192113708
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 20:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het stukje op 6.11 blijkt wel waar.
Tot mijn verassing: het Grote Medische Experiment gaat nog geen week duren.

Sywert twitterde op dinsdag 17-03-2020 om 22:57:23 Dit is het raarste dat ik in tijden gezien heb. Rutte vanuit donkere hal ministerie AZ, half tien 's avonds, zonder aanleiding binnen 24u na speech in aanloop naar Kamerdebat morgen. https://t.co/3nyBTFNyUu reageer retweet
JurrVanWessem twitterde op dinsdag 17-03-2020 om 23:38:39 Premier Rutte heeft de methode in een uitstekende toespraak uitgelegd. De vraag is wel of de methode uitstekend is. Als zelfs nu de staatsomroep twijfels openbaart, lijkt de lockdown toch niet ver weg. Zo werkt dat nu eenmaal tussen regeringen en staatsomroepen. reageer retweet
Kunnen de regentenmondstukken daarna weer zeggen dat het allemaal het enige juiste is en andere blabla.

[ Bericht 1% gewijzigd door Klopkoek op 18-03-2020 10:28:38 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_192114135
In België doen ze momenteel exact hetzelfde. Je mag daar gewoon naar buiten. Sterker nog: iedereen wordt aangeraden naar buiten te gaan.

https://crisiscentrum.be/(...)or-jezelf-en-anderen

Ik zie eigenlijk weinig verschillen...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 18 maart 2020 @ 11:10:02 #228
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_192114679
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 10:42 schreef Hanca het volgende:
In België doen ze momenteel exact hetzelfde. Je mag daar gewoon naar buiten. Sterker nog: iedereen wordt aangeraden naar buiten te gaan.

https://crisiscentrum.be/(...)or-jezelf-en-anderen

Ik zie eigenlijk weinig verschillen...
Hier legt de Belgische staatsomroep het uit vanuit Belgisch perspectief:

https://www.vrt.be/vrtnws(...)uniteit-coronavirus/

Duidelijke frasen hierbij zijn dat Nederland bereid is mensenlevens op te offeren ten bate van 'de economie'.

"De bottom line is: eigenlijk zeggen België en Nederland hetzelfde", legt Callens uit. "We willen het aantal mensen dat op hetzelfde moment ziek is, beperken. We weten dat we de epidemie niet kunnen tegenhouden of stoppen, maar we kunnen ze wel vertragen. En ook het eindresultaat is hetzelfde: immuniteit bij een groot deel van de bevolking."

"Maar vanuit België hebben we gekeken wat de capaciteit van ons gezondheidssysteem aankan. Want zodra de piek er is, is het te laat. We moeten de piek voor zijn. Vanuit Nederland denkt men: als we erdoor zijn, zijn we erdoor. Dan is er misschien wel een menselijke kostprijs, maar we zijn bereid om die te nemen."

Goed. Nu neem ik écht een pauze, en kom ik terug wanneer het eenmaal zover is. Dan zal ik het verwachte gedraai van volgzame regentenmondstukken als Hanca en Hexagon met een mengeling van afgrijzen en lachen gade slaan.

Standaard excuses zullen zijn 'bevolkingsdichtheid' en 'open economie'.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_192114719
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 11:10 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hier legt de Belgische staatsomroep het uit vanuit Belgisch perspectief:

https://www.vrt.be/vrtnws(...)uniteit-coronavirus/

Duidelijke frasen hierbij zijn dat Nederland bereid is mensenlevens op te offeren ten bate van 'de economie'.
Daar heeft de Belgische staatsomroep het dus niet begrepen. Die denkt dat wij hier massaal buurtfeesten organiseren, oid. Best kans dat er in Nederland minder mensen buiten komen dan in België.

Uiteindelijk zal er in België ook groepsimmuniteit moeten komen, of je moet het land 2 jaar op slot doen.

Dit is gewoon een foute aanname:

quote:
"Maar vanuit België hebben we gekeken wat de capaciteit van ons gezondheidssysteem aankan. Want zodra de piek er is, is het te laat. We moeten de piek voor zijn. Vanuit Nederland denkt men: als we erdoor zijn, zijn we erdoor. Dan is er misschien wel een menselijke kostprijs, maar we zijn bereid om die te nemen."
Nederland kijkt ook naar de capaciteit van het gezondheidssysteem, dat is in NL alleen wat hoger dan die van België blijkbaar. Of (en dat lijkt me het meest aannemelijk) in Nederland is het minder hard nodig om meer maatregelen te nemen, in België zoeken ze standaard de grens op van wat mag. Zie de feestjes in de cafés voor de sluiting, dat zag je hier niet. In België hadden ze eerst de eis dat er max 1000 man bij elkaar mocht komen, gingen allerlei evenementen met exact 999 mensen door.

Nederland en België (en Frankrijk en Duitsland en Spanje) zetten allebei in op Flatten the Curve. Het enige verschil is dat Rutte hier het einddoel (groepsimmuniteit) heeft uitgelegd. Dat is in België ook het einddoel.

[ Bericht 7% gewijzigd door Hanca op 18-03-2020 11:22:05 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_192116441
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 10:22 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Tot mijn verassing: het Grote Medische Experiment gaat nog geen week duren.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Sywert twitterde op dinsdag 17-03-2020 om 22:57:23 Dit is het raarste dat ik in tijden gezien heb. Rutte vanuit donkere hal ministerie AZ, half tien 's avonds, zonder aanleiding binnen 24u na speech in aanloop naar Kamerdebat morgen. https://t.co/3nyBTFNyUu reageer retweet
JurrVanWessem twitterde op dinsdag 17-03-2020 om 23:38:39 Premier Rutte heeft de methode in een uitstekende toespraak uitgelegd. De vraag is wel of de methode uitstekend is. Als zelfs nu de staatsomroep twijfels openbaart, lijkt de lockdown toch niet ver weg. Zo werkt dat nu eenmaal tussen regeringen en staatsomroepen. reageer retweet
Kunnen de regentenmondstukken daarna weer zeggen dat het allemaal het enige juiste is en andere blabla.
Media maandag: Historisch toespraak, Rutte een echte staatsman, heel ernstig en vaderlijk, geen prettige boodschap maar een heel duidelijk verhaal voor iedereen en hij laat zich leiden door de experts en niet door emotie.

Dinsdag trekken buitenlandse virologen en de WHO aan de bel, gevaarlijke tactiek waar zelfs Boris Johnson al op teruggekomen is en waarvan helemaal niet bewezen is dat die werkt. En dan worden de Nederlandse media ineens wakker.

Hoezo was het verhaal van Rutte over de bescherming door besmettingen en immuun worden duidelijk dan?

Woensdag, waar volgens de NPO de regering de kamer gaat informeren over de aanpak en de kamer blijkbaar niets te vertellen heeft. Het hoofd van het RIVM in de kamercommissie: Wij adviseren alleen maar, de keuze welke aanpak wordt gevolg is aan u, de poliltiek.

Hoezo was het verhaal van Rutte en de keuze daarin dan het logisch uitvloeisel van de experts?

Ik was niet zo ondersteboven van het staatsmanschap wat Rutte probeerde uit te stralen, het weglachen van problemen gaat hem een stuk beter af, maar onze media waren blijkbaar zo in beslag genomen door het vaderlijke charisma van de maagd van 50 dat zij niet kritisch hebben kunnen luisteren.

Of niet kritisch hebben willen luisteren. Er werd meteen een sfeertje gecreeerd dat mij nog het meest deed denken aan de VS na 9/11. We moeten een eenheid zijn, allemaal achter onze ontzettend wijze bewindslieden gaan staan en vooral niet kritisch denken en al helemaal geen kritiek uiten. Gaat u maar rustig slapen, het land is in bekwame handen.

Dat blijkt binnen twee dagen toch alweer heel anders te liggen. Genante vertoning van consent manufacturing. En inderdaad, Hanca en Hexagon zijn er als de kippen bij om de rijen te sluiten en de vaandels te hijsen in hun dwangmatige schaapachtigheid.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_192116763
Je post staat bol van aannames, dat heb je door?

Allereerst: niemand heeft gezegd dat de RIVM meer doet dan adviseren. De politiek beslist. Maar op het sluiten van de scholen na komen wel alle maatregelen overeen met de adviezen van de RIVM.

Ten tweede: sommigen doen nu plots alsof Rutte heeft gezegd dat we allemaal zo snel mogelijk ziek moeten worden. Dat is onzin, dat heeft hij niet gezegd. Flatten the Curve was in zijn toespraak ook de hoofdlijn, met als uiteindelijk doel groepsimmuniteit. Net als bijna alle andere landen doen. Dat was toch gewoon duidelijk.

Dit was wat hij letterlijk zei:
quote:
Het eerste scenario is: het virus maximaal controleren.

Dat leidt tot een beheerste verspreiding, onder groepen die het minste risico lopen.

Dat is het scenario van onze keuze.

Maximaal controleren betekent dat we proberen met maatregelen de piek in het aantal besmettingen af te vlakken en uit te smeren over een langere periode.
Dat sommige mensen het daarna alleen over het stuk er voor hebben kan Rutte niks aan doen.

Lees hier anders de hele toespraak, dan zie je dat je aannames niet kloppen:
https://www.rijksoverheid(...)president-mark-rutte
pi_192119786
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 12:32 schreef Weltschmerz het volgende:
Dinsdag trekken buitenlandse virologen en de WHO aan de bel, gevaarlijke tactiek waar zelfs Boris Johnson al op teruggekomen is en waarvan helemaal niet bewezen is dat die werkt.
Van welke tactiek is Boris Johnson teruggekomen? En hoezo is internationaal gezien bewezen dat die tactiek niet werkt?

En wat is het verband met Mark Rutte?
pi_192120020
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 14:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Idd. In oorlogstijd Hong Kong, in vredestijd Scandinavië (die momenteel stukken minder doden hebben trouwens en crises gemiddeld genomen beter doorkomen)
Ideaal is in Hong Kong de situatie ook niet:.
quote:
Hoewel Taiwan, Singapore en Hongkong profiteren van hun alertheid, doortastendheid en discipline, is er ook een nadeel aan hun aanpak. De groepsimmuniteit waar Nederland op inzet, blijft ver buiten beeld. Het gevolg is dat de drie overheden hun restricties moeilijk kunnen laten varen zolang het virus niet volledig is uitgewoed.

In Hongkong is het daarom onwaarschijnlijk dat alle scholen op 20 april weer open zijn, zoals was gehoopt. Dat maakte hoogste bestuurder Carrie Lam dinsdag bekend. De overheid zet gevangenen in om genoeg mondkapjes voor leerlingen te maken. Omdat de meeste besmettingen nu van buiten komen, moeten buitenlanders die vanaf donderdag in de stad aankomen in quarantaine.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)et-virus-in-a3994024
pi_192120417
Klopt, Wuhan zou nu uit isolatie kunnen, maar durft niet.
pi_192121859
Gaan de FvD en PVV-adapten nu letterlijk baudet en Wilders napraten, zonder zelf de toespraak van rutte goed door te nemen en te onderzoeken.

ehhhh wie zou dat nu gedacht hebben.....
  donderdag 19 maart 2020 @ 14:47:33 #236
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_192143541
nrc twitterde op donderdag 19-03-2020 om 12:22:54 Je hoort soms dat rechts en links populisme één pot nat zijn, en dezer dagen zie je waarom dit niet klopt: alle linkse partijen zien de redelijkheid van de kabinetsaanpak van corona in, schrijft @tomjanmeeus. #coronavirusnl https://t.co/zDk6zKy3Ir reageer retweet
JoshuaLivestro twitterde op donderdag 19-03-2020 om 11:43:03 Prima actie van Rutte. Nu wel even het minimumloon opkrikken naar ¤14 want van mooie woorden alleen kunnen deze helden niet leven. Ze zouden sowieso extra betaald moeten krijgen voor het verrichten van vitaal werk. https://t.co/rylPWuqG0p reageer retweet
De laagbetaalde vitale beroepen zijn het kanonnenvoer
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_192144521
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 14:47 schreef Klopkoek het volgende:
nrc twitterde op donderdag 19-03-2020 om 12:22:54 Je hoort soms dat rechts en links populisme één pot nat zijn, en dezer dagen zie je waarom dit niet klopt: alle linkse partijen zien de redelijkheid van de kabinetsaanpak van corona in, schrijft @:tomjanmeeus. #coronavirusnl https://t.co/zDk6zKy3Ir reageer retweet
Wat een lul is het ook. Er was niks redelijks aan Klavers krampachtige ontkenning van de inhoud van Rutte's toespraak. De vergelijking met de WHO's standpunt tov klimaatverandering is ook nogal stompzinnig en vals.

quote:
Zo ging het ook nadat Wilders in 2012, in de nagalm van de kredietcrisis, als gedoogpartner van Rutte I weigerde te tekenen voor meer bezuinigen. Toen namen GroenLinks, D66 en de ChristenUnie ze voor hun rekening in het Lenteakkoord. Gevolgd door de PvdA in Rutte II. Zo ontstonden de overschotten die Rutte III nu heeft om de eerste economische schade op te vangen. Wilders (en Baudet) steunt die maatregelen wel. Ja, zo kan ik het ook.
Wat een kul. Rutte heeft de crisis gebruikt om ze voor zijn neoliberale karretje te spannen en het land kapot te bezuinigen, de opleving van daarna is deels schijn en eerder ondanks zijn beleid. De zorg voelt die bezuinigingen nu extra hard, en al die zzp-ers die nu dure steun nodig hebben, hebben we ook aan hem te danken. Deeltijd ww en bijstand zijn ook harder nodig en duurder dan nodig omdat het spaargeld is verdwenen dankzij Rutte's beleid.

Een vieze consent manufacturer is het, die Meeus.
pi_192145031
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 15:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Wat een lul is het ook. Er was niks redelijks aan Klavers krampachtige ontkenning van de inhoud van Rutte's toespraak. De vergelijking met de WHO's standpunt tov klimaatverandering is ook nogal stompzinnig en vals.
[..]

Wat een kul. Rutte heeft de crisis gebruikt om ze voor zijn neoliberale karretje te spannen en het land kapot te bezuinigen, de opleving van daarna is deels schijn en eerder ondanks zijn beleid. De zorg voelt die bezuinigingen nu extra hard, en al die zzp-ers die nu dure steun nodig hebben, hebben we ook aan hem te danken. Deeltijd ww en bijstand zijn ook harder nodig en duurder dan nodig omdat het spaargeld is verdwenen dankzij Rutte's beleid.

Een vieze consent manufacturer is het, die Meeus.
Tsja, in jouw links-radicale gedachtewereld groeit het geld waarschijnlijk aan bomen, maar de economische realiteit is dat je je uitgaven moet beperken. Met dank aan de bezuinigen heeft ons land de financiële ruimte om de corona-klappen op te vangen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 19 maart 2020 @ 16:26:13 #239
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_192145434
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 16:00 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Tsja, in jouw links-radicale gedachtewereld groeit het geld waarschijnlijk aan bomen, maar de economische realiteit is dat je je uitgaven moet beperken. Met dank aan de bezuinigen heeft ons land de financiële ruimte om de corona-klappen op te vangen.
De financiële ruimte is hier helemaal niet groter dan in omringende landen (België en het VK misschien uitgezonderd). Landen die stukken minder zogenaamde discipline aan de dag legden.

Typerend is hoe jij altijd besmuikt kijkt naar welke ravage austerity in Groot Brittanië heeft verzoorzaakt. Terwijl het beleid hier niet zoveel anders was.

Het IMF en andere links-radicale instituten e.d. zijn niet gek.

https://basjacobs.wordpress.com/2016/09/19/de-rekening-van-rutte/

Of het links-radicale Rabobank, ING en CPB

https://fd.nl/economie-po(...)igingen-in-de-crisis

https://economie.rabobank(...)/eindelijk-hersteld/

De hysterse effecten worden gewoon genoemd door het CPB. Dat is dus structurele schade.

[ Bericht 8% gewijzigd door Klopkoek op 19-03-2020 16:32:27 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_192145514
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 16:26 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De financiële ruimte is hier helemaal niet groter dan in omringende landen (België en het VK misschien uitgezonderd). Landen die stukken minder zogenaamde discipline aan de dag legden.

Typerend is hoe jij altijd besmuikt kijkt naar welke ravage austerity in Groot Brittanië heeft verzoorzaakt. Terwijl het beleid hier niet zoveel anders was.

Het IMF en andere links-radicale instituten e.d. zijn niet gek.

https://basjacobs.wordpress.com/2016/09/19/de-rekening-van-rutte/
Ietwat achterhaald verhaal. De economie is harder gaan groeien sinds Jacobs dat stuk schreef en de werkloosheid is aanzienlijk gedaald.

Staatsschuld is geslonken tot 50 procent van het BNP, wat ons in staat stelt om deze crisis met twee vingers in de neus op te vangen.
  donderdag 19 maart 2020 @ 16:38:40 #241
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_192145606
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 16:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ietwat achterhaald verhaal. De economie is harder gaan groeien sinds Jacobs dat stuk schreef en de werkloosheid is aanzienlijk gedaald.
Dat valt wel mee en is in lijn met de hysterese voorspelling.

Voor zover er inhaalgroei is geweest, is die niet veel hoger geweest dan omringende landen.

quote:
Staatsschuld is geslonken tot 50 procent van het BNP, wat ons in staat stelt om deze crisis met twee vingers in de neus op te vangen.
Ja, en in Scandinavische landen, waar men minder is gaan hakken, is het 30%. Omdat ze dus pragmatisch ipv ideologisch (zoals de conservatieven in het VK) hebben bezuinigd.

Dat we er hier beter voor staan dan Zuid Europa, of zelfs het Verenigd Koninkrijk, is evident. Fantastisch is het echter niet.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_192145798
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 16:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat heeft weinig met de staatsschuld te maken en het idee van twee vingers in de neus is sowieso onzin. Het gaat gewoon om bereidheid en die was er bij de vorige crisis niet vanwege de neoliberale ideologie, bij Rutte en in de EU.

Waarom die bereidheid er nu wel is en toen niet is zeker interessant, maar met de staat van de economie van vorige maand heeft het niets van doen.
pi_192145893
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 16:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat valt wel mee en is in lijn met de hysterese voorspelling.

[ afbeelding ]

Voor zover er inhaalgroei is geweest, is die niet veel hoger geweest dan omringende landen.
[..]

Ja, en in Scandinavische landen, waar men minder is gaan hakken, is het 30%. Omdat ze dus pragmatisch ipv ideologisch (zoals de conservatieven in het VK) hebben bezuinigd.

Dat we er hier beter voor staan dan Zuid Europa, of zelfs het Verenigd Koninkrijk, is evident. Fantastisch is het echter niet.
Je beseft dat die grafiek juist pleit voor de Nederlandse aanpak? Blijkbaar hebben we het de afgelopen jaren economisch gezien beter gedaan dan landen zoals Duitsland, Frankrijk, Finland, Noorwegen, België, etc.

De grotere groeiers in die grafiek zijn over het algemeen (voormalige) pauperlanden, met uitzondering van Zweden.

[ Bericht 0% gewijzigd door KoosVogels op 19-03-2020 17:06:58 ]
  donderdag 19 maart 2020 @ 17:05:55 #244
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_192146113
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 11:10 schreef Klopkoek het volgende:
volgzame regentenmondstukken als Hanca en Hexagon met een mengeling van afgrijzen en lachen gade slaan.

Kun je ook even normaal doen? Ik noem jou toch ook geen uit de onderbuik brullende beroepswerkloze?
  donderdag 19 maart 2020 @ 18:04:18 #245
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_192147548
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 16:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je beseft dat die grafiek juist pleit voor de Nederlandse aanpak? Blijkbaar hebben we het de afgelopen jaren economisch gezien beter gedaan dan landen zoals Duitsland, Frankrijk, Finland, Noorwegen, België, etc.

De grotere groeiers in die grafiek zijn over het algemeen (voormalige) pauperlanden, met uitzondering van Zweden.
Als jij zegt dat we het beter hebben gedaan dan Duitsland of Finland dan lees je de grafiek niet goed. Dat "hard gaan groeien" gaat alleen op in vergelijking met de onderste vijf landen van de grafiek.

Er is wat inhaalgroei geweest, maar dan nog steeds vrij minimaal ten opzichte van de eerdere jaren als gevolg van austerity.

Veelzeggend recent plaatje van Eurostat (october 2019).

Of de links-radicale ING:

https://www.ing.nl/media/(...)ef_tcm162-110327.pdf

In dat licht is de economie zeer zeker niet "hard gaan groeien" zoals jij beweert.

Terecht verder dat je consistent kritisch bent op het clowneske austerity Verenigd Koninkrijk met hun gaten in de weg en de Verenigde Staten (met hun miljardenschulden), maar zo fantastisch is het hier niet. De private schulden zijn nog steeds enorm.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 19 maart 2020 @ 18:11:12 #246
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_192147680
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 17:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Kun je ook even normaal doen? Ik noem jou toch ook geen uit de onderbuik brullende beroepswerkloze?
Het is een vrij normale beschrijving van wat er gebeurt. Altijd de rijen gesloten houden, excuses zoeken, tribalisme.

Ondertussen staat ons kleine landje riant in de top 10 van landen met meeste coronadoden.

Het is nog maar het begin. Ik kom er later op een later moment op terug.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_192147855
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 18:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Als jij zegt dat we het beter hebben gedaan dan Duitsland of Finland dan lees je de grafiek niet goed. Dat "hard gaan groeien" gaat alleen op in vergelijking met de onderste vijf landen van de grafiek.

Er is wat inhaalgroei geweest, maar dan nog steeds vrij minimaal ten opzichte van de eerdere jaren als gevolg van austerity.

Veelzeggend recent plaatje van Eurostat (october 2019).
[ afbeelding ]

Of de links-radicale ING:
[ afbeelding ]
https://www.ing.nl/media/(...)ef_tcm162-110327.pdf

In dat licht is de economie zeer zeker niet "hard gaan groeien" zoals jij beweert.

Terecht verder dat je consistent kritisch bent op het clowneske austerity Verenigd Koninkrijk met hun gaten in de weg en de Verenigde Staten (met hun miljardenschulden), maar zo fantastisch is het hier niet. De private schulden zijn nog steeds enorm.
Waarom plaatste je die grafiek dan?

En nu kom je aanzetten met een grafiek die laat zien dat we het in 2013 belabberd deden. Maar eerder hadden we het over de periode 2015-2019.

Verder daalt de werkloosheid al jaren en ligt de economische groei boven het Europees gemiddelde. Ik deel jouw gesomber dus niet.
  donderdag 19 maart 2020 @ 18:29:43 #248
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_192148100
Wat snap je niet aan inhaalgroei? Ja, je haalt door de boom-bust cycli wat achterstand in, maar de toppen zijn vlakker dan de dalen.

Dat "hard groeien" gaat alleen maar op wanneer je het met de onderste vijf landen vergelijkt (sinds 2015).

Hetzelfde zagen we ook bij Balkenende trouwens: door de hypotheken en schulden diepe dalen en een top die weliswaar wat in haalt, maar niet bijster imposant is.

Ga er maar vanuit dat ook nu weer de economie buitengewoon hard geraakt zal worden tov omringende landen (niet: Zuid Europa). En de media zullen dat proberen te verdoezelen.

https://fd.nl/opinie/1312(...)uinigheid-loopt-dood
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_192150149
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 12:49 schreef Hanca het volgende:

Allereerst: niemand heeft gezegd dat de RIVM meer doet dan adviseren. De politiek beslist. Maar op het sluiten van de scholen na komen wel alle maatregelen overeen met de adviezen van de RIVM.
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 12:49 schreef Hanca het volgende:

Ten tweede: sommigen doen nu plots alsof Rutte heeft gezegd dat we allemaal zo snel mogelijk ziek moeten worden. Dat is onzin, dat heeft hij niet gezegd. Flatten the Curve was in zijn toespraak ook de hoofdlijn, met als uiteindelijk doel groepsimmuniteit. Net als bijna alle andere landen doen. Dat was toch gewoon duidelijk.

[..]

Dat sommige mensen het daarna alleen over het stuk er voor hebben kan Rutte niks aan doen.

[..]

[/quote]
quote:
En het is belangrijk dat we op dat kompas van wetenschappelijke kennis en betrouwbare feiten blijven varen.

Dat is de enige verstandige manier om verdere stappen te kunnen blijven zetten die nodig zijn.

Stappen die onvermijdelijk op ons af komen.Want ik heb vanavond geen gemakkelijke boodschap voor u.

De realiteit is, dat het coronavirus onder ons is en voorlopig ook onder ons zal blijven.

Er is geen eenvoudige of snelle uitweg uit deze zeer moeilijke situatie.

De realiteit is ook dat de komende tijd een groot deel van de Nederlandse bevolking met het virus besmet zal raken.

Dat is wat de deskundigen ons nu vertellen.

En wat zij ons ook zeggen, is dat we in afwachting van een vaccin of medicijn de verspreiding van het virus kunnen afremmen en tegelijkertijd gecontroleerd groepsimmuniteit op kunnen bouwen.

Dat moet ik uitleggen.

Wie het virus heeft gehad, is daarna meestal immuun.

Net als vroeger met de mazelen.

Hoe groter de groep die immuun is, hoe kleiner de kans voor het virus om over te springen op kwetsbare ouderen en mensen met een zwakke gezondheid.

Met groepsimmuniteit bouw je als het ware een beschermende muur om hen heen.

Dat is het principe.

Maar we moeten ons wel realiseren dat het maanden of zelfs langer kan duren om groepsimmuniteit op te bouwen en in die tijd moeten we mensen die een groter risico lopen zoveel mogelijk afschermen.

Alles overziend, zijn er drie mogelijke scenario’s.

Het eerste scenario is: het virus maximaal controleren.

Dat leidt tot een beheerste verspreiding, onder groepen die het minste risico lopen.

Dat is het scenario van onze keuze.

Maximaal controleren betekent dat we proberen met maatregelen de piek in het aantal besmettingen af te vlakken en uit te smeren over een langere periode.
Dat is dus virologische nonsense op het punt dat je zonder vaccin immuniteit in een kwestie van maanden zou kunnen opbouwen.

Hij vaart dus niet op wetenschappelijke kennis en het RIVM heeft die keutel dan ook snel weer ingetrokken. Het RIVM beweert nu dat die groepsimmuniteit niet het doel is. OK, maar zonder dat doel is het dus ook geen strategie.

Bovendien leidt het tot veel doden en zieken in het proces. En dus heeft Rutte die keutel ook weer moeten inttrekken.

Een waardeloze toespraak van een waardeloze premier dus.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 16:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het is dan ook makkelijker groeien als je van diep moet komen, en dat moesten we dankzij Rutte ! en Rutte II, al mag je Balkenende met zijn VVD-kabinetten best een grondlegger noemen. Die had ook zo'n ideologische nergens goed voor recessie op zijn geweten.

Maar sowieso, de economische groei is kleiner dan de stijging van het BNP. Die stijging lijkt aardig, ook niet meer dan dat, maar per hoofd van de bevolking is die heel bescheiden omdat er meer dan een half miljoen ingezetenen bijgekomen zijn, en ook nog tijdelijke migranten. Met meer mensen geef je ook meer uit en verdien je meer. En de stijging van de huizenprijzen tikt er ook fors in door dankzij het falende woonbeleid. De werkgelegenheid is ook nog eens heel erg geflatteerd.
  vrijdag 20 maart 2020 @ 00:07:02 #250
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_192155243
PGKroeger twitterde op donderdag 19-03-2020 om 22:07:28 "Alles op alles," zei @MinPres. @WBHoekstra kwam met zijn 'whatever it takes' diepe zakken. En @MinOCW @ivanengelshoven? "Je leent maar met terugwerkende kracht nog meer studieschulden." https://t.co/TEprEsYAv9 reageer retweet
D66 is echt het kneusje van de politiek.

Van PvdA bijwagen naar VVD voor de pseudo fijnproevers. Apple van de politiek.
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')