abonnement Unibet Coolblue
  maandag 3 februari 2020 @ 13:26:07 #1
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_191326130
Ik ga van de week wat bedrijven die ik op het oog heb koud bellen om me te oriënteren voor een eventuele open sollicitatie. Het is dus niet naar aanleiding van een vacature, maar ik gebruik wel eventuele vacatures om te kijken of ik interessante personen kan vinden. Naar mijn ervaring kan hr of de frontdesk niet veel voor me betekenen, zelfs als het gaat om een specifieke vacature. Wat zijn de do’s en don’ts voor koud bellen? Wat moet ik wel of niet zeggen? Is er een bepaalde handige structuur die ik in het gesprek moet aanhouden? Of een openingszin? :)
  maandag 3 februari 2020 @ 13:29:32 #2
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_191326161
Lijkt me dat je meestal bij een manager terecht dient te komen of een supervisor of iets.

En verder denk ik dat er op google genoeg over te vinden is misschien? Die staat ook vol met solli tips
pi_191326276
De kachel aanzetten tijdens het telefoongesprek helpt.
  maandag 3 februari 2020 @ 13:42:05 #4
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_191326305
- Bellen dat je je ziek meldt.
- Volgende dag bellen dat je waarschijnlijk morgen weer aanwezig kan zijn
- Daar gewoon binnen lopen en achter een leeg bureau gaan zitten en aan systeembeheer vragen of ze een profiel voor je aan kunnen maken.
- Als ze vragen wie je bent zeggen dat je net bent komen werken en dat [persoon waarbij je je ziek hebt gemeld] jou wel kent
- Maandje of 2, 3 gaan werken en tijdens de lunch aan iedereen voorstellen, vrienden worden etc...

Op een gegeven moment salarisverhoging vragen... kunnen ze je contract niet vinden.. is natuurlijk hun schuld.. "maar we stellen een nieuwe op voor je".

[ Bericht 6% gewijzigd door SpecialK op 03-02-2020 14:08:19 ]
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_191326348
Niet doen.
pi_191326540
Waarom zou je dat doen wanneer je al deze informatie op LinkedIn kan vinden?
pi_191326551
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 13:42 schreef SpecialK het volgende:
- Bellen dat je je ziek meldt.
- Volgende dag bellen dat je waarschijnlijk morgen weer aanwezig kan zijn
- Daar gewoon binnen lopen en achter een leeg bureau gaan zitten en aan systeembeheer vragen of ze een profiel voor je aan kunnen maken.
- Als ze vragen wie je bent zeggen dat je net bent komen werken en dat [persoon waarbij je je ziek hebt gemeld] jou wel kent
- Maandje of 2, 3 gaan werken en tijdens de lunch iedereen aan voorstellen, vrienden worden etc...

Op een gegeven moment salarisverhoging vragen... kunnen ze je contract niet vinden.. is natuurlijk hun schuld.. "maar we stellen een nieuwe op voor je".
Ik denk dat dat bij de meeste bedrijven (of in ieder geval de kleinere bedrijven) niet gaat werken :P
Tot 100 man kent iedereen elkaar daarvoor te goed verwacht ik eigenlijk
pi_191326557
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 13:42 schreef SpecialK het volgende:
- Bellen dat je je ziek meldt.
- Volgende dag bellen dat je waarschijnlijk morgen weer aanwezig kan zijn
- Daar gewoon binnen lopen en achter een leeg bureau gaan zitten en aan systeembeheer vragen of ze een profiel voor je aan kunnen maken.
- Als ze vragen wie je bent zeggen dat je net bent komen werken en dat [persoon waarbij je je ziek hebt gemeld] jou wel kent
- Maandje of 2, 3 gaan werken en tijdens de lunch iedereen aan voorstellen, vrienden worden etc...

Op een gegeven moment salarisverhoging vragen... kunnen ze je contract niet vinden.. is natuurlijk hun schuld.. "maar we stellen een nieuwe op voor je".
_O-
  maandag 3 februari 2020 @ 15:37:18 #9
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_191328047
quote:
6s.gif Op maandag 3 februari 2020 13:29 schreef Cue_ het volgende:
Lijkt me dat je meestal bij een manager terecht dient te komen of een supervisor of iets.

En verder denk ik dat er op google genoeg over te vinden is misschien? Die staat ook vol met solli tips
Ja, uiteraard gegoogeld op koud bellen, maar dan krijg ik met name hits voor in de sales.

quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 13:42 schreef SpecialK het volgende:
- Bellen dat je je ziek meldt.
- Volgende dag bellen dat je waarschijnlijk morgen weer aanwezig kan zijn
- Daar gewoon binnen lopen en achter een leeg bureau gaan zitten en aan systeembeheer vragen of ze een profiel voor je aan kunnen maken.
- Als ze vragen wie je bent zeggen dat je net bent komen werken en dat [persoon waarbij je je ziek hebt gemeld] jou wel kent
- Maandje of 2, 3 gaan werken en tijdens de lunch aan iedereen voorstellen, vrienden worden etc...

Op een gegeven moment salarisverhoging vragen... kunnen ze je contract niet vinden.. is natuurlijk hun schuld.. "maar we stellen een nieuwe op voor je".
Heerlijk gelachen. :D

quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 13:59 schreef MaximumRush het volgende:
Waarom zou je dat doen wanneer je al deze informatie op LinkedIn kan vinden?
Omdat een DM via LinkedIn vrijblijvend overkomt. Uiteraard al wat mensen benaderd, maar ik doe het liever directer en ouderwetser.
pi_191328242
Daar heb je recruiters voor :Y
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191330344
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 15:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
Daar heb je recruiters voor :Y
Lager volk bestaat niet.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  maandag 3 februari 2020 @ 18:16:57 #12
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_191330446
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2020 18:10 schreef halfway het volgende:

[..]

Lager volk bestaat niet.
Ik vind het ook vreselijke mensen.
pi_191330486
quote:
99s.gif Op maandag 3 februari 2020 18:16 schreef Gary_Oak het volgende:
Ik vind het ook vreselijke mensen.
Ik heb er 2x een baan aan over gehouden. Korte tijd weliswaar, maar wel via recruiters.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 3 februari 2020 @ 18:34:10 #14
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_191330711
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 18:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik heb er 2x een baan aan over gehouden. Korte tijd weliswaar, maar wel via recruiters.
Hoe pak je zoiets aan dan? Ik heb in mijn lijst een hoop mensen die in dat vakgebied in zijn gegaan. Gewoon een DM sturen met: “Weet jij nog leuke functies die aan X en Y voldoen in branche Z? Hier is mijn cv."? En moet je ze commissie betalen als ze iets voor je vinden?
pi_191330773
quote:
99s.gif Op maandag 3 februari 2020 18:16 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Ik vind het ook vreselijke mensen.
Waarom? Ze hebben veel connecties en ingangen en kunnen je, afhankelijk van de sector, snel aan een goede baan helpen. Na een jaar je over laten nemen door je werkgever en je zit gebakken.
pi_191330861
quote:
99s.gif Op maandag 3 februari 2020 18:34 schreef Gary_Oak het volgende:
Ik heb in mijn lijst een hoop mensen die in dat vakgebied in zijn gegaan.
Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoelt.

Wat recruiters betreft: het hangt helemaal van je vakgebied af (het jouwe weet ik niet eens), maar als ik voor het weekeind op mijn LinkedIn profiel (procestechnoloog) zet dat ik opensta voor aanbiedingen, ik na het weekeind een week kan rijden.

Qua fees: dat betaalt 9in mijn situatie) de werkgever. Ik rijd en kost m'n tijd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 3 februari 2020 @ 18:47:00 #17
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_191330976
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 18:37 schreef GX3 het volgende:

[..]

Waarom? Ze hebben veel connecties en ingangen en kunnen je, afhankelijk van de sector, snel aan een goede baan helpen. Na een jaar je over laten nemen door je werkgever en je zit gebakken.
Ik ken er een paar persoonlijk. Vind het geen fijne mensen. :@

quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 18:42 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoelt.

Wat recruiters betreft: het hangt helemaal van je vakgebied af (het jouwe weet ik niet eens), maar als ik voor het weekeind op mijn LinkedIn profiel (procestechnoloog) zet dat ik opensta voor aanbiedingen, ik na het weekeind een week kan rijden.

Qua fees: dat betaalt 9in mijn situatie) de werkgever. Ik rijd en kost m'n tijd.
Ik bedoelde dat een paar oude studiegenoten (die overigens allang verwaterd van me zijn) recruiter zijn geworden als ik door mijn feed scroll. Maar ik zal bij een paar waar ik nog enigszins goed mee ben informeren hoe zoiets gaat. Maar los van dat wil ik het niet volledig op recruiters gooien. Weet niet of je nog verder tips hebt voor de situatie in de OP? :o
pi_191330988
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 18:37 schreef GX3 het volgende:
Waarom? Ze hebben veel connecties en ingangen en kunnen je, afhankelijk van de sector, snel aan een goede baan helpen. Na een jaar je over laten nemen door je werkgever en je zit gebakken.
:Y
Om maar wat te noemen. Zit ook kaf onder het koren, maar het kan ++ uitpakken.

[ Bericht 7% gewijzigd door blomke op 03-02-2020 18:58:36 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_191331076
quote:
99s.gif Op maandag 3 februari 2020 18:47 schreef Gary_Oak het volgende:
Weet niet of je nog verder tips hebt voor de situatie in de OP? :o
Wat ik al meldde: wat is je vakgebied? Ik heb 20 jaar geleden moeten "netwerken" (toen was internet nog net in opbouw), maar via enig bellen kan je wel verder komen. Na overigens 3x je OP te hebben gelezen, snap ik echt niet wat nou je probleem of vraag is. Waarschijnlijk is dat dan ook een probleem voor diegene die je belt.

Overigens in "ons" bedrijf, heeft iedereen z'n eigen phone (BYOD). Ik zou niet weten hoe door te verbinden…. O-) O-)

[ Bericht 3% gewijzigd door blomke op 03-02-2020 18:57:42 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_191331317
Veel bedrijven hebben hun hrm mailadres online staan voor spontane sollicitaties. Grote kans dat je daar naar doorverwezen wordt voordat je jezelf maar kan voorstellen aan de betreffende manager of hrm medewerker.
Persoonlijk zou ik het andersom doen eerst mailen en na een week bellen, heb je ook goede binnenkomer en ook om de receptioniste te omzeilen. Die zijn getraind om al die koude verkopers en minder mate koude sollicitanten (vriendelijk) te bedanken en buiten te houden.

Ben persoonlijk benieuwd hoe het gegaan is en of je er een baan aan over gaat houden.
De tijden zijn veranderd, tegenwoordig staan de meeste advertenties ook niet meer in de papieren bladen waarop je met een handgeschreven brief op moet reageren.
pi_191331433
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 19:02 schreef Roosgeluk het volgende:
Veel bedrijven hebben hun hrm mailadres online staan voor spontane sollicitaties. Grote kans dat je daar naar doorverwezen wordt voordat je jezelf maar kan voorstellen aan de betreffende manager of hrm medewerker.
Persoonlijk zou ik het andersom doen eerst mailen en na een week bellen, heb je ook goede binnenkomer en ook om de receptioniste te omzeilen. Die zijn getraind om al die koude verkopers en minder mate koude sollicitanten (vriendelijk) te bedanken en buiten te houden.

Ben persoonlijk benieuwd hoe het gegaan is en of je er een baan aan over gaat houden.
De tijden zijn veranderd, tegenwoordig staan de meeste advertenties ook niet meer in de papieren bladen waarop je met een handgeschreven brief op moet reageren.
^O^ ^O^
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 3 februari 2020 @ 19:13:01 #22
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_191331558
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 19:02 schreef Roosgeluk het volgende:
Veel bedrijven hebben hun hrm mailadres online staan voor spontane sollicitaties. Grote kans dat je daar naar doorverwezen wordt voordat je jezelf maar kan voorstellen aan de betreffende manager of hrm medewerker.
Persoonlijk zou ik het andersom doen eerst mailen en na een week bellen, heb je ook goede binnenkomer en ook om de receptioniste te omzeilen. Die zijn getraind om al die koude verkopers en minder mate koude sollicitanten (vriendelijk) te bedanken en buiten te houden.

Ben persoonlijk benieuwd hoe het gegaan is en of je er een baan aan over gaat houden.
De tijden zijn veranderd, tegenwoordig staan de meeste advertenties ook niet meer in de papieren bladen waarop je met een handgeschreven brief op moet reageren.
Dit vind ik wel een goed punt. Maar eerst mailen dus. Wat bedoel je ermee? En korte e-mail met vragen of ze zich aan het oriënteren zijn op nieuwe functies? Of meteen een hele open sollicitatiebrief?
pi_191331673
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 18:37 schreef GX3 het volgende:

[..]

Waarom? Ze hebben veel connecties en ingangen en kunnen je, afhankelijk van de sector, snel aan een goede baan helpen. Na een jaar je over laten nemen door je werkgever en je zit gebakken.
Ligt het aan mij of haal je detachering en recruitment door elkaar? Bij een recruiter is geen sprake van indiensttreding de de recruiter en inherent dus geen sprakevan overname door een andere werkgever.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_191331695
het in strekking zelfde verhaal als je koud gaat bellen alleen dan op mail + je cv in de bijlage.

Google eens op open sollicitatie of spontane sollicitatie. Staan 1000 tips, inclusief voorbeeld e-mails. Kijk wat bij jouzelf, het bedrijf wat je aanschrijft en gewenste functie past.
  maandag 3 februari 2020 @ 19:37:10 #25
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_191331975
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 19:20 schreef Roosgeluk het volgende:
het in strekking zelfde verhaal als je koud gaat bellen alleen dan op mail + je cv in de bijlage.

Google eens op open sollicitatie of spontane sollicitatie. Staan 1000 tips, inclusief voorbeeld e-mails. Kijk wat bij jouzelf, het bedrijf wat je aanschrijft en gewenste functie past.
Ja, zal zo nog googelen. Maar ik heb open sollicitaties voorheen heel anders aangepakt: zakelijke brieven gericht aan een persoon. Maar dat is niet zo efficiënt qua tijd, omdat ik er best veel werk aan kwijt was.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')