Hoe doe je dat als één van de twee ouders uit een land komt waar men bijvoorbeeld twee achternamen krijgt, één van de moeder en één van de vader?quote:Op maandag 3 februari 2020 12:36 schreef Lienekien het volgende:
Bij de aangifte van geboorte geef je alle voornamen op die jullie wensen.
Dat is dan weer niet de vraag van TS, maar hopelijk komt er iemand voorbij die daar meer over weet.quote:Op maandag 3 februari 2020 12:43 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Hoe doe je dat als één van de twee ouders uit een land komt waar men bijvoorbeeld twee achternamen krijgt, één van de moeder en één van de vader?
Bijvoorbeeld:
Ik --> 1 voornaam + 1 achternaam --> Mijn volledige naam
Mijn vriendin --> voornaam 1 + voornaam 2 + achternaam vader + achternaam moeder --> voornaam 1 + achternaam moeder is hoe ze door het leven gaat
Het is nog niet aan de orde, maar ik lees mooi even mee in dit topic, want hier ben ik wel benieuwd naar
@amaranta is daar expert in hierquote:Op maandag 3 februari 2020 12:43 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Hoe doe je dat als één van de twee ouders uit een land komt waar men bijvoorbeeld twee achternamen krijgt, één van de moeder en één van de vader?
Bijvoorbeeld:
Ik --> 1 voornaam + 1 achternaam --> Mijn volledige naam
Mijn vriendin --> voornaam 1 + voornaam 2 + achternaam vader + achternaam moeder --> voornaam 1 + achternaam moeder is hoe ze door het leven gaat
Het is nog niet aan de orde, maar ik lees mooi even mee in dit topic, want hier ben ik wel benieuwd naar
Oké, dus eigenlijk moet ik het niet zien als doopnamen maar gewoon extra voornamen waarvan uiteindelijk de eerste als roepnaam gebruikt wordt?quote:Op maandag 3 februari 2020 12:36 schreef Lienekien het volgende:
Overigens is ‘roepnaam’ ook niet helemaal correct. De eerste naam is meestal de roepnaam, maar mijn roepnaam staat bijv. niet in mijn paspoort.
Ja precies, ik geloof 3 dagen na de geboorte. Naam aanpassen kan inderdaad niet zomaar, vandaar ook mijn vraag.quote:Op maandag 3 februari 2020 12:18 schreef Asjemenou_ het volgende:
Tuurlijk een tweede naam geef je gewoon door bij de aangifte. Staat helemaal los van het dopen.
Sterker nog je hebt maar x dagen de tijd voor aangifte. Aanpassen lukt ook nauwelijks.
Het is denk ik wat je wilt. Mijn extra namen zijn ook mijn doopnamen. Waarbij het voor mijn ouders makkelijk was dat peetoom en oma als ‘stamnaam’ dezelfde naam hadden. Want zo konden ze beide peetouders en de oma’s meenemen in drie doopnamen.quote:Op maandag 3 februari 2020 13:23 schreef Paggaslaan het volgende:
[..]
Ja precies, ik geloof 3 dagen na de geboorte. Naam aanpassen kan inderdaad niet zomaar, vandaar ook mijn vraag.
Maar ik denk dat het een en ander wel helder is nu. De extra namen staan dus geheel los van het wel of niet dopen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.quote:Op maandag 3 februari 2020 14:06 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Het is denk ik wat je wilt. Mijn extra namen zijn ook mijn doopnamen. Waarbij het voor mijn ouders makkelijk was dat peetoom en oma als ‘stamnaam’ dezelfde naam hadden. Want zo konden ze beide peetouders en de oma’s meenemen in drie doopnamen.
En dat kwam uit op:
Dagelijks leven: Cat-astrophe achternaam
Paspoort: Cat-astrophina Josepha Bernardina achternaam.*
Want mijn ouders hebben mijn roepnaam niet aangegeven.
Als ik ga reizen heet ik dus altijd ietsje anders dan mijn roepnaam. En bij aanvragen moet ik altijd opletten of roepnaam voldoende is of dat ik mijn paspoort naam moet gebruiken.
Als je nu extra namen aangeeft en later nog andere doopnamen kiest krijgt je kind wel erg veel namen. Afhankelijk van hoe betekenisvol de doopnamen voor jullie gaan zijn moet je ervan uitgaan dat die dan snel op de achtergrond kunnen raken. Achteraf namen toevoegen aan de aangifte lijkt me een hoop geregel, maar wellicht klopt dat niet.
* uiteraard fictief want anders was het een beetje raar
Mijn roepnaam ook niet, en dat vind ik zo achterlijk, dat ik mijn kinderen 1 voornaam heb gegeven, die uiteraard tevens de roepnaam is. Al roep ik ook soms Henk of Bertus naar ze, vooral als ze niet willen luisteren.quote:Op maandag 3 februari 2020 12:36 schreef Lienekien het volgende:
Overigens is ‘roepnaam’ ook niet helemaal correct. De eerste naam is meestal de roepnaam, maar mijn roepnaam staat bijv. niet in mijn paspoort.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |