abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191325083
Hi,

Deze fokker wordt binnenkort vader van zijn eerste (eigen) kindje. Nu zijn we het stadium van namen verzinnen al gepasseerd en hebben een, naar ons idee, leuke naam gevonden voor onze dochter. Maar nu komt het.. hoe zit het nou met de extra namen?

Mijn naam op mijn paspoort is bijvoorbeeld:

roepnaam Adrianus Hendrikus achternaam

Als wij onze dochter gaan aangeven, moet je die extra namen (Adrianus Hendrikus) dan al meenemen of is dit gebruikelijker na het dopen (geen idee of we dat gaan doen, denk het niet) en dan de naam aan te laten passen?

Stel wij laten onze dochter niet dopen, kun je dan alsnog die extra namen toevoegen? Ik zou mijn dochter best een 2e en 3e naam willen geven, gerelateerd aan mijn moeder en schoonmoeder. Echter stuit ik dan weer op het volgende probleem. Welke namen moet ik hiervoor gebruiken die enige relatie hebben met de namen van moeder/schoonmoeder?

Mijn zus heeft bv als 2e naam Carolina (aftakking van mijn oma haar naam). Ik kan dit dus niet maken met de naam van mijn moeder. Dit vindt ik ook weer zo simpel ofzo:

roepnaam + naam moeder + naam schoonmoeder + achternaam
  maandag 3 februari 2020 @ 12:18:37 #2
487508 Asjemenou_
niet loslaat....
pi_191325109
Tuurlijk een tweede naam geef je gewoon door bij de aangifte. Staat helemaal los van het dopen.
Sterker nog je hebt maar x dagen de tijd voor aangifte. Aanpassen lukt ook nauwelijks.
  maandag 3 februari 2020 @ 12:36:18 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_191325397
Bij de aangifte van geboorte geef je alle voornamen op die jullie wensen.

Overigens is ‘roepnaam’ ook niet helemaal correct. De eerste naam is meestal de roepnaam, maar mijn roepnaam staat bijv. niet in mijn paspoort.
The love you take is equal to the love you make.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 3 februari 2020 @ 12:43:55 #4
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_191325523
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2020 12:36 schreef Lienekien het volgende:
Hoe doe je dat als één van de twee ouders uit een land komt waar men bijvoorbeeld twee achternamen krijgt, één van de moeder en één van de vader?

Bijvoorbeeld:

Ik --> 1 voornaam + 1 achternaam --> Mijn volledige naam

Mijn vriendin --> voornaam 1 + voornaam 2 + achternaam vader + achternaam moeder --> voornaam 1 + achternaam moeder is hoe ze door het leven gaat

Het is nog niet aan de orde, maar ik lees mooi even mee in dit topic, want hier ben ik wel benieuwd naar :@
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  maandag 3 februari 2020 @ 12:48:25 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_191325584
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 12:43 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Hoe doe je dat als één van de twee ouders uit een land komt waar men bijvoorbeeld twee achternamen krijgt, één van de moeder en één van de vader?

Bijvoorbeeld:

Mijn vriendin --> voornaam 1 + voornaam 2 + achternaam vader + achternaam moeder --> voornaam 1 + achternaam moeder is hoe ze door het leven gaat

Het is nog niet aan de orde, maar ik lees mooi even mee in dit topic, want hier ben ik wel benieuwd naar :@
Dat is dan weer niet de vraag van TS, maar hopelijk komt er iemand voorbij die daar meer over weet.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 3 februari 2020 @ 13:03:15 #6
149959 SQ
snelle trees
pi_191325811
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 12:43 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld:

@amaranta is daar expert in hier :D
disclaimer
pi_191326037
quote:

Overigens is ‘roepnaam’ ook niet helemaal correct. De eerste naam is meestal de roepnaam, maar mijn roepnaam staat bijv. niet in mijn paspoort.
Oké, dus eigenlijk moet ik het niet zien als doopnamen maar gewoon extra voornamen waarvan uiteindelijk de eerste als roepnaam gebruikt wordt?

vriend van me had dat 'probleem' inderdaad ook. Ik ken hem als Robin maar bij het boeken van een reis is het ineens Leroy..
pi_191326109
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 12:18 schreef Asjemenou_ het volgende:
Tuurlijk een tweede naam geef je gewoon door bij de aangifte. Staat helemaal los van het dopen.
Sterker nog je hebt maar x dagen de tijd voor aangifte. Aanpassen lukt ook nauwelijks.
Ja precies, ik geloof 3 dagen na de geboorte. Naam aanpassen kan inderdaad niet zomaar, vandaar ook mijn vraag.

Maar ik denk dat het een en ander wel helder is nu. De extra namen staan dus geheel los van het wel of niet dopen.
pi_191326200
Mijn zoontje Sjaak heeft het als volgt:

Volledige naam: Sjakus Fernandus Achternaam
Roepnaam: Sjaak

Was geen probleem bij het aangeven van de geboorte.
pi_191326537
Bij aangifte geef je gelijk alle namen door, mijn beide kinderen hebben nog 2 namen achter hun roepnaam.

Wb vernoemen, kijk ook een naar doopnamen van degene naar wie je wil vernoemen. Misschien kun je daar nog iets mee.
S. 2014
J. 2016
pi_191326627
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 13:23 schreef Paggaslaan het volgende:

[..]

Ja precies, ik geloof 3 dagen na de geboorte. Naam aanpassen kan inderdaad niet zomaar, vandaar ook mijn vraag.

Maar ik denk dat het een en ander wel helder is nu. De extra namen staan dus geheel los van het wel of niet dopen.
Het is denk ik wat je wilt. Mijn extra namen zijn ook mijn doopnamen. Waarbij het voor mijn ouders makkelijk was dat peetoom en oma als ‘stamnaam’ dezelfde naam hadden. Want zo konden ze beide peetouders en de oma’s meenemen in drie doopnamen.

En dat kwam uit op:
Dagelijks leven: Cat-astrophe achternaam
Paspoort: Cat-astrophina Josepha Bernardina achternaam.*

Want mijn ouders hebben mijn roepnaam niet aangegeven.

Als ik ga reizen heet ik dus altijd ietsje anders dan mijn roepnaam. En bij aanvragen moet ik altijd opletten of roepnaam voldoende is of dat ik mijn paspoort naam moet gebruiken.

Als je nu extra namen aangeeft en later nog andere doopnamen kiest krijgt je kind wel erg veel namen. Afhankelijk van hoe betekenisvol de doopnamen voor jullie gaan zijn moet je ervan uitgaan dat die dan snel op de achtergrond kunnen raken. Achteraf namen toevoegen aan de aangifte lijkt me een hoop geregel, maar wellicht klopt dat niet.

* uiteraard fictief want anders was het een beetje raar :+
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_191327069
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2020 14:06 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Het is denk ik wat je wilt. Mijn extra namen zijn ook mijn doopnamen. Waarbij het voor mijn ouders makkelijk was dat peetoom en oma als ‘stamnaam’ dezelfde naam hadden. Want zo konden ze beide peetouders en de oma’s meenemen in drie doopnamen.

En dat kwam uit op:
Dagelijks leven: Cat-astrophe achternaam
Paspoort: Cat-astrophina Josepha Bernardina achternaam.*

Want mijn ouders hebben mijn roepnaam niet aangegeven.

Als ik ga reizen heet ik dus altijd ietsje anders dan mijn roepnaam. En bij aanvragen moet ik altijd opletten of roepnaam voldoende is of dat ik mijn paspoort naam moet gebruiken.

Als je nu extra namen aangeeft en later nog andere doopnamen kiest krijgt je kind wel erg veel namen. Afhankelijk van hoe betekenisvol de doopnamen voor jullie gaan zijn moet je ervan uitgaan dat die dan snel op de achtergrond kunnen raken. Achteraf namen toevoegen aan de aangifte lijkt me een hoop geregel, maar wellicht klopt dat niet.

* uiteraard fictief want anders was het een beetje raar :+
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik ben zelf ook gedoopt en heb ook 2 hele simpele doopnamen achter mijn roepnaam. Dit had echter een achterliggende betekenis dat mijn opa een aantal weken voor de geboorte van mij is overleden. Hierdoor werd ik toch een beetje vernoemd naar hem.

Ik zie nu zelf alleen niet de noodzaak om het wel te doen, buiten dat ik het gewoon mooi vind staan. Ik zal het balletje eens opgooien of mijn vriendin iets voelt voor meerdere namen ;)
pi_191339020
Als ik wiki mag geloven, is de doopnaam juist de roepnaam, en wordt deze bij de doop bekend gemaakt.

Dan noem je je kind in de burgelijke stand Petrus Johannes Martinus Achternamus, en dan zeg je bij de doop: we noemen hem Delano Magnifico. Dan wordt de roep aam dus later bekend gemaakt.

Ik dacht altijd dat tweede en derde namen de doopnamen waren, de extra namen dus. Nooit begrepen wat dat met dopen te maken had overigens.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Doopnaam
pi_191356648
quote:

Mijn roepnaam ook niet, en dat vind ik zo achterlijk, dat ik mijn kinderen 1 voornaam heb gegeven, die uiteraard tevens de roepnaam is. Al roep ik ook soms Henk of Bertus naar ze, vooral als ze niet willen luisteren.
pi_191356669
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2020 13:03 schreef SQ het volgende:

[..]

@:amaranta is daar expert in hier :D
Present
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')