abonnement Unibet Coolblue
pi_191682762
Ik heb altijd redelijk veel gesport, maar sinds een tijdje ben ik begonnen met hardlopen opbouwen. Tijdens een trainingsrondje (2x per week) loop ik op dit moment 3 km, en probeer dit op te bouwen. Nu zag ik over 1 maand een leuk hardloopevenement bij mij in de buurt, waar je ook 5 km kan lopen. Is dit verantwoord? Om binnen 1 maand van 3 naar 5 te gaan? Of beter toch nog even wachten?
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 25 februari 2020 @ 19:14:40 #252
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_191682797
Als je nu twee keer per week drie kilometer kunt lopen, lijkt opbouwen naar vijf kilometer over een maand me best een leuke (en realistische) uitdaging :Y

Gewoon rustig lopen, geen gekke dingen doen en er steeds een beetje bij lopen.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_191682995
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 19:12 schreef Pinuts het volgende:
Ik heb altijd redelijk veel gesport, maar sinds een tijdje ben ik begonnen met hardlopen opbouwen. Tijdens een trainingsrondje (2x per week) loop ik op dit moment 3 km, en probeer dit op te bouwen. Nu zag ik over 1 maand een leuk hardloopevenement bij mij in de buurt, waar je ook 5 km kan lopen. Is dit verantwoord? Om binnen 1 maand van 3 naar 5 te gaan? Of beter toch nog even wachten?
Ik denk dat dat wel kan, mits je jezelf geen snelheidsdoelen aan gaat praten voor die 5k. Dan zie je vanzelf wel hoe hard het lukt. Je weet dat je in staat bent om 3 km hard te lopen, desnoods wandel je de andere 2 km.

Bij de 5k-wedstrijd waar ik meerdere jaren aan meegedaan heb waren er zat mensen die een goede 40-50 minuten erover deden. Als je meedoet aan een recreatief loopje, hoef je je waarschijnlijk niet eens langzaam te voelen ;)
  Forum Admin dinsdag 25 februari 2020 @ 20:27:27 #254
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_191684516
Heerlijk weer vandaag voor een kopje :)
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
  Moderator dinsdag 25 februari 2020 @ 20:44:05 #255
155227 crew  Guppy
dus
pi_191684926
Ik was vandaag weer bij de sportarts op Papendal voor controle, en hij was tevreden over m'n voortgang. Het is nog niet wég, maar wel al een stuk beter.

Ik heb nu al een paar keertjes les 1 van Evy op de loopband gedaan en dat mag ik nu iets gaan uitbouwen (joehoe). Hij heeft een plan geschreven voor de komende maanden, dus dat ga ik volgen. Geduldig, want het duurt láng :') maar er is ook vooruitgang, dus voorzichtige hoera!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 25 februari 2020 @ 20:59:57 #256
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_191685300
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 20:44 schreef Guppy het volgende:
Ik was vandaag weer bij de sportarts op Papendal voor controle, en hij was tevreden over m'n voortgang. Het is nog niet wég, maar wel al een stuk beter.

Ik heb nu al een paar keertjes les 1 van Evy op de loopband gedaan en dat mag ik nu iets gaan uitbouwen (joehoe). Hij heeft een plan geschreven voor de komende maanden, dus dat ga ik volgen. Geduldig, want het duurt láng :') maar er is ook vooruitgang, dus voorzichtige hoera!
Voorzichtige *O* !
F means you're fucked
  dinsdag 25 februari 2020 @ 22:56:40 #257
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_191688394
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 20:44 schreef Guppy het volgende:
Ik was vandaag weer bij de sportarts op Papendal voor controle, en hij was tevreden over m'n voortgang. Het is nog niet wég, maar wel al een stuk beter.

Ik heb nu al een paar keertjes les 1 van Evy op de loopband gedaan en dat mag ik nu iets gaan uitbouwen (joehoe). Hij heeft een plan geschreven voor de komende maanden, dus dat ga ik volgen. Geduldig, want het duurt láng :') maar er is ook vooruitgang, dus voorzichtige hoera!
Beter! (Wat had je eigenlijk, ik heb denk ik ergens iets gemist behalve drie stormnamen)
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_191692272
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 20:44 schreef Guppy het volgende:
Ik was vandaag weer bij de sportarts op Papendal voor controle, en hij was tevreden over m'n voortgang. Het is nog niet wég, maar wel al een stuk beter.

Ik heb nu al een paar keertjes les 1 van Evy op de loopband gedaan en dat mag ik nu iets gaan uitbouwen (joehoe). Hij heeft een plan geschreven voor de komende maanden, dus dat ga ik volgen. Geduldig, want het duurt láng :') maar er is ook vooruitgang, dus voorzichtige hoera!
Fijn dat er vooruitgang in zit, succes (en geduld) met voorzichtig weer opbouwen!
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 26 februari 2020 @ 14:36:43 #259
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_191696485
Ik ging voor 15km in HM-tempo (6:00/km), met als plan om daarna rustig naar huis te joggen. Na 15km inderdaad rustiger gaan lopen, maar schijnbaar nog altijd net iets harder dan mijn geplande HM-tempo en uiteindelijk 18km gelopen in heel iets minder dan 1:45 uur. Ik ben weer blij *O*

Overigens snap ik nog altijd niet helemaal hoe mensen het hardlopen zelf echt leuk vinden :@ Ik heb niet bepaald zin om te gaan trainen en tel tijdens het lopen vaak - niet altijd - de kilometers af. Het moment dat ik klaar ben en het laatste stukje naar huis wandel is heerlijk, beter dan het hardlopen.

Wel vind ik het vooral heel erg gaaf dat ik het kán en dat ik na al die jaren met mislukte pogingen van een paar weken - waarin ik überhaupt nooit aan 5km kwam - nu 'gewoon' in staat ben om wekelijks een training van 15km of meer te lopen, dat had ik echt nooit van mijn leven gedacht.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_191697374
Ik doe in training zelden langer dan 3km achter elkaar op HM-tempo. Als je dat nu 16km volhoudt, is je geschatte HM-tempo waarschijnlijk veel te langzaam en train je waarschijnlijk veel te hard ;) Gepolariseerd trainen!
Misschien wordt het dan ook leuker, als je rustige duurtrainingen zo rustig gaan dat je op de vogels kunt letten ipv kilometers aftellen, en dat je intervallen zo hard gaan dat het echt adrenaline geeft.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_191698526
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 15:29 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik doe in training zelden langer dan 3km achter elkaar op HM-tempo. Als je dat nu 16km volhoudt, is je geschatte HM-tempo waarschijnlijk veel te langzaam en train je waarschijnlijk veel te hard ;) Gepolariseerd trainen!
Misschien wordt het dan ook leuker, als je rustige duurtrainingen zo rustig gaan dat je op de vogels kunt letten ipv kilometers aftellen, en dat je intervallen zo hard gaan dat het echt adrenaline geeft.
Ik ben het wel eens met dat laatste. Mijn rustige loopjes zijn meestal "oh hé, een vogel. Een kat! Wat heeft diegene op die fiets nou aan! Leuk voortuintje! Rare auto." enzovoorts. Dat is wel vermakelijk.
Ik doe intervallen graag bij mij in de buurt in een park waar ze iedere 100 m aangegeven hebben voor een rondje van 800 m. Ik ben er van de week bijna uit de bocht gevlogen - je hebt ook geen tijd om dan kilometers te gaan lopen aftellen. (Note to self, kijk uit waar je je voeten neerzet :') )
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 26 februari 2020 @ 16:54:41 #262
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_191698596
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 15:29 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik doe in training zelden langer dan 3km achter elkaar op HM-tempo. Als je dat nu 16km volhoudt, is je geschatte HM-tempo waarschijnlijk veel te langzaam en train je waarschijnlijk veel te hard ;) Gepolariseerd trainen!
Misschien wordt het dan ook leuker, als je rustige duurtrainingen zo rustig gaan dat je op de vogels kunt letten ipv kilometers aftellen, en dat je intervallen zo hard gaan dat het echt adrenaline geeft.
Dat klinkt als een paar valide punten, volgende week tijdens de lange loop nog eens proberen te focussen op 'rustig lopen'. Dat deed ik afgelopen vrijdag tijdens mijn korte 'herstelloop' overigens ook en dat voelde wel een stuk prettiger, waardoor ik na 5km dacht "Oh ik doe er nog even een rustige kilometer bij, prima".

Overigens moet ik ook wel zeggen dat ik de laatste paar weken tijdens het lopen steeds vaker met positieve gedachten die kilometers aftel/optel. Dus niet meer 'jezus, nog 7km....' maar steeds meer iets als 'oh nog maar 7km, dit gaat lekker!'. Daar ben ik wel blij mee, dat maakt het allemaal wat prettiger.

En over dat eerste punt: ik denk dat autisme dat wat lastiger maakt. Ik wil niet zozeer geloven dat ik iets kan, maar wéten dat ik iets kan. Ik wéét bijvoorbeeld dat ik 20km achter elkaar kan hardlopen, heb ik vorige week immers gedaan. Ik wéét ook dat ik 18km in dit tempo kan lopen, dat heb ik vandaag gedaan. Ik probeer daar wel een knop mee om te zetten, maar dat gaat wat lastig/langzaam.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator woensdag 26 februari 2020 @ 19:42:36 #263
155227 crew  Guppy
dus
pi_191700949
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 22:56 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Beter! (Wat had je eigenlijk, ik heb denk ik ergens iets gemist behalve drie stormnamen)
Nog steeds pijn aan m'n voet, wat ik bij de BtB ook had :')

quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 09:49 schreef diesnelle het volgende:

[..]

Fijn dat er vooruitgang in zit, succes (en geduld) met voorzichtig weer opbouwen!
Thanks O+
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_191701569
Ik ga de 10km Vestingloop doen, met als doel een collega proberen te verslaan op snelheid. De afstand is peanuts, maar mijn collega is op dit moment waarschijnlijk iets sneller dan ik. Dat kan natuurlijk niet, dus ik wil m'n snelheid verhogen. Wat is qua training een goed plan?

Ik doe al meer intervallen met 500/500m (over 10-12km) en tempoloopjes dan voorheen. Ook in de sportschool doe ik veel interval op de spinfiets en met roeien. Is dit een beetje in orde en wat kan ik nog meer doen?

De competitor in me is aangewakkerd :@
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_191703891
Mijn fysio gaf me eens de tip om op een traptrede te gaan staan, snel op je tenen gaan staan en vervolgens in 3 tellen langzaam je hakken naar onder bewegen. En herhalen tot je geen zin meer hebt :+

Dat zou een goeie oefening zijn om je afzet krachtiger te maken.
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_191711449
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 16:54 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Dat klinkt als een paar valide punten, volgende week tijdens de lange loop nog eens proberen te focussen op 'rustig lopen'. Dat deed ik afgelopen vrijdag tijdens mijn korte 'herstelloop' overigens ook en dat voelde wel een stuk prettiger, waardoor ik na 5km dacht "Oh ik doe er nog even een rustige kilometer bij, prima".

Overigens moet ik ook wel zeggen dat ik de laatste paar weken tijdens het lopen steeds vaker met positieve gedachten die kilometers aftel/optel. Dus niet meer 'jezus, nog 7km....' maar steeds meer iets als 'oh nog maar 7km, dit gaat lekker!'. Daar ben ik wel blij mee, dat maakt het allemaal wat prettiger.

En over dat eerste punt: ik denk dat autisme dat wat lastiger maakt. Ik wil niet zozeer geloven dat ik iets kan, maar wéten dat ik iets kan. Ik wéét bijvoorbeeld dat ik 20km achter elkaar kan hardlopen, heb ik vorige week immers gedaan. Ik wéét ook dat ik 18km in dit tempo kan lopen, dat heb ik vandaag gedaan. Ik probeer daar wel een knop mee om te zetten, maar dat gaat wat lastig/langzaam.
Maar om er vertrouwen in te krijgen dat je een HM kan lopen in je HM-tempo, hoef je niet iedere week een HM te lopen in je HM-tempo toch? Dan is eens in de zoveel tijd toch genoeg? Tenzij je wilt weten dat je in staat bent om iedere week een HM te lopen op HM-tempo. Ik hoop dat je mijn redenering snapt :@ :W mede-autist
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 27 februari 2020 @ 12:19:23 #267
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_191711477
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 12:17 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Maar om er vertrouwen in te krijgen dat je een HM kan lopen in je HM-tempo, hoef je niet iedere week een HM te lopen in je HM-tempo toch? Dan is eens in de zoveel tijd toch genoeg? Tenzij je wilt weten dat je in staat bent om iedere week een HM te lopen op HM-tempo. Ik hoop dat je mijn redenering snapt :@ :W mede-autist
Oh maar elke week een HM in HM-tempo lopen is ook zeker niet mijn bedoeling, nee :D

Ik zou het wel graag een keer gedaan hebben vóór ik ergens aan de start sta, maar één keer is dan echt wel genoeg. Overigens is dat wel vooral voor Amersfoort in juni zo, voor Nunspeet op 4 april gaat het me nog wel meer om van start tot finish hardlopen. Dat heb ik namelijk ook nog nooit gedaan.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_191711543
Maar is de lol van zo'n evenement juist niet dat je er een beetje spanning van tevoren bij hebt, omdat je iets gaat doen wat je tot nu toe nooit gedaan hebt? Zo'n evenement laat je meer uit jezelf halen.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_191711550
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 12:19 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Oh maar elke week een HM in HM-tempo lopen is ook zeker niet mijn bedoeling, nee :D

Ik zou het wel graag een keer gedaan hebben vóór ik ergens aan de start sta, maar één keer is dan echt wel genoeg. Overigens is dat wel vooral voor Amersfoort in juni zo, voor Nunspeet op 4 april gaat het me nog wel meer om van start tot finish hardlopen. Dat heb ik namelijk ook nog nooit gedaan.
Mooie doelen :)
pi_191711599
Ik ben bijvoorbeeld hartstikke bang voor de fietstocht die ik in juni ga maken.. 210km met 4200 hoogtemeters, terwijl ik nu max 160km heb gereden en max 2500 in een dag. Maar dat maakt het juist zo gaaf in mijn ogen, dat je traint voor iets dat je van tevoren niet denkt te kunnen, en op die dag dat je dan goed getraind en uitgerust aan de start staat kan je het ineens toch.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_191711619
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 12:23 schreef La_Tramposa het volgende:
Maar is de lol van zo'n evenement juist niet dat je er een beetje spanning van tevoren bij hebt, omdat je iets gaat doen wat je tot nu toe nooit gedaan hebt? Zo'n evenement laat je meer uit jezelf halen.
Maar ook als je al vaker die afstand op dat tempo gelopen hebt, is een wedstrijd nog wel spannend toch? En je kan het altijd ietsjes sneller of ietsjes meer doen als het ter plekke zo uitkomt.

Ik heb zelf vooral ervaring met 5K en 10K en met survivalruns, maar ik heb eigenlijk nog nooit een wedstrijd gehad waarbij er geen spanning bij zat en waarbij ik niet het gevoel had dat ik meer uit mezelf haalde dan ik in een training zou hebben gedaan.

Met als slechtste voorbeeld: ik had getraind voor een 5K in 25 minuten, toen liep ik op de 5x5 estafette eentje in een ruime 23 minuten en omdat een teamlid uitviel een uurtje later hoppakee nog eentje in ruim 25 minuten. Op een training had je me daar echt niet toe overtuigd gekregen op dat moment. En doordat ik in training al wel een keer of wat een 5K in 25 minuten had gelopen, had ik wel het vertrouwen dat die eerste 5K onder de 25 ging lukken (met een eindsprintje dus nog).

Aan de andere kant: ik heb aan de start gestaan van survivalruns waar ik dacht dat het prima ging lukken. Vervolgens zat het weer tegen en stond er pas na 2 uur een drinkpost en ging ik helemaal kapot. Tja.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 27 februari 2020 @ 12:29:08 #272
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_191711632
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 12:23 schreef La_Tramposa het volgende:
Maar is de lol van zo'n evenement juist niet dat je er een beetje spanning van tevoren bij hebt, omdat je iets gaat doen wat je tot nu toe nooit gedaan hebt? Zo'n evenement laat je meer uit jezelf halen.
Maar aan zo'n 'groot' evenement meedoen zorgt bij mij echt al voor genoeg spanning, alles er omheen zorgt voor meer spanning dan het lopen van de afstand zelf.

Dat laatste geloof ik gelijk, dat is ook waarom ik toch weer besloten heb om me in te schrijven en niet alleen maar in m'n uppie trainingsrondjes te lopen. Op mijn kamer hangt mijn medaille van Amersfoort, en ook al heb ik na 19km gewandeld, elke keer dat ik hem zie ben ik er echt enorm trots op. Daar doe ik het ook onder anderen voor :)
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_191711647
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 12:29 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Maar aan zo'n 'groot' evenement meedoen zorgt bij mij echt al voor genoeg spanning, alles er omheen zorgt voor meer spanning dan het lopen van de afstand zelf.

Dat laatste geloof ik gelijk, dat is ook waarom ik toch weer besloten heb om me in te schrijven en niet alleen maar in m'n uppie trainingsrondjes te lopen. Op mijn kamer hangt mijn medaille van Amersfoort, en ook al heb ik na 19km gewandeld, elke keer dat ik hem zie ben ik er echt enorm trots op. Daar doe ik het ook onder anderen voor :)
Ja, dat is leuk hè.
Ik ben ook erg blij met m'n wedstrijdshirts. Grappig genoeg motiveren die me om te gaan trainen, want dan kan ik mijn zelfverdiende shirts showen 8-)
pi_191711737
Dan komt het er volgens mij gewoon op neer dat je in íeder geval vertrouwen wilt hebben dat je de 21km kan lopen op het tempo waar je hem nu op traint. Maar dat je zeer waarschijnlijk met de adrenaline van de wedstrijddag weer een stuk harder kan lopen dan dat ;)

En in de toekomst zullen de verbeteringen in absolute tijd steeds kleiner worden, en kom je steeds dichter bij wat je echt kan. En dan wordt het denk ik ook logischer en nuttiger om intervallen te trainen op een HM-tempo waarbij je het écht zwaar hebt ipv 21km op een tempo wat je vrijwel zeker kunt volhouden. Maar voor de eerste paar keer kan ik me goed voorstellen dat dit werkt en je vertrouwen geeft.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_191711880
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 12:37 schreef La_Tramposa het volgende:
Dan komt het er volgens mij gewoon op neer dat je in íeder geval vertrouwen wilt hebben dat je de 21km kan lopen op het tempo waar je hem nu op traint. Maar dat je zeer waarschijnlijk met de adrenaline van de wedstrijddag weer een stuk harder kan lopen dan dat ;)

En in de toekomst zullen de verbeteringen in absolute tijd steeds kleiner worden, en kom je steeds dichter bij wat je echt kan. En dan wordt het denk ik ook logischer en nuttiger om intervallen te trainen op een HM-tempo waarbij je het écht zwaar hebt ipv 21km op een tempo wat je vrijwel zeker kunt volhouden. Maar voor de eerste paar keer kan ik me goed voorstellen dat dit werkt en je vertrouwen geeft.
Ik denk dat dat het idd is. Mooi gezegd! :)

Ik denk dat dat me ook altijd nogal verward heeft bij hardlooptrainingen. Als ze mij nu intervallen zouden laten lopen op mijn 5K-tempo, dan is dat een lachertje, want zo heel hard gaat mijn 5K niet. (Ik ben na een periode ziekte/blessure/gedoe aan het opbouwen.) Maar tegen de tijd dat je meer richting je limieten gaat, hebben dat soort intervallen wel zin.

Ik zit nu op een punt dat ik 6 km kan lopen in 40 minuten zonder rare pijntjes en dingen te krijgen, en nu denk ik dat mijn lichaam wel genoeg gewend is aan de bewegingen van het lopen dat ik ook meer snelheidsdingen kan gaan doen. Nu alleen bedenken wat.

Ik heb deze week op advies van m'n broer (die atletiektrainer is) een piramide van 200-400-600-400-200 gedaan op het 5K-tempo wat ik ooit zou willen hebben (ik wil richting de 22 minuten), met telkens 200 m wandelpauze. Er is nog een hoop te doen, want na die tweede 600 m twijfelde ik of ik ging stikken of kotsen (gelukkig geen van beide *O* ). Volgende week misschien allemaal 200jes in dat tempo? Of iets langzamer? :?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')