Zijn dat voorbespeelde VHS cassettes of eigen opnamen van TV? En wat is het merk en typenummer van de VHS recorder of speler die je gebruikt om je VHS cassettes af te spelen?quote:Op vrijdag 31 januari 2020 13:47 schreef SGJ het volgende:
Afgelopen maand ben ik bezig geweest met wat oude Hi8 bandjes over te zetten naar digitaal, dmv een Easycap stekkertje en OBS studio. Dit werkte prima en de opnames staan nu in goede kwaliteit op de pc.
Echter, nu ik mijn oude VHS banden probeer te digitaliseren gaat het de mist in. De bandjes spelen in keurige kwaliteit af op de televisie, maar wanneer ik de VHS speler direct aansluit op de Easycap stekker (d.m.v. RCA kabels) en het beeld op deze manier via de computer in OBS studio verschijnt, krijg ik een stuiterend, verkleurd beeld (geluid is overigens wel goed). Geprobeerd op 2 verschillende laptops maar ze leveren beide hetzelfde resultaat.
Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
De VHS banden zijn destijds overgezet van Hi8 (privebandjes) en zouden dus ook geen copy-protection moeten hebben. De speler is een Loewe VH4306H Hifi.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 20:09 schreef Riparius het volgende:
[..]
Zijn dat voorbespeelde VHS cassettes of eigen opnamen van TV? En wat is het merk en typenummer van de VHS recorder of speler die je gebruikt om je VHS cassettes af te spelen?
Dank voor deze heldere uitleg, ik ga er mee aan de slagquote:Op zaterdag 1 februari 2020 11:04 schreef robber57 het volgende:
Een theorie, analoge video bevat een signaal waarop de speler moet synchroniseren zodat de timing van de beeldlijnen ed goed verloopt.
Door degeneratie van het signaal op de tape kan dat sync signaal verstoord raken, sommige spelers doen dat beter, sommige slechter.
Als het signaal vd vhs speler niet zo best is kan een hardware apparaat als een tv daar nog een goed beeld maken, een software device als je opname apparaatje struikelt over dat slechte sync signaal en gaat fout.
Macrovision beveiliging die op voorbespeelde tapes zit maakt ge(mis)bruik van dit fenomeen door het sync signaal zo te verprutsen dat een tv er nog wel wat mee kan maar een videorecorder er over struikelt en garbage opneemt.
Ik zou eens een andere vhs speler proberen of bv een kopie vhs--> DV te maken mbv een dv deck of een dv camera met analoge ingang.
De vhs stroom word dan door een hardware chip omgezet naar een dv video bestand wat je mbv een firewire connectie verliesvrij naar de pc kunt sturen, dv video is in ieder video programma te bewerken.
De methode met een dv camera of deck is sowiezo verruit te verkiezen boven usb opname kastjes, de video die je zo op de pc krijgt is kwalitatief 10x beter dan wat je mbv het capture apparaatje op de pc krijgt en de dv video is daarna , principieel, verliesvrij te knippen en plakken in een bewerkings programma.
Nee, alleen voorbespeelde banden hebben dat, meestal "MacroVision".quote:Op vrijdag 31 januari 2020 20:29 schreef Mano_ het volgende:
VHS had toch een copy-protection die zorgde voor dit soort symptomen?
Er zijn meerdere wegen naar Romequote:Op zaterdag 1 februari 2020 12:52 schreef robber57 het volgende:
Vertel er dan ook ff bij dt een tbc vroeger veelal verkocht werd als "signal enhancer" of "macrovision enhancer" oid.
Het is idd een apparaat dat de tijdbasis weer in de pas laat lopen voor verkreukelde signalen maar het ding kan ook dienst doen als macrovision-omzeiler en voor dat doel werden ze dan ook meestel verkocht en gekocht
Je vind ze nog met enige regelmaat op marktplaatst en tot voor een paar jaar gekeden kon je die "vhs enhancer 2000" nog bij Conrad kopen.
Een andere oplossing buiten de panasonic decks om is een vhs recorder die zo oud is dat hij handmatige tracking instelling heeft, alle latere recorders hebben auto-tracking die meestal niet te beinvloeden is.
Zo'n heel oud deck heeft dus ook geen last van macrovision beveiliging.
Huh? Welk formaat is dat als ik vragen mag? VHS kwam pas in 1976 op de markt (in Japan, in Europa iets later).quote:Op zondag 2 februari 2020 23:04 schreef SGJ het volgende:
Vandaag 2 oude videobanden uit de jaren 50 en 60 overgezet zonder problemen. Denk dat het echt te maken heb met de Easycap dat hij modernere banden niet goed overzet.
Ja zeg het verkeerd. Beeld is destijds opgenomen op 8mm en in jaren 80/90 overgezet op VHS.quote:Op maandag 3 februari 2020 06:34 schreef Riparius het volgende:
[..]
Huh? Welk formaat is dat als ik vragen mag? VHS kwam pas in 1976 op de markt (in Japan, in Europa iets later).
Nee... dat verschil komt door een TBCquote:Op maandag 3 februari 2020 13:00 schreef SGJ het volgende:
Dat is wel echt een wereld van verschil met S video
Dan kun je beter de originele smalfilm (laten) digitaliseren (en overzetten op een DVD of een Blu-ray, als je dat wil).quote:Op maandag 3 februari 2020 11:32 schreef SGJ het volgende:
[..]
Ja zeg het verkeerd. Beeld is destijds opgenomen op 8mm en in jaren 80/90 overgezet op VHS.
Klinkt niet goed, dat is een erg brak ding. Ik gebruikte vroeger wel een Sony DVD/HDD recorder met ingebouwde TBC voor het digitaliseren van VHS en dat gaf prima resultaten. Wel altijd de hoogste opnamekwaliteit gebruiken (maximaal 1 uur op een enkellaags DVD).quote:Ben er trouwens net achter gekomen dat ook de nieuwe VHS banden uit de jaren 90en 2000 het doen. Op een of andere manier werken ze wel via OBS als ik de videospeler een nacht uit het stopcontact heb gehad, s'ochtends weer aansluit, en de band afspeel vanaf het begin. Zodra ik het bandje terug of vooruit spoel lijkt het of de Easycap ontregeld raakt en begint hij stuiterend beeld te vertonen. Maar zodra het bandje afgespeeld is, en er vervolgens een nieuwe ingaat, is het weer stuiteren geblazen. Heel vaag. Een bandje per dag dus.
Het werkt dus wel met een Easycap!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |