abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 31 januari 2020 @ 13:47:10 #1
433036 SGJ
Goed gekke
pi_191278661
Afgelopen maand ben ik bezig geweest met wat oude Hi8 bandjes over te zetten naar digitaal, dmv een Easycap stekkertje en OBS studio. Dit werkte prima en de opnames staan nu in goede kwaliteit op de pc.
Echter, nu ik mijn oude VHS banden probeer te digitaliseren gaat het de mist in. De bandjes spelen in keurige kwaliteit af op de televisie, maar wanneer ik de VHS speler direct aansluit op de Easycap stekker (d.m.v. RCA kabels) en het beeld op deze manier via de computer in OBS studio verschijnt, krijg ik een stuiterend, verkleurd beeld (geluid is overigens wel goed). Geprobeerd op 2 verschillende laptops maar ze leveren beide hetzelfde resultaat.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen? :)
pi_191278694
De officiėle software die je met die stickjes krijgt al geprobeerd?
  vrijdag 31 januari 2020 @ 13:55:08 #3
433036 SGJ
Goed gekke
pi_191278762
Ja de easycap software geeft helaas hetzelfde resultaat. Ook Goldenvideo's en Virtualdub geprobeerd.
pi_191283885
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 13:47 schreef SGJ het volgende:
Afgelopen maand ben ik bezig geweest met wat oude Hi8 bandjes over te zetten naar digitaal, dmv een Easycap stekkertje en OBS studio. Dit werkte prima en de opnames staan nu in goede kwaliteit op de pc.
Echter, nu ik mijn oude VHS banden probeer te digitaliseren gaat het de mist in. De bandjes spelen in keurige kwaliteit af op de televisie, maar wanneer ik de VHS speler direct aansluit op de Easycap stekker (d.m.v. RCA kabels) en het beeld op deze manier via de computer in OBS studio verschijnt, krijg ik een stuiterend, verkleurd beeld (geluid is overigens wel goed). Geprobeerd op 2 verschillende laptops maar ze leveren beide hetzelfde resultaat.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen? :)
Zijn dat voorbespeelde VHS cassettes of eigen opnamen van TV? En wat is het merk en typenummer van de VHS recorder of speler die je gebruikt om je VHS cassettes af te spelen?
  vrijdag 31 januari 2020 @ 20:29:40 #5
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_191284092
VHS had toch een copy-protection die zorgde voor dit soort symptomen?
  vrijdag 31 januari 2020 @ 21:07:53 #6
433036 SGJ
Goed gekke
pi_191284872
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 20:09 schreef Riparius het volgende:

[..]

Zijn dat voorbespeelde VHS cassettes of eigen opnamen van TV? En wat is het merk en typenummer van de VHS recorder of speler die je gebruikt om je VHS cassettes af te spelen?
De VHS banden zijn destijds overgezet van Hi8 (privebandjes) en zouden dus ook geen copy-protection moeten hebben. De speler is een Loewe VH4306H Hifi.
  zaterdag 1 februari 2020 @ 11:04:58 #7
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_191292092
Een theorie, analoge video bevat een signaal waarop de speler moet synchroniseren zodat de timing van de beeldlijnen ed goed verloopt.
Door degeneratie van het signaal op de tape kan dat sync signaal verstoord raken, sommige spelers doen dat beter, sommige slechter.

Als het signaal vd vhs speler niet zo best is kan een hardware apparaat als een tv daar nog een goed beeld maken, een software device als je opname apparaatje struikelt over dat slechte sync signaal en gaat fout.
Macrovision beveiliging die op voorbespeelde tapes zit maakt ge(mis)bruik van dit fenomeen door het sync signaal zo te verprutsen dat een tv er nog wel wat mee kan maar een videorecorder er over struikelt en garbage opneemt.

Ik zou eens een andere vhs speler proberen of bv een kopie vhs--> DV te maken mbv een dv deck of een dv camera met analoge ingang.
De vhs stroom word dan door een hardware chip omgezet naar een dv video bestand wat je mbv een firewire connectie verliesvrij naar de pc kunt sturen, dv video is in ieder video programma te bewerken.
De methode met een dv camera of deck is sowiezo verruit te verkiezen boven usb opname kastjes, de video die je zo op de pc krijgt is kwalitatief 10x beter dan wat je mbv het capture apparaatje op de pc krijgt en de dv video is daarna , principieel, verliesvrij te knippen en plakken in een bewerkings programma.

[ Bericht 13% gewijzigd door robber57 op 01-02-2020 11:18:05 ]
  zaterdag 1 februari 2020 @ 11:10:25 #8
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_191292166
.

[ Bericht 99% gewijzigd door robber57 op 01-02-2020 11:11:43 ]
pi_191293111
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 februari 2020 11:04 schreef robber57 het volgende:
Een theorie, analoge video bevat een signaal waarop de speler moet synchroniseren zodat de timing van de beeldlijnen ed goed verloopt.
Door degeneratie van het signaal op de tape kan dat sync signaal verstoord raken, sommige spelers doen dat beter, sommige slechter.

Als het signaal vd vhs speler niet zo best is kan een hardware apparaat als een tv daar nog een goed beeld maken, een software device als je opname apparaatje struikelt over dat slechte sync signaal en gaat fout.
Macrovision beveiliging die op voorbespeelde tapes zit maakt ge(mis)bruik van dit fenomeen door het sync signaal zo te verprutsen dat een tv er nog wel wat mee kan maar een videorecorder er over struikelt en garbage opneemt.

Ik zou eens een andere vhs speler proberen of bv een kopie vhs--> DV te maken mbv een dv deck of een dv camera met analoge ingang.
De vhs stroom word dan door een hardware chip omgezet naar een dv video bestand wat je mbv een firewire connectie verliesvrij naar de pc kunt sturen, dv video is in ieder video programma te bewerken.
De methode met een dv camera of deck is sowiezo verruit te verkiezen boven usb opname kastjes, de video die je zo op de pc krijgt is kwalitatief 10x beter dan wat je mbv het capture apparaatje op de pc krijgt en de dv video is daarna , principieel, verliesvrij te knippen en plakken in een bewerkings programma.
Dank voor deze heldere uitleg, ik ga er mee aan de slag ^O^
pi_191293246
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 20:29 schreef Mano_ het volgende:
VHS had toch een copy-protection die zorgde voor dit soort symptomen?
Nee, alleen voorbespeelde banden hebben dat, meestal "MacroVision".

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-02-2020 12:40:21 ]
pi_191293276
Het ligt niet aan je capture device (al kan de kwaliteit vaak nog wel een stuk beter).

Je hebt bij VHS een TBC nodig, een Time Base Corrector.

Daar zijn een aantal opties in:

- sommige luxe S-VHS recorders hebben een ingebouwde Time Base Corrector met wisselend resultaat, de betere JVC recorders zijn wel populair, ik heb o.a. een Philips die door JVC is gemaakt en een ingebouwde TBC heeft (zie foto)
- je kan een Time Base Corrector proberen te kopen (o.a. DataVideo TBC-1000) maar die zijn nu rond de ¤1000 en praktisch onvindbaar, worden niet meer geproduceerd en zeer gewild
- je kan een Panasonic DMR-ES10 of DMR-ES15 DVD-recorder zoeken en die gebruiken om het signaal van de videorecorder door te lussen naar je capture device, voor banden die er niet al te beroerd aan toe zijn kan dat al voldoende zijn als "TBC". Andere typen werken niet, dus zoek specifiek op die 2 modellen, het liefst de eerste.

Ik heb zelf diverse van dat soort apparaten, is een hobby ;)

Dat apparaat met de 4 rode lampjes is mijn TBC-5000. Die is minder geschikt dan een TBC-1000 maar toch blij dat ik hem heb. Hij vangt al een hoop op.

Canopus ADVC 55/100/110 of DataVideo DAC-100/200 is een analoog naar DV capture (FireWire), voordeel is dat je geluid altijd in sync is met je beeld en de kwaliteit hoog is (zover dat kan bij analoge video).

Voordeel is ook dat het met de gratis en simpele "WinDV" software werkt.

Deze DAC-200 heb ik onlangs van actieve koeling voorzien, na >6 uur draaien werd hij toch wat te warm soms:

Ik kan qua apparatuur nog even vooruit, totaal 6 capture devices op reserve, 12 recorders waarvan 4 S-VHS en 26 camcorders (Hi8, Digital8, MiniDV):

Er gaat wel eens wat stuk (in dit geval lekker elco's in een voeding) en zelf repareren is dan wel handig:

[ Bericht 17% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-02-2020 12:49:36 ]
  zaterdag 1 februari 2020 @ 12:52:10 #12
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_191293591
Vertel er dan ook ff bij dt een tbc vroeger veelal verkocht werd als "signal enhancer" of "macrovision enhancer" oid.
Het is idd een apparaat dat de tijdbasis weer in de pas laat lopen voor verkreukelde signalen maar het ding kan ook dienst doen als macrovision-omzeiler en voor dat doel werden ze dan ook meestel verkocht en gekocht, het hoofddoel was hoofdzakelijk macrovision omzeilen en daadwerkelijk een slechte tijdbasis corrigeren was niet veel aan de orde, de tbc die je dan ook later kon kopen zoals degene die jij hebt zijn niet simpele "antikopier beveiliging" maar daadwerkelijk bedoeld om het signaal te verbeteren.
Zo'n "macrovision enhancer" koste destijds 50-100 gulden maar daar was dan ook verder niets aan in te stellen en alleen composiet in/uit.

Je vind ze nog met enige regelmaat op marktplaatst en tot voor een paar jaar gekeden kon je die "vhs enhancer 2000" nog bij Conrad kopen.

Een andere oplossing buiten de panasonic decks om is een vhs recorder die zo oud is dat hij handmatige tracking instelling heeft, alle latere recorders hebben auto-tracking die meestal niet te beinvloeden is.
Zo'n heel oud deck heeft dus ook geen last van macrovision beveiliging.

[ Bericht 17% gewijzigd door robber57 op 01-02-2020 14:22:50 ]
pi_191293650
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 februari 2020 12:52 schreef robber57 het volgende:
Vertel er dan ook ff bij dt een tbc vroeger veelal verkocht werd als "signal enhancer" of "macrovision enhancer" oid.
Het is idd een apparaat dat de tijdbasis weer in de pas laat lopen voor verkreukelde signalen maar het ding kan ook dienst doen als macrovision-omzeiler en voor dat doel werden ze dan ook meestel verkocht en gekocht

Je vind ze nog met enige regelmaat op marktplaatst en tot voor een paar jaar gekeden kon je die "vhs enhancer 2000" nog bij Conrad kopen.

Een andere oplossing buiten de panasonic decks om is een vhs recorder die zo oud is dat hij handmatige tracking instelling heeft, alle latere recorders hebben auto-tracking die meestal niet te beinvloeden is.
Zo'n heel oud deck heeft dus ook geen last van macrovision beveiliging.
Er zijn meerdere wegen naar Rome ;)

De praktijk is dat je zo'n TBC / enhancer in het wild amper nog vindt...

Een Panasonic DMR-ES10 daarentegen heb ik er afgelopen jaar nog 4 van gekocht ;)
Bij sommige banden doet die het beter dan mijn TBC-5000. Soms zet ik ze zelfs in serie met de TBC.

Het is een beetje experimenteren, het is maar net op welke recorder het ooit is opgenomen, hoe goed de band nog is, etc.

Ik had onlangs een Video8 bandje dat voor gigantische framedrops zorgde tussen scenes, dat zie je niet zo vaak. Diverse camcorders geprobeerd, geen verschil... DMR-ES10 er tussen en het was opgelost.
  zaterdag 1 februari 2020 @ 14:33:55 #14
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_191295022
Kan ik ook wel beamen, analoge video kopiėren enzo is vooral een kwestie van veel proberen als het niet lukt.
Andere recorder, geen software maar een hardware adc zoals de canopus of pinnacle capturebox (dc30 oid) of nog liever een dv deck met analoge ingangen, geen dropped frames, geen wisselende framesnelheid maar absoluut 25.000 fps etc.
Die goedkope usb video dongels zijn eigenlijk hopeloos, uitvoer is vaak in mpeg ipv mjpeg/dv en ongecomprimeerd kunnen ze al helemaal niet want daarvoor is usb te small kwa bandbreedte, de software is vaak niet zo stabiel etc.
Met een goede opname vanaf een knap vhs deck gaat het allemaal wel maar als de opnames echt oud worden en het deck niet al te best krijg je vaak problemen met out of sync audio/video, dropped frames, wisselende framesnelheid etc.

Ik heb er al jaren een jvc dv deck voor die ook een tbc heeft onder het kopje "input enhance", het zuivert ook de luma/chroma bleed van composiet wat op, werkt heel aardig.

Jammer is idd: het is "oude zooi" en word niet meer gemaakt waardoor nu idd de prijzen van nog werkende apparatuur door het plafond gaat }:|
  zondag 2 februari 2020 @ 23:04:24 #15
433036 SGJ
Goed gekke
pi_191318079
Vandaag 2 oude videobanden uit de jaren 50 en 60 overgezet zonder problemen. Denk dat het echt te maken heb met de Easycap dat hij modernere banden niet goed overzet.
pi_191321634
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 23:04 schreef SGJ het volgende:
Vandaag 2 oude videobanden uit de jaren 50 en 60 overgezet zonder problemen. Denk dat het echt te maken heb met de Easycap dat hij modernere banden niet goed overzet.
Huh? Welk formaat is dat als ik vragen mag? VHS kwam pas in 1976 op de markt (in Japan, in Europa iets later).
  maandag 3 februari 2020 @ 11:32:55 #17
433036 SGJ
Goed gekke
pi_191324495
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 06:34 schreef Riparius het volgende:

[..]

Huh? Welk formaat is dat als ik vragen mag? VHS kwam pas in 1976 op de markt (in Japan, in Europa iets later).
Ja zeg het verkeerd. Beeld is destijds opgenomen op 8mm en in jaren 80/90 overgezet op VHS.

Ben er trouwens net achter gekomen dat ook de nieuwe VHS banden uit de jaren 90en 2000 het doen. Op een of andere manier werken ze wel via OBS als ik de videospeler een nacht uit het stopcontact heb gehad, s'ochtends weer aansluit, en de band afspeel vanaf het begin. Zodra ik het bandje terug of vooruit spoel lijkt het of de Easycap ontregeld raakt en begint hij stuiterend beeld te vertonen. Maar zodra het bandje afgespeeld is, en er vervolgens een nieuwe ingaat, is het weer stuiteren geblazen. Heel vaag. Een bandje per dag dus.

Het werkt dus wel met een Easycap! _O_

[ Bericht 1% gewijzigd door SGJ op 03-02-2020 11:45:04 ]
pi_191324761
Ik zie dat sommige Loewe videorecorders geproduceerd werden door Panasonic en mogelijk enige vorm van een ingebouwde TBC hebben. Maar voor dit model vind ik dan weer niets aan informatie.

Mooi dat het via een omweg iig werkt.

Mocht het beeld toch nog teveel "zwabberen" of "flikkeren" (zie onderstaand filmpje) dan zou je voor de Panasonic DMR-ES10 route kunnen gaan maar dan moeten zowel videorecorder als capture kaart wel een s-video stekker hebben.

s-video stekker:
  maandag 3 februari 2020 @ 13:00:39 #19
433036 SGJ
Goed gekke
pi_191325771
Dat is wel echt een wereld van verschil met S video ^O^
pi_191325943
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 13:00 schreef SGJ het volgende:
Dat is wel echt een wereld van verschil met S video ^O^
Nee... dat verschil komt door een TBC ;)

s-video is alleen de benodigde kabel om het correct aan te sluiten...
pi_191326855
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 11:32 schreef SGJ het volgende:

[..]

Ja zeg het verkeerd. Beeld is destijds opgenomen op 8mm en in jaren 80/90 overgezet op VHS.
Dan kun je beter de originele smalfilm (laten) digitaliseren (en overzetten op een DVD of een Blu-ray, als je dat wil).
quote:
Ben er trouwens net achter gekomen dat ook de nieuwe VHS banden uit de jaren 90en 2000 het doen. Op een of andere manier werken ze wel via OBS als ik de videospeler een nacht uit het stopcontact heb gehad, s'ochtends weer aansluit, en de band afspeel vanaf het begin. Zodra ik het bandje terug of vooruit spoel lijkt het of de Easycap ontregeld raakt en begint hij stuiterend beeld te vertonen. Maar zodra het bandje afgespeeld is, en er vervolgens een nieuwe ingaat, is het weer stuiteren geblazen. Heel vaag. Een bandje per dag dus.

Het werkt dus wel met een Easycap! _O_
Klinkt niet goed, dat is een erg brak ding. Ik gebruikte vroeger wel een Sony DVD/HDD recorder met ingebouwde TBC voor het digitaliseren van VHS en dat gaf prima resultaten. Wel altijd de hoogste opnamekwaliteit gebruiken (maximaal 1 uur op een enkellaags DVD).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')