abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191243792
Goedemorgen,

ik ga m'n inbouwspots vervangen. De nieuwe spots hebben een grotere doorsnede dan de oude spots en dus zal ik de gaten (doorsnede 7cm) die nu in het gipsplafond zitten, groter moeten maken (doorsnede 8cm).

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik heb geen "vlees" om de gatenboor vast te zetten.

Ik zat zelf te denken om met de hand een paar keer de gatenboor rond te draaien zodat deze al een beetje houvast heeft in het gips en dan heeeeeeel voorzichtig met de accuboor op lage stand verder te boren, maar ik mag absoluut niet uitschieten want dan heb ik meteen schade aan het plafond en deze is al netjes afgewerkt.

Hebben jullie andere tips?
  woensdag 29 januari 2020 @ 07:36:40 #2
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_191243861
Plankje erachter maken?
pi_191243880
quote:
7s.gif Op woensdag 29 januari 2020 07:36 schreef borbit het volgende:
Plankje erachter maken?
Die zou ik dan al vast moeten zetten en ik wil natuurlijk niet schroeven in de gipsplaat. En om te schroeven in het gedeelte dat 'weggezaagd' wordt heeft net te weinig vlees om niet af te brokkelen denk ik.
  woensdag 29 januari 2020 @ 07:44:42 #4
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_191243914
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 07:39 schreef WebbySP het volgende:

[..]

Die zou ik dan al vast moeten zetten en ik wil natuurlijk niet schroeven in de gipsplaat. En om te schroeven in het gedeelte dat 'weggezaagd' wordt heeft net te weinig vlees om niet af te brokkelen denk ik.
Plankje erachter maken?
pi_191244279
Eerst een ander plankje hout nemen, daar het juiste gat in boren (80mm dus).
Deze vervolgens tegen het gat van 70mm houden, en dan als geleidemal gebruiken.

Goed ertegenaan drukken, werkt goed.
pi_191244448
Zit er niks achter het gips? Dan kun je met een mes wel dat gat wat groter maken.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_191244487
Rond plaatje op je centreerboor zetten en in het huidige gat centreren, als er eenmaal een 80 gat ontstaat zit je goed.

Alternatief inderdaad een plaat maken met een gat 80 erin, soort schuimrubber erop, tegen je plafond duwen en centreren over je oude gat.
Laat die handjes wapperen!
pi_191244743
De tips van Sjoerdfoto en Gieliovd zijn goud waard! Daar kan ik zéker wat mee. Thanks guys !
pi_191244938
Heb je boren die in de gaten passen?

Pak de maat die in het huidige gat past en stop die in de boor van de nieuwe grotere maat.

De binnenste voor zorgt er nu voor dat hij niet uit het gat schiet.
pi_191245053
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 08:42 schreef Gieliovd het volgende:
Rond plaatje op je centreerboor zetten en in het huidige gat centreren, als er eenmaal een 80 gat ontstaat zit je goed.

Alternatief inderdaad een plaat maken met een gat 80 erin, soort schuimrubber erop, tegen je plafond duwen en centreren over je oude gat.
Dat heeft kans van slagen, zou willen dat ik er destijds aan had gedacht. Heb met een stanleymes staan prullen. Dat lukt ook wel maar het is rotwerk, zeker boven je hoofd.

Heb dit trucje wel eens toegepast bij een komboor van 130mm zonder centreerboor. Gaat best prima!
pi_191245091
Ik denk dat ik een aantal gaten uit een plankje zaag zodat ik die op elkaar kan stapelen (en verlijmen) en dat die stapel zodoende uitsteekt boven de gatenzaag die het grotere gat moet zagen. De stapel moet er dan voor zorgen dat ik niet heen en weer kan schieten.
  woensdag 29 januari 2020 @ 09:46:29 #12
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_191245212
Als het advies van Gielovd niet blijkt te werken en je hebt geld over, kan je kijken naar profit gatzagen. Die hebben in hun systeem een centreerboor waar je twee gatzagen op kan klikken. 1tje die dient als centreerboor voor het gat en de tweede om het grotere gat te boren. Kan vanavond wel ff foto van maken.

Zo een setje (centreerboor + 2 grote gatzagen) ben je wel een euro of 60 aan kwijt trouwens.
  woensdag 29 januari 2020 @ 10:28:02 #13
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_191245763
gipsplaat toch? waarom niet een randje met een stanleymes weghalen? eerst even aftekenen. ik neem aan dat je wat speling hebt...
Tot nooit .......
pi_191245860
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 10:28 schreef Speekselklier het volgende:
gipsplaat toch? waarom niet een randje met een stanleymes weghalen? eerst even aftekenen. ik neem aan dat je wat speling hebt...
Gipsplaat idd met een stuclaag er overheen. Vind het dan toch veiliger om voorzichtig met een gatenboor te werken ivm uitschieten mesje of afbrokkelen stucwerk
pi_191246014
Welke gatenzaag gebruik je? Toevallig deze uitvoering?

Daarmee kun je 2 bladen stapelen.

Dan moet je even dat rechthoekige plaatje met die stiftjes tussen de bladen in plaatsen. Dan komt de grotere diameter een paar millimeter hoger te liggen. Zo val de kleine diamter in het bestaande gat voordat de grote begint te zagen. Dan centreert het ook goed.

Dus zaagblad zelfde diameter als bestaan gat voor het centreren, daarop grotere diameter voor het nieuwe gaatje. :P

[ Bericht 5% gewijzigd door Watuntrik op 29-01-2020 11:06:01 ]
pi_191249161
quote:
14s.gif Op woensdag 29 januari 2020 10:46 schreef Watuntrik het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dan moet je even dat rechthoekige plaatje met die stiftjes tussen de bladen in plaatsen. Dan komt de grotere diameter een paar millimeter hoger te liggen. Zo val de kleine diamter in het bestaande gat voordat de grote begint te zagen. Dan centreert het ook goed.

Dus zaagblad zelfde diameter als bestaan gat voor het centreren, daarop grotere diameter voor het nieuwe gaatje. :P
Hoe heet zoiets?

Laatst zelf 3 geen vergroot met een boor en mesje.. ging opzich goed maar kan beter. Moet er nog 10 doen dus kan ik z’n boor ff halen.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_191250696
quote:
14s.gif Op woensdag 29 januari 2020 10:46 schreef Watuntrik het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dit bedoelde ik idd. (Zie vorige post ;) )
pi_191251166
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 14:20 schreef Chinless het volgende:

[..]

Hoe heet zoiets?

Laatst zelf 3 geen vergroot met een boor en mesje.. ging opzich goed maar kan beter. Moet er nog 10 doen dus kan ik z’n boor ff halen.
Dat heet gewoon "Gatenzaag" Zo'n compleet koffertje kun je eventueel via China laten komen voor +/- ¤ 15,- das goed genoeg voor gipsplaat etc.

https://www.banggood.com/(...)-Pipe-p-1441001.html?

https://www.banggood.com/(...)utter-p-1113428.html?

Koop je dat hier, dan krijg je alleen maar betere merken en kost 1 zaag ongeveer hetzelfde. Voor gips heb je geen top kwaliteit nodig.
pi_191251265
Iets wat ook kan helpen tegen het "happen" van de boor is eerst ff een stukje linksom boren ipv rechtsom, in zacht materiaal zoals een gipsplaat helpt dat ook al. Als je er eenmaal een paar mm in zit weer terug rechtsom.
pi_191252312
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 17:22 schreef Digidoos het volgende:
Iets wat ook kan helpen tegen het "happen" van de boor is eerst ff een stukje linksom boren ipv rechtsom, in zacht materiaal zoals een gipsplaat helpt dat ook al. Als je er eenmaal een paar mm in zit weer terug rechtsom.
Goeie!

In hele zachte materialen kan het ook aangepakt worden als in extreem harde materialen. Zoals bv een gat boren in glas. Dit doe je dan uiteraard zonder centerpunt. maar dan eerst even diagonaal en als de eerste snede geleid ga je met beleid weer rustig overgaan naar verticaal.

Het vergt een beetje "Fingerspitzengefühl"
pi_191265297
Het is me gelukt.

Ik had een balkje liggen waar ik een stuk uit heb gehaald met de gatenboord die dezelfde maat had als de gaten die al in de gipsplaten zaten. Het stuk rondhout was ietsje kleiner en dus heb ik er (breed) schilderstape omheen gewikkeld zodat het goed straks liep. Dit geheel stak ongeveer 1cm uit boven de gatenboord en ik heb eerst inderdaad geprobeerd om heel voorzichtig te boren, maar uiteindelijk bleek het op hogere toeren (en dan heel voorzichtig omhoog drukken) beter te gaan.

Ondanks de stofzuiger evengoed een stofbende, maar het is gelukt !! Thanks guys voor de (meerdere) tips !

Ik heb een foto van het geheel zoals het op de accuboor zit, maar waar kan ik die uploaden ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')