https://www.zwijsen.info/ouders/dyslexie/quote:Op vrijdag 24 januari 2020 12:02 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Een kind dat niet wil leren lezen of schrijven. Wat moet ik daar dan bij voorstellen?
Ik heb lezen en schrijven geleerd door te lezen en te schrijven.
Wat is het probleem?
Ik vermoed dat het in dit geval niet zo simpel ligt. Waarschijnlijk is er iets waardoor het proces in de hersenen om tekens te herkennen, om te zetten in klanken en woorden niet goed gaat. De letters blijven kriebeltjes zonder betekenis. Dus dan ontwikkelt het kind een aversie tegen lezen.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 12:02 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Een kind dat niet wil leren lezen of schrijven. Wat moet ik daar dan bij voorstellen?
Ik heb lezen en schrijven geleerd door te lezen en te schrijven.
Wat is het probleem?
Nee, ik weet heel goed hoeveel geluk we tot nu toe gehad hebben. Misschien juist wel te veel, want hij komt er nu niet, hoeveel tijd er ook al in gestoken is. Overigens, andere kinderen hebben er door de werkwijze op school (gepersonaliseerd leren) eigenlijk geen last van. Andersom wel, hij ziet anderen vooruitsnellen en hij blijft steken. En dat leidt misschien zelfs nog wel tot grotere problemen dan de dyslexie zelf (als hij dat al heeft, maar ik denk van wel) want hij denkt nu dat ie dom is. En dat is ie niet! Het is een beelddenker, hij ziet technische oplossingen waar ik (als echte alfa) met mijn pet niet bij kan. Hij bouwt technisch lego dozen van 14 jaar een ouder. Hij kan alleen niet lezen.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 12:38 schreef Brybry het volgende:
Vind trouwens dat de huidige school echt veel doet voor jullie, dat is niet vanzelfsprekend!
Op de meeste scholen worden zulke kinderen al snel richting speciaal onderwijs gestuurd en dat lijkt me in dit geval ook de enige juiste oplossing.
Voor jullie kind maar ook voor andere kinderen in de klas die hierdoor minder aandacht krijgen..
Ja, daar ben ik ook mee bezig maar ja, wachtlijst enzo. De gezinscoach die we hadden is uitgevallen, dus daar hoeven we niet meer op te rekenen. En eerlijk gezegd, het voelt ook niet alsof we zeeën van tijd hebben.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 12:06 schreef Zilverberk het volgende:
@:mefke79, is dit soort kennis niet opvraagbaar bij dat psychiatrisch centrum of de gezinscoach?
Ja, dat vind ik ook. En beter nu weloverwogen verplaatsen dan nu wennen aan een nieuwe mentor en vervolgens einde schooljaar alsnog besluiten over te stappenquote:Op vrijdag 24 januari 2020 14:24 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Deze verplaatsing is toch niet "zomaar"? Op de huidige school lukt het niet, als er een passende plek is, is dat de onrust het overwegen waard, als hij daar dan leert lezen.
Liever in 1 keer goed ja.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 14:27 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik ook. En beter nu weloverwogen verplaatsen dan nu wennen aan een nieuwe mentor en vervolgens einde schooljaar alsnog besluiten over te stappen
+1quote:
Hij is wel bekend bij het swv, er is iemand vanuit het behandelcentrum op school geweest om uit te leggen hoe ze met jongste moeten omgaan. Maar dat traject is niet afgesloten. Het probleem is meer dat school echt denkt/gedacht heeft dat ze het gingen redden. En daar zijn ze misschien wel in doorgeschoten nu.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 19:14 schreef Moonah het volgende:
Mefke, zoals ik nu eea lees zou je kind heel goed passen op een school zoals waar ik nu werk, speciaal onderwijs.
Wij hebben diverse routes, van zeer moeilijk lerend, tot aan bovengmiddeld intelligent. Maar alle kinderen hebben meervoudige problemen.
Goed dat je het SWV hebt gebeld. Ik vind het bijzonder dat zijn huidige school daar schijnbaar nog geen contact mee heeft gehad...
Maar hebben alle reguliere scholen daar genoeg kennis van?quote:Op vrijdag 24 januari 2020 21:18 schreef littledrummergirl het volgende:
Voor zover ik weet is het aan de huidige reguliere school om door te verwijzen naar een passend vervolg op het speciaal onderwijs en volgens mij zelfs ook (dit weet ik niet 100% zeker) om een passende tussenoplossing te vinden als er niet meteen plek is. Door bijv speciaal iemand voor je zoontje in te zetten op zn huidige school.
Er zou wel iemand moeten zijn die daar iets over weet , alleen soms zijn dat ingehuurde krachten die op verschillende scholen werken. En anders moet de school maar even contact opnemen met het samenwerkingsverband om zich te informeren.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 21:40 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Maar hebben alle reguliere scholen daar genoeg kennis van?
Al gedaan maar wachtlijst helaas. Ze gingen kijken of er snel iemand mee kan kijken maar ze konden niks beloven. Nou heb ik wel wat ingangen hier en daar, dan bel ik zelf maar wat rond. En anders zet ik school aan het werk, op onze school werken ook (externe) coaches en pedagogen, desnoods schakel ik hen in.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 21:45 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
Mefke, het kan wellicht ook geen kwaad om bij je wijkteam te vragen naar een nieuwe contactpersoon met kennis op dit vlak, dat kan soms al een hoop vertraging schelen.
Heb je al uitsluitsel over dat dyslexie-onderzoek, Mefke? Dat was bij ons echt een struikelblok. Mijn zoon voldeed telkens niet aan de voorwaarden voor een dyslexie-onderzoek. Met name de regel dat hij minimaal 1 jaar extra ondersteuning moest hebben gehad voordat hij in aanmerking kwam. Maar hij begon pas in groep 7 met lezen en pas vanaf dat moment kon er ook pas extra ondersteuning worden gegeven. Dus pas eind groep 8 kregen wij eindelijk het groene licht voor het onderzoek. Hij is in juli getest en begon in september op de middelbare school. Hij bleek ernstig dyslectisch te zijn en zonder die dyslexie-verklaring zou hij het niet hebben gered op de middelbare school. Die extra ondersteuning en verlenging bij toetsen heeft hij echt hard nodig.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 21:53 schreef mefke79 het volgende:
Geen idee of school er veel van weet, daar moeten ze dan maar achteraan. Wij hebben het eerder met de gezinscoach gehad over een zorgboerderij met een speciaal programma voor kinderen die vastlopen en aan hun zelfvertrouwen moeten werken. Dat zou misschien een goede overbrugging zijn. Beetje jammer dat de gezinscoach nu uitgevallen is, die had dat normaal gesproken zo nagevraagd. En misschien komt het behandelcentrum nog ergens mee. Sowieso dat dyslexie onderzoek, dat zou al zoveel duidelijkheid geven.
Maar is dat niet vooral in verband met vergoeding vanuit de gemeente?quote:Op vrijdag 24 januari 2020 23:20 schreef Hupje het volgende:
Dat is waarschijnlijk omdat je bij de gewone onderzoeken te maken hebt met 'ernstige enkelvoudige dyslexie' (dus dyslexie zonder bijkomende problemen) en bij een andere diagnose moet er gekeken worden of de diagnose te maken heeft met de leesproblemen of dat dit er los van staat.
Ga eens in gesprek met de cluster4-school. Bij ons ging het als volgt: wij schreven hem in bij een cluster4-school. Er werden allemaal documenten gevraagd, waaronder als belangrijkste het handelingsplan/OPP van zijn huidige school. Daaruit moet blijken dat een overstap naar SO gerechtvaardigd is. Die documenten werden door de cluster4-school beoordeeld (die hebben daarvoor een speciale commissie) en bij goedkeuring vraagt de cluster 4-school bij het SWV een toekenning aan. En nu hij dit jaar over is gestapt naar het reguliere onderwijs ging het eigenlijk hetzelfde. Wij vroegen een gesprek aan bij de reguliere scholen. Zij vroegen ons weer om de OPP's van het VSO. Dat werd weer in de commissie van de reguliere school beoordeeld en toen zij ons groen licht gaven dat ze mijn zoon wel wilden plaatsen heeft de reguliere school weer een aanvraag bij het SWV gedaan voor ondersteuning. Bij al die contacten met SWV zijn wij als ouders niet bij betrokken.quote:Op zaterdag 25 januari 2020 07:15 schreef mefke79 het volgende:
Maar goed, wie gaat nu bepalen wat het beste onderwijs voor hem is:
* Wij?
* Huidige school?
* Behandelcentrum?
* swv?
Ik heb geen idee. Ik heb bijvoorbeeld ook geen idee of de huidige school het wil 'opgeven', al vind ik dat, indien nodig, een conflict waard. En er is een cluster 4 school in onze woonplaats, maar geen idee van wachtlijst oid. Hoe gaat zoiets dan?
Sorry voor mijn warrige verhalen. Maar als ik alles zo lees dan is inderdaad je enige echte startpunt de huidige school en moeten zij inderdaad aangeven of ze nog perspectief zien en hoe ze dat voor zich zien. Eigenlijk had ik de post van Hupje moeten lezen voordat ik begon met typen. Want Hupje geeft het wel het beste aan.quote:Op zaterdag 25 januari 2020 10:21 schreef mefke79 het volgende:
Ik heb nog nooit een opp gezien, geen idee of er is. Misschien is het er wel, zou prima kunnen. Daar eerst maar eens achteraan dan. Thanks voor de hulp!
Ik denk dat het niet verstandig is om hem zelf te gaan helpen:quote:Op zaterdag 25 januari 2020 07:33 schreef Lunatiek het volgende:
Naast het traject naar speciaal onderwijs zou je kunnen kijken naar het effect van de hechtingsproblematiek op de leerproblemen. Als het hechten een groot probleem is op school, kan dat het leervermogen in de weg staan.
Maar je zoon heeft toch geen hechtingsprobleem met jullie, zijn ouders? Dan zou je kunnen proberen om hem thuis te leren lezen, schrijven en rekenen. Dat is een veilige omgeving met vertrouwde personen. En àls dat lukt en hij wat leert en dat zelf ook inziet, dan kan dat een boost zijn voor zijn zelfvertrouwen dat hij op een nieuwe school hard nodig gaat hebben.
Stap verder af van psychologische prietpraat als "beelddenker", dat gaat hem echt niet helpen.
Denk je werkelijk dat er mensen zij die dat fundamenteel anders doen?quote:Op zondag 26 januari 2020 18:52 schreef mefke79 het volgende:
• je kan beelddenken heel denigrerend prietpraat noemen maar heel fijn komt dat niet over. Ik zelf heb geen dyslexie, maar ik denk ook veel eerder in beelden dan in letters. Ik zie dingen voor me, als je mij een routebeschrijving vraagt zal ik je vertellen waar je links of rechts moet bij een bepaald beeld in mijn hoofd.
Daarover zijn we het dan niet eens. En voor mijn vraag doet het er verder weinig toe.quote:Op zondag 26 januari 2020 19:00 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Denk je werkelijk dat er mensen zij die dat fundamenteel anders doen?
Beelddenken is nooit bewezen als een afwijking van de norm. Je doet jezelf en je kind enorm tekort door in die flauwekul te trappen.
Voor wat het waard is Mefke: ook al is beelddenken geen officiele diagnose, ik merk wel degelijk verschil tussen kinderen die al dan niet visueel georienteerd zijn. Oftewel, in beelden denken.quote:Op zondag 26 januari 2020 19:41 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Daarover zijn we het dan niet eens. En voor mijn vraag doet het er verder weinig toe.
Volgens mij moet het kunnen maar zijn ze niet verplicht tot aanname. En dat is wel. zo als de huidige school en sbo school zoekt. Maar mocht ik deze week een ib-er spreken vraag ik het na.quote:Op zondag 26 januari 2020 21:12 schreef mefke79 het volgende:
Aanmelden op een sbo kan voor zover ik zie op sites alleen met verklaringen en juist die hebben we niet. Indien nodig gaan we dat dus regelen. En dan ga ik me ook verdiepen in waar. In eigen woonplaats zitten er sowieso en in straal van 10 km nog meer.
In principe is het zelfs zo dat de huidige school de aanvraag voor speciaal onderwijs moet doen. Ze moeten dan met handelingsplannen etc kunnen aantonen dat ze alles hebben geprobeerd maar geen passend onderwijs aan jouw kind kunnen bieden.quote:Op zondag 26 januari 2020 21:12 schreef mefke79 het volgende:
Aanmelden op een sbo kan voor zover ik zie op sites alleen met verklaringen en juist die hebben we niet. Indien nodig gaan we dat dus regelen. En dan ga ik me ook verdiepen in waar. In eigen woonplaats zitten er sowieso en in straal van 10 km nog meer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |