abonnement Unibet Coolblue
pi_191171840
Onze jongste heeft na een lastige periode met veel problemen op school (niets willen leren, niet luisteren, snel afgeleid, enorm aandacht trekken etc) de diagnose ADHD gekregen. Het lastige is dat er ook nog hechtingsproblematiek is, wat zich bij hem uit in een grote behoefte aan een vast aanspreekpunt. Dat aanspreekpunt is zijn mentor. Hij zit op een IKC (school en opvang in 1) waar ze werken met gepersonaliseerd leren.

In groep 3 heeft hij niet leren lezen en trokken wij zelf aan de bel met een vermoeden van dyslexie. Dat is toen weggewuifd door de toenmalige mentor en alles is op zijn andere problemen geschoven. Wel kreeg hij na dat jaar een andere mentor, op verzoek van de mentor.
Daarna volgde in groep 4 een jaar waarin alle aandacht gelegen heeft op 'op een normale manier naar school gaan' en is er weer bijzonder weinig geleerd op het terrein van lezen/schrijven. Hij had een topmentor toen, die helaas aan het einde van het jaar vertrok.
Nu, groep 5, is hij gestart met medicatie en eindelijk gaat het beter. Nu is er door school weer een dyslexietest aangevraagd, iets waar wij helemaal achter staan. Wij zagen eindelijk weer perspectief, we hadden allemaal dingen bedacht.

En toen kwam gisteren ineens de mededeling dat de mentor vertrekt per 1/3, hij gaat naar een nevenvestiging. Het kost onze jongste minimaal een maand of 3 om weer een klik te maken met een mentor en dan is ongeveer het schooljaar weer voorbij. Bovendien heeft hij inmiddels amper meer zelfvertrouwen in het leren, want niks lukt in zijn ogen. Wij zien het eigenlijk niet meer zo zitten om door te modderen op deze school en willen dus verder kijken...maar ja. Hoe werkt dat bij een jongen die straks 9 is maar functioneert op groep 3 (rekenen/taal), groep 4 /5 (rekenen) en met zijn achtergrond.

Er moeten meer mensen zijn die dit gedaan hebben, hoe werkt het? Jongste staat nog wel onder controle van een psychiatrisch centrum en er is nog contact met een gezinscoach van de gemeente, maar ik ben vooral op zoek naar welke weg je moet inslaan. En ervaringen, wat is nou handiger bijzonder onderwijs of juist wel op de gewone basisschool blijven?
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_191172470
mefke; Heb je dit al besproken met school zelf? Speciaal onderwijs / bijles / één op één les? Dat zou mijn eerste stap zijn, zij hebben daartoe ingangen.

[ Bericht 70% gewijzigd door Roomsnoes op 24-01-2020 15:56:12 (Reactie op verwijderd bericht) ]
Je raekt an de dinge geweun.
  vrijdag 24 januari 2020 @ 11:57:27 #3
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_191172581
En samen lezen? Om en om ofzo en dan boeken uitkiezen met een onderwerp waar zijn hart naar uitgaat.

[ Bericht 76% gewijzigd door Roomsnoes op 24-01-2020 15:58:27 ]
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  vrijdag 24 januari 2020 @ 12:06:03 #4
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_191172723
@mefke79, is dit soort kennis niet opvraagbaar bij dat psychiatrisch centrum of de gezinscoach?
pi_191172868
Het klinkt als een behoorlijk probleem. Een enorme leesachterstand, ADHD, hechtingsproblemen, Inmiddels laag zelfvertrouwen. Rekenen is ook niet optimaal. En... ik denk dat dit effect heeft op alles wat hij moet leren/doen. Als je niet kunt lezen, kun je ook niet meedoen met de zaakvakken, straks ook niet met Engels.
Bij alles moet je kunnen lezen, daar zijn alle methodes op afgestemd.

Een andere school vraagt voor hem nog een grotere aanpassing en gezien de zwaarte vrees ik dat je niet snel een reguliere school kunt vinden die dit wél aan kan. Vrijwel elke school kampt met te grote klassen vol met kinderen die extra aandacht nodig hebben. Door het personeelstekort zal Je verloop van leerkrachten en regelmatig verdeeld worden altijd wel tegenkomen.

Als jouw verhaal klopt, denk ik dat het speciaal onderwijs eigenlijk het meest passend is. Kleinere groepen, meer individuele aandacht en begeleiding. Meer tijd om het lezen onder de knie te krijgen.
Hij is nu al 9. Het gat met andere kinderen wordt alleen maar groter waardoor het gevaar heel groot wordt dat hij een volledige outcast wordt, die niks meer leert en eindigt als een analfabeet als hij op een reguliere school blijft.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_191172907
Ik denk dat er maar 1 oplossing is; Speciaal onderwijs.

En daar is helemaal niks mis mee. Familielid werkt op een cluster 4 school (kids met meest ernstige problematiek) en wat ze daar allemaal voor de leerlingen doen ; Petje af!

Écht passend onderwijs.
pi_191172914
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 12:02 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Een kind dat niet wil leren lezen of schrijven. Wat moet ik daar dan bij voorstellen?
Ik heb lezen en schrijven geleerd door te lezen en te schrijven.
Wat is het probleem?
https://www.zwijsen.info/ouders/dyslexie/
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_191172986
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 12:02 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Een kind dat niet wil leren lezen of schrijven. Wat moet ik daar dan bij voorstellen?
Ik heb lezen en schrijven geleerd door te lezen en te schrijven.
Wat is het probleem?
Ik vermoed dat het in dit geval niet zo simpel ligt. Waarschijnlijk is er iets waardoor het proces in de hersenen om tekens te herkennen, om te zetten in klanken en woorden niet goed gaat. De letters blijven kriebeltjes zonder betekenis. Dus dan ontwikkelt het kind een aversie tegen lezen.
Daar is professionele hulp bij nodig. Een kind dat op zijn negende nog niet kan lezen is nooit een kwestie van niet willen of niet leuk vinden. Dat is een teken dat er iets ‘mis’ is. Zelfs bij slecht onderwijs, of ADHD of kinderen die geen zin hebben, leren ze tóch lezen/schrijven omdat je het dag in en dag uit nodig hebt.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_191173116
Vind trouwens dat de huidige school echt veel doet voor jullie, dat is niet vanzelfsprekend!

Op de meeste scholen worden zulke kinderen al snel richting speciaal onderwijs gestuurd en dat lijkt me in dit geval ook de enige juiste oplossing.
Voor jullie kind maar ook voor andere kinderen in de klas die hierdoor minder aandacht krijgen..
pi_191174292
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 12:38 schreef Brybry het volgende:
Vind trouwens dat de huidige school echt veel doet voor jullie, dat is niet vanzelfsprekend!

Op de meeste scholen worden zulke kinderen al snel richting speciaal onderwijs gestuurd en dat lijkt me in dit geval ook de enige juiste oplossing.
Voor jullie kind maar ook voor andere kinderen in de klas die hierdoor minder aandacht krijgen..
Nee, ik weet heel goed hoeveel geluk we tot nu toe gehad hebben. Misschien juist wel te veel, want hij komt er nu niet, hoeveel tijd er ook al in gestoken is. Overigens, andere kinderen hebben er door de werkwijze op school (gepersonaliseerd leren) eigenlijk geen last van. Andersom wel, hij ziet anderen vooruitsnellen en hij blijft steken. En dat leidt misschien zelfs nog wel tot grotere problemen dan de dyslexie zelf (als hij dat al heeft, maar ik denk van wel) want hij denkt nu dat ie dom is. En dat is ie niet! Het is een beelddenker, hij ziet technische oplossingen waar ik (als echte alfa) met mijn pet niet bij kan. Hij bouwt technisch lego dozen van 14 jaar een ouder. Hij kan alleen niet lezen.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_191174320
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 12:06 schreef Zilverberk het volgende:
@:mefke79, is dit soort kennis niet opvraagbaar bij dat psychiatrisch centrum of de gezinscoach?
Ja, daar ben ik ook mee bezig maar ja, wachtlijst enzo. De gezinscoach die we hadden is uitgevallen, dus daar hoeven we niet meer op te rekenen. En eerlijk gezegd, het voelt ook niet alsof we zeeën van tijd hebben.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_191174381
Overigens, ik heb vanochtend zijn behandelcoördinator gesproken, daar hebben we volgende week een afspraak mee. En de gezinscoach bleek dus uitgevallen en daarvoor staan we weer op de wachtlijst. Vanuit de gemeente kwam de tip om het samenwerkingsverband te bellen. Dat heb ik gedaan en ook zij gaan nu naar het dossier kijken want ook zij vinden het zorgelijk klinken. Al geven zij aan dat het ook heel lastig is om een kind met hechtingsproblematiek zomaar te verplaatsen. Is het niet voor de nieuwe omgeving dan wel voor het kind zelf.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_191174722
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 14:24 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Deze verplaatsing is toch niet "zomaar"? Op de huidige school lukt het niet, als er een passende plek is, is dat de onrust het overwegen waard, als hij daar dan leert lezen.
Ja, dat vind ik ook. En beter nu weloverwogen verplaatsen dan nu wennen aan een nieuwe mentor en vervolgens einde schooljaar alsnog besluiten over te stappen
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  vrijdag 24 januari 2020 @ 14:28:10 #14
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_191174729
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 14:27 schreef mefke79 het volgende:

[..]

Ja, dat vind ik ook. En beter nu weloverwogen verplaatsen dan nu wennen aan een nieuwe mentor en vervolgens einde schooljaar alsnog besluiten over te stappen
Liever in 1 keer goed ja. O+
  vrijdag 24 januari 2020 @ 15:55:55 #15
149959 SQ
snelle trees
pi_191176135
Ho ja nee dus. Even een opruimslotje. Ik gooi m vanavond wel weer open en dan proberen we het opnieuw.
disclaimer
pi_191176169
Ik haal even de bezem er door.

Zo reageren we dus niet op dit soort vragen.
pi_191177283
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 14:28 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Liever in 1 keer goed ja. O+
+1

Je kind verdient het om passend onderwijs te krijgen. Ergens een plek waar ze de juiste kennis, omgeving, materiaal enzo in huis hebben. Ook om hem weer step by step zelfvertrouwen en plezier in het leven en leren te krijgen.

Jullie hebben al begeleiding thuis en op school zal men ook wel de ingangen kennen voor een doorverwijzing naar een passende school.
  vrijdag 24 januari 2020 @ 19:14:13 #18
11682 Moonah
Jolie femme
pi_191178932
Mefke, zoals ik nu eea lees zou je kind heel goed passen op een school zoals waar ik nu werk, speciaal onderwijs.

Wij hebben diverse routes, van zeer moeilijk lerend, tot aan bovengmiddeld intelligent. Maar alle kinderen hebben meervoudige problemen.

Goed dat je het SWV hebt gebeld. Ik vind het bijzonder dat zijn huidige school daar schijnbaar nog geen contact mee heeft gehad...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_191179528
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 19:14 schreef Moonah het volgende:
Mefke, zoals ik nu eea lees zou je kind heel goed passen op een school zoals waar ik nu werk, speciaal onderwijs.

Wij hebben diverse routes, van zeer moeilijk lerend, tot aan bovengmiddeld intelligent. Maar alle kinderen hebben meervoudige problemen.

Goed dat je het SWV hebt gebeld. Ik vind het bijzonder dat zijn huidige school daar schijnbaar nog geen contact mee heeft gehad...
Hij is wel bekend bij het swv, er is iemand vanuit het behandelcentrum op school geweest om uit te leggen hoe ze met jongste moeten omgaan. Maar dat traject is niet afgesloten. Het probleem is meer dat school echt denkt/gedacht heeft dat ze het gingen redden. En daar zijn ze misschien wel in doorgeschoten nu.

[ Bericht 0% gewijzigd door mefke79 op 24-01-2020 21:09:33 ]
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_191180724
Als ik kijk vanuit de cluster 4 school waar ik nu werk, zou je zoontje op basis van deze beschrijving goed op zijn plaats kunnen zijn in het SO. Juist het 'denken dat je dom bent' is zo sneu. Veel kinderen die bij ons op school komen, geven aan dat ze zich welkom en geaccepteerd voelen. Dat is wat je ieder kind gunt. :*
pi_191180848
Voor zover ik weet is het aan de huidige reguliere school om door te verwijzen naar een passend vervolg op het speciaal onderwijs :Y en volgens mij zelfs ook (dit weet ik niet 100% zeker) om een passende tussenoplossing te vinden als er niet meteen plek is. Door bijv speciaal iemand voor je zoontje in te zetten op zn huidige school.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  vrijdag 24 januari 2020 @ 21:40:57 #22
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_191181310
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 21:18 schreef littledrummergirl het volgende:
Voor zover ik weet is het aan de huidige reguliere school om door te verwijzen naar een passend vervolg op het speciaal onderwijs :Y en volgens mij zelfs ook (dit weet ik niet 100% zeker) om een passende tussenoplossing te vinden als er niet meteen plek is. Door bijv speciaal iemand voor je zoontje in te zetten op zn huidige school.
Maar hebben alle reguliere scholen daar genoeg kennis van?
pi_191181401
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 21:40 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Maar hebben alle reguliere scholen daar genoeg kennis van?
Er zou wel iemand moeten zijn die daar iets over weet :P, alleen soms zijn dat ingehuurde krachten die op verschillende scholen werken. En anders moet de school maar even contact opnemen met het samenwerkingsverband om zich te informeren.

Mefke, het kan wellicht ook geen kwaad om bij je wijkteam te vragen naar een nieuwe contactpersoon met kennis op dit vlak, dat kan soms al een hoop vertraging schelen.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_191181549
Geen idee of school er veel van weet, daar moeten ze dan maar achteraan. Wij hebben het eerder met de gezinscoach gehad over een zorgboerderij met een speciaal programma voor kinderen die vastlopen en aan hun zelfvertrouwen moeten werken. Dat zou misschien een goede overbrugging zijn. Beetje jammer dat de gezinscoach nu uitgevallen is, die had dat normaal gesproken zo nagevraagd. En misschien komt het behandelcentrum nog ergens mee. Sowieso dat dyslexie onderzoek, dat zou al zoveel duidelijkheid geven.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_191181611
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 21:45 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]


Mefke, het kan wellicht ook geen kwaad om bij je wijkteam te vragen naar een nieuwe contactpersoon met kennis op dit vlak, dat kan soms al een hoop vertraging schelen.
Al gedaan maar wachtlijst helaas. Ze gingen kijken of er snel iemand mee kan kijken maar ze konden niks beloven. Nou heb ik wel wat ingangen hier en daar, dan bel ik zelf maar wat rond. En anders zet ik school aan het werk, op onze school werken ook (externe) coaches en pedagogen, desnoods schakel ik hen in.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  vrijdag 24 januari 2020 @ 22:38:01 #26
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_191182321
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 21:53 schreef mefke79 het volgende:
Geen idee of school er veel van weet, daar moeten ze dan maar achteraan. Wij hebben het eerder met de gezinscoach gehad over een zorgboerderij met een speciaal programma voor kinderen die vastlopen en aan hun zelfvertrouwen moeten werken. Dat zou misschien een goede overbrugging zijn. Beetje jammer dat de gezinscoach nu uitgevallen is, die had dat normaal gesproken zo nagevraagd. En misschien komt het behandelcentrum nog ergens mee. Sowieso dat dyslexie onderzoek, dat zou al zoveel duidelijkheid geven.
Heb je al uitsluitsel over dat dyslexie-onderzoek, Mefke? Dat was bij ons echt een struikelblok. Mijn zoon voldeed telkens niet aan de voorwaarden voor een dyslexie-onderzoek. Met name de regel dat hij minimaal 1 jaar extra ondersteuning moest hebben gehad voordat hij in aanmerking kwam. Maar hij begon pas in groep 7 met lezen en pas vanaf dat moment kon er ook pas extra ondersteuning worden gegeven. Dus pas eind groep 8 kregen wij eindelijk het groene licht voor het onderzoek. Hij is in juli getest en begon in september op de middelbare school. Hij bleek ernstig dyslectisch te zijn en zonder die dyslexie-verklaring zou hij het niet hebben gered op de middelbare school. Die extra ondersteuning en verlenging bij toetsen heeft hij echt hard nodig.

Dat was 4 jaar geleden, dus misschien zijn de regels wat soepeler geworden, maar voor ons was het dyslexie-onderzoek een hobbel op zich.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_191182677
Extra ondersteuning lijkt me niet voldoende. De rest van de tijd moet hij het dan zelf zien te redden terwijl de rest van zijn klasgenootjes maar doorgaan. Ik hoop dat er snel een goede, passende oplossing komt. Ik denk toch echt op het SO. Veel kinderen knappen er erg van op,
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_191182834
Het dyslexie onderzoek hing tot nu toe op het starten met medicijnen. Er was kennelijk hoop dat het dan beter werd. En het is ook wel iets beter, maar nog steeds een dikke vette E bij de cito. Hij hakt en hakkelt en ziet het gehele woord niet.
Kennelijk mag hij geen gewoon dyslexie onderzoek en moet het dus bij het behandelcentrum. Vraag me niet precies waarom het zo moet maar het heeft te maken met zijn ADHD.

Hij redt zich op zich wel prima op school, is een kei in you tube en heeft een goed geheugen. Het geheugen van een olifant, wat soms handig is maar er ook voor zorgt dat hij gaat piekeren (hij is ook echt een gevoelig jochie).
Thuis is ie ook prima te handelen, hoor ook van ouders van vriendjes dat hij het daar goed doet. Een deel van zijn gedrag hangt echt samen met school en de frustratie daar.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_191182953
Dat is waarschijnlijk omdat je bij de gewone onderzoeken te maken hebt met 'ernstige enkelvoudige dyslexie' (dus dyslexie zonder bijkomende problemen) en bij een andere diagnose moet er gekeken worden of de diagnose te maken heeft met de leesproblemen of dat dit er los van staat.
  vrijdag 24 januari 2020 @ 23:59:42 #30
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_191183389
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 23:20 schreef Hupje het volgende:
Dat is waarschijnlijk omdat je bij de gewone onderzoeken te maken hebt met 'ernstige enkelvoudige dyslexie' (dus dyslexie zonder bijkomende problemen) en bij een andere diagnose moet er gekeken worden of de diagnose te maken heeft met de leesproblemen of dat dit er los van staat.
Maar is dat niet vooral in verband met vergoeding vanuit de gemeente?
De jongste hier heeft de meeste vage term die ik ooit gehoord heb als diagnose gekregen ("stoornis in de kindertijd'). Vond ze een goed idee omdat we dat makkelijker voor een latere test weer terug konden komen oid.
Nou ja het had wel tot gevolg dat toen school op dyslexie wilde laten testen wel eerst uitgesloten moest worden dat die andere stoornis geen invloed erop zou hebben. Tsja dat kon de orthopedagoog niet (was ook niet deskundig op dyslexie gebied)
Met als gevolg dat een eventuele dyslexie test voor eigen rekening zou komen.

Nou is die test er nooit geweest dus ik weet eerlijk gezegd niet of het later ook nog een knelpunt geweest zou kunnen zijn.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_191184989
Maar goed, wie gaat nu bepalen wat het beste onderwijs voor hem is:
* Wij?
* Huidige school?
* Behandelcentrum?
* swv?

Ik heb geen idee. Ik heb bijvoorbeeld ook geen idee of de huidige school het wil 'opgeven', al vind ik dat, indien nodig, een conflict waard. En er is een cluster 4 school in onze woonplaats, maar geen idee van wachtlijst oid. Hoe gaat zoiets dan?
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  zaterdag 25 januari 2020 @ 07:33:13 #32
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191185058
Naast het traject naar speciaal onderwijs zou je kunnen kijken naar het effect van de hechtingsproblematiek op de leerproblemen. Als het hechten een groot probleem is op school, kan dat het leervermogen in de weg staan.
Maar je zoon heeft toch geen hechtingsprobleem met jullie, zijn ouders? Dan zou je kunnen proberen om hem thuis te leren lezen, schrijven en rekenen. Dat is een veilige omgeving met vertrouwde personen. En àls dat lukt en hij wat leert en dat zelf ook inziet, dan kan dat een boost zijn voor zijn zelfvertrouwen dat hij op een nieuwe school hard nodig gaat hebben.

Stap verder af van psychologische prietpraat als "beelddenker", dat gaat hem echt niet helpen.
pi_191185142
In de meeste swv's gaat het zo dat school aangeeft handelingsverlegen te zijn. Oftewel: zij kunnen deze leerling niet bieden wat hij nodig heeft. Het swv gaat dan kijken wat de leerling nodig heeft. Dit is vooral dossier analyse, dus daar worden school, ouders en verslagen van behandelaars in meegenomen. Dan geeft het swv een advies voor wat zij denken dat passend onderwijs is voor dit kind. Dat kan een toelaatbaarheidsverklaring zijn voor sbo/so of bijv een zorgarrangement op de huidige school.
Krijg je een beschikking, dan kun je als ouder kijken op welke school van dat type je je kind wilt aanmelden (binnen dat swv!). Daarbij moet je er wel rekening mee houden dat als je taxi vervoer nodig hebt, de gemeente dit meestal alleen vergoedt naar de dichtstbijzijnde school. Hoe cru ook.
  zaterdag 25 januari 2020 @ 09:45:00 #34
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_191185813
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 07:15 schreef mefke79 het volgende:
Maar goed, wie gaat nu bepalen wat het beste onderwijs voor hem is:
* Wij?
* Huidige school?
* Behandelcentrum?
* swv?

Ik heb geen idee. Ik heb bijvoorbeeld ook geen idee of de huidige school het wil 'opgeven', al vind ik dat, indien nodig, een conflict waard. En er is een cluster 4 school in onze woonplaats, maar geen idee van wachtlijst oid. Hoe gaat zoiets dan?
Ga eens in gesprek met de cluster4-school. Bij ons ging het als volgt: wij schreven hem in bij een cluster4-school. Er werden allemaal documenten gevraagd, waaronder als belangrijkste het handelingsplan/OPP van zijn huidige school. Daaruit moet blijken dat een overstap naar SO gerechtvaardigd is. Die documenten werden door de cluster4-school beoordeeld (die hebben daarvoor een speciale commissie) en bij goedkeuring vraagt de cluster 4-school bij het SWV een toekenning aan. En nu hij dit jaar over is gestapt naar het reguliere onderwijs ging het eigenlijk hetzelfde. Wij vroegen een gesprek aan bij de reguliere scholen. Zij vroegen ons weer om de OPP's van het VSO. Dat werd weer in de commissie van de reguliere school beoordeeld en toen zij ons groen licht gaven dat ze mijn zoon wel wilden plaatsen heeft de reguliere school weer een aanvraag bij het SWV gedaan voor ondersteuning. Bij al die contacten met SWV zijn wij als ouders niet bij betrokken.

Je kunt natuurlijk vervolgens nog met wachtlijsten komen te zitten, maar dat vroegen wij al in ons eerste gesprek met de scholen.

Dus samengevat: wij gingen een gesprek aan met de school van onze keuze. Die school beoordeelt of ze ja of nee tot plaatsing over willen gaan en de school regelt het verder met SWV.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zaterdag 25 januari 2020 @ 09:59:48 #35
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_191185926
Oh ja, als nabrander op mijn vorige post.

Als startpunt hadden wij als ouders wel altijd het advies van de huidige school om over te stappen. Dat is wel het eerste waar een nieuwe school om vraagt.

Dus als de huidige school het nog niet wil 'opgeven', dan zul je inderdaad eerst dat gevecht aan moeten gaan. Want als dat niet zo is, zal het ook niet in de handelingsplannen blijken dat een overstap gerechtvaardigd is. Je hebt de handelingsplannen of OPP wel? Als de huidige school nog perspectief ziet, moet dat namelijk ook in een handelingsplan of OPP verwoord worden hoe ze dat zien en wat ze daar voor gaan doen. Daar moeten jullie ook je handtekening onder zetten.

[ Bericht 9% gewijzigd door livelink op 25-01-2020 10:06:38 ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_191186154
Ik heb nog nooit een opp gezien, geen idee of er is. Misschien is het er wel, zou prima kunnen. Daar eerst maar eens achteraan dan. Thanks voor de hulp!
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  zaterdag 25 januari 2020 @ 10:31:40 #37
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_191186247
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 10:21 schreef mefke79 het volgende:
Ik heb nog nooit een opp gezien, geen idee of er is. Misschien is het er wel, zou prima kunnen. Daar eerst maar eens achteraan dan. Thanks voor de hulp!
Sorry voor mijn warrige verhalen. Maar als ik alles zo lees dan is inderdaad je enige echte startpunt de huidige school en moeten zij inderdaad aangeven of ze nog perspectief zien en hoe ze dat voor zich zien. Eigenlijk had ik de post van Hupje moeten lezen voordat ik begon met typen. Want Hupje geeft het wel het beste aan.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_191186388
Wat een nare situatie zeg!
Ik onderschrijf de posts van Livelink en Hupje wat betreft procedures en niet enkelvoudige dyslexie.
Als ik eea zo op een rijtje zet lijkt het erop dat de situatie van je zoon heel erg afhankelijk is geweest van de betrokken mentoren. Is er ook een IB'er betrokken geweest? Hebben jullie wel eens een groot overleg gehad op school? Als ik jou was Mefke zou ik vanaf nu zelf de regie in handen nemen. Dat is niet jouw taak (dat zou de taak van de huidige school moeten zijn!), maar het is wel jouw kind....
Uit eigen ervaring (en nu dus als moeder) weet ik dat het erg veel energie en ook frustratie kan kosten, maar zoals ik het nu lees kun je niet vertrouwen op daadkrachtig en doortastend optreden van school.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_191207100
Even wat antwoorden/opmerkingen:

• ja er is een ib'er betrokken. Voor de zomer was dat een vervangster ivm zwangerschapsverlof. Met haar konden we niet door 1 deur, zij dacht jongste wel even in het gareel te krijgen mbv heel veel time-outs. Dat had met ons overlegd moeten worden (protocol van school) maar dat is ze 'vergeten'. En toen ze van het behandelcentrum te horen kreeg dat het echt het domste is wat je kan doen bij hechtingsproblematiek trok ze haar keutel niet eens in maar ging ze zich met de diagnose en behandeling bemoeien. De huidige ib'er is juist fijn, zij is ook de moeder van een vriendje van jongste en bekend met dyslexie in haar prive omgeving.

• je kan beelddenken heel denigrerend prietpraat noemen maar heel fijn komt dat niet over. Ik zelf heb geen dyslexie, maar ik denk ook veel eerder in beelden dan in letters. Ik zie dingen voor me, als je mij een routebeschrijving vraagt zal ik je vertellen waar je links of rechts moet bij een bepaald beeld in mijn hoofd. En oja, zwaai ik met mijn rechterhand en zeg ik dan links, dan kan je beter die hand van mij volgen. En bij woordjes leren kon ik vroeger zeggen dat de betekenis in het derde rijtje, bladzijde 5, vierde van onder stond, maar wat er dan stond, geen idee. Jongste denkt ook zo, die kan me in detail vertellen hoe een iets technisch in elkaar steekt en hoe het werkt, maar of de r in het woord baard nou voor of na die d moet is een onmogelijkheid.

• de hechtingsproblemen van jongste zijn terug te voeren op zijn babytijd, hij had reflux in de verborgen vorm en heeft veel pijn gehad. Hij is veilig gehecht aan ons (het kerngezin en de familie eromheen) maar is daarbuiten vooral bij mensen die iets van hem willen (leidsters, docenten etc) iemand die claimt en grenzen opzoekt. Dat grenzen opzoeken doet hij hij al zo lang als ik me kan heugen, dat claimen is nieuwer. Dat laatste komt wrs voort uit onzekerheid en het gebrek aan zelfvertrouwen in het leren. Hij heeft er EMDR voor gehad en het lijkt nu minder. Maar dan nog, nieuwe mensen moet hij aan wennen. Hij is dan de eerste weken heel braaf, maar geef hem een puntje van je vingernagel en hij pakt je hele hand. Tel daarbij op dat het een enorme charmeur is en je snapt, hij krijgt dingen voor elkaar. Sociaal is ie dan ook enorm handig.

• Komende week krijg ik als het goed is telefoon van het SWV en krijgen we hopelijk antwoord van school op de vraag of het mogelijk is dat hij deels mee verhuisd met de mentor naar de dependance. Einde van de week hebben we overleg met het behandelcentrum, benieuwd waar zij mee komen. Sowieso is ons doel nu om zsm met het lezen aan de slag te gaan en dat in combinatie met het zelfvertrouwen. En ik denk dat de huidige school dat nooit kan bieden, zeker niet als hij daar 5 dagen heen gaat. Ik heb zelf al een project in de buurt gevonden waarbij hij deels op school en deels op een andere plek zou zijn. Misschien is dat wat? Al was het maar als overbrugging naar een andere school.

We hebben jongste voorzichtig gezegd dat we niet weten of hij op school kan blijven. Daar werd hij heel erg verdrietig van. Hij gaat ondanks alles met plezier naar deze school en is bang om de veiligheid van vriendjes te verliezen. We hebben samen alvast bedacht dat hij dan gewoon gaat leren om zelf naar vriendjes te fietsen die hij nu heeft en dat hij dan na school er gewoon naar toe kan.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_191207165
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 07:33 schreef Lunatiek het volgende:
Naast het traject naar speciaal onderwijs zou je kunnen kijken naar het effect van de hechtingsproblematiek op de leerproblemen. Als het hechten een groot probleem is op school, kan dat het leervermogen in de weg staan.
Maar je zoon heeft toch geen hechtingsprobleem met jullie, zijn ouders? Dan zou je kunnen proberen om hem thuis te leren lezen, schrijven en rekenen. Dat is een veilige omgeving met vertrouwde personen. En àls dat lukt en hij wat leert en dat zelf ook inziet, dan kan dat een boost zijn voor zijn zelfvertrouwen dat hij op een nieuwe school hard nodig gaat hebben.

Stap verder af van psychologische prietpraat als "beelddenker", dat gaat hem echt niet helpen.
Ik denk dat het niet verstandig is om hem zelf te gaan helpen:
1. ik ben zelf geen enorme held in spelling. Ik lees wel als een speer, maar dat aan iemand anders leren is een vak en dat heb ik niet geleerd (en nee, wil ik ook niet leren)
2. ik wil de rol van moeder en docent niet tegelijkertijd vervullen. Ik wil dat ik een veilige haven blijf, hij moet hier kunnen ontspannen. De druk opvoeren en hem telkens blijven confronteren met wat hij niet kan (want dat doe je dan in feite) lijkt me niet helpend.
3. praktisch zou ik niet weten hoe ik hem thuis moet onderwijzen. Als ik hem alle uren van school ook nog thuis moet houden zou me dat mijn baan kosten. Dat lijkt me niet de bedoeling.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  zondag 26 januari 2020 @ 19:00:21 #41
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191207193
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 18:52 schreef mefke79 het volgende:
• je kan beelddenken heel denigrerend prietpraat noemen maar heel fijn komt dat niet over. Ik zelf heb geen dyslexie, maar ik denk ook veel eerder in beelden dan in letters. Ik zie dingen voor me, als je mij een routebeschrijving vraagt zal ik je vertellen waar je links of rechts moet bij een bepaald beeld in mijn hoofd.
Denk je werkelijk dat er mensen zij die dat fundamenteel anders doen?
Beelddenken is nooit bewezen als een afwijking van de norm. Je doet jezelf en je kind enorm tekort door in die flauwekul te trappen.
pi_191207725
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2020 19:00 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Denk je werkelijk dat er mensen zij die dat fundamenteel anders doen?
Beelddenken is nooit bewezen als een afwijking van de norm. Je doet jezelf en je kind enorm tekort door in die flauwekul te trappen.
Daarover zijn we het dan niet eens. En voor mijn vraag doet het er verder weinig toe.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  zondag 26 januari 2020 @ 19:54:00 #43
11682 Moonah
Jolie femme
pi_191207909
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 19:41 schreef mefke79 het volgende:

[..]

Daarover zijn we het dan niet eens. En voor mijn vraag doet het er verder weinig toe.
Voor wat het waard is Mefke: ook al is beelddenken geen officiele diagnose, ik merk wel degelijk verschil tussen kinderen die al dan niet visueel georienteerd zijn. Oftewel, in beelden denken. ;)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 26 januari 2020 @ 20:12:54 #44
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_191208168
Ik ben geen moeder verder, geen ervaring met het huidige basisonderwijs. Wel ben ik een beelddenker waar in de 1e van de middelbare school dyslexie werd gediagnosticeerd. Ik ben toen vele jaren door het leven gegaan denkend dat ik dyslexie had terwijl ik dus beelddenker ben. Als het om leren gaat vergt het andere leerstijlen.
Mijn advies: ga eens praten met iemand die verstand heeft van beelddenkers. Misschien opent het deuren.
En voor de rest kan ik alleen maar aanraden om je zoontje mee te laten draaien op school. Leg hem uit dat als hij later groot is en een leuk beroep wil doen hij toch wel wat moet kunnen lezen. Ik wil niets bagatelliseren, maar mss is het ook een deel willen en motivatie. Je zoontje lijkt mij niet dom.


Voor alle beelddenker sceptici: baby's worden geboren als beelddenkers, door de communicatie met mensen en ontwikkeling van het taalbesef verruild het kind het beelddenken door het taaldenken. Daar is niets mis mee. Ook niets met beelddenken. Het is alleen voor een beelddenker even aanpassen in de taaldenkende wereld. En voor de meeste beelddenkers lukt dat ook wel.
Testje om te doen: denk aan het woord boom. Wat zie je? Het woord of een boom? Meeste mensen zullen het woord boom zien, een klein deel zal een boom zien en de boom ook nog vanuit verschillende perspectieven kunnen zien.
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_191209226
Ik zou ook voor sbo kiezen. Bel met die scholen in de buurt of ze de school kunnen zijn voor jullie zoon. Je kunt heb altijd aanmelden.
pi_191209360
Aanmelden op een sbo kan voor zover ik zie op sites alleen met verklaringen en juist die hebben we niet. Indien nodig gaan we dat dus regelen. En dan ga ik me ook verdiepen in waar. In eigen woonplaats zitten er sowieso en in straal van 10 km nog meer.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_191213759
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 21:12 schreef mefke79 het volgende:
Aanmelden op een sbo kan voor zover ik zie op sites alleen met verklaringen en juist die hebben we niet. Indien nodig gaan we dat dus regelen. En dan ga ik me ook verdiepen in waar. In eigen woonplaats zitten er sowieso en in straal van 10 km nog meer.
Volgens mij moet het kunnen maar zijn ze niet verplicht tot aanname. En dat is wel. zo als de huidige school en sbo school zoekt. Maar mocht ik deze week een ib-er spreken vraag ik het na.
pi_191214779
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 21:12 schreef mefke79 het volgende:
Aanmelden op een sbo kan voor zover ik zie op sites alleen met verklaringen en juist die hebben we niet. Indien nodig gaan we dat dus regelen. En dan ga ik me ook verdiepen in waar. In eigen woonplaats zitten er sowieso en in straal van 10 km nog meer.
In principe is het zelfs zo dat de huidige school de aanvraag voor speciaal onderwijs moet doen. Ze moeten dan met handelingsplannen etc kunnen aantonen dat ze alles hebben geprobeerd maar geen passend onderwijs aan jouw kind kunnen bieden.

Je moet dus terug om de tafel met de huidige school en in kaart brengen wat er al ligt aan stukken en wat er dan nog nodig is voor een aanvraag voor sbo...
pi_191215610
Zo, vanochtend al weer gebeld door het SWV. Zij hebben eerder een observatie verzorgd en daarna is door school aangegeven dat ze het voorlopig wel weer zelf gingen redden. Aha, dat verklaart al het een en ander. SWV vindt nu het behandelcentrum aan zet, daar zitten we vrijdag. Zij moeten aangeven wat belangrijker is: lezen of zelfvertrouwen. En van daaruit wordt dan weer verder gekeken wat er nu moet gebeuren en waar dat moet gebeuren. SWV gaat nu eerder uit van extra begeleiding in/naast/op school dan een overstap naar sbo.

O en er is nog een uitdaging: doordat de dame van de gemeente is uitgevallen is er voor het behandelcentrum geen geldige machtiging meer. Maar goed, daar zijn ze vanuit het behandelcentrum mee bezig.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_191280015
Vanochtend hadden we de afspraak bij het behandelcentrum. Zij gaan het dyslexie onderzoek opstarten en als blijkt dat het zo is, maken ze ook een begin met de behandeling. Dat zal dan in combinatie zijn met het vergroten van het zelfvertrouwen.
Wij moeten nu weer om tafel met school en zij (school) moeten aangeven of zij ondersteuning nodig hebben. En dat kan dan via het swv gewoon geregeld worden, maar dan moet school wel eerlijk aangeven of ze jongste de aandacht kunnen geven die hij verdient. En wij moeten natuurlijk nog bedenken wat wij er mee willen. Lastige puzzel dus de komende tijd. Het behandelcentrum ziet vooralsnog geen sbo voor hem, hij heeft nu alleen problemen met lezen en de rest is voor of op niveau, dat maakt volgens hen sbo niet nodig.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')