abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 januari 2020 @ 01:54:40 #1
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_191168527
Begrijp ik het nou verkeerd of wordt ik gewoon weer met mijn stroomverbruik genaaid??

Ik woon in een prefab woning met 24 panelen op dak. Het huis beschikt niet over gas waardoor alles op elektra gaat. (warmtepomp,luchtzuivering en panelen zijn de grootste verbruikers schat ik zo)

Ik heb van mijn zonnepanelen een duidelijke weergaven over het verbruik en geproduceerde energie. Nu waren wij, bij het betrekken van de woning, verplicht om een energiecontract af te sluiten. Dit gedaan bij partij X met een laag voorschot van 50 euro.

Nu ging ik de gegevens nakijken, n.a.v. een mailtje van partij X over mijn hoge verbruik in dec.

Dit komt er uit mijn mitsubitsi thermostaat/lcd

Gegevens december 2019
Verbruikt: 256 kW
Geproduceerd: 628 kW

Nota van partij X over december
Bedrag; 77 euro
Verbruikt: 439 kW
Teruggeleverd: 122 kW
Totaal: 317 kW

Iedereen die kan rekenen ziet de verschillen, maar waar zit dit nou in? Partij X gaf aan onze meter uit te lezen en dat dit de waarde was, verwees me vervolgens door naar de leverancier van het systeem.

Ik krijg van de week een uitdraai (dec.) vanuit de leverancier die het heeft aangesloten.

Mis ik iets waardoor dit niet klopt of vergoed partij X gewoon niet het volledige overschot van mijn panelen? Hier is verder niets over te vinden trouwens.
  vrijdag 24 januari 2020 @ 01:58:54 #2
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_191168532
Je warmtepomp is niet de enige verbruiker in huis.
pi_191168955
Waar krijgt je thermostaat zijn gegevens van? Alleen van de warmtepomp en zonnepanelen, of van de P1 poort van je meter?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_191169454
Wacht het nou even af in maart,april,mei gaan die dingen pas knallen en bouw je een buffer op voor de volgende winter.
Je hebt het rechtstreekse verbruik vanaf je panelen, het tekort en het overschot.
je zult makkelijk op 6500-7500kw moeten kunnen komen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_191169993
Je bent appels met bloemkolen aan het vergelijken.

Thermostaat geeft de warmteproductie en het elektra verbruik van je warmtepomp weer.

De nota van de energieleverancier geeft aan wat er een stroom door je elektriciteitsmeter bij de hoofdaansluiting is gegaan. Dus afname van het elektra net en teruglevering aan het elektra net.

Naast je warmtepomp verbruikt al je andere huishoudelijke apparatuur ook nog stroom. Zo tussen de 5 en 25kWh per dag voor een doorsnee huishouden in een doorsnee huis.

En je zonnepanelen produceren elektriciteit. Een deel van die geproduceerde elektriciteit gebruik je zelf zonder dat het 'door de meter' gaat. En een deel van de door jouw zonnepanelen opgewekte elektriciteit gebruik je niet zelf, dus die gaat via jouw meter en het elektra net naar een andere stroomgebruiker.
pi_191170150

De warmtepomp heeft dus 628 warmte geproduceerd met een verbruik van 256 kW.

Voor je zonnepanelen zou je op je omvormer kunnen kijken. Is die via internet uit te lezen?
pi_191170298
En daarbij wordt er met zonnepanelen niet per maand afgerekend.. Je betaald 12x het voorschot, en daarna kijken ze wat je in dat jaar verbruikt/geleverd hebt.. Onder de streep zal er dan bij jullie iets terug gestort worden..

Is die 77 euro niet 50 euro voorschot en 27 overige opstartkosten?
  vrijdag 24 januari 2020 @ 09:03:20 #8
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_191170342
Helaas heb ik dus geen inzicht in mijn slimme meter. Voordat we dit huis kochten hebben we een hele mikmak aan PDF bestanden gehad, waarin ik dacht alles terug te kunnen vinden. Helaas blijken dit alleen de technische gegevens van installatie.

Naar mijn weten geeft onze thermostaat het verbruik van de gehele woning weer en niet alleen van de warmtepomp. Wat heb ik anders aan deze gegevens? Teminste, zo is het verteld: "hiermee zie je je energieverbruik en de geproduceerde energie",

Gisteren mezelf toch maar aangemeld voor een gratis verbruiksmanager. Kijken wat dit voor inzichten geeft vanaf onze 'slimme' meter.

Mijn "thermostaat"

Over het hele jaar van 2019 (vanaf juni) hebben we +/- 7000 kW opgewekt. Doordat wij pas vanaf november bij partij X een contract afsloten, wordt er ook pas vanaf november teruggeleverd.
  vrijdag 24 januari 2020 @ 09:10:23 #9
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_191170392
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 08:56 schreef Deepfreeze het volgende:
En daarbij wordt er met zonnepanelen niet per maand afgerekend.. Je betaald 12x het voorschot, en daarna kijken ze wat je in dat jaar verbruikt/geleverd hebt.. Onder de streep zal er dan bij jullie iets terug gestort worden..

Is die 77 euro niet 50 euro voorschot en 27 overige opstartkosten?
Ja, zo zou het moeten zijn. Aan het eind van het jaar zouden we in ieder geval rond de 0 uit moeten komen. Maar als ik ineens de facturen zie van partij X dan begrijp ik het ook niet zo goed. 77 euro zijn echt de kosten voor het verbruik - teruglevering = totaal (77 euro)

Wij zijn echt niet anders gaan leven en het verbruik stijgt toch met +/-200 kW in 3 maanden. Zelfs tot de dag van vandaag heb ik, sinds het betrekken van de woning, de temperatuur (standaard 19 graden) nog niet hoeven verhogen.

- oktober 283 kW verbruikt
- november 379 kW verbruikt
- december 438 kW verbruikt

Waar deze stijging in verbruik dan door komt is mij een raadsel. Hoop dat middels Enelogic het een en ander duidelijker wordt. Wij zijn echt niet ineens meer gaan douchen of langer gaan koken.

[ Bericht 0% gewijzigd door denattedweil op 24-01-2020 09:18:51 ]
pi_191170427
In de winter heb je nu eenmaal veel verbruik voor verwarming, en weinig opbrengst van je zonnepanelen.

Per maand bekeken, liggen de kosten in de winter dus véél hoger dan je maandelijks voorschot, en in de zomer véél lager dan dat voorschot.

Het voorschot wordt gebaseerd op het gemiddelde jaarverbruik en teruglevering.

Alleen rond oktober en april zullen kwa werkelijke energiekosten ongeveer gelijk zijn aan het voorschotbedrag.

Die stijging in verbruik is ook heel makkelijk: het is buiten kouder, dus de warmtepomp moet steeds meer aan het werk. Dus gebruik je steeds meer elektriciteit.
  vrijdag 24 januari 2020 @ 09:16:55 #11
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_191170446
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 09:14 schreef Ivo1985 het volgende:
In de winter heb je nu eenmaal veel verbruik voor verwarming, en weinig opbrengst van je zonnepanelen.

Per maand bekeken, liggen de kosten in de winter dus véél hoger dan je maandelijks voorschot, en in de zomer véél lager dan dat voorschot.

Het voorschot wordt gebaseerd op het gemiddelde jaarverbruik en teruglevering.

Alleen rond oktober en april zullen kwa werkelijke energiekosten ongeveer gelijk zijn aan het voorschotbedrag.
Ja klopt, het verbruik gaat omhoog als je de kachel aan zet of vaker gaat douchen waardoor de warmtepomp meer stroom verbruikt. Ik heb de kachel nog niet 1 keer hoeven verhogen omdat het altijd aangenaam is huis is en ik ga in december echt niet ineens 4 keer zoveel douchen.

Dat de productie van de panelen minder is kan ik helemaal in komen, maar dat staat los van mijn hogere verbruik.
  vrijdag 24 januari 2020 @ 09:20:21 #12
488883 P2P-er
Korte tekst
pi_191170472
Een warmtepomp moet ook meer doen als de buitentemperatuur daalt, ook als de binnentemperatuur gelijk blijft.
pi_191170481
Je hebt een geprogrammeerde thermostaat. Als daar een goed programma in zit voor jouw leefsituatie, dan hoef je inderdaad nooit 'de kachel aan te zetten'. Dat doet het systeem volledig uit zichzelf wanneer het in huis teveel afkoelt.

Zelfs met een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis ga je het tot eind januari echt niet op 19+ graden houden zonder dat 'de kachel' aan is geweest.
pi_191170505
Ik zou eerst eens nakijken of die thermostaat echt het gebruik van de hele woning meet, of alleen die van de warmtepomp..

De kosten van verwarming gaan natuurlijk wel omhoog in de winter (net als ons gasverbruik in de winter hoger is). Dus je warmtepomp zal iets harder moeten werken om die 19 graden te halen? Of dat klopt met die cijfers weet ik niet..

Wij krijgen wel elke 2 maanden een overzicht van het verschil tussen levering en verbruik. Wij verwarmen op gas, dus ons verbruik is redelijk stabiel, maar we leveren duidelijk meer in de zonnemaanden.
In jou geval zal je meer verbruiken in de winter vanwege de verwarming en minder opwekken. In de zomer wek je veel op en gebruik je weinig..
Ik krijg alleen nooit tussentijdse facturen, alleen de maandelijkse bijdrage en die overzichten..
  vrijdag 24 januari 2020 @ 09:23:25 #15
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_191170508
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 09:21 schreef Ivo1985 het volgende:
Je hebt een geprogrammeerde thermostaat. Als daar een goed programma in zit voor jouw leefsituatie, dan hoef je inderdaad nooit 'de kachel aan te zetten'. Dat doet het systeem volledig uit zichzelf wanneer het in huis teveel afkoelt.

Zelfs met een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis ga je het tot eind januari echt niet op 19+ graden houden zonder dat 'de kachel' aan is geweest.
Nee, hier heb je wel een punt. De pomp zal harder moeten werken om het op 19 graden te houden.

Toch blijf ik sceptisch, maar daar zal binnen enkele maanden wel wat duidelijker worden als ik mijn slimme meter uit kan lezen.
  vrijdag 24 januari 2020 @ 09:29:01 #16
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_191170568
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 09:23 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik zou eerst eens nakijken of die thermostaat echt het gebruik van de hele woning meet, of alleen die van de warmtepomp..

De kosten van verwarming gaan natuurlijk wel omhoog in de winter (net als ons gasverbruik in de winter hoger is). Dus je warmtepomp zal iets harder moeten werken om die 19 graden te halen? Of dat klopt met die cijfers weet ik niet..

Wij krijgen wel elke 2 maanden een overzicht van het verschil tussen levering en verbruik. Wij verwarmen op gas, dus ons verbruik is redelijk stabiel, maar we leveren duidelijk meer in de zonnemaanden.
In jou geval zal je meer verbruiken in de winter vanwege de verwarming en minder opwekken. In de zomer wek je veel op en gebruik je weinig..
Ik krijg alleen nooit tussentijdse facturen, alleen de maandelijkse bijdrage en die overzichten..
Ja precies, ik hoop begin volgende week de uitdraai te ontvangen van de leverancier. Ik hoop dat ik hier wat specifiekere gegevens op te kunnen zien. Misschien klinkt het allemaal mierenneukerij maar het is ook meer een principekwestie geworden dat alles gewoon klopt met wat ik verbruik en teruglever. Ik heb ook geen idee hoe dat straks gaat als de salderingsregeling gaat stoppen?

Achtergrond hiervan:
Ik heb recent weer een case gesloten met een energiemaatschappij (Q). Kreeg ineens een factuur van 800+ euro van mijn vorige woning, dat er 4 facturen (met voorschot van 200) niet betaald waren.. En dat van een energiemaatschappij die mij niet eens energie leverde. Uiteindelijk via rechtsbijstand de facturen en het verbruik van partij Y overlegd, om aan te tonen dat partij Q echt niets geleverd heeft en dat ik de nota dus niet ga betalen. Het gezeik en geregel wat je uiteindelijk moet doen om je recht te halen.. man..man..
pi_191170639
Wij hebben echt nooit gedoe met de energiebedrijven, en we wisselen ook nog elk jaar..

Anders kom je hier meelezen: K&W / Zonnepanelen. Deel 29 - korte dagen, minder kWh
  vrijdag 24 januari 2020 @ 09:52:03 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_191170848
Hoezo heb je geen inzicht in je eigen slimme meter?

En uiteraard kost het de WP veel meer moeite je huis nu op 19 graden te houden dan in oktober, mijn gasverbruik in december was 2,5 keer zo hoog als in oktober en ik heb de thermostaat ook niet hoger gezet. Sterker nog: we zijn in december zelfs een weekje weggeweest.

Tot slot lijkt die teruglevering van 122 kWh me voor december ook niet echt afwijkend voor 24 panelen (waarvan ik aanneem dat ze zo'n 6250 wattpiek zullen zijn).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_191170854
Stel dat dit daadwerkelijk zou kloppen over december:

Gegevens december 2019

Dan zou je in december (de kortste maand waarin je ongeveer 2% van je totale opbrengst produceert) 628 kWh hebben opgewekt. Dat is dus 31.400 kWh op jaarbasis. Stel, je rekent met 300 kWh (wat volgens mij al optimistisch is) per zonnepaneel jaaropbrengst, dan zou je 105 zonnepanelen op je dak moeten hebben. Met de 24 die je noemt ga je dit dus nooit redden.
  vrijdag 24 januari 2020 @ 09:56:01 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_191170904
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 09:52 schreef tumske het volgende:
Stel dat dit daadwerkelijk zou kloppen over december:

Gegevens december 2019

Dan zou je in december (de kortste maand waarin je ongeveer 2% van je totale opbrengst produceert) 628 kWh hebben opgewekt. Dat is dus 31.400 kWh op jaarbasis. Stel, je rekent met 300 kWh (wat volgens mij al optimistisch is) per zonnepaneel jaaropbrengst, dan zou je 105 zonnepanelen op je dak moeten hebben.

Als je niet een aantal hebt wat daar in de buurt komt dan lijkt me er iets niet te kloppen aan je aannames.
Volgens mij is dat de productie van de warmtepomp, niet van de panelen, de productie van de panelen is volgens mij die 122 kWh ;)

De WP heeft 628 kWh warmte geproduceerd en daarvoor 256 kWh stroom verbruikt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_191170927
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 09:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

Volgens mij is dat de productie van de warmtepomp, niet van de panelen, de productie van de panelen is volgens mij die 122 kWh ;)
Dat lijkt mij ook maar volgens mij denkt de ts dat niet 😁
  vrijdag 24 januari 2020 @ 10:00:44 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_191170977
Verder heeft TS ook nog stroom verbruikt, kennelijk zo'n 183 kWh, dus dat is samen met die 256 kWh van de warmtepomp die 439 kWh, zijn panelen hebben 122 kWh opgewekt, dus dat komt per saldo op een verbruik in december van 317 kWh elektriciteit.

Ik zie niets schokkends.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 24 januari 2020 @ 10:02:39 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_191171008
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 09:58 schreef tumske het volgende:

[..]

Dat lijkt mij ook maar volgens mij denkt de ts dat niet 😁
Hij haalt die cijfers vam zijn warmtepomp toch? En stelt zijn eigen slimme meter niet te kunnen aflezen, wat ik ook al niet snap.

Dan moet hij toch weten dat die cijfers van de warmtepomp alleen die van de warmtepomp zijn?
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 24 januari 2020 @ 10:06:02 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_191171046
Alleen de COP van de warmtepomp zou wat laag kunnen zijn met 2,45 maar ik weet niet genoeg van warmtepompen om te kunnen inschatten of daar ook nog een verschil in zit per seizoen.

(COP berekend door 628 door 256 te delen).
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 24 januari 2020 @ 10:26:02 #25
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_191171265
Ik ben dus een totale leek op dit gebied. Ik ging van een jaren '50 huis naar een energiezuinige nieuwbouw :z

Dit is tot nu toe het enige inzicht in wat ik heb. Ik als leek, zag dit als mijn totale opbrengst/verbruik..

Geproduceerde energie (volgens mij niet van de warmtepomp maar van de panelen)

Gebruik van elektriciteit (ik las dit als over heel de woning)

Blijkbaar, zoals ik uit de reacties begrijp, registreert dat ding dus niet het totale verbruik van mijn woning.

Nadat ik gebeld heb met mijn netbeheerder, heb ik een partij gekozen om de slimme meter uit te kunnen lezen. Dit is nu aangevraagd en zal het de komende 2 maanden wel gaan zien wat er nu door de Mitsubitsi en door de slimme meter geregistreerd wordt..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')