Dan vallen ze onder de detailhandel en mag je meestal niet vestigen op bepaalde industrieterreinen. Trucjes zijn o.a. de dagpas, maar je kan er ook gewoon eentje lenen of vragen aan je werkgever of je een makro pas mag op zijn kvk nummer.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 19:39 schreef spierbal het volgende:
[..]
Wat is de wetgeving dat je daar niet als particulier mag komen eigenlijk en welke trucjes gebruiken zij omdat toch wel te bewerkstelligen?
Tegenwoordig kan het nog makkelijker, gewoon iemand vinden die een pasje heeft en die scannen met een app als Stocard. Om binnen te komen moest je je vroeger (tot een paar jaar geleden) legitimeren en moest je naar overeenkomen met die op de Makropas. Nu is het gewoon je pasje (of telefoon) scannen bij de ingang en bij de kassa scannen ze die ook en dat is het.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 19:41 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Officieel moet je een kvk-nummer hebben. De truc is de dagpas.
Restaurants zullen er geen losse ingrediënten kopen. Je begrijpt overigens dat je in restaurants niet dezelfde prijs voor iets betaald als voor een product in de supermarkt?quote:Op dinsdag 21 januari 2020 20:24 schreef imgoddamnugly het volgende:
Maar als de Makro niet veel goedkoper is dan de albert-heijn. Hoe kunnen reastaurants dan nog veel winst maken?
Bij de Makro krijg je een BTW-bon voor de belastingdienst.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 20:24 schreef imgoddamnugly het volgende:
Maar als de Makro niet veel goedkoper is dan de albert-heijn. Hoe kunnen reastaurants dan nog veel winst maken?
Vrijwel altijd dezelfde dranken, hou maar eens een jaar foldertjes naast elkaar. Gewoon 4 a 5 merken die eigenlijk constant in de aanbieding zijn, de rest nauwelijksquote:Op dinsdag 21 januari 2020 20:29 schreef Carlos93 het volgende:
De Makro heeft wel eens leuke aanbiedingen wat betreft de sterkere dranken. Maar verder ga ik liever naar de Hanos of de Sligro.
Zakelijk gezien kopen wij er niks meer, kopen al jaren voor de zaak (horeca) bij Hanos of gewoon via de leverancier.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 20:24 schreef imgoddamnugly het volgende:
Wat zeggen mensen dan?quote:Op dinsdag 21 januari 2020 21:00 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Zakelijk gezien kopen wij er niks meer, kopen al jaren voor de zaak (horeca) bij Hanos of gewoon via de leverancier.
Enige handige aan de vestiging in Duivendrecht is, dat je als je een horecapas hebt, je op een aparte parkeerplaats mag parkeren, door een aparte deur mag en er aparte kassa`s zijn voor de horeca. En dan sta ik bij zo`n kassa met boeken of lego wat dus niet zakelijk is en dan van die blikken en opmerkingen krijgenVind het ook geen echte horeca groothandel meer. Ze verkopen meer van-alles-en-nog-wat dan dat het relevant is voor de zaak.
En het is allemaal btw vrij en je hoeft je aankopen niet te verantwoorden aan de overheid via je bedrijf ofzo?quote:Op dinsdag 21 januari 2020 21:00 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Zakelijk gezien kopen wij er niks meer, kopen al jaren voor de zaak (horeca) bij Hanos of gewoon via de leverancier.
Enige handige aan de vestiging in Duivendrecht is, dat je als je een horecapas hebt, je op een aparte parkeerplaats mag parkeren, door een aparte deur mag en er aparte kassa`s zijn voor de horeca. En dan sta ik bij zo`n kassa met boeken of lego wat dus niet zakelijk is en dan van die blikken en opmerkingen krijgenVind het ook geen echte horeca groothandel meer. Ze verkopen meer van-alles-en-nog-wat dan dat het relevant is voor de zaak.
Natuurlijk is het niet btw-vrij. En als je de btw via de belastingdienst terug vraagt dan heb je kans dat dat gecontroleerd word.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 21:15 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
En het is allemaal btw vrij en je hoeft je aankopen niet te verantwoorden aan de overheid via je bedrijf ofzo?
Ik begrijp het niet.
Op een AH bon staat ook gewoon BTWquote:Op dinsdag 21 januari 2020 20:41 schreef Messina het volgende:
[..]
Bij de Makro krijg je een BTW-bon voor de belastingdienst.![]()
Makro verkoopt ook dingen die je bij de lokale appie niet tegenkomt, zoals levende kreeft e.d.
Nee er is niets anders aan btw technisch. Je kan echter als ondernemer wel de btw terugvragen als het zakelijke kosten zijn. Maar ja, je moet ook weer btw betalen over de verkoop dus het klinkt allemaal leuker dan het is.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 21:15 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
En het is allemaal btw vrij en je hoeft je aankopen niet te verantwoorden aan de overheid via je bedrijf ofzo?
Ik begrijp het niet.
Kun je met je kvk-nummer bijvoorbeeld via aliexpress hele grote partijen goederen btw-vrij importeren. En moet je deze aankoop dan verantwoorden bij de overheid?
Nee hoor, het is niet btw vrij. Je neemt die bonnen gewoon mee in je aangiften.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 21:15 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
Ik begrijp het niet.
Kun je met je kvk-nummer bijvoorbeeld via aliexpress hele grote partijen goederen btw-vrij importeren. En moet je deze aankoop dan verantwoorden bij de overheid?
Of ik krijg blikken die zeggen, wat moet je hier, of het wordt gewoon gezegd: dit is een kassa voor de horeca (met horecacard dus), de andere kassa`s zijn daar. Dan leg ik mijn pas neer en hebben ze niks meer te zeggen.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 21:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Wat zeggen mensen dan?
Wij hebben een Makro-pas en komen er een paar keer per jaar. Ik heb wat standaard dingen die ik er dan koop. Een grote pot kappertjes, papieren zakjes, diepvriesmais, diepvriescranberries, een bepaald sausje. De visafdeling is fijn maar ze zeggen weinig over de herkomst van de vis dus dat koop ik niet. De groenteafdeling is erg uitgebreid.
Zakelijk kopen we er niets meer. Vroeger wel dozen papier en andere kantoorartikelen.
Dat dus, gewoon de bon met privé aankopen niet in de administratie doenquote:Op dinsdag 21 januari 2020 21:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Nee hoor, het is niet btw vrij. Je neemt die bonnen gewoon mee in je aangiften.
Helemaal officieel is het zo dat op al je zakelijke inkomende facturen je bedrijfsnaam moet staan. Zo'n factuur krijg je van de Makro. Als je bij AH je zakelijke toiletpapier koopt, staat op je kassabon je bedrijfsnaam niet. Officieel mag je zo'n bon dus niet opvoeren als zakelijke kosten.
Als je een bedrijf hebt, kan je ook privé-aankopen bij de Makro doen. De zakelijke aankopen reken je af met je zakelijke betaalpas. Je bewaart de bon en stopt hem in je administratie. De privé-aankopen reken je met je persoonlijke betaalpas af en de bon gooi je weg.
Oh, ik dacht van andere klanten. Ik snap het.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 21:36 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Of ik krijg blikken die zeggen, wat moet je hier, of het wordt gewoon gezegd: dit is een kassa voor de horeca (met horecacard dus), de andere kassa`s zijn daar. Dan leg ik mijn pas neer en hebben ze niks meer te zeggen.
Laatst nog een paar laarzen gescoord![]()
Ik kocht er vroeger wel wasmiddelen e.d. (deed ik nog de zakelijke was) maar sinds Hanos er is, kopen we er eigenlijk niks meer voor de zaak.
Groenteafdeling is idd uitgebreid. Neem vaak wat zakken koriander mee en die vries ik dan in. En het snoep, dubbeldip
Opmerkingen komen ook van andere klanten, die vinden dan blijkbaar dat ik maar bij de normale kassa moet met mijn niet-horeca aankopenquote:Op dinsdag 21 januari 2020 21:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Oh, ik dacht van andere klanten. Ik snap het.
Ik reken regelmatig af bij de Goldcardkassa, die kassiere heeft vaak weinig te doen op de tijdstippen dat ik er ben.
Oeh, gaaf! Heb ik gemist dan. Was dat in elke vestiging?quote:Op dinsdag 21 januari 2020 21:41 schreef Lucky_Strike het volgende:
Een paar jaar geleden had Makro een jubileum en toen hadden ze een drive in bioscoop georganiseerd. Was echt tof. We zagen Skyfall en om de haverklap kwamen ze langs met popcorn enzo. We kregen nog een goodiebag mee naar huis.
Vorig jaar was het 50-jarige jubileum. Toen zijn er ook wel wat dingetjes gedaan maar vooral in de vorm van 50% korting, of artikelen voor 50 euro. Geen echte events, dat is wel jammer ja.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 21:41 schreef Lucky_Strike het volgende:
Een paar jaar geleden had Makro een jubileum en toen hadden ze een drive in bioscoop georganiseerd. Was echt tof. We zagen Skyfall en om de haverklap kwamen ze langs met popcorn enzo. We kregen nog een goodiebag mee naar huis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |