abonnement Unibet Coolblue
pi_191125661
Ik weet niet zeker of dit het juist subforum is, maar ik ben op zoek naar tips en tricks voor mensen met een druk leven om alle ballen in de lucht te houden. En dan bedoel ik niet alleen schoonmaken, maar ook dingen als boodschappen, mealplanning, hoe houd je alle afspraken van de kinderen bij, administratie, etcetera.

Met een drukke baan, een berg kinderen en maar 24 uur in een dag vind ik het lastig om alles draaiende te houden. En ik kan me zo voorstellen dat ik niet de enige ben. Misschien kan dit een plek zijn waar we tips uitwisselen?

Mijn tips zijn:
-toen ik geen schoonmaakster had maakte ik een schoonmaak overzicht: met alle schoonmaak taken en hoe vaak ze per jaar moeten gebeuren, en dat dan verdelen over een jaar zodat ik kon bijhouden of ik nu wel of niet de gordijnen weer eens moest wassen, of beter de ramen maar weer eens moest lappen.

-ik heb een lijstje met succes maaltijden, die iedereen goed eet, maar het is wel echt een beetje allemaal hetzelfde. Dus ik probeer ongeveer 2x per week weer eens iets totaal anders te koken. Verder kook ik altijd dubbel en vries de andere helft in voor de drukke dagen dat ik weinig tijd heb.

Dat is het voor nu. Hebben jullie nog goede ‘hacks’ of adviezen?

[ Bericht 0% gewijzigd door dodoria op 21-01-2020 07:13:15 ]
pi_191125676
-Qua kleding schuif ik alles door bij mijn kinderen. Ze hebben allemaal in hun kast een plastic bak staan waar ik te kleine kleding in doe. Zodra die bak vol is gaat hij óf naar het volgende kind, óf de garage in met de leeftijd/maat er op geschreven.

-qua boodschappen heb ik ook een tijd boodschappen besteld en dan had ik lijsten opgeslagen met alle ingrediënten voor bepaalde maaltijden, dus dan had ik bijvoorbeeld een lijst ‘spaghetti bolognese’ en kon ik alles in een keer in mijn boodschappenmandje toevoegen. Lastige is dan wel dat je geen rekening kunt houden met wat je al in huis hebt.

En dan de was... daar ben ik nog wel echt zoekende in. Ik heb geen systeem, ik draai gewoon een was als de wasmand vol genoeg zit, maar er lijkt geen einde aan te komen. Vooral de schone was stapelt zich vaak op in mijn woonkamer. Hebben jullie daar een handig systeem voor?

[ Bericht 0% gewijzigd door dodoria op 21-01-2020 07:14:05 ]
pi_191126021
Wij hebben geen kinderen. Dat scheelt een hoop jonge! Zo!
pi_191126145
De was doe ik op dagen dat ik er tijd voor heb, wat meestal zorgt voor vaste dagen. Bij het ophangen van de volgende was haal ik de andere was er af en leg ik die beneden neer. Dat zie ik die bult als ik tijd heb die dag en is het opvouwen zo gedaan.

Ik maak een weekmenu en doe ook 1x per week boodschappen. Op de opvang dagen eten we iets makkelijks, dus ik kook regelmatig voor 2 dagen (en bewaar het in de koelkast of de vriezer). Met een papieren lijstje weet ik ook welke maltijden ik nog in de vriezer heb.

Ik werk in het onderwijs en doe elke vakantie wat grote huishoudklussen. Dus als het vakantie wordt, bedenk ik wat er nodig is of ik al lang niet meer heb gedaan.
pi_191126214
ik ben alleenstaand, heb geen kinderen en een schoonmaakster

dus nee ik kan je niet helpen met je burgerlijke problemen :')
pi_191126268
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 06:25 schreef babylon het volgende:
Wij hebben geen kinderen. Dat scheelt een hoop jonge! Zo!
Jaaa maaaar, je krijgt er zo’n hoop van terug. Nou je ziet het, een grote tiefusbende hou je eraan over.
  dinsdag 21 januari 2020 @ 07:47:49 #7
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_191126304
Tip voor de was: meteen wegwerken. Dan stapelt het niet op en krijg je niet steeds minder zin om het te doen waardoor het nog meer opstapelt. Been there, done that.
And so is the past
pi_191126321
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 06:25 schreef babylon het volgende:
Wij hebben geen kinderen. Dat scheelt een hoop jonge! Zo!
Ha, ja dat maakt het wel makkelijker ja! Ik weet alleen niet of ik daar nu nog zo makkelijk van af kom..
  dinsdag 21 januari 2020 @ 08:09:00 #9
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_191126484
Ik heb de klus die zich steevast opstapelde (de strijk) uitbesteed en heb al jaren geleden opgegeven mijn huishouden te vergelijken met die van huisvrouwen. Dus ja, er liggen wel eens kruimels onder de ontbijttafel of stofvlokken op de trap. Het is écht niet dat je daar ziek van wordt hoor.

Ik stel prioriteiten: de was moet gedaan worden, want niemand wil in zijn blote kont over straat. En er moet voldoende eten in huis zijn. Tevens moeten de slaapkamers af en toe gestofzuigd worden, anders gaan man en kind hoesten en niezen en slaapt er niemand meer.

De rest is franje. Lukt t een keer niet, dan is het jammer. ^O^
Vaak maak ik zaken ook pas schoon als ze zichtbaar vuil zijn. Dus niet zoals huisvrouwen elke week het hele huis gepoetst.
pi_191126512
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 08:09 schreef Zilverberk het volgende:
Ik heb de klus die zich steevast opstapelde (de strijk) uitbesteed en heb al jaren geleden opgegeven mijn huishouden te vergelijken met die van huisvrouwen.
Is voorkomen dat je strijk hebt dan niet nog handiger? Tegenwoordig zijn er gewoon prima overhemden en blouses te koop die je niet hoeft te strijken als je ze netjes ophangt.
  dinsdag 21 januari 2020 @ 08:16:38 #11
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_191126540
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 08:13 schreef Chia het volgende:

[..]

Is voorkomen dat je strijk hebt dan niet nog handiger? Tegenwoordig zijn er gewoon prima overhemden en blouses te koop die je niet hoeft te strijken als je ze netjes ophangt.
Ik ga mij niet bemoeien met mijn mans kleding. En hij koopt kleding die gestreken moet worden.
  dinsdag 21 januari 2020 @ 08:18:00 #12
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_191126545
Ik gebruik Google calendar voor directe afspraken en planning en ik gebruik trello om kleine projecten bij te houden. Dan vergeet je nooit waar je gebleven was of wat de stappenlijst was.

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 21-01-2020 11:54:02 ]
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_191126556
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 08:16 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Ik ga mij niet bemoeien met mijn mans kleding. En hij koopt kleding die gestreken moet worden.
Als hij de enige is met strijkwaren, dan hoef jij je ook niet te bemoeien met de strijk. Die besteedt hij dan ook maar lekker zelf uit. Ik dacht dat je geen huisvrouw was?

En ik bedoel niet dat je per se niet iets voor elkaar mag doen, maar in dit geval zou er misschien wel een lampje gaan branden dat al dat gestrijk voor rompslomp zorgt en dan zou hij uit zichzelf wel strijkvrije overhemden gaan kopen. Dan wordt het bij de kern aangepakt.
  Moderator dinsdag 21 januari 2020 @ 08:38:44 #14
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_191126696
Naja, op een gegeven moment raak je in een soort "flow". Dat je een bewust/onbewust routine hebt ingebouwd. Zo gaat dat in ieder geval bij ons.
Mijn vrouw doet de was en de strijk, ik de tuin. De boodschappen doe ik in het weekend, als ik de kinderen gedropt hebt bij hun hobby. De bedden worden op zondag verschoond, enz.
F.K.A. SuperwormJim
pi_191127190
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 02:35 schreef dodoria het volgende:
-toen ik geen schoonmaakster had maakte ik een schoonmaak overzicht: met alle schoonmaak taken en hoe vaak ze per jaar moeten gebeuren, en dat dan verdelen over een jaar zodat ik kon bijhouden of ik nu wel of niet de gordijnen weer eens moest wassen, of beter de ramen maar weer eens moest lappen.
Waarom zou de de gordijnen om x zoveel tijd wassen? Zelfde bij de ramen? Ik maak dingen schoon op het moment dat ik vind dat dat nodig is. Dat kan beteken dat je ramen soms 2x per maand lapt en soms 4 maanden niet. Mijn tip is dus, doe geen onnodig werk.
pi_191127407
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 09:27 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Waarom zou de de gordijnen om x zoveel tijd wassen? Zelfde bij de ramen? Ik maak dingen schoon op het moment dat ik vind dat dat nodig is. Dat kan beteken dat je ramen soms 2x per maand lapt en soms 4 maanden niet. Mijn tip is dus, doe geen onnodig werk.
Dit dus. Scheelt echt zo veel werk als je iets doet als het moet en het niet doet om het vuil voor te zijn, zeg maar. Er zijn al zat dingen die moeten, was, vaatwasser, koken...waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Ik ben echt afgestapt van het vele schoonmaken. Werd op den duur een beetje dwangmatig. Als ik het vandaag doe, hoeft het morgen niet. Gevolg was dat ik zo wat elke dag stond te zuigstoffen en dat was en is echt niet nodig. 2x in de week en verder veeg ik met zo`n stofvangding. Gaat prima. Of de ramen stond te lappen want jah, het was al weer een paar weken geleden... Nu doe ik het soms idd 2x per maand en soms 1x er 2 maanden.
En niemand ziet ook maar enig verschil met vroegah en nu.
Overigens dweil ik nog wel dagelijks. Gewoon, omdat het kan :P
Stel gewoon prioriteiten :)

[ Bericht 5% gewijzigd door Mushanga71 op 21-01-2020 09:52:19 (toevoeging) ]
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  dinsdag 21 januari 2020 @ 10:02:14 #17
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_191127541
Niet echt tips voor als je een druk gezin hebt, want hele tijd in m'n eentje doorgebracht.

Mbt de vaat:
De pannen gelijk schoonmaken onder de kraan nadat je ze op je bord had leeggegooid (= geen aangekoekte pannen meer of dat je het vergeet)
En de borden enzo, tijdens het koken de volgende dag, zodat je ook hergebruikt bv.

De was:
Savonds in de machine, net voor vertrek naar werk uithangen en dan evt savonds in de kast (of niet :+ )

Boodschappen: direct na het werk.
Vooral zorgen dat er altijd wel iets in huis is (vlees in vriezer / potjes groenten), zodat je niet perse hoeft te winkelen.

Qua schoonmaak, enkel wanneer het nodig is / er bezoek komt.
Nooit een vast schema voor ramen/gordijnen enzo gehad. Dus die gebeurden dan ook nooit. Blijkbaar stoor ik mij daar niet aan.

Bed verschonen, wanneer je merkt dat het nodig is, en dan gelijk de vieze in de was.
  dinsdag 21 januari 2020 @ 17:29:15 #18
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_191132520
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 08:20 schreef Chia het volgende:

[..]

Als hij de enige is met strijkwaren, dan hoef jij je ook niet te bemoeien met de strijk. Die besteedt hij dan ook maar lekker zelf uit. Ik dacht dat je geen huisvrouw was?

En ik bedoel niet dat je per se niet iets voor elkaar mag doen, maar in dit geval zou er misschien wel een lampje gaan branden dat al dat gestrijk voor rompslomp zorgt en dan zou hij uit zichzelf wel strijkvrije overhemden gaan kopen. Dan wordt het bij de kern aangepakt.
Hij heeft jaren gestreken :Y
We besteden het samen uit, in overleg enzo. Liefde, dit dat alles. O+
  dinsdag 21 januari 2020 @ 17:30:55 #19
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_191132547
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 09:49 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Dit dus. Scheelt echt zo veel werk als je iets doet als het moet en het niet doet om het vuil voor te zijn, zeg maar. Er zijn al zat dingen die moeten, was, vaatwasser, koken...waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Ik ben echt afgestapt van het vele schoonmaken. Werd op den duur een beetje dwangmatig. Als ik het vandaag doe, hoeft het morgen niet. Gevolg was dat ik zo wat elke dag stond te zuigstoffen en dat was en is echt niet nodig. 2x in de week en verder veeg ik met zo`n stofvangding. Gaat prima. Of de ramen stond te lappen want jah, het was al weer een paar weken geleden... Nu doe ik het soms idd 2x per maand en soms 1x er 2 maanden.
En niemand ziet ook maar enig verschil met vroegah en nu.
Overigens dweil ik nog wel dagelijks. Gewoon, omdat het kan :P
Stel gewoon prioriteiten :)
*; QFT
pi_191133500
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:30 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

*; QFT
Lees nu pas dat jij zo ongeveer hetzelfde schreef O+

Overigens zuigstof ik de benedenverdieping 2x per week, de twee bovenverdiepingen swiffer ik een paar keer per week en zuigstof wanneer swiffer het niet leuk meer vindt :@

Verder heb ik met de nieuwe keuken het roestvrijstalen gasfornuis en kast eruit gemikt. Werd gek van het poetsen en het bleef streperig en vlekkerig. Heb nu een zwart fornuis, al is de plaat nog wel roestvrijstaal maar dan gooi ik tijdens het koken alufolie over de lege gedeelten. Scheelt echt veel poetswerk :) . Oh, en de roestvrijstalen achterplaat en tegels zijn vervangen door laminaat. Doekje erover en klaar. En ik heb nu verticale lamellen ipv horizontale. Maakt ook een stuk makkelijker schoon. Hoef ze er niet af te halen :s)
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_191137910
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 08:09 schreef Zilverberk het volgende:
Ik heb de klus die zich steevast opstapelde (de strijk) uitbesteed en heb al jaren geleden opgegeven mijn huishouden te vergelijken met die van huisvrouwen. Dus ja, er liggen wel eens kruimels onder de ontbijttafel of stofvlokken op de trap. Het is écht niet dat je daar ziek van wordt hoor.

Ik stel prioriteiten: de was moet gedaan worden, want niemand wil in zijn blote kont over straat. En er moet voldoende eten in huis zijn. Tevens moeten de slaapkamers af en toe gestofzuigd worden, anders gaan man en kind hoesten en niezen en slaapt er niemand meer.

De rest is franje. Lukt t een keer niet, dan is het jammer. ^O^
Vaak maak ik zaken ook pas schoon als ze zichtbaar vuil zijn. Dus niet zoals huisvrouwen elke week het hele huis gepoetst.
Ik denk dat dit inderdaad wel een goede instelling is. Je kunt het huishouden van een huisvrouw/-man natuurlijk niet vergelijken met het huishouden van iemand die alles in de avonduren en weekend moet doen.

Eten en was zijn ook wel echt mijn prioriteiten. Vooral eten omdat we kinderen met allergieën hebben, dus niet iets kant en klaar kunnen kopen als we niks in huis hebben.

‘De rest is franje’ daar hou ik van ❤
pi_191137943
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 08:18 schreef SpecialK het volgende:
Ik gebruik Google calendar voor directe afspraken en planning en ik gebruik trello om kleine projecten bij te houden. Dan vergeet je nooit waar je gebleven was of wat de stappenlijst was.
Dat zijn ook wel goede tips!
Ik doe alles op papier in een boekje met een doorlopende to do lijst waarin ik alles bijhoud.
  dinsdag 21 januari 2020 @ 22:40:11 #23
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_191137966
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 22:37 schreef dodoria het volgende:

[..]

Ik denk dat dit inderdaad wel een goede instelling is. Je kunt het huishouden van een huisvrouw/-man natuurlijk niet vergelijken met het huishouden van iemand die alles in de avonduren en weekend moet doen.

Eten en was zijn ook wel echt mijn prioriteiten. Vooral eten omdat we kinderen met allergieën hebben, dus niet iets kant en klaar kunnen kopen als we niks in huis hebben.

‘De rest is franje’ daar hou ik van ❤
Ik zou het trouwens wel waarderen als de huisvrouwen die op bezoek komen mijn instelling zouden accepteren. :')
Wat kunnen die absurd reageren op stof op een stopcontact...
pi_191138017
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 08:38 schreef SuperwormJim het volgende:
Naja, op een gegeven moment raak je in een soort "flow". Dat je een bewust/onbewust routine hebt ingebouwd. Zo gaat dat in ieder geval bij ons.
Mijn vrouw doet de was en de strijk, ik de tuin. De boodschappen doe ik in het weekend, als ik de kinderen gedropt hebt bij hun hobby. De bedden worden op zondag verschoond, enz.
Misschien ben ik daar dan juist naar op zoek, hoe je een werkende ‘flow’ krijgt. Wij hebben ook wel zulke gewoontes, boodschappen in het weekend, de was in de avond etc, maar dan nog zijn er altijd die dingen die tussendoor moeten die onze ‘flow’ verstoren: dokters afspraken, administratie, kleding herstellen of vervangen, en het eeuwige opruimen....
pi_191138037
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 22:40 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Ik zou het trouwens wel waarderen als de huisvrouwen die op bezoek komen mijn instelling zouden accepteren. :')
Wat kunnen die absurd reageren op stof op een stopcontact...
Oh je hebt mijn schoonmoeder op bezoek gehad?!

Ik las ergens dat het juist vriendelijker is om mensen in een huis te ontvangen dat niet perfect schoon is, dan hoeven je gasten zich niet ongemakkelijk te voelen over de staat van hun eigen huis 👍
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')