abonnement Unibet Coolblue
pi_191069333
Zijn hier op dit forum beleggers te vinden? Voor mij is het allemaal redelijk nieuw, maar...

Is het een idee om elkaar in dit forum tips te geven over beleggen en welke aandelen interessant zijn? Ik werk in een sales omgeving waar dagelijks over aandelen wordt gepraat en ik hoor dus wel eens wat en ik ben benieuwd waar mensen hier in beleggen! Ik hoor als tips:

- Nokia (Gaat straks hard met 5G)
- Waterstof (bv. Audi)
- Tech: Zynga, Snap, Slack

En ik lees zelf wel eens de blog van Mr. Fob. Hij geeft bijvoorbeeld de tip dat je ook moet beleggen in index fondsen zoals Vanguard All-world waarin je je risico spreidt, etc etc.
pi_191069606
Ik ben geen belegger, maar wat ik er van weet, is dat beleggen een vorm van gokken is.
pi_191069650
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 10:40 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik ben geen belegger, maar wat ik er van weet, is dat beleggen een vorm van gokken is.
Beleggen blijft uiteindelijk altijd gokken inderdaad.

Wil je er serieus werk van maken, zal je moeten gaan kijken naar wat over langere periode, ook na ups en downs, het toch meest stabiel blijft door de jaren heen.

Vaak krijg je dan van die defensieve pakketten aan aandelen.

Ikzelf beleg bijna uitsluitend alleen in aandelen die stabiel zijn maar ook dividend uitkeren.
Denk bijv, hoe simpel dan ook, aan Albert Heijn, niet zo heel bijzonder maar ondanks alle ellende bestaat ze al wel ~100 jaar en de volgende 100 jaar ook nog wel.
Een van de weinige die tijdens de crisis toch nog dividend bleven uitkeren.
Dat laatste is belangrijk maar meningen verschillen.

Verder heeft niemand een glazen bol.
Als ik zou moeten gokken, keek ik naar nieuwe technologie wat al een beetje aan het opkomen is.
En dan specifiek bedrijven die graphene of hoe dat spul ook heet in het nederlands, aan het maken zijn of serieus er iets mee wil gaan doen.

Dat spul is revolutionair en word ook makkelijker in grotere porties te maken dan voorheen.
pi_191069783
Als je er weinig verstand van hebt, kan je het best gewoon een aantal indices kopen.
pi_191070241
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 10:54 schreef wielrennerdt het volgende:
Als je er weinig verstand van hebt, kan je het best gewoon een aantal indices kopen.
Welke indexen dan? Vanguard All-World noemde ik zelf al.. Welke nog meer?
pi_191070457
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 11:28 schreef Sushilover het volgende:

[..]

Welke indexen dan? Vanguard All-World noemde ik zelf al.. Welke nog meer?
MSCI, S&P etc.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 12:16:31 #7
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_191071006
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 10:23 schreef Sushilover het volgende:
Zijn hier op dit forum beleggers te vinden? Voor mij is het allemaal redelijk nieuw, maar...

Is het een idee om elkaar in dit forum tips te geven over beleggen en welke aandelen interessant zijn? Ik werk in een sales omgeving waar dagelijks over aandelen wordt gepraat en ik hoor dus wel eens wat en ik ben benieuwd waar mensen hier in beleggen! Ik hoor als tips:

- Nokia (Gaat straks hard met 5G)
- Waterstof (bv. Audi)
- Tech: Zynga, Snap, Slack

En ik lees zelf wel eens de blog van Mr. Fob. Hij geeft bijvoorbeeld de tip dat je ook moet beleggen in index fondsen zoals Vanguard All-world waarin je je risico spreidt, etc etc.
Audi stapt juist af van Waterstof.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  vrijdag 17 januari 2020 @ 12:46:16 #8
189961 ex
aperture science
pi_191071431
Ik gebruik zelf als platform robinhood.com en die hebben handige artikelen en hold/sell/buy advies (met uitleg).

Ik volg niet altijd wat ze adviseren (want soms is een gokje leuk bij een IPO) maar over het algemeen zitten ze er wel redelijk vaak goed bij.

Laatste 2 jaar ongeveer 20% rendement gehaald over mijn losse aandelen, en ~ 150% op mijn werk RSU's (dus aandelen werkgever die ik niet verkocht heb). Waren rond de $600 waard toen ze toegekend werden, en zijn nu rond de $1900 waard.
The cake is a lie!
  vrijdag 17 januari 2020 @ 13:34:17 #9
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_191072006
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 10:40 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik ben geen belegger, maar wat ik er van weet, is dat beleggen een vorm van gokken is.
Waar heb jij je geld inzitten dan? In euro's op de bank neem ik aan. Dat is ook een keuze, dat is dan ook gokken. En dan gokken met de zekerheid dat je vermogen steeds minder waard wordt door inflatie en bankkosten.
pi_191072049
BYND
SPCE

Hype-stocks. Wel weer verkopen hé.
pi_191072178
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 10:23 schreef Sushilover het volgende:
Zijn hier op dit forum beleggers te vinden? Voor mij is het allemaal redelijk nieuw, maar...

Is het een idee om elkaar in dit forum tips te geven over beleggen en welke aandelen interessant zijn? Ik werk in een sales omgeving waar dagelijks over aandelen wordt gepraat en ik hoor dus wel eens wat en ik ben benieuwd waar mensen hier in beleggen! Ik hoor als tips:

- Nokia (Gaat straks hard met 5G)
- Waterstof (bv. Audi)
- Tech: Zynga, Snap, Slack

En ik lees zelf wel eens de blog van Mr. Fob. Hij geeft bijvoorbeeld de tip dat je ook moet beleggen in index fondsen zoals Vanguard All-world waarin je je risico spreidt, etc etc.
Het is vrij simpel: hoe meer kapitaal je hebt, hoe makkelijker het is dat kapitaal te vergroten op de beurs door markten te manipuleren. Dat is de beurs in een notendop. Jij kunt in Nokia beleggen en als je geluk hebt maak je winst maar de markt is uiteindelijk afhankelijk van miljardairs die allemaal hun eigen belangen behartigen
Stijn. nu ook in 3D
pi_191072840
Beleggen in individuele aandelen is gokken, tenzij je heel veel kennis hebt over het bedrijf en alle marktomstandigheden. Individuele aandelen kunnen enorm stijgen en enorm dalen. Als je in beleggingsfondsen investeert verspreid je je investering over duizenden aandelen en als er dan eentje failliet gaat verlies je maar een klein deel. Bij actief beheerde beleggingsfondsen betaal je je scheel aan de beheerskosten, oftewel, aan de snelle jongens in dure pakken en Porsches die de aandelen kiezen waarin het fonds investeert. 90% van die snelle jongens doet het over een periode van 10 jaar slechter dan 'de markt'.

Als je in 'de markt' wilt beleggen, koop dan passief beheerde fondsen of indexfondsen, die volgen een index zoals de AEX of de S&P500. Beheerskosten zijn lager want ze kopen en verkopen volgens een van tevoren bepaald model.

Dat is het eigenlijk wel in een notendop.
pi_191073067
Als belegger ben ik huiverig om in nieuwe technologieën te beleggen. Als je geluk heb zie je goede bergen maar het kan ook zomaar floppen..

Daarnaast heb ik ondertussen ook wel geleerd dat de aandelen vaak niet doen wat je zou verwachten. Dat kan wellicht ook zijn omdat ik er zelf revering verstand van heb. Maar zo heb ik eind vorig jaar BAM aangekocht. Daarna alleen maar positieve berichten naar buiten gekomen maar toch blijft het aandeel rond de 2% winst schommelen.
pi_191073136
Oh ja, vergeet dividend niet. Dat krijg je als investeerder elk kwartaal betaald als vergoeding voor je investering. Dus je winst komt niet alleen uit koerswinsten.
pi_191074961
losse aandelen is veelst te risicovol.
Fondsen is minder risico en geeft toch mooie rendementen. Vorig jaar 33%.

Daarnaast kan je het beste maandelijks inleggen, omdat bij een daling je dan direct goedkoop inkoopt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191075510
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 11:28 schreef Sushilover het volgende:

[..]

Welke indexen dan? Vanguard All-World noemde ik zelf al.. Welke nog meer?
Alleen deze, meer heb je niet nodig om goed gespreid te zijn.
pi_191075650
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 10:23 schreef Sushilover het volgende:
Zijn hier op dit forum beleggers te vinden? Voor mij is het allemaal redelijk nieuw, maar...

Is het een idee om elkaar in dit forum tips te geven over beleggen en welke aandelen interessant zijn? Ik werk in een sales omgeving waar dagelijks over aandelen wordt gepraat en ik hoor dus wel eens wat en ik ben benieuwd waar mensen hier in beleggen! Ik hoor als tips:

- Nokia (Gaat straks hard met 5G)
- Waterstof (bv. Audi)
- Tech: Zynga, Snap, Slack

En ik lees zelf wel eens de blog van Mr. Fob. Hij geeft bijvoorbeeld de tip dat je ook moet beleggen in index fondsen zoals Vanguard All-world waarin je je risico spreidt, etc etc.
Je noemt hier een aantal reden waarom een aandeel omhoog zou gaan. (5g, waterstof) Dit weet de markt ook er is met die soort nieuws of trends geen beter rendement te behalen dan de markt. Koop nooit bedrijven om alleen dit soort redenen. De winst, cashflow, (verwachte) groei en balans zijn 100x belangrijker. Uiteindelijk is een bedrijf waard hoeveel winst het maakt.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 19:13:42 #18
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_191076201
Ik beleg zelf uitsluitend op koerswinst. Ik heb een paar aandelen waarin ik geloof en waarvan ik denk dat de koersvooruitzichten goed zijn.

Bijvoorbeeld

2 jaar geleden geloofde ik in elektrische auto‘s als de toekomst en kocht ik aandelen varta (batterijen)

5 jaar geleden startte Adobe een groot initiatief om van geïnstalleerde software (photoshop) naar cloud te gaan en ik geloofde in software abo‘s

Nu geloof ik in sustainability en verminderen van plastic en bedrijven die daar actief mee te koop lopen. Zoals Adidas.

Ik heb nog een paar insights in de industrie waarin ik zelf werkzaam ben die me geen windeieren hebben gelegd.

Ik ben ooit begonnen met beleggen door ESPP van mijn werkgever. Had toen dollars op een beleggersrekening en eigenlijk doe ik maar wat maar over 10 jaar gezien is de beurs gemiddeld genomen dramatisch gegroeid en mijn belegging VER bovengemiddeld.

Ik realiseer me terdege dat mijn manier van beleggen hoog risico is. Dat het ook een keer minder goed zal gaan, dus volg mijn advies niet. Zoveel verliezen als ik gewonnen heb gaat moeilijk worden. Haal steeds meer geld uit mijn beleggingen naar vastgoed.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_191076312
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 12:16 schreef nils7 het volgende:

[..]

Audi stapt juist af van Waterstof.
Dan moet je het nieuws volgens, ze stappen juist er weer naar terug.
  vrijdag 17 januari 2020 @ 19:35:39 #20
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_191076519
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 19:22 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dan moet je het nieuws volgens, ze stappen juist er weer naar terug.
Audi is zo’n klein deel van VAG. Waterstof zo klein in Audi. Je aandeel gaat dat niet reflecteren als het al doorbreekt.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  vrijdag 17 januari 2020 @ 20:10:23 #21
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_191077036
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 13:36 schreef CRYPT0SK4TE het volgende:
BYND
SPCE

Hype-stocks. Wel weer verkopen hé.
BYND is voorbij
SPCE is eigenlijk wel geinig
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_191077300
Bij hebben tesla, galapagos en takeaway het goed gedaan. Maar de indexfondsen ook heel goed.

Ik beleg voornamelijk in indexen en koop daarnaast nog wat bedrijven waar ik in geloof. Voornamelijk in (bio)tech.
Whatever...
pi_191077576
Ik beleg pas sinds kort (weer) en zit ook in Galapagos, is een bedrijf waar ik echt in geloof. Is het grootste deel van mijn porteuille en tot nu toe het best presterende. Deze week was zeer leuk.
pi_191079462
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 11:28 schreef Sushilover het volgende:

[..]

Welke indexen dan? Vanguard All-World noemde ik zelf al.. Welke nog meer?
Euro stx50?
pi_191079954
quote:
99s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 20:10 schreef XL het volgende:

[..]

BYND is voorbij
SPCE is eigenlijk wel geinig
Wel mee eens. Verder: ESPO (E-sports ETF, o.a. AMD en Nintendo) en VAPX (Azië ETF met gevestigde bedrijven, exclusief Japan). Geen aandelen though.

Qua aandelen nu: FCEL, SPPI en NEWAY (Eindhoven, NL).

Benieuwd wat anderen op de watchlist hebben staan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')