Kijkcijferoorlog met Jinek kost NPO tonnen
Het schrappen van de reclameblokken voorafgaand aan Op1 leidt tot gefronste wenkbrauwen in Den Haag. De NPO zorgt er met de stunt voor dat zijn nieuwe talkshow vooralsnog goed stand houdt tegenover Jinek (RTL4), maar laat hiermee wel geld liggen.
Volgens PVV-Kamerlid Martin Bosma gedraagt de NPO zich hiermee als een commerciële omroep. „Blijkbaar doet de NPO alles voor de kijkcijfers. Dit is populisme ten top. Het schrappen van de reclameblokken moet inmiddels tonnen hebben gekost, maar geen nood: Arie betaalt”, doelt hij op minister Slob (Media). De minister zelf ontweek vragen over de kwestie.
De afgelopen jaren liep de NPO de deur bij Slob plat vanwege smeekbedes om extra geld. Zo wilde de NPO niet afhankelijk zijn van de reclame-inkomsten toen die terugliepen. Toen de inkomsten bleken mee te vallen, stond bestuursvoorzitter Shula Rijxman echter ook weer vooraan om een extra bijdrage voor het Eurovisie Songfestival los te peuteren. Slob trok inderdaad de portemonnee en beloofde 12,4 miljoen euro over te maken.
Handje ophouden in Den Haag
Mocht Rijxman binnenkort nog een keer in Den Haag aankloppen, dan is de politiek de geschrapte STER-blokken niet vergeten, zo waarschuwt Zohair El Yassini van coalitiepartij VVD. „Het staat de NPO vrij om reclameblokken eruit te gooien om Op1 meer te promoten. Maar als de reclame-inkomsten straks tegenvallen heeft het handje ophouden in Den Haag geen zin.”
Hoeveel de stunt precies kost, is lastig te zeggen. De waarde van de blokken bedraagt in principe zo’n 70 duizend euro per dag. Dat zou de gederfde inkomsten na deze week op 700 duizend euro brengen. Maar de opbrengsten hangen ook weer af van de samenstelling van de kijkers. Vooralsnog kijken er hoofdzakelijk veel senioren naar Op1, terwijl die commercieel minder interessant zijn dan de doelgroep 20-49.
Directeur Frank Volmer van de STER brengt daarnaast een extra nuance aan. „Van de Mediawet mogen we flexibel omgaan met de invulling van de reclameblokken”, aldus Volmer. „De minuten die we ’s avonds niet uitzenden, proberen we van dag tot dag elders onder te brengen. Daarbij maakt het overigens wel uit wannéér je een reclame uitzendt, omdat adverteerders natuurlijk betalen op basis van het aantal kijkers.”
Even reclames schrappen
Volmer ontkent niet dat de maatregel geld kost. Toch verwacht hij dat de Staat onder de streep hetzelfde zal binnenkrijgen. „Het is ook in ons belang dat Op1 een beetje stevig neergezet wordt. Als dat op termijn meer kijkers trekt door nu de reclames even te schrappen, dan verdienen we dat namelijk gemakkelijk terug.”
Voor de start van Op1 liet de NPO nog weten dat het maatschappelijk belang van het praatprogramma niet afhangt van het aantal kijkers. Daar lijkt ze inmiddels op teruggekomen. „De bijzondere opzet en het belang van dit nieuwe pluriforme programma voor de avondprogrammering van de NPO waren voor ons genoeg redenen tot het tijdelijk schrappen van het reclameblok”, stelt een woordvoerder. Hij laat daarnaast weten dat de NPO het schrappen van de blokken, volgens de NPO overigens geen unicum, als ’service naar onze vaste kijkers’ beschouwt.
Wennen aan recleme
Geen van de betrokkenen wil zeggen hoe lang Op1 nog van de de reclamevrije luxe kan profiteren. „Dat bekijken we per dag”, aldus STER-directeur Volmer. „Maar ik verwacht wel dat dit niet te lang zal doorgaan. Dat zou ook niet goed zijn, want de kijker moet straks wel gewoon weer wennen aan reclame.”
https://www.telegraaf.nl/(...)inek-kost-npo-tonnenDie Jinek heeft een hoop vrienden gemaakt door daar weg te gaan